handdator

Visa fullständig version : Problem med formen i Mark & Böj


Zakath
2004-02-29, 15:18
Hej, jag har tänk på en sak.
När jag kör lite tyngre knäböj så måste jag alltid luta mig framåt/svanka väldigt mycket i bottenläget för att få upp vikten igen.
Liknande med marklyft, då stannar jag en ganska bra bit innan låren är paralella med golvet och använder ryggen mer istället.

Jag kom igår på varför jag gör så här, det är för att mina lårben är väldigt långa, om jag inte svankar/böjer mig framåt väldigt mycket i knäböj så hamnar min tyngdpunkt långt utanför kroppen och jag förlorar balansen/tippar bakåt.
Samma med marklyft, böjer jag benen mer så kommer tyngdpunkten fel.

Är det någon som vet om detta kan vara farligt, varför jag gör så här eller hur det kan åtgärdas?

Tacksam som alltid för svar!

hobbitar
2004-02-29, 15:32
Självklart är det inte bra om du använder ryggen i knäböj, men jag vet faktiskt inte hur du ska åtgärda detta problem.

Jag har också väldigt långa lår, men jag kör böj i smith-ställningen, funkar skitbra!

emmzan
2004-02-29, 17:41
Jag har långa lårben och har följande hållpunkter som fungerat för mig.

* Tänk på att sätta dig mellan knäna, inte bakåt utan skjut fram knäna.
* Stå rejält brett med benen, annars fungearr inte ovanstående. Lätt utåtvinklade fötter
* Tänk på att träna upp styrkan i bålen samt träna på att verkligen spänna magen - inte bra dra den inåt - när du böjer.
* Ööööööva!

Jag kör typ likadant i marklyftet men där sak ju å andra sidan ryggen jobba primärt och ju mer benstyrka du får desto mer kommer du kunna använda benen också i marklyften!

Zakath
2004-02-29, 17:57
Tack för tipsen emmzan, väldigt bra, ska tänka extra mycket på det nästa benpass!

När jag kör knäböj står jag axelbrett, ska jag stå bredare?
Det jag tänkte på i marklyft var inte att jag var för svag i benen, utan jag vet inte riktigt hur korrekt teknik ser ut där, d.v.s. hur djupt man ska gå ner med benen.

hobbitar
2004-02-29, 18:26
EMMZAN då kanske du kan svara på hur man ska stå med benen om man vill att knäböjjen ska ta extra mycket på rumpan (Gluteus maximus eller vad det nu heter).

Shadow Warrior
2004-02-29, 18:31
Originally posted by emmzan
Jag har långa lårben och har följande hållpunkter som fungerat för mig.

* Tänk på att sätta dig mellan knäna, inte bakåt utan skjut fram knäna.
* Stå rejält brett med benen, annars fungearr inte ovanstående. Lätt utåtvinklade fötter
* Tänk på att träna upp styrkan i bålen samt träna på att verkligen spänna magen - inte bra dra den inåt - när du böjer.
* Ööööööva!

Jag kör typ likadant i marklyftet men där sak ju å andra sidan ryggen jobba primärt och ju mer benstyrka du får desto mer kommer du kunna använda benen också i marklyften!

Jat tycker/tror att man ska dra in magen men aldrig spänna den. Detta eftersom man genom att dra in magen spänner dom inre buk musklerna som ger än bättre stabilitet och buktryck, att spänna dom ytre magmusklerna tror jag är counterproduktivt. Dom har även skrivit om detta i Ironman.

För övrigt så är jag 1.71 och har 21cm mellan hälarna när jag knäböjer, fötterna/knäna utåt, korsryggen lätt svankad .

Allan
2004-02-29, 18:53
Men snälla Shadow - hur kan du spänna bukmuskulaturen olika. Om du kontraherar abdominalerna kommer du med naturnödvändighet att även spänna de invändiga.
Dessutom - 21 cm mellan fötterna i böjen...Jaja, beställ tid hos Jan Ekstrand för knäoperation om fem år...

allan

Allan
2004-02-29, 18:56
Originally posted by Zakath
Tack för tipsen emmzan, väldigt bra, ska tänka extra mycket på det nästa benpass!

När jag kör knäböj står jag axelbrett, ska jag stå bredare?
Det jag tänkte på i marklyft var inte att jag var för svag i benen, utan jag vet inte riktigt hur korrekt teknik ser ut där, d.v.s. hur djupt man ska gå ner med benen.

Du ska stå så det känns bekvämt. Står du för smalt kommer du a) att hämmas av eventuell stelhet i ljumskarna, b) stelhet längs insidan av låret, c) hämmas av dålig stretch i gluteus.

allan

Otto GROV
2004-02-29, 18:59
när ja kör knäböj spänner jag magen mot bältet får då ett jävla tryck käns de som. o böjen känns mycket mer stabil de måste väl va rätt eller

Zakath
2004-02-29, 19:02
Jag har inget njurbälte, kör inte lågreps så jag hoppas det inte behövs. Men ingen har fortfarande svarat på, kan det vara skadligt att luta sig för mycket framåt i böj?
Och hur djupt ner med benen ska man gå i marklyft?

Tack för visat intresse och råd av alla :bow:

emmzan
2004-02-29, 19:06
Alltså, vill du träna benen ordentligt är det väl ingen poäng med att fälla ryggen så mkt att du vikterna du kör på i slutänden beror på hur stark du är i ryggen! För det är ryggen som kommer sätta stopp för vikterna och inte benen i första hand ju.

Ang marklyften så finns det väl ingen gyllene regel för hur mkt man ska böja benen heller. Du får leta dig fram till en teknik som känns rätt för dig helt enkelt. Huvudsaken är ju att du har koll på att ryggen är RAK.

Allan
2004-02-29, 19:09
För att kunna hantera en vikt så bra som möjligt bör viktens linje nedåt ligga så nära kroppens lodlinje som möjligt. Det finns en skiss i http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=11993

Ju mer du fäller framåt, desto mer belastning kommer det att lägga på korsrygg, mage och rumpa. Ju mindre desto mer effekt på ben. Rent skadligt är det väl inte, men det utförandet fordrar en hel del träning av de stödjande muskelgrupperna specifikt.
De som fäller framåt väldigt mycket har ofta väldigt breda midjor - Dr Fred Hatfield är ett praktexempel.

allan

Zakath
2004-02-29, 19:10
Originally posted by emmzan
Alltså, vill du träna benen ordentligt är det väl ingen poäng med att fälla ryggen så mkt att du vikterna du kör på i slutänden beror på hur stark du är i ryggen! För det är ryggen som kommer sätta stopp för vikterna och inte benen i första hand ju.


Vad menar du med det?
Menar du att jag inte ska höja vikterna i knäböj och börja med 100 reppare eller?
Jag brukar nämligen träna efter den enkla principen "progressiv överbelastning". Jag förstår inte vad du menar...

Zakath
2004-02-29, 19:12
Originally posted by Allan
För att kunna hantera en vikt så bra som möjligt bör viktens linje nedåt ligga så nära kroppens lodlinje som möjligt. Det finns en skiss i http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=11993

Ju mer du fäller framåt, desto mer belastning kommer det att lägga på korsrygg, mage och rumpa. Ju mindre desto mer effekt på ben. Rent skadligt är det väl inte, men det utförandet fordrar en hel del träning av de stödjande muskelgrupperna specifikt.
De som fäller framåt väldigt mycket har ofta väldigt breda midjor - Dr Fred Hatfield är ett praktexempel.

allan


Jo, jag vet hur tyngdpunkten ska ligga i knäböj, problemet ligger i att mina lårben är väldigt långa och håller jag ryggen för upprätt hamnar tyngdpunkten bakom kroppen. Nu har jag blivit helt förvirrad... Min midja är dessutom 79-80cm :em:

Martin
2004-02-29, 19:15
Är ingen expert i ämnet, men det blir ju tung vikt på nedre ryggen(beroende hur mycket du fäller dig) vilket kan vara dumt.
Har själv detta problem. Jag har börjat med att stretcha adduktorerna (insidan låren) lite extra och tycker att det givit bra resultat.

emmzan
2004-02-29, 19:17
Originally posted by Zakath



Vad menar du med det?
Menar du att jag inte ska höja vikterna i knäböj och börja med 100 reppare eller?
Jag brukar nämligen träna efter den enkla principen "progressiv överbelastning". Jag förstår inte vad du menar...

Jag menar att lär du dig bättre teknik så du INTE fäller ryggen så mycket blir inte ryggen den begränsande faktorn i din benträning. Det är benen som ska jobba primärt och inte ryggen!

Allan
2004-02-29, 19:35
Originally posted by Zakath



...och håller jag ryggen för upprätt hamnar tyngdpunkten bakom kroppen.

Nu blir jag förvirrad - för att lodlinjen ska hamna bakom kroppen måste du ju luta dig BAKÅT? Och det gör du väl inte? Om vi vänder på det då - om du nu sätter dig ner på huk där i vardagsrummet - vill kroppen då ramla framåt, går du upp på tå eller vill du bredda fotställningen?

allan

Zakath
2004-02-29, 19:48
Originally posted by Allan


Nu blir jag förvirrad - för att lodlinjen ska hamna bakom kroppen måste du ju luta dig BAKÅT? Och det gör du väl inte? Om vi vänder på det då - om du nu sätter dig ner på huk där i vardagsrummet - vill kroppen då ramla framåt, går du upp på tå eller vill du bredda fotställningen?

allan


Jo men tyngdpunkten hamnar bakom kroppen, på grund av mina långa lårben, om jag bara hade nån bild...
Målade en i paint, funderar faktiskt allvarligt på att bli konstnär ;)

Hoppas du förstår bättre nu,

Allan
2004-02-29, 19:53
Nå, stela fotleder har vi pratat om tidigare. Det är nog det som är problemet. Kolla den här tråden http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=17817&highlight=stela+fotleder längst ner.

allan

Zakath
2004-02-29, 20:11
Jag vet inte, mina två bildexempel var två mindre extrema fall. När jag kommer ner i bottenläget och ska lyfta en relativt tung vikt, speciellt sista gångerna måste jag böja mig framåt väldigt mycket.

Jag är tveksam till att det är fotleden eller benen jag är stel i, är väldigt rörlig i benen och kommer säkert ner 5-10cm från att nudda golvet i varje böj.
Men jag ska tänka extra mycket på att stretcha ut fotlederna, spänna magen, stå lite bredare och FÖRSÖKA hålla en mer upprätt position. Även om jag fruktar att det sistnämnda är omöjligt om jag inte vill böja med 20kg...

Tack för all hjälp!

emmzan
2004-02-29, 20:23
Börja att öva UTAN några jävla vikter alls!!! SEN börjar du köra med 20kg dvs bara stången! Skynda långsamt!

Shadow Warrior
2004-02-29, 20:27
Originally posted by Allan
Men snälla Shadow - hur kan du spänna bukmuskulaturen olika. Om du kontraherar abdominalerna kommer du med naturnödvändighet att även spänna de invändiga.
Dessutom - 21 cm mellan fötterna i böjen...Jaja, beställ tid hos Jan Ekstrand för knäoperation om fem år...

allan

Står denna kille brett? Han är dessutom längre än mej...sen så ska man dra in magen vilket gör att man spänner dom inre magmusklerna, en viss spänning i dom främre magmusklerna är givetvis oundvikligt men det ska inte vara en ”spänning som om du kör crunches”.

Sen så har jag kommit fram till min optimala bredd mellan hälarna på följande vis, jag står så brett jag kan fast inte så brett att jag inte kan gå ända ner, sen så går mina knän utåt likaså pekar fötterna snett utåt. Detta gör att jag lättare kommer ner till fullt djup, något som längre personer och personer med ”framåtriktade knän” har svårt med.

Shadow Warrior
2004-02-29, 20:30
Originally posted by Allan


Står man tätt så........ hämmas av dålig stretch i gluteus.

allan

Visst styrkelyfts knäböj kanske låter dej förflytta tyngre vikt men det tar mer på röven och är "kanske" inte optimalt för oss byggare....

emmzan
2004-02-29, 20:31
Jag tycker att buktrycket och bukspänningen och bålstabiliteten överhuvudtaget blir oerhört mycket bättre om man INTE drar in magen utan tokspänner den varvid den putar utåt något!

Shadow Warrior
2004-02-29, 20:33
Originally posted by Zakath
Jag har inget njurbälte, kör inte lågreps så jag hoppas det inte behövs. Men ingen har fortfarande svarat på, kan det vara skadligt att luta sig för mycket framåt i böj?
Och hur djupt ner med benen ska man gå i marklyft?

Tack för visat intresse och råd av alla :bow:

Om du är lång så kommer du att luta dej frammåt mer och röven kommer att åka längre bakåt... det är fakta.

Arnold sade för övrigt att Knäböj var hans bästa övning för korsryggen, just därför att, är man lång så kommer man att lyfta rätt mycket med korsryggen/ryggen. Det är ju trotts allt en basövning så det är ju inget fel med det. Man ska dock inte häva upp vikten med ryggen, så det handlar förståss om att överväga vad som är naturlig form för dej och var gränsen för dålig form går.

Shadow Warrior
2004-02-29, 20:39
Originally posted by emmzan
Jag tycker att buktrycket och bukspänningen och bålstabiliteten överhuvudtaget blir oerhört mycket bättre om man INTE drar in magen utan tokspänner den varvid den putar utåt något!

Magmuskulaturens funktion är att "curla" överkroppen/bröstkorgen mot höften och höften mot bröstkorgen och även båda delarna samtidigt . Så att tokspänna magmuskulaturen är därmed inte bra av logiska anledningar.

emmzan
2004-02-29, 20:40
Vet man inte exakt vad man gör och har folk som kollar formen åt en hela tiden känns det inte som man ska se knäböjen som en korsryggsträning utan försöka få den som en BENTRÄNING.... Dvs sträva efter att INTE göra goodmornings utan hitta en stil där man inte behöver fälla ryggen så mkt.

Det når man enligt mig enklast genom att bredda fötterna, tänka på att sätta sig mellan knäna och inte sätta sig bakåt, för det fungerar inte när man är lång...

emmzan
2004-02-29, 20:42
Originally posted by Shadow Warrior


Magmuskulaturens funktion är att "curla" överkroppen/bröstkorgen mot höften och höften mot bröstkorgen och även båda delarna samtidigt . Så att tokspänna magmuskulaturen är därmed inte bra av logiska anledningar.

Så buktryck och bålstabilitet är bara skit ?

Allan
2004-02-29, 20:46
Det är väl bra emellanåt att låta olika åsikter komma fram - man får själv välja vem man vill tro på. Det finns tydligen två sidor av myntet här - en som skriver en vansinnig massa men som ingen vet hur han ser ut. Den andra representeras av Svenska Tyngdlyftningsförbundets tränarkurser. Väl själv.

allan

Zakath
2004-02-29, 20:48
Originally posted by Shadow Warrior
.....Man ska dock inte häva upp vikten med ryggen, så det handlar förståss om att överväga vad som är naturlig form för dej och var gränsen för dålig form går.

Mycket bra sagt!
Tyvärr har jag fått ganska många olika metoder nu... Men just det Shadpw Warrior nämnde här, är det jag mest kommer gå efter :love:
Ja, jag är ganska lång (1,88-1,90m) så det kan ju också vara ytterligare en påverkande faktor.

Emmzan, jag har inget som helst problem med formen när jag använder låga vikter, det är när jag använder tyngre vikter 90kg+ som framåtlutet blir påtagligt.

Nästa pass är ben, jag meddelar hur det går då.

Shadow Warrior
2004-02-29, 20:49
Originally posted by emmzan


Så buktryck och bålstabilitet är bara skit ?

Givetvis inte, genom att suga in magen under hela rörelsen så spänner du dom inre magmusklerna och även dom yttre till viss del, vilket ger mer buktryck.

För övrigt så skrev dom en liten artikel om detta i Ironman så ni som har lite gammla nummer liggandes får hjärna söka upp den.
Där förklaras i allafall min teori och varför det är så man sak göra.

emmzan
2004-02-29, 20:49
Om formen är perfekt på lätt vikt men faller på tyngre låter det ju som om bålstyrkan är för dålig!

Vad kör du för bålövningar förutom marklyft?

Allan
2004-02-29, 20:50
OK. Lycka till.

allan

emmzan
2004-02-29, 20:51
Originally posted by Shadow Warrior


Givetvis inte, genom att suga in magen under hela rörelsen så spänner du dom inre magmusklerna och även dom yttre till viss del, vilket ger mer buktryck.

För övrigt så skrev dom en liten artikel om detta i Ironman så ni som har lite gammla nummer liggandes får hjärna söka upp den.
Där förklaras i allafall min teori och varför det är så man sak göra.

Sorry, har inga gamla ironman nummer liggandes i närheten... Grejen är att OM man har bälte pressar man magen MOT bältet eller hur?! För att då får största möjliga anspänning i magen. Suger du in magen som en vacuumpose blir det bara instabilt.

Zakath
2004-02-29, 20:53
Emmzan, vi får helt enkelt se hur det går. Men jag kör mage/bål varannat pass med varierande övningar eftersom jag vet hur viktigt en bra grundstyrka där är.

Åter igen tack för alla mer eller mindre kompetenta råd ;) Hoppas det här löser sig nu.

Shadow Warrior
2004-02-29, 20:56
Originally posted by Zakath


Mycket bra sagt!
Tyvärr har jag fått ganska många olika metoder nu... Men just det Shadpw Warrior nämnde här, är det jag mest kommer gå efter :love:
Ja, jag är ganska lång (1,88-1,90m) så det kan ju också vara ytterligare en påverkande faktor.

Emmzan, jag har inget som helst problem med formen när jag använder låga vikter, det är när jag använder tyngre vikter 90kg+ som framåtlutet blir påtagligt.

Nästa pass är ben, jag meddelar hur det går då.

jag tränade med en kompis förut som var en aning längre än dej och hans knäböj såg precis ut som Arnolds, alltså mycket rygg involverad! Han kunde för övrigt inte gå ner djupare än parralellt (fast jag såg till att han började stretcha hårt), samma var det med Arnold som jag förstått.

Så gå så djupt du kan men offra inte formen för att komma djupare. Så länge du har korsryggen lätt svankad gör det inget att du lyfter med ryggen. Men som med marklyft så ska man generellt sett inte köra till failure utan kör max antal reps och gör eventuellt några korta reps för att ytterligare utmatta benen och gå sedan ner strikt och nästal långsamt och sätt ner stången i power racken, kör du inte i en sådann få du sätt tillbaks vikten efter du har gjort dom partiella repsen.

Själv så sträcker jag alldrig ut ryggen i toppläget, så även fast jag låser ut benen (när jag kör mellan 5-7reps) så har jag fortfarande en lätt svank i ryggen och baken något bakåt. Knäböj är inget marklyft så man ska därmed inte "räta ut" i toppläget.

emmzan
2004-02-29, 20:57
Lycka till! Och vi väntar på rapporter sen! :)

Shadow Warrior
2004-02-29, 21:14
Originally posted by emmzan


Sorry, har inga gamla ironman nummer liggandes i närheten... Grejen är att OM man har bälte pressar man magen MOT bältet eller hur?! För att då får största möjliga anspänning i magen. Suger du in magen som en vacuumpose blir det bara instabilt.

Har man ett bälte tajt åtsatt ska man givetvis trycka magen mot bältet... men bälte ska man ju inte anväbnda! ;)

emmzan
2004-02-29, 21:16
Originally posted by Shadow Warrior


Har man ett bälte tajt åtsatt ska man givetvis trycka magen mot bältet... men bälte ska man ju inte anväbnda! ;)

Nej absolut inte!!!! Inte när man kan pressa magen och få till ett bra buktryck utan ett bälte!!

jimcg
2004-03-01, 07:59
Drar man in magen och sen petar hårt med fingret i sidan (ovanför höftbenet), känns det ganska mjukt (bortsett från fettet), men spänner man ut magen och gör motsvarande, stöter fingret på HÅRT motstånd... Ger inte det en viss vink?

Jag är 189 cm lång, kör knäböj med magen spänd (inte inåt) och har märkt lite liknande tendenser. Har dock tolkat det som att när ryggen vill falla fram, beror det på att jag då försökt böja på vikter lite över min kapacitet, eftersom det även i mitt fall går bättre om jag plockar av några kilon. Kanske är det just så att benstyrkan och stabiliteten i bålen släpar lite?

//Jim

Nitrometan
2004-03-01, 10:11
Man ska inte dra in magen när man lyfter tungt. Magmusklerna ska spännas för att skapa ett buktryck som hjälper dig att hålla upp ryggen och stabilisera överkroppen.
Jag hittade ett par bilder på Istvan Arvai från Ungern som böjer (http://www.powerlifting-ipf.com/pictures/wormen02/arvai380s.jpg) och markar (http://www.europowerlifting.org/dc03iad.jpg) utan bälte. Han drar minsann inte in magen. :bpump:

Zakath
2004-03-02, 19:10
Jag hade mitt benpass idag, skriver in hur knäböjen gick här, resten finns i min journal :)

Knäböj,
40kg *8
70kg *8
90kg *8
100kg *8 - Lite hjälp på sista repetitionen
110kg *1+7 halva reps - vågade bara en hel rep, var extremt tungt, sen var min passare inte den starkaste...

I slutet av passet,

Knäböj,
70kg *15 - Tuuungt!


Böjen kändes väldigt bra, förutom 110kg's full reppen... 100kg var väldigt mycket stabilare än sist när jag tänkte på att spänna magen. Tekniken är ungefär densamma, men jag faller inte fram riktigt lika mycket när jag verkligen tänker på det.

När jag kört knäböjen känns det som efter en tuff korsryggsträning också, men på ett positivt sätt! Att jag måste svanka relativt mycket i bottenläget är oundvikligt, jag är byggd så. Men det funkar och känns bra i korsryggen så jag kör på :D


EDIT: Min röv är 5-10cm ifrån golvet i bottenläget, djupt nog?

Allan
2004-03-02, 20:20
Originally posted by Zakath



EDIT: Mina röv är 5-10cm ifrån golvet i bottenläget, djupt nog?

klapp på huvudet - jo, det duger...

allan

Pontus
2004-03-02, 20:25
Det handlar ju om formen i mark å båj så jag passar på att fråga här.

När jag kör marklyft ser det ut ungefär som på bilden, dvs svank längst ned på ryggen men den böjer sig där uppe vid ryggen.

Är det skadligt eller räcker det med att man har svank där nere?

Hoppas på ett svar från nån som vet vad han pratar om, inga kul å paja ryggen totalt, om det skulle visa sig att man kör fel :(
Det har hittils kännts bra, men såna skador kanske man inte känner direkt?

Lillgrabben
2004-03-02, 21:59
Originally posted by Shadow Warrior


Givetvis inte, genom att suga in magen under hela rörelsen så spänner du dom inre magmusklerna och även dom yttre till viss del, vilket ger mer buktryck.

För övrigt så skrev dom en liten artikel om detta i Ironman så ni som har lite gammla nummer liggandes får hjärna söka upp den.
Där förklaras i allafall min teori och varför det är så man sak göra.


Jävla kvasiteorier, lycka till säger jag bara! :smash:

Kör gärna böj samtidigt som du övar på din vacuumpose - du kommer säkert att se grymt fräck ut men nån böjare kommer du aldrig att bli, den saken är säker.


Det är ju inte för intet som tjockisarna i SL har mest gratis i böjen av alla utövarna.......

Shadow Warrior
2004-03-02, 22:14
Originally posted by Zakath
EDIT: Min röv är 5-10cm ifrån golvet i bottenläget, djupt nog?

Alldeles för djupt enligt min mening, men visst med din kroppsbyggnad kanske det går... man ska iallafall ha höften/korsryggen fixerad... går jag så djupt som du så mister jag fixeringen därmed formen (vilket medför att jag får ont i ryggen dagen efter passet). Jag har exakt 20cm mellan baken och golvet i botten läget, är 171cm om det hjälper något....

Shadow Warrior
2004-03-02, 22:16
Originally posted by Lillgrabben



Jävla kvasiteorier, lycka till säger jag bara! :smash:

Kör gärna böj samtidigt som du övar på din vacuumpose - du kommer säkert att se grymt fräck ut men nån böjare kommer du aldrig att bli, den saken är säker.


Det är ju inte för intet som tjockisarna i SL har mest gratis i böjen av alla utövarna.......

Jag kan i allafall inte andas korrekt om jag spänner magen, speciellt inte med en tung stång på axlarna, inte heller kan jag luta mej bakåt tillräckligt med spända magmuskler.

Jorgen
2004-03-02, 22:28
Originally posted by Shadow Warrior
Jag kan i allafall inte andas korrekt om jag spänner magen, speciellt inte med en tung stång på axlarna.
Det måste vara dina dåliga gener som ställer till det för dig. Du borde nog överväga en annan hobby.

//Jörgen

mr.jeppe
2004-03-02, 22:39
Originally posted by Shadow Warrior

Jag har exakt 20cm mellan baken och golvet i botten läget, är 171cm om det hjälper något....

En fråga som jag bara måste fråga.....
Står det någon och mäter dig vid röven så du vet att du har 20cm eller har du någon "stoppkloss" eller liknande? Jäkligt nyfiken!

Solle
2004-03-02, 23:16
Originally posted by Pontus
Det handlar ju om formen i mark å båj så jag passar på att fråga här.

När jag kör marklyft ser det ut ungefär som på bilden, dvs svank längst ned på ryggen men den böjer sig där uppe vid ryggen.

Är det skadligt eller räcker det med att man har svank där nere?

Hoppas på ett svar från nån som vet vad han pratar om, inga kul å paja ryggen totalt, om det skulle visa sig att man kör fel :(
Det har hittils kännts bra, men såna skador kanske man inte känner direkt?

Vet inte hur skadligt det är men jag tycker nog definitivt att du ska dra stången närmare kroppen genom hela lyftet.

Shadow Warrior
2004-03-02, 23:18
Originally posted by mr.jeppe


En fråga som jag bara måste fråga.....
Står det någon och mäter dig vid röven så du vet att du har 20cm eller har du någon "stoppkloss" eller liknande? Jäkligt nyfiken!

hehe... förklaringen är enkel, jag mätte alldeles nyss hemma utan vikt, jag vet nämligen exakt vad min botten possition är.

Pontus
2004-03-02, 23:37
Originally posted by Solle


Vet inte hur skadligt det är men jag tycker nog definitivt att du ska dra stången närmare kroppen genom hela lyftet.
Jasså, jo det gör jag... tänkte bara inte på det när jag ritade. Koncentrerade mig mest på ryggen. Jag för den längs benen typ. Jag vet hur ett marklyft ser ut men "problemet" (som kanske inte är ett problem, det är det som jag vill ha svar på) är att ryggen ser ut som den gör på bilden.

Shadow Warrior
2004-03-03, 09:24
Originally posted by Pontus

Jasså, jo det gör jag... tänkte bara inte på det när jag ritade. Koncentrerade mig mest på ryggen. Jag för den längs benen typ. Jag vet hur ett marklyft ser ut men "problemet" (som kanske inte är ett problem, det är det som jag vill ha svar på) är att ryggen ser ut som den gör på bilden.

Dina axlar ska vara bakåt/neråt under lyftet detta medföra att stången vandra längs knäna vilket ger en bättre tyngdpunkt.
Där har du troligtvis lösningen.

Pontus
2004-03-03, 10:45
Stången går redan längs knäna, det har den alltid gjort. Men ryggen ser fortfarande ut som den gör. Är det skadligt att ha den lite böj upptill?

Shadow Warrior
2004-03-03, 11:40
Originally posted by Pontus
Stången går redan längs knäna, det har den alltid gjort. Men ryggen ser fortfarande ut som den gör. Är det skadligt att ha den lite böj upptill?

Det är inte bra, försök att hålla bröstkorgen högre och sjunka tillbaks med axlarna.

AcidSleeper
2004-03-03, 12:01
Originally posted by hobbitar
EMMZAN då kanske du kan svara på hur man ska stå med benen om man vill att knäböjjen ska ta extra mycket på rumpan (Gluteus maximus eller vad det nu heter).

Jag tror du inte behöver stå med benen bredare än du gör nu... men om du testar att köra djupa knäböj som kommer du känna att Gluteus kommer att värka nästa morgon...

Djupa knäböj: http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBFullSquat.html

istället för vanliga knäböj: http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBSquat.html

Pontus
2004-03-03, 17:39
Originally posted by Shadow Warrior


Det är inte bra, försök att hålla bröstkorgen högre och sjunka tillbaks med axlarna.

Sjunka tillbaks med axlarna säger du? Vad menar du med det? Ska jag dra dem nedåt? (då menar jag inte ner mot golvet utan ner mot höften).

Borde väl snarare vara så att man drar bak axlarna, inte hänga med dem neråt mot marken. Men det kanske var det du menade?

Shadow Warrior
2004-03-03, 17:49
Originally posted by Pontus


Sjunka tillbaks med axlarna säger du? Vad menar du med det? Ska jag dra dem nedåt? (då menar jag inte ner mot golvet utan ner mot höften).

Borde väl snarare vara så att man drar bak axlarna, inte hänga med dem neråt mot marken. Men det kanske var det du menade?

hmmm.... det var svårförklarat... det jag menar är att du ska inte bara svanka korsryggen utan du ska ut med bröstet som om du gör latsdrag mot bröstet, på så sätt åker axlarna bakåt/nedåt. Att kolla snett uppåt underlättar med. Optimalt sett så ska man "pressa" upp vikten som en knäböj och inte häva upp den med bara ryggen....

Hermes
2004-03-03, 18:31
Originally posted by Shadow Warrior


hmmm.... det var svårförklarat... det jag menar är att du ska inte bara svanka korsryggen utan du ska ut med bröstet som om du gör latsdrag mot bröstet, på så sätt åker axlarna bakåt/nedåt. Att kolla snett uppåt underlättar med. Optimalt sett så ska man "pressa" upp vikten som en knäböj och inte häva upp den med bara ryggen....

Du måste vara fruktansvärt vältränad, med tanke på att du vet exakt vad som är optimalt för varje muskelgrupp och i hur stor mängd, det måste ge fruktansvärt bra resultat, eller?

Allan
2004-03-03, 18:35
Shadow - skicka ett PM så kör vi ett pass ihop. Kunde väl vara kul. OBS - det här är ingen provokation, men det vore kul att köra ett pass. Vad sägs?

allan

z_bumbi
2004-03-03, 19:03
Originally posted by Pontus


Sjunka tillbaks med axlarna säger du? Vad menar du med det? Ska jag dra dem nedåt? (då menar jag inte ner mot golvet utan ner mot höften).

Borde väl snarare vara så att man drar bak axlarna, inte hänga med dem neråt mot marken. Men det kanske var det du menade?


Stå med normal utgångställning för marklyftet innan du ha böjt dig ner mot stången.

Dra tillbaka axlar och tryck ihop skulderbladen, tänkt dig att snyggaste tjejen på gymet som just sa att hon gillar stora bröstmuskler går förbi.

Håll den hållningen genom hela lyftet.

Orkar du inte hålla den så kör du för tungt men blir du inte trött i ryggen i övrigt så ska du satsa på att köra mycket rodd förutom marken.

Om man drar mest med benen eller ryggen beror mycket på hur man är byggd, har man långa lårben så är det vanligt att man drar mer med ryggen.
Har man taxben som Allan så lyfter man nog mer med benen. :)

Pontus
2004-03-03, 19:17
Tackar för den beskrivningen! Nu vet jag iaf hur jag skall hålla kroppen...
Det kan mycket väl vara så att jag är för svag upptill av ryggen. Har hittils i princip bara kört sittande kalbelrodd. Vet att det kanske finns bättre övningar med fria vikter men hr aldrig haft energin att köra dem då jag vart där.

Vilka rodd rekommenderar du? Framåtlutande skivstångsrodd är rätt bra antar jag? Kanske räcker med en rodd-övning om man gör lite fler set?

Om det nu räcker med en, tex framåtlutat skivstångsrodd, kan man då skippa sittande kabelrodd?

z_bumbi
2004-03-03, 19:43
Pontus: Det är svårt att säga vad du bör köra för övning utan att träffa dig men det ju även vara så lätt som att du måste tänka lite mer på hur du ror också. :)

Sen är det väl nästan en smaksak vilken roddövning man väljer om man dessutom kör marklyft för ryggen men då rodd är kul så kan man gärna köra flera olika övningar.

Zakath
2004-03-03, 19:45
Nu är Allan sur :devil: Skojar bara... Hehe!

Hmm, då verkar det som att jag kör "fulla knäböj" och inte bara "knäböj", svårt läge. Jag är ganska eller väldigt vig (beror på vem man relaterar till), har absolut inga problem med att komma ner så djupt... Känns konstigt att inte gå hela vägen.

Ungefär hur mycket lättare brukar vanliga knäböj vara?
Ska nog testa det då i vilket fall :em:

Allan
2004-03-03, 19:48
Jag är inte sur - om jag blir sur bannar jag folk ( :devil: ). Nä, jag tycker bara det vore kul att köra ett pass ihop. Och eftersom jag också bor i Stockholm så...

allan

Spike
2004-03-03, 20:18
Erkänn nu, du tänker lämna honom i bänkpressen när han failat :smokin:

Spiffy
2004-03-03, 20:23
Skulle tro att han vet det optimala sättet att komma ur därifrån ändå.

Spike
2004-03-03, 20:28
:laugh: :laugh:

Hermes
2004-03-03, 22:53
Originally posted by Spiffy
Skulle tro att han vet det optimala sättet att komma ur därifrån ändå.

Ahahahha :laugh: :laugh: Övertrött såhär på kvällskvisten, trist att jag måste vara vaken till Oz :hbang:

Karl_alfred
2004-03-03, 23:10
Originally posted by Shadow Warrior


Alldeles för djupt enligt min mening, men visst med din kroppsbyggnad kanske det går... man ska iallafall ha höften/korsryggen fixerad... går jag så djupt som du så mister jag fixeringen därmed formen (vilket medför att jag får ont i ryggen dagen efter passet). Jag har exakt 20cm mellan baken och golvet i botten läget, är 171cm om det hjälper något....

återigen lär jag fråga dig sw gör du halva bicepscurl oxå?

troligtvis tappar du fixeringen för att du står alldeles åt helsike för smalt mellan fötterna. Prova att ställa dig axelbrett eller något bredare så kan du gå hur djupt som helst.

Karl_alfred
2004-03-03, 23:19
Originally posted by Spiffy
Skulle tro att han vet det optimala sättet att komma ur därifrån ändå.
:laugh:

Shadow Warrior
2004-03-04, 00:30
Originally posted by Karl_alfred


återigen lär jag fråga dig sw gör du halva bicepscurl oxå?

troligtvis tappar du fixeringen för att du står alldeles åt helsike för smalt mellan fötterna. Prova att ställa dig axelbrett eller något bredare så kan du gå hur djupt som helst.

jag ser mina knäböj som "fulla" sen att jag inte går så djupt som jag kan är en annan sak, sen så har jag ju förklarat förut att jag står så brett/smalt att jag kan gå ner till fullt djup! Står jag bredare kommer jag inte ner för att "gå ner i split" lederna/musklerna tar emot och knäna blir överstretchade och går sönder.... Står jag smalare kan jag inte ha ryggen svankad hela vägen. Skulle jag stå bredare så skulle jag bli tvungen att göra powerlifting squats, och det vägrar jag. Så jag ser inga andra alternativ än att fortsätta med min "optimala knäböj" ;)

För övrigt så finns det nog ingen annan övning som jag inte använder FROM på, i curls sträcker jag alltid ut armen helt i botten läget.

I dag var det dock en gubbstrutt som "tipsade" mej om att jag skulle ha armbågen uppepå benet när jag gjorde koncentrationscurl ("för att få stöd").... ganska irriterande när det är helt fel sätt att utföra övningen på.... eller vad säger ni?

Karl_alfred
2004-03-04, 01:09
Originally posted by Shadow Warrior


jag ser mina knäböj som "fulla" sen att jag inte går så djupt som jag kan är en annan sak, sen så har jag ju förklarat förut att jag står så brett/smalt att jag kan gå ner till fullt djup! Står jag bredare kommer jag inte ner för att "gå ner i split" lederna/musklerna tar emot och knäna blir överstretchade och går sönder.... Står jag smalare kan jag inte ha ryggen svankad hela vägen. Skulle jag stå bredare så skulle jag bli tvungen att göra powerlifting squats, och det vägrar jag. Så jag ser inga andra alternativ än att fortsätta med min "optimala knäböj" ;)

För övrigt så finns det nog ingen annan övning som jag inte använder FROM på, i curls sträcker jag alltid ut armen helt i botten läget.

I dag var det dock en gubbstrutt som "tipsade" mej om att jag skulle ha armbågen uppepå benet när jag gjorde koncentrationscurl ("för att få stöd").... ganska irriterande när det är helt fel sätt att utföra övningen på.... eller vad säger ni?

gör som du vill. men jag tycker fortfarande att det är fel.

Angående concentrationscurlen tycker jag att gubben har helt rätt. Om det var så här han menade:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/attachment.php?s=&postid=270144

Shadow Warrior
2004-03-04, 09:22
Originally posted by Karl_alfred

Angående concentrationscurlen tycker jag att gubben har helt rätt. Om det var så här han menade:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/attachment.php?s=&postid=270144

hehe... vilken idioti alltså... övningen blir ju mycket sämmre då... sämre stretch... mindre belastning i bottenläget, mindre belastning i toppläget, klart att Arne kan köra med 30-40kg hantlarna om han kör så där... ;)

RobbeliRobban
2004-03-04, 09:41
Originally posted by Shadow Warrior


jag ser mina knäböj som "fulla" sen att jag inte går så djupt som jag kan är en annan sak, sen så har jag ju förklarat förut att jag står så brett/smalt att jag kan gå ner till fullt djup! Står jag bredare kommer jag inte ner för att "gå ner i split" lederna/musklerna tar emot och knäna blir överstretchade och går sönder.... Står jag smalare kan jag inte ha ryggen svankad hela vägen. Skulle jag stå bredare så skulle jag bli tvungen att göra powerlifting squats, och det vägrar jag. Så jag ser inga andra alternativ än att fortsätta med min "optimala knäböj" ;)

För övrigt så finns det nog ingen annan övning som jag inte använder FROM på, i curls sträcker jag alltid ut armen helt i botten läget.

I dag var det dock en gubbstrutt som "tipsade" mej om att jag skulle ha armbågen uppepå benet när jag gjorde koncentrationscurl ("för att få stöd").... ganska irriterande när det är helt fel sätt att utföra övningen på.... eller vad säger ni?

Både du o gubbstrutten har fel!;) Jag tycker man skall hålla sig till riktiga övningar, inget konc tjafs, kör stående vanliga hederliga curlar istället. :D

Karl_alfred
2004-03-04, 09:44
Originally posted by Shadow Warrior


hehe... vilken idioti alltså... övningen blir ju mycket sämmre då... sämre stretch... mindre belastning i bottenläget, mindre belastning i toppläget, klart att Arne kan köra med 30-40kg hantlarna om han kör så där... ;)

å hu ska man köra då?

Shadow Warrior
2004-03-04, 10:16
Originally posted by Karl_alfred


å hu ska man köra då?

Överarmen ska vara vertikal vad annars? På så sätt får man ju full stretch (armen helt rak i bottenläget) och full kontraktion i toppläget. Det är i allafall det optimala sättet att utföra övningen på.

Shadow Warrior
2004-03-04, 10:19
Originally posted by RobbeliRobban


Både du o gubbstrutten har fel!;) Jag tycker man skall hålla sig till riktiga övningar, inget konc tjafs, kör stående vanliga hederliga curlar istället. :D

Den enda "fördelen" med stående curls är ju att du använder framsida axel mer och så kan du cheata mer... men visst det är ju inget fel på stående men då ska man ju köra med stång så man kan förflytta mer vikt.

Karl_alfred
2004-03-04, 10:25
Originally posted by Shadow Warrior


Överarmen ska vara vertikal vad annars? På så sätt får man ju full stretch (armen helt rak i bottenläget) och full kontraktion i toppläget. Det är i allafall det optimala sättet att utföra övningen på.

okej, men jag ser inte varför man INTE får full stretch i Arnes utförande, vinkeln är ju i stort sett den samma som i scottcur, å någon övning där man får mer stretch i biceps vet då inte jag. Sen angående kontraktionen i toppläget har jag ALDRIG känt av den bättre i någon annan övning än denna.

Har du någon bild på ditt optimala utförande? Du måste i övrigt vara jävligt grov eftersom du exakt jämt vet hur en övning ska utföras, och precis vet hur de optimala schemat ser ut;) Sen undrar jag vart du lärt dig allt, skulle va grymt intressant.

MasterChief
2004-03-04, 10:35
Originally posted by Shadow Warrior


Överarmen ska vara vertikal vad annars? På så sätt får man ju full stretch (armen helt rak i bottenläget) och full kontraktion i toppläget. Det är i allafall det optimala sättet att utföra övningen på.

Stämmer inte...För att få maximal stretch i biceps måste du föra armen bakom kroppen. Ska du få full kontraktion måste du framåtpendla armen. Det finns ingen övning som kan ge båda samtidigt.

z_bumbi
2004-03-04, 10:36
Den övning där man får mest "stretch" i biceps är väl där man sitter/ligger på en bänk med lutande ryggstöd och kör med t ex hantlar? Det är det sätt som jag kan se det som man kan sträcka ut biceps mest på, minskar man lutningen ner mot horisentellt så stretchar det mer men det kommer ju till en punkt där det istället blir farligt.

Jag ser ingen skillnad mellan Arnes sätt och att bara låta armen hänga rakt ner utom att Arne har sin arm totalt stilla och inte kan utnyttja någon stretchreflex då armbågen går sönder i så fall.
För att man ska kunna hålla armen så stilla i en fri koncentrationscurl borde man få använda mycket mindre vikt.

Om man kopplar in framsida axel mer i stående bicepscurl beror det väl på hur högt man går med skivstången/hanteln?

Karl_alfred
2004-03-04, 10:40
Originally posted by z_bumbi
Den övning där man får mest "stretch" i biceps är väl där man sitter/ligger på en bänk med lutande ryggstöd och kör med t ex hantlar?


jeep stämmer glömde den!

http://www.schwarzenegger.it/gallery/m243.jpg

Shadow Warrior
2004-03-04, 13:17
Det jag motsätter mej är att "ni" med erat utförande stödjer underarmen mot knäet/låret, detta är ju helt klart fusk, ska man köra isolationsövningar så så dom väl vara så isolerande som möjligt eller hur? Och då kan måste man ju ha underarmen helt fritt hängande. Instruktions guiden i M&F säger detsamma med.

Det handlar inte om att lyfta maximalt med vikt utan om att belasta muskeln på bästa möjliga sätt.

MasterChief
2004-03-04, 13:26
Originally posted by Shadow Warrior
Det jag motsätter mej är att "ni" med erat utförande stödjer underarmen mot knäet/låret, detta är ju helt klart fusk, ska man köra isolationsövningar så så dom väl vara så isolerande som möjligt eller hur? Och då kan måste man ju ha underarmen helt fritt hängande. Instruktions guiden i M&F säger detsamma med.

Det handlar inte om att lyfta maximalt med vikt utan om att belasta muskeln på bästa möjliga sätt.

Jag fattar inte varför ett stöd för armbågen gör övningen "mindre isolerad" för biceps. Kan du vara god att förklara det för mig.

z_bumbi
2004-03-04, 13:29
Shadow Warrior: Läs mitt inlägg ovan igen och tänk efter vad det står.

Har du Muscle & Fiction som guide för hur du ska utföra övningarna får du faktiskt skylla dig själv men är det optimalt för dig så...

Jag gissar att du sitter och driver med folk för att fördriva tiden men tänk på att folk som av någon underlig anledning kan få för sig att det du skriver stämmer kanske får för sig att följa några av dina råd...

MasterChief
2004-03-04, 13:32
Originally posted by z_bumbi
Har du Muscle & Fiction som guide för hur du ska utföra övningarna får du faktiskt skylla dig själv men är det optimalt för dig så...


:D :D :thumbup:

Fartman
2004-03-04, 13:37
Shadow Warrior är som en mer slipad och hövligare Dr Pepper :D

nä, en sak jag reagerar över är att det alltid kommer någon "gubbe" och rättar folk titt som tätt.. vafan har kanske varit med om att ha fått något tips EN gång men det verkar som att det kommer gubbar lite hela tiden.. antingen så tränar jag med en väldigt övergod teknik eller så är det här med självutnämnda experter något som hör till dom sydligare delarna av landet och discogymmen

hobbitar
2004-03-04, 13:57
Originally posted by AcidSleeper


Jag tror du inte behöver stå med benen bredare än du gör nu... men om du testar att köra djupa knäböj som kommer du känna att Gluteus kommer att värka nästa morgon...

Djupa knäböj: http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBFullSquat.html

istället för vanliga knäböj: http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBSquat.html

OK, ska prova detta Tack så mycket!

Cartwright
2004-03-04, 14:15
Jag hade också problem med böjen på så vis att jag lutade mig framåt ganska mycket i slutet av setten. Jag vet inte om det är relaterat, men till slut fick jag problem med benhinnorna och blev tvungen att hålla upp med böjen ganska länge. Nu tränar jag frontböj tills vidare. Det känns som att det är ett sätt att skaffa sig goda vanor i böjen, eftersom man av naturliga skäl inte kan luta sig framåt särskilt mycket.

Karl_alfred
2004-03-04, 16:15
Originally posted by Shadow Warrior
Det jag motsätter mej är att "ni" med erat utförande stödjer underarmen mot knäet/låret, detta är ju helt klart fusk, ska man köra isolationsövningar så så dom väl vara så isolerande som möjligt eller hur? Och då kan måste man ju ha underarmen helt fritt hängande. Instruktions guiden i M&F säger detsamma med.

Det handlar inte om att lyfta maximalt med vikt utan om att belasta muskeln på bästa möjliga sätt.

öh underarmen har inte alls något stöd, det är ju armbågen som ligger mot låret inte underarmen. Så kör jag och så även på arnes bild.

hobbitar
2004-03-04, 16:23
När jag kör djupa knäböj måste jag nästan gå upp på tå för att komma riktigt djup, vad gör jag för fel eller ska det vara så här?

emmzan
2004-03-04, 18:21
Originally posted by hobbitar
När jag kör djupa knäböj måste jag nästan gå upp på tå för att komma riktigt djup, vad gör jag för fel eller ska det vara så här?

Nej du ska inte behöva gå upp på tå.. Stretcha stretcha stretcha..

Pontus
2004-03-04, 18:22
Originally posted by hobbitar
När jag kör djupa knäböj måste jag nästan gå upp på tå för att komma riktigt djup, vad gör jag för fel eller ska det vara så här?
Står på ganska många ställen, läs Allans inlägg i denna tråd:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=17817&perpage=15&highlight=stela%20fotleder&pagenumber=3

Shadow Warrior
2004-03-04, 21:02
Originally posted by MasterChief


Jag fattar inte varför ett stöd för armbågen gör övningen "mindre isolerad" för biceps. Kan du vara god att förklara det för mig.

För att kontrahera biceps maximalt i en friviktsövning kan man inte luta sej bakåt så att överarmen får en vinkel emot underarmen. Sen när man sänker vikten så får inte underarmen ta emot låret eftersom det hindrar rörelsen och förflyttar belastningen.

Överarmen ska vara fixerad, underarmen och armbågen ska vara helt fri, det är inte meningen att man ska använda armen som en hävstång emot låret utan fuktionen är ju att isolera curl rörelsen.

För övrigt så hade Arnold samma utförande på övningen, skillnaden var bara att han inte hade överarmen fixerad mot låret utan han fixerade den i luften.

Shadow Warrior
2004-03-04, 21:06
Originally posted by z_bumbi
Den övning där man får mest "stretch" i biceps är väl där man sitter/ligger på en bänk med lutande ryggstöd och kör med t ex hantlar? Det är det sätt som jag kan se det som man kan sträcka ut biceps mest på, minskar man lutningen ner mot horisentellt så stretchar det mer men det kommer ju till en punkt där det istället blir farligt.

Jag ser ingen skillnad mellan Arnes sätt och att bara låta armen hänga rakt ner utom att Arne har sin arm totalt stilla och inte kan utnyttja någon stretchreflex då armbågen går sönder i så fall.
För att man ska kunna hålla armen så stilla i en fri koncentrationscurl borde man få använda mycket mindre vikt.

Om man kopplar in framsida axel mer i stående bicepscurl beror det väl på hur högt man går med skivstången/hanteln?

Är det inte ganska uppenbart att Arne häver upp vikten när han lutar sej bakåt och därmed inte har överarmen vertikalt? Vad hag gör är vad jag skulle kalla en preacher curl utan precher bräda...

Sen så kan man givetvis isolera biceps mycket bra med stång med så länge man sträcker ut i bottenläget och peakar i rätt possition. Men rörelsen blir som sagt mer fri med en hantel, kroppen får för övrigt bättre "muskelkontakt" när man utför en arms övningar, vilket är fördelaktigt när det gäller en muskel som biceps.

Shadow Warrior
2004-03-04, 21:08
Originally posted by z_bumbi

Har du Muscle & Fiction som guide för hur du ska utföra övningarna får du faktiskt skylla dig själv men är det optimalt för dig så...


I detta fall så hade dom rätt... för övrigt så är det en tidning ifrån typ 2001 jag refererar till, jag köper inte BB tidningar nuförtiden, förutom vid enstaka fall.

Shadow Warrior
2004-03-04, 21:10
Originally posted by Karl_alfred


öh underarmen har inte alls något stöd, det är ju armbågen som ligger mot låret inte underarmen. Så kör jag och så även på arnes bild.

Arne har ju för fan armbågen uppepå benet! Klart underarmen tar i låret när han sänker vikten, eller förflyttar han armbågen ned för låret då och sedan rycker tillbaka och kastar upp vikten eller vadå?

Shadow Warrior
2004-03-04, 21:16
Detta är en koncentrationscurl!

Personligen tycker jag dock att han lutar sej en aning bakåt i toppläget, men i övrigt så är formen mycket bra. Notera att han inte häver upp vikten som "ni" förespråkar.

Lillgrabben
2004-03-04, 21:18
Tycker du illa om Arne, skuggkrigaren??


Att du bara orkar sitta och svamla dag ut & dag in.

Som den äldre generationen brukade säga förr i tiden; "Klipp dig & skaffa dig ett jobb".



Tjoflöjt:thumbup:

Shadow Warrior
2004-03-04, 21:21
Originally posted by Lillgrabben
Tycker du illa om Arne, skuggkrigaren??


Att du bara orkar sitta och svamla dag ut & dag in.

Som den äldre generationen brukade säga förr i tiden; "Klipp dig & skaffa dig ett jobb".

Tjoflöjt:thumbup:

Men nu råkar det ju vara så att jag har rätt....:smash:

Lillgrabben
2004-03-04, 21:25
Har du hört uttrycket " Ett säkert uppträdande döljer oceaner av okunnighet"?


Du svarade inte på min fråga förresten.

Shadow Warrior
2004-03-04, 21:28
Originally posted by Lillgrabben
Har du hört uttrycket " Ett säkert uppträdande döljer oceaner av okunnighet"?


Du svarade inte på min fråga förresten.

Nej jag har ingenting emot Arne, han argumenterar bra (när han orkar) osv. Sen kan det ju vara lite irriterande när vissa tror att bara för att Arne gör på ett visst sätt så måste det vara det optimala sättet...

Yankeee
2004-03-04, 21:33
Originally posted by Shadow Warrior


Nej jag har ingenting emot Arne, han argumenterar bra (när han orkar) osv. Sen kan det ju vara lite irriterande när vissa tror att bara för att Arne gör på ett visst sätt så måste det vara det optimala sättet...

Det kan ju också vara lite irriterande när personer tror att något är optimalt bara för att just han/hon gör så.

Jorgen
2004-03-04, 21:34
Originally posted by Shadow Warrior
Sen kan det ju vara lite irriterande när vissa tror att bara för att Arne gör på ett visst sätt så måste det vara det optimala sättet...
Lika irriterande som att du tror att allt du gör är det optimala och att just du sitter inne med alla sanningar. Men det är dina gener som spökar igen kanske?

//Jörgen

Lillgrabben
2004-03-04, 21:40
Edit hela meddelandet.....

Jag hade tänkt skriva ett svarsmeddelande till Skuggkrigaren men ids fan inte, det är inte lönt. Jag går & fikar istället!



:eating:

z_bumbi
2004-03-04, 21:47
Shadow Warrior: Två saker.

Hur kan du säga att Arne häver pga av en bild?
Alla som sett honom köra den övningen har ju andra åsikter om den saken.

Du sa förut att man fick bäst stretch när man körde med rak arm hängade... jag tycker inte det. Någon kommentar?

Shadow Warrior
2004-03-04, 22:01
Originally posted by z_bumbi
Shadow Warrior: Två saker.

Hur kan du säga att Arne häver pga av en bild?
Alla som sett honom köra den övningen har ju andra åsikter om den saken.

Du sa förut att man fick bäst stretch när man körde med rak arm hängade... jag tycker inte det. Någon kommentar?

Det såg ut så på bilden, och det blir lätt så om man har armbågen ovanpå låret eller (nästan ovanpå)

Givetvis får man bättre stretch i Biceps i tex lutande hantelcurl eller preacher curl. Nackdelen med en sådann hård stretch KAN vara att man inte orkar lyfta tillräckligt med vikt (speciellt inte om man kör HIT, eller ska vi säga "inte svingar").

Kör man Preacher curl så är det ju även välkänt att belastningen är en aning för liten i toppläget för att ge en optimal kontraktion, så jag anser att en väl utförd koncentrations curl är en mycket bra bicepsövning med bra övervägning mellan stretch och kontraktion. Därmed inte sagt att en strikt skivstångscurl är sämre som primär övning för biceps.

z_bumbi
2004-03-04, 22:09
Shadow Warrior: Preacher curl? Då har man ju armen framför kroppen?
Då får man ju inte full stretch, dags att öppna lilla anatomilexikonet gissar jag.

Shadow Warrior
2004-03-04, 22:13
Originally posted by z_bumbi
Shadow Warrior: Preacher curl? Då har man ju armen framför kroppen?
Då får man ju inte full stretch, dags att öppna lilla anatomilexikonet gissar jag.

i preacher curl har man en armen fixerad över en lutande bräda vilket ger tyngre belastning i bottenläget och mindre i toppläget.
För att få extended FROM (stretch) så måste man givetvis ha armen bakom kroppen som sagt, men mer belastning i bottenläget betyder att belastningen är hårdare, alltås mer stretch gämnfört med koncentrationscurl, detta beror ju givetvis på hur man tolkar ordet "stretch"

z_bumbi
2004-03-04, 22:20
Stretch= sträcka ut. Går väl inte att tolka på så många andra sätt?

Shadow Warrior
2004-03-04, 22:26
Originally posted by z_bumbi
Stretch= sträcka ut. Går väl inte att tolka på så många andra sätt?

Ökad belastning i slutläget gör givetvis att det "drar hårdare i muskeln facian" fastän den inte förlängs ytterligare. Som ett exempel så får man bättre stretch i muskelfacian om man stretchar efter man tränat den muskeln än om man stretchar den specifika muskeln innan, fastän stretchens omfång är detsamma.

Nu kommer inte jag ihåg vad denna typ utav stretching heter, men för att dra ett exempel så är det skillnad i att stå utan stå oasisterat i ett split än att stretcha ett split med en maskin. Stretchen blir hårdare om muskeln håller emot alltså.

Karl_alfred
2004-03-04, 23:21
Originally posted by Shadow Warrior


Arne har ju för fan armbågen uppepå benet! Klart underarmen tar i låret när han sänker vikten, eller förflyttar han armbågen ned för låret då och sedan rycker tillbaka och kastar upp vikten eller vadå?
det har han inte alls de. kolla en gång till.

Karl_alfred
2004-03-04, 23:24
Originally posted by Shadow Warrior


För övrigt så hade Arnold samma utförande på övningen, skillnaden var bara att han inte hade överarmen fixerad mot låret utan han fixerade den i luften.
tjenare att han fixerade den i luften. du får nog kolla den en gång till oxå

Karl_alfred
2004-03-04, 23:28
Originally posted by Shadow Warrior


Det såg ut så på bilden, och det blir lätt så om man har armbågen ovanpå låret eller (nästan ovanpå)

Givetvis får man bättre stretch i Biceps i tex lutande hantelcurl eller preacher curl. Nackdelen med en sådann hård stretch KAN vara att man inte orkar lyfta tillräckligt med vikt (speciellt inte om man kör HIT, eller ska vi säga "inte svingar").

Kör man Preacher curl så är det ju även välkänt att belastningen är en aning för liten i toppläget för att ge en optimal kontraktion, så jag anser att en väl utförd koncentrations curl är en mycket bra bicepsövning med bra övervägning mellan stretch och kontraktion. Därmed inte sagt att en strikt skivstångscurl är sämre som primär övning för biceps.

du bör kolla igen som sagt.

Om du kör flera övningar kan du köra en med stretch en med maximal kontraktion och en med maximal vikt. Det finns inget som säger att man bara ska köra en övning förutom dit HIT program.

Spec^
2004-03-04, 23:31
Tråden vore OPTIMAL om Shadow Warrior kunde lägga ner sitt förbannade optimala skitsnack.

Karl_alfred
2004-03-04, 23:48
Originally posted by Spec^
Tråden vore OPTIMAL om Shadow Warrior kunde lägga ner sitt förbannade optimala skitsnack.

:laugh:

Allan
2004-03-05, 05:46
Intressant tråd men vad har Arne med utförnadet i Mark och böj att göra? Ordning! Starta en ny tråd istället för att slira iväg sådär när moderatorerna är tvungna att sova...

allan

Shadow Warrior
2004-03-05, 08:29
Originally posted by Allan
Intressant tråd men vad har Arne med utförnadet i Mark och böj att göra? Ordning! Starta en ny tråd istället för att slira iväg sådär när moderatorerna är tvungna att sova...

allan

Jag tror det är för sent för det, jag har ju redan vunnit diskussionen:D

Karl_alfred
2004-03-05, 09:17
det har du knappast. skicka pm till mig om du inte vill se dig besegrad och svara på de senaste frågorna.

Medusa
2004-03-05, 13:34
Vad ni håller på, gå ner till gymmet och se vem som lyfter mest istället :D