handdator

Visa fullständig version : Kan duktighet i dips/pull-ups/chins förklaras med "tjockstyrka"?


filmjölk
2013-06-12, 22:11
Tänk dig en tjockis på ditt lokala gym som är stark som få, och kan lyfta helt hejdlösa vikter. En hel del av den där styrkan sitter ju i fläsket, han blir stabil, får högt tryck med tyskt u, och skulle han deffa ner sig skulle han knappast vara sådär stark längre utan få plocka av vikt på stången.

Men ponera samtidigt att personen är duktig i kroppsviktsövningar, han är en hejare på att reppa i chins, pull-ups, dips och push-ups. Beror det isf också på att han är tjock?

(Anledningen till andra tråden i temat är att jag är rätt lack på spec. Youtube, där alla my fellow gym-fatties styrkeprestationer avskrivs med att de är feta)

Hydlee
2013-06-12, 22:14
Är det vanligt med tjockisar som är bra på chins alltså? fenomenet klingar obekant i mina öron.

filmjölk
2013-06-12, 22:16
Är det vanligt med tjockisar som är bra på chins alltså? fenomenet klingar obekant i mina öron.

Njae, men det finns tjockisar som kan utföra övningarna iaf:)

Rikard Jansson
2013-06-12, 22:16
Inte chins iallafall. Drag-övningar där man inte har något moment från kroppsvikten är inte en tung hydda så mycket att skylta med (se chins, mark)

Fettet blir ju som "wraps" runtom leder, som hjälper till att fjädra i t.ex. böj, men om målet är att dra ihop blir det ju inte så nice ^^ Dips - kanske, men isåfall bara för att lyfta x antal kg utöver kroppsvikten, alltså inte relativ styrka.

Stefan J
2013-06-12, 22:16
Tänk dig en tjockis på ditt lokala gym som är stark som få, och kan lyfta helt hejdlösa vikter. En hel del av den där styrkan sitter ju i fläsket, han blir stabil, får högt tryck med tyskt u, och skulle han deffa ner sig skulle han knappast vara sådär stark längre utan få plocka av vikt på stången.

Men ponera samtidigt att personen är duktig i kroppsviktsövningar, han är en hejare på att reppa i chins, pull-ups, dips och push-ups. Beror det isf också på att han är tjock?

(Anledningen till andra tråden i temat är att jag är rätt lack på spec. Youtube, där alla my fellow gym-fatties styrkeprestationer avskrivs med att de är feta)

Det är bara folk som inte fattar nånting som håller på så. Precis som vissa avskriver alla duktiga kvinnliga atleters prestationer med "amen kolla så ful hon är". Åsikter av den här typen är ungefär på samma nivå som femåringens som säger dumma pappa när han inte får glass. :)

Latissimus Dorsi
2013-06-12, 22:17
Den finska sisun gör en hel del chins, och då väger han ändå 130kg.

Langster
2013-06-12, 22:18
Dips kanske till en viss del. Men är man tung och kan göra många chins då är man bara stark.

Langster
2013-06-12, 22:20
Det är bara folk som inte fattar nånting som håller på så. Precis som vissa avskriver alla duktiga kvinnliga atleters prestationer med "amen kolla så ful hon är". Åsikter av den här typen av folk är för mig lika mycket värda som femåringens som säger dumma pappa när han inte får glass. :)

Heh, ett nytt begrepp "ful-styrka".

-Du är bara så stark för att du är så jävla ful!

filmjölk
2013-06-12, 22:25
Heh, ett nytt begrepp "ful-styrka".

-Du är bara så stark för att du är så jävla ful!

hahahaha:laugh:

Birkharju
2013-06-12, 22:26
Heh, ett nytt begrepp "ful-styrka".

-Du är bara så stark för att du är så jävla ful!

:laugh::laugh:

MackeJuve
2013-06-12, 22:27
heh, ett nytt begrepp "ful-styrka".

-du är bara så stark för att du är så jävla ful!

:d

Är väl därför jag inte är så stark då :) :)

Stefan J
2013-06-12, 22:30
Heh, ett nytt begrepp "ful-styrka".

-Du är bara så stark för att du är så jävla ful!

hahahaha:laugh:


:laugh::laugh:


Är väl därför jag inte är så stark då

Det kan tyckas dråpligt korkat, men det är inte så långt ifrån i dumhet som att kommentera en 300 bänk eller 400 mark med "var är magrutorna?" Och kommentarer av den typen ser man ju hela tiden på tuben! Det är ju inte för att folk är oroliga för individens hälsa som kommentarerna fälls i all välmening utan för att någon råkat prioritera prestation framför att stå framför spegeln dag ut och dag in och ta samma bilder i samma pose med sin mobilkamera. :)

Langster
2013-06-12, 22:41
:laugh::laugh:


Det kan tyckas dråpligt korkat, men det är inte så långt ifrån i dumhet som att kommentera en 300 bänk eller 400 mark med "var är magrutorna?" Och kommentarer av den typen ser man ju hela tiden på tuben! Det är ju inte för att folk är oroliga för individens hälsa som kommentarerna fälls i all välmening utan för att någon råkat prioritera prestation framför att stå framför spegeln dag ut och dag in och ta samma bilder i samma pose med sin mobilkamera. :)

Samma sak om man faktiskt är i bra form. "Nice roids and hgh". Och i mitt fall avskrivs mina resultat med att jag kör ostrikt... Resultaten är mycket väl synliga, men de gills inte för att jag inte kör strikt... Youtube är helt enkelt fullt av douchebags som bara måste, MÅSTE skriva negativa saker.

Gabriel174
2013-06-12, 22:43
Heh, ett nytt begrepp "ful-styrka".

-Du är bara så stark för att du är så jävla ful!

:laugh: vad fan

Stefan J
2013-06-12, 22:45
Samma sak om man faktiskt är i bra form. "Nice roids and hgh". Och i mitt fall avskrivs mina resultat med att jag kör ostrikt... Resultaten är mycket väl synliga, men de gills inte för att jag inte kör strikt... Youtube är helt enkelt fullt av douchebags som bara måste, MÅSTE skriva negativa saker.

Ja, så är det alltid. Är det inte lyftvägen så är det fetman, fulman eller att man inte körde med sämsta möjliga teknik som bara är möjligt. Och personer med låg BF har per automatik preppat.

hurril
2013-06-12, 22:46
Fulman förklarar varför både Stefan och Freddi är starka men inte varför jag är så svag nu :/

tossefar
2013-06-12, 23:07
filmjölk det är ganska många trådar nu som indirekt handlar om din fetma. Är det ett försök att försvara din stora mage, eller ett försök att få stöd till att bli smalare? Det är uppenbart att du inte känner dig bekväm i att vara tjock, annars hade det aldrig kommit upp så ofta som det gör.

ceejay
2013-06-12, 23:10
filmjölk hånar mig för mina klena overheadpressar i min journal. Jag tror att han är avundsjuk på mina aesthetics.

svenbanan
2013-06-12, 23:16
Jag som både är tjock och ful borde per automatik vara trollstark, eller hur funkar detta?

Spacedogg
2013-06-12, 23:40
Tjockstyrka var ju något man drog i mellanstadiet när man förlorade i brottning osv. Men har nog aldrig sett en tjock person som kan göra många chins utan att vara stark "på riktigt".

Hydlee
2013-06-12, 23:49
Jag som både är tjock och ful borde per automatik vara trollstark, eller hur funkar detta?

Minus minus blir plus :(

svenbanan
2013-06-13, 00:21
Jag tror nog också att tjockisarnas största styrka sitter under fläsket. Jag har sett många klena tjockisar i mina dagar. Helt otippat har de inte ägnat sig åt nåt kraftsportsliknande heller.

filmjölk
2013-06-13, 05:07
filmjölk det är ganska många trådar nu som indirekt handlar om din fetma. Är det ett försök att försvara din stora mage, eller ett försök att få stöd till att bli smalare? Det är uppenbart att du inte känner dig bekväm i att vara tjock, annars hade det aldrig kommit upp så ofta som det gör.

:) Vissa härjar om haschlegalisering, andra om Mapas knäböjar, ytterligare någon om att äta rått kött. Funderingar kring fetma är ett av flera ämnen som jag tycker är intressant. Men det finns nog ingen som känner sig bekväm i att vara tjock.

filmjölk hånar mig för mina klena overheadpressar i min journal. Jag tror att han är avundsjuk på mina aesthetics.

Jag är jelly på din längd. mm. etc. Men jag tycker det är hejdlöst roligt att någon som är såpass stark som du i övrigt overheadpressar som en liten flicka:D

MackeJuve
2013-06-13, 06:18
Haha gillar den här tråden alltså :D Nu är ju knappast alla i den här tråden så jävla fula som de skojar om men någon gång "konstaterades" det i en tråd att de mobbade/icke populära/kanske fula/liknande barnen i skolan blev SL-folk eller BB och att de populära, snygga barnen blev AF-folk. Sjukt generaliserat jag vet :D MEN, finns det någon i den ABSOLUTA världseliten i SL som är snygg? Alltså nu menar jag att man kollar på personen och tänker "shit, den där får ligga!". Tänker främst på män nu, snygga SL-kvinnor har jag för mig att jag har sett.

Seabass
2013-06-13, 06:45
Haha gillar den här tråden alltså :D Nu är ju knappast alla i den här tråden så jävla fula som de skojar om men någon gång "konstaterades" det i en tråd att de mobbade/icke populära/kanske fula/liknande barnen i skolan blev SL-folk eller BB och att de populära, snygga barnen blev AF-folk. Sjukt generaliserat jag vet :D MEN, finns det någon i den ABSOLUTA världseliten i SL som är snygg? Alltså nu menar jag att man kollar på personen och tänker "shit, den där får ligga!". Tänker främst på män nu, snygga SL-kvinnor har jag för mig att jag har sett.

Mapa? Dessutom är ju hans böjar är ju så manliga att han gör alla män i närheten gravida.

Beemel
2013-06-13, 09:59
Heh, ett nytt begrepp "ful-styrka".

-Du är bara så stark för att du är så jävla ful!


:d

Är väl därför jag inte är så stark då :) :)

Fy fan vad taskigt... Jag har inte ens fått styrkan....

Beemel
2013-06-13, 10:01
Haha gillar den här tråden alltså :D Nu är ju knappast alla i den här tråden så jävla fula som de skojar om men någon gång "konstaterades" det i en tråd att de mobbade/icke populära/kanske fula/liknande barnen i skolan blev SL-folk eller BB och att de populära, snygga barnen blev AF-folk. Sjukt generaliserat jag vet :D MEN, finns det någon i den ABSOLUTA världseliten i SL som är snygg? Alltså nu menar jag att man kollar på personen och tänker "shit, den där får ligga!". Tänker främst på män nu, snygga SL-kvinnor har jag för mig att jag har sett.

Jag filosoferar fritt. Kan det ha något att göra med att skönhetsidealen för kvinnor inte innefattar muskler i någon större mängd.
Tittar man bara på ansiktets symetri (och därmed "skönhet") så är jag övertygad om att det finns även styrkelyftare som ser helt ok ut.

ceejay
2013-06-13, 10:08
:) Vissa härjar om haschlegalisering, andra om Mapas knäböjar, ytterligare någon om att äta rått kött. Funderingar kring fetma är ett av flera ämnen som jag tycker är intressant. Men det finns nog ingen som känner sig bekväm i att vara tjock.



Jag är jelly på din längd. mm. etc. Men jag tycker det är hejdlöst roligt att någon som är såpass stark som du i övrigt overheadpressar som en liten flicka:D

Lite roligt kanske det är. Är starkare än en kille jag känner i bänk, men han kissar på mig utan att blinka i oh-pressar. Jag fattar inte hur jag kan vara så dålig på dom :)

pwnyou
2013-06-13, 11:08
Jag har sett många tjocka som är bra i dips, men dessa personer brukar vara muskulösa med breda axlar, korta armar och små ben. Ni vet, äppeltypen, bänktypen.

Chins är dock en annan femma. Inte många tjocka som är bra där.

stridis
2013-06-13, 11:13
Inte chins iallafall. Drag-övningar där man inte har något moment från kroppsvikten är inte en tung hydda så mycket att skylta med (se chins, mark)

Fettet blir ju som "wraps" runtom leder, som hjälper till att fjädra i t.ex. böj, men om målet är att dra ihop blir det ju inte så nice ^^ Dips - kanske, men isåfall bara för att lyfta x antal kg utöver kroppsvikten, alltså inte relativ styrka.

Styrka handlar hela tiden om x antal kilon. Vare sig det handlar om x antal kilon i chinsbältet eller på stången i marklyftet.

Rikard Jansson
2013-06-13, 13:42
Styrka handlar hela tiden om x antal kilon. Vare sig det handlar om x antal kilon i chinsbältet eller på stången i marklyftet.

Du skriver något jag inte sagt något emot, baserat på att halvera en mening och ta bort en högst relevant halva? :)

tearz
2013-06-13, 13:53
Är det vanligt med tjockisar som är bra på chins alltså? fenomenet klingar obekant i mina öron.

HA HA... Samma här.
Feta jävlar som marklyfter 300 imponerar inte på mig.

Men den dagen jag personligen ser en "tjockis" som chinsar 20 snygga ska jag lyfta på hatten.

tearz
2013-06-13, 13:54
Heh, ett nytt begrepp "ful-styrka".

-Du är bara så stark för att du är så jävla ful!

Ha ha *popcorn*