handdator

Visa fullständig version : Äta frukosten på natten?


wilhelmblomgren
2013-06-13, 01:45
Ja, som rubriken lyder; vad händer egentligen med kroppen om man käkar frukosten kl 3-4 på morgonen/natten istället för kl 6-8? Är ens ämnesomsättning sämre?

nomirin
2013-06-13, 02:04
Det har nog ingen större betydelse så länge du sover tillräckligt och regelbundet. Det som har betydelse är att du får ditt dagliga behov av dagsljus, och det sömnbehov du har varje dygn som sagt.

Dock har jag fått för mig att det optimala är att vara vaken just då solen är uppe, och sova då det är mörkt. Men ja, jag vet att det under sommaren är få timmar det är mörkt och på vintern tvärtom. Men man kan ändå tajma det så bra som möjligt.
Jag har sett studier på att man har bättre aptit (eller något i stil med det) vid ljus. Men det tycker jag själv och säkert ni andra också. Vem vill sitta och äta mat i mörker? I mörker blir man trött och kroppen ställer in sig på att vila.

Men nu kanske du inte tänkt tidigarelägga hela ditt dygn utan tänkt sova lite oregelbundet för att få in ett mål vid kl 3-4?
Äter man i ett trött tillstånd skulle jag säga att ämnesomsättningen är sämre.

Jag har haft nästan alla tänkbara dygnsrytmer och kan säga att det känns mest som en psykologisk grej. Man kan må toppen av de flesta, så länge man får en del dagsljus när man är vaken. Det är viktigare att se till att sova när kroppen verkligen är i behov av det. Sedan ska man inte sova för mycket heller...

tlk
2013-06-13, 05:13
Ja, som rubriken lyder; vad händer egentligen med kroppen om man käkar frukosten kl 3-4 på morgonen/natten istället för kl 6-8? Är ens ämnesomsättning sämre?

Jag äter allt som oftast frukost kl 4 på morgonen. Upplever inga problem av det. Kan inte tänka mig att det skulle vara sämre på något vis.



@nomirin: Vadå sova oregelbundet?

nomirin
2013-06-13, 15:38
@nomirin: Vadå sova oregelbundet?Jag menade oregelbunden dygnsrytm. Att du förskjuter varje dygns sömn med minst 4h +/-. Blir lite jetlag då.

tlk
2013-06-13, 15:52
Jag menade oregelbunden dygnsrytm. Att du förskjuter varje dygns sömn med minst 4h +/-. Blir lite jetlag då.

Förstår bara inte varför man ska göra det bara för man äter frukost kl 3-4. Är ju opti att hålla samma dygnsrytm hela tiden.

1684_
2013-06-13, 16:15
äter en rejäl frukost vid 04.00. jag börjar jobbet vid 5.
Jag e alltid vrålhungrig då, men å andra sidan äter jag kvällsmat vid 17.00 å lägger mig vid 19.00 för å sova. får i mig iaf 4 rejäla måltider om dasgen och långt... ifrån tjock.

nomirin
2013-06-14, 11:25
Förstår bara inte varför man ska göra det bara för man äter frukost kl 3-4. Är ju opti att hålla samma dygnsrytm hela tiden.
Vem har sagt att man skulle göra det? Jag menade ju att det inte är bra, att man istället ska hålla samma dygnsrytm som du säger.

nomirin
2013-06-14, 11:27
1684: 9 timmars sömn varje natt är onödigt mycket. ;) Man ska heller inte vara vrålhungrig, om man inte håller på med någon fasta eller bantning.

Tolkia
2013-06-14, 11:32
1684: 9 timmars sömn varje natt är onödigt mycket. ;) Man ska heller inte vara vrålhungrig, om man inte håller på med någon fasta eller bantning.
För det första så vet jag inte hur du får det där till nio timmar, och för det andra tycker jag att det verkar som om du presenterar mycket som mest är din åsikt som om det vore fakta.