handdator

Visa fullständig version : Skrattar du när du bevittnar någon cp-skadad?


Grotesk
2013-06-13, 10:23
En vis man sade: "Cp-skador är ju nånting som folk tycker är väldigt känsligt, men ändå småfnittrar folk gärna såhär lite i mjug åt den som cp knallar förbi.."

Hur reagerar du i en sådan situation? Skrattar du med? Blir du deprimerad? Arg? Upprymd? Busig? Bortskämd?

Syftet med tråden är såklart att diskutera något som verkar vara väldigt tabu att glädjas åt. Det är ingen tråd för smutskastning eller annat skit.
Själv blir jag otroligt glad när jag ser en cp-skadad - de är ofta väldigt glada, roliga, sprider glädje och kämpar hårt!

Scratch89
2013-06-13, 10:26
Nej.

EDIT: Jag saknar alternativet "Nej, varför skulle jag skratta?" i pollen.

Solros
2013-06-13, 10:27
Reagerar inte överhuvudtaget, jag bor i Göteborg.

MasterChief
2013-06-13, 10:28
Jag har arbetat inom assistansvärlden i några år och som "arbetsskadad" så "bevittnar" jag CP-skadade precis som jag bevittnar övriga människor; det vill säga neutralt.

Det jag även har lärt mig är att de flesta människor som man egentligen borde "skratta åt" inte har CP. De som har CP beter sig väldigt sällan som de har CP, om man nu ska använda sig av begreppets språkliga slangkaraktär.

tlk
2013-06-13, 10:28
Nej.

EDIT: Jag saknar alternativet "Nej, varför skulle jag skratta?" i pollen.

+1 på den.

thenut
2013-06-13, 10:28
+ massor på Scratch, varför skulle man skratta? Usla alternativ imo...

awesomooo
2013-06-13, 10:29
Bryr mig inte om cp-skadade personer men vissa kan se lite lustiga och äckliga ut men jag gör inte narr av dom.

ceejay
2013-06-13, 10:31
Nope, finner ingenting roligt med det.

Olegh
2013-06-13, 10:31
Nej. Om något så påminner det mig om att vara mer ödmjuk då jag är jämförelsevis lyckligt lottad.

Supermicke
2013-06-13, 10:32
Likgiltig. Tkr inte synd om dem. Kan le om de är något lite roligt som händer tho. Men man ler ju inte åt utan med så att säga..

spoonchest
2013-06-13, 10:32
Klart det kan vara en rolig sjukdom. Lite som tourettes.
Josh Blue är så sjukt rolig. Och hans skämt hade inte varit roliga alls om det inte vore för hans sjukdom. Det är åt andras lidande man inte kan skratta, tycker jag. Men där har ju personen i fråga tolkningsföreträde.



U0pdmqdb5Uc

"Don't get too close, we might get tangled up" :laugh::laugh:

Gober
2013-06-13, 10:49
Nej...

Nordenator
2013-06-13, 11:13
Nej.

EDIT: Jag saknar alternativet "Nej, varför skulle jag skratta?" i pollen.

This.

tossefar
2013-06-13, 11:15
Om de gör något roligt. Att bara vara handikappad är inte så roande...

spoonchest
2013-06-13, 11:19
Nej, det säger sig självt, tycker jag.

Grahn
2013-06-13, 11:22
Saknar lämpligt alternativ +1 scratch

Gabriel174
2013-06-13, 11:24
Nej.

EDIT: Jag saknar alternativet "Nej, varför skulle jag skratta?" i pollen.

Precis så.

VoDaresVins
2013-06-13, 11:26
This.

plus ett

nissepelle
2013-06-13, 11:31
Tryckte fel :( saknar dessutom alternativet "Nej, tycker varken synd om, eller bli arg"

Ladugårdsdörr
2013-06-13, 11:33
Själv blir jag otroligt glad när jag ser en cp-skadad - de är ofta väldigt glada, roliga, sprider glädje och kämpar hårt!

Vet du ens vad en cp-skada är?

Okej
2013-06-13, 11:45
"Tycker synd om" pft, förödmjukande om något att gå runt med det tänket. Ha sympati och förståelse för handikapp i all ära men jag skulle aldrig sätta mig på huk som när man pratar med en femåring och utbrista "Men guuuud vad duktig du är!" när h*n gör något vardagligt själv

Däremot tycker jag Stephen Hawking-improvisationer är roliga


Tror en del i den här tråden för växlar det med downs btw

Alexton
2013-06-13, 11:59
Det är en person med en cp skada så skadan kan vara från rörelsenedsättning till ett totalt kolli.
Ser ingen anledning att skratta eller tycka synd om personen, vi har alla våra kors att bära även om vissa är tyngre.
Om du ska döma personen gör det efter hens personlighet/driv/intelligens/humor precis som vem som helst

Lipservice
2013-06-13, 12:03
Ja jag ler lite. Bra jobbat du gav inte upp. Den sortens smile.

Arf Pingvin
2013-06-13, 12:08
Jag undrar om de vill att man tycker synd om dem...

Carnes
2013-06-13, 13:21
I yngre dagar Ja. När jag började jobba inom vården för ett par år sen och började jobba med psykiskt störda, dementa, gamlingar osv så förstod jag hur svårt det kan vara för vissa individer.


Edit; Vissa av dom jag jobbar med har ticks, ryckningar där dom gör roliga ljud, dansar osv. Dom är medvetna om det och vi brukar skratta åt det med varandra. Det är en annan sak dock.

Langster
2013-06-13, 13:40
Jag kan känna mig rätt obekväm inför handikappade... Jobbigt att se någon på TV som är CP och kämpar för att få fram 3 ord på 5 minuter. Jag tycker det är jobbigt MED dem dock, inte att jag inte vill se eller träffa handikappade. I verkliga livet kan jag känna att jag har svårt att veta hur jag ska bete mig mot folk med handikapp.

Gjorde dock en bok åt ett par döva människor för ett år sedan och de sa att de aldrig fått ett bättre bemötande än av mig, så något gör jag kanske rätt ändå...
Den ena var jättebra på att läsa läppar och den andra var hyffsad på att prata men dålig på att läsa läppar, så man fick liksom använda sig av den ena som tolk till den andra - åt bägge hållen.

Sniggel
2013-06-13, 13:47
Nej.

EDIT: Jag saknar alternativet "Nej, varför skulle jag skratta?" i pollen.

+1 Tycker varken synd om dem eller tycker det är roligt. De är människor med en sjukdom. Mer än så vet jag ju inte om dem när jag ser dem första gången.
När jag var yngre skrattade jag inombords eller bakom ryggen på dem. Vilket självklart berodde på dålig förståelse och egocentrism vilket är naturligt när man är ung.

Jag undrar om de vill att man tycker synd om dem...
Med allra största säkerhet nej. Det är extremt påfrestande att ha folk som tycker synd om en hela tiden. Man får aldrig en chans att njuta av livet då. Tycker att man bör behandla dem som vanliga människor som har svårt att kontrollera kroppen. Dvs ha lite mer tålamod bara.

Snubben
2013-06-13, 13:56
"Tycker synd om" pft, förödmjukande om något att gå runt med det tänket. Ha sympati och förståelse för handikapp i all ära men jag skulle aldrig sätta mig på huk som när man pratar med en femåring och utbrista "Men guuuud vad duktig du är!" när h*n gör något vardagligt själv

Däremot tycker jag Stephen Hawking-improvisationer är roliga

Tror en del i den här tråden för växlar det med downs btw


Downs är, som du lyfter, ej en cp-skada utan en utvecklingsstörning. Stephen Hawking har varken eller då det är ALS som har drabbat honom.

Hjärnskador av typen cerebral pares (CP-skada) innebär inte i sig själv utvecklingsstörning, men många av de drabbade har även utvecklingsstörning.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Utvecklingsst%C3%B6rning

Folk med cpskador har just skador på hjärnan;;

Skadan drabbar områden i hjärnan som styr eller förmedlar signaler för kroppens rörelser och ger därför rubbningar i rörelseförmågan. Rörelsehindret orsakas av en skada eller utvecklingsrubbning då hjärnan fortfarande är omogen. Cerebral pares drabbar endast musklerna i kroppen. Det är inte något som drabbar intellektet, vilket är en vanlig missuppfattning då personer som är skadade till exempel kan ha svårigheter med talet.

Tänk på det nästa gång Ni pratar med någon som har en cp-skada.. :)

Grotesk
2013-06-13, 13:58
Ja, det skulle såklart finnas ett "Nej, varför skulle jag skratta?" också i pollen.

Ni får gärna skriva det här då (om ingen mod vill lägga till det) och låtsas att ni klickar det i pollen. :)

Latissimus Dorsi
2013-06-13, 13:58
Ja, vet inte varför.

Rikard Jansson
2013-06-13, 14:01
Bara första gången jag träffade Stefan Jamroz.

(sorry, du var den enda koloiten som jag lärt känna genom kolozzeum och sedan träffat IRL, och inte tvärtom :D... typ^^ )

Oxe
2013-06-13, 16:04
Jag brukar inte kunna låta bli att skratta eller åtminstånde le, underhänseende att dom gör "roliga" saker, medvetet eller omedvetet.

pwnyou
2013-06-13, 16:51
Nej, oftast inte.

Medvetet tycker jag synd om dem och tycker inte att de är roliga, men undermedvetet kan jag ibland finna någon rörelse eller något ljud roligt och därmed kan jag ibland börja skratta, mot min vilja.

Spettet
2013-06-13, 16:56
Väljer alternativ 6.

billmaier
2013-06-13, 17:04
Nej, det gör jag inte. Man ska inte skratta åt, eller göra narr av handikappade.

Ronn
2013-06-13, 17:07
Ja om dom är roliga.

http://tourettebloggen.se/wp-content/uploads/2013/04/jesper.jpg

filmjölk
2013-06-13, 17:52
Jag kan skratta lite fast jag inte borde, men inte åt cp-skadade, däremot efterblivna ute på vift, tex. på bussar kan vara ganska roliga.

Fuark
2013-06-13, 17:55
Ja, tyvärr ibland. Om nån helt plötsligt skriker bredvid mig och jag är helt oförberedd, men det är mer situationen i det fallet.

Tycker definitivt att det är synd om dom

stridis
2013-06-13, 18:10
David Lega säger att ni inte skall vara så stela.

http://www.rf.se/ImageVault/Images/compressionQuality_90/id_26280/scope_0/ImageVaultHandler.aspx

muddler
2013-06-13, 18:46
Jadå! Mest i yngre år men ibland är det svårt att hålla emot, senaste jag minns var väl ett par månader sen som en förståndshandikappad man körde sin permobil genom Tyresö centrum, plötsligt får han syn på en gubbe tvärstannar och vrålar "Fittbröte!" med sådär lite släpig klassisk ton, då småfnittrade jag lite i mjugg!

Innan dess så var det väl kanske nått år sen eller så när jag spankulerade i centrum och mötte några sköningar och deras assistenter, det var ju när Gunde var sjuk och det satt massa förstasidor med bild på honom utanför affärer etc. en av dem går förbi en sådan och utbrister: Gunde runkar ***! Då brast det och jag garvade rakt ut :d

Sen skrattar jag ju mest åt sättet de uttrycket sig på som i det här fallet relativt belevade svordomar av olika slag, är medveten om att CP och förståndshandikappad inte går hand i hand alltid men jag samlar in dem under den kategorin mest pga. lathet. Jag skrattar ju inte av synen av CP-skadade i sig numera! Det krävs nån form av aktion och svordomar blir liksom roligare och ärligare när en sådan person lägger dem.

Alkro
2013-06-13, 18:50
Japp det händer. Precis som "vanliga" människor kan ju handikappade människor säga eller göra roligare saker. Om man har en lätt cp-skada kan det säkert vara ganska tröttsamt att folk är gravallvarliga och inte vågar skratta i deras närhet.

Bryggan
2013-06-13, 19:34
Klart man inte garvar åt en sjuk person! CP-skada är en sjukdom precis som homosexualitet - de ska botas och inte skrattas åt!!