handdator

Visa fullständig version : Diet - Kraftig fetma


Oscar98
2013-06-12, 18:24
Hej.

Har försökt att gå ner i vikt i ungefär 2 år nu, men jag har bara ökat.
Men nu har jag tänkt börja på 'riktigt'.

Grejen med att jag gör en tråd här på Kolozzeum, är för att jag inte vet någonting om Dieter.

Vikt: 120-130kg.
Mål: 100kg.

Jag skulle kunna göra nästan vad som helst för att gå ner i vikt, för just nu mår jag skit.

Har kollat på gg, dock så vet jag inte om piller är något för viktminskning (sk. Mirakelpiller)

-Vet att detta var väldigt lite info, men ställ frågor så svarar jag så bäst jag kan..

wilhelmblomgren
2013-06-12, 18:27
Hej.

Har försökt att gå ner i vikt i ungefär 2 år nu, men jag har bara ökat.
Men nu har jag tänkt börja på 'riktigt'.

Grejen med att jag gör en tråd här på Kolozzeum, är för att jag inte vet någonting om Dieter.

Vikt: 120-130kg.
Mål: 100kg

Jag skulle kunna göra nästan vad som helst för att gå ner i vikt, för just nu mår jag skit.

Har kollat på gg, dock så vet jag inte om piller är något för viktminskning (sk. Mirakelpiller)



Kör på något i form av vlcd fast med ett högre proteinintag på ca 3g/kg.

Fuark
2013-06-12, 18:33
Det finns en hel drös med olika dieter och upplägg. Men har du svårt att hålla dig mätt? Eller äter du mest i brist på annat? Lagar du din egen mat?

Vad är det som gör det så svårt? Inte meningen att vara nedlåtande, vill mest veta vart den största problemfaktorn ligger

Oscar98
2013-06-12, 18:37
Men har du svårt att hålla dig mätt?
Nej
Eller äter du mest i brist på annat?
Ja
Lagar du din egen mat?
Nej

Vad är det som gör det så svårt?
Det är att jag inte kan "bestämma" vad jag ska äta, mina föräldrar lagar maten .. och dels har jag ingen egen inkomst av pengar.

z_bumbi
2013-06-12, 18:38
Ät mindre och rör dig. Det är mycket enkelt att skriva men svårare att utföra.

Äta mindre
Hitta en långsiktig metod för att äta mindre. Att tokbanta i några veckor kan de flesta göra men vad händer efter det? Det vanligaste rådet är att äta regelbundet, att inte satsa på ett stort underskott utan bara dra ner "lagom mycket" och att faktiskt se till att man blir hyggligt mätt vid varje måltid. En viss hunger är helt naturligt men att vara tokhungrig hela tiden leder lätt till avsteg från dieten.

Du skriver inte hur mycket du rör dig idag men om du är inaktiv så börja rör dig. Samma sak gäller här, det är lätt att träna varje någon timme eller mer varje dag i en vecka men vad händer efter det? Om du har möjlighet så ta hjälp av någon som ger dig stöd under tiden.

Fuark
2013-06-12, 18:42
Som bumbi skrev. Gärna någon aktivitet du tycker är rolig, då att tvinga sig till att träna och maniskt kontrollera sin kost är inte hållbart i längden. Att bara gå på stan, eller ta trappor istället för hiss. Klassiska tips, men är enkelt att applicera i vardagslivet utan att drastiskt ändra någonting.

tjing
2013-06-12, 18:57
Oscar, först och främst skippa alla drycker.

Oscar98
2013-06-12, 19:03
Oscar, först och främst skippa alla drycker.

Jag ska börja äta mindre, sluta dricka läsk / äta godis och röra på mig 1 timme per dag.

Men vad jag undrade var om jag ska äta några "piller" som gör träningen enklare?
Tycker det är sjukt jobbigt att t.ex gå 2km..

Fuark
2013-06-12, 19:06
Jag ska börja äta mindre, sluta dricka läsk / äta godis och röra på mig 1 timme per dag.

Men vad jag undrade var om jag ska äta några "piller" som gör träningen enklare?
Tycker det är sjukt jobbigt att t.ex gå 2km..

Kaffe/Koffein om det tar emot räcker gott och väl

Oscar98
2013-06-12, 19:12
Kaffe/Koffein om det tar emot räcker gott och väl

Vilket gör träningen svårare för mig, då jag inte har något lust att brygga kaffe innan..

Fuark
2013-06-12, 19:14
Vilket gör träningen svårare för mig, då jag inte har något lust att brygga kaffe innan..

Koffeintabletter

stridis
2013-06-12, 19:19
Vad är det som gör det så svårt?
Det är att jag inte kan "bestämma" vad jag ska äta, mina föräldrar lagar maten .. och dels har jag ingen egen inkomst av pengar.

Prata med dem om dina mål och få dem att stötta dig i detta. Kommer helt klart att underlätta.

Oscar98
2013-06-12, 19:30
Har pratat med dom, och det låter som att dom vill stötta mig..

Blir att börja nästa vecka!

Beemel
2013-06-12, 19:41
Utan att veta vilka mängder läsk pch godis du får i dig så tycker jag det låter som en jättebra början att skippa detta.
Glöm alla mirakelpiller. Det som är lagligt och säljs är oftast bara skit. Koffein är nog det enda lagliga piller som faktiskt har lite effekt (köp de på apoteket, de är bäst i.m.o.)
Att röra på sig hjälper självklart men det är ändå ändrade kostvanor som ger den stora delen av viktminskningen.
Följ de tips som de ovan har gett .

Och framförallt

LYCKA TILL,

kämpa på, du kommer tycka slitet var värt "lidandet" när du väl nått dit mål.

Oscar98
2013-06-12, 20:58
Utan att veta vilka mängder läsk pch godis du får i dig så tycker jag det låter som en jättebra början att skippa detta.
Glöm alla mirakelpiller. Det som är lagligt och säljs är oftast bara skit. Koffein är nog det enda lagliga piller som faktiskt har lite effekt (köp de på apoteket, de är bäst i.m.o.)
Att röra på sig hjälper självklart men det är ändå ändrade kostvanor som ger den stora delen av viktminskningen.
Följ de tips som de ovan har gett .

Och framförallt

LYCKA TILL,

kämpa på, du kommer tycka slitet var värt "lidandet" när du väl nått dit mål.

Vad är det för skillnad mellan Apotekets och G*mgrossistens Koffeinpiller?

Hreidmar
2013-06-12, 21:10
Om du har orken och intresset, så hämta lite baskunskaper om näringslära på nätet eller böcker. På så vis skapar du goda förutsättningar för framtiden, absolut inget krav och tycker du det är aptråkigt så är jag övertygad om att du hittar andra väger till att lösa ditt problem.

Själv provade jag på olika "dieter" som fungerade för stunden men när jag tyckte att jag var klar var jag snabbt uppe på mina bonus kilon igen. Det som fick allt att fungera för mig var när jag började räkna kalorier.

Jag åt säkert vad många tycker är dumt osv, men jag hade stenkoll på allt jag stoppade i mig, kanske sjukligt noga - Men det var vad jag behövde för att förstå hur kroppen faktiskt fungerade när man tryckte i sig allt lustigt vi har att välja på i dagens samhälle.

Jag åt sånt jag tyckte om, försökte göra smartare väl på Protein, Kolhydrater och Fett - varje dag funkade inte men jag åt väldigt sällan mer än jag gjorde av med på en dag. Promenader är riktigt bra, speciellt om du har någon du kan gå med och snacka det gör det hela mycket lättare alternativ till det är ljudböcker, musik eller podcast/radio.

Jag hoppas du når dina mål och jag önskar dig all lycka. Ta vara på alla tips och poster på den här sidan, den har gjort underverk för min egen del.

EDIT: Många verkar tycka effekten av Apoteks Koffein är betydligt bättre än det "kosttillskotts producenterna" kan erbjuda. Själv har jag varit för snål för att prova Apoteks, men det blir nog att testa så fort min burk är slut :)

skyclaw
2013-06-12, 21:33
Om du tycker det är tråkigt/jobbigt att gå så kan jag rekommendera cykla istället. Skonare för knäna dessutom.

Musik är ett måste, varvat med podcasts. Kan rekommendera Filip & Fredriks podcast (finns på spotify).

difeddy
2013-06-12, 21:40
Jag tycker du börjar i fel ände om du mixtrar med piller hit och dit. Nu var det i och för sig koffein som nämndes vilket trots allt fungerar och har en vettig funktion. Dock har koffeinet ytterst marginell effekt när det gäller att driva igång en stadig viktminskning. Det viktigaste är din inställning, nämligen att du bestämmer dig själv för att göra det och gör det. Det bästa tillskottet är den stenhårda viljan, och att du fullföljer det du har planerat oavsett hur du känner dig under hela förloppet.

Om du känner dig tveksam angående viktminskning har King Grub författat en bra, pedagogisk artikel här på forumet som berör just det. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Bryggan
2013-06-12, 21:51
Mycket snack om att röra på sig här tycker jag...i ditt fall tycker jag det är överskattat just nu. Börja med att ta kontrollen över maten.

1. Laga din egen mat

2. Väg allt innan tillagningen och skriv ner allt (mest för vår skull :))

3. Räkna och få kontroll på kalorierna du stoppar i dig per dag. Du behöver inte ens göra någon förändring utan börja med att räkna och laga maten själv.

När du har börjat med följande tre punkter så berättar du här om hur du ligger. Sedan tar vi det från där.

Eller så väntar vi på att Reaper kommer in och berättar hur du "ska göra" (han är i princip gud på varaktig viktminskning).

Oscar98
2013-06-13, 01:03
Mycket snack om att röra på sig här tycker jag...i ditt fall tycker jag det är överskattat just nu. Börja med att ta kontrollen över maten.

1. Laga din egen mat

2. Väg allt innan tillagningen och skriv ner allt (mest för vår skull :))

3. Räkna och få kontroll på kalorierna du stoppar i dig per dag. Du behöver inte ens göra någon förändring utan börja med att räkna och laga maten själv.

När du har börjat med följande tre punkter så berättar du här om hur du ligger. Sedan tar vi det från där.

Eller så väntar vi på att Reaper kommer in och berättar hur du "ska göra" (han är i princip gud på varaktig viktminskning).

Vet dock inte hur mycket jag ska äta, vad jag ska äta och när jag ska äta.
Det är det som är dom stora problemen...

Värt att nämna är att jag spelar oftast golf runt klockan 11.00 till 13.00 (2-3 gånger i veckan), med frågan om träningen..

nomirin
2013-06-13, 02:16
Om du tycker det är tråkigt att bara gå, rör på hela kroppen! Är man väldigt överviktig behöver man inte köra tunga styrkeövningar för att bränna fett. Flaxa med armarna, dansa, ha kul, hoppa! Kör basövningar om du fixar det.

Ang. diet rekommenderar jag att du äter minimalt. Det du äter varje dag ska bara vara de viktiga näringsämnen du behöver.
Lär dig gå lite hungrig och försök håll humöret uppe samtidigt. Det är vanesak och kräver övning. Klarar du det kan du göra riktigt stora framsteg på kort tid, och förmodligen hålla dig kvar på en bra vikt sedan.

Jag tror fetma oftast beror på stress. Man är stressad när man äter och sväljer innan man tuggat klart. Då man är stressad äter man för mycket eller för lite och det blir kaos. Äter man för lite kanske man har sug bara lite senare och man slänger i sig något mer.
Ingen balans i magen. Man fyller på och fyller på som kroppen och magen inte kan kontrollera.
Det i kombination med dålig kost och för lite rörelse. Kanske man sover dåligt också, då blir det hela värre.
Det tror jag iallafall.

Jag minns att det var någon som vägde något otroligt mycket, minst 150 kg, på en inte allt för lång längd, som lyckades banta ner sig genom att inte äta något på ett år. Bara vatten, C-vitamin och något mineraltillskott har jag för mig.
Jag är inte förvånad alls att det går. Har man stor mage kan man leva på den energin. Det gäller bara att psyket är med på noterna. Dock tycker jag man ska äta lite ordentlig mat med långsamma kolhydrater och protein varje dag, utöver vitaminkällor.

Var mentalt stark, du fixar det!

Oscar98
2013-06-13, 03:08
Om du tycker det är tråkigt att bara gå, rör på hela kroppen! Är man väldigt överviktig behöver man inte köra tunga styrkeövningar för att bränna fett. Flaxa med armarna, dansa, ha kul, hoppa! Kör basövningar om du fixar det.

Ang. diet rekommenderar jag att du äter minimalt. Det du äter varje dag ska bara vara de viktiga näringsämnen du behöver.
Lär dig gå lite hungrig och försök håll humöret uppe samtidigt. Det är vanesak och kräver övning. Klarar du det kan du göra riktigt stora framsteg på kort tid, och förmodligen hålla dig kvar på en bra vikt sedan.

Jag tror fetma oftast beror på stress. Man är stressad när man äter och sväljer innan man tuggat klart. Då man är stressad äter man för mycket eller för lite och det blir kaos. Äter man för lite kanske man har sug bara lite senare och man slänger i sig något mer.
Ingen balans i magen. Man fyller på och fyller på som kroppen och magen inte kan kontrollera.
Det i kombination med dålig kost och för lite rörelse. Kanske man sover dåligt också, då blir det hela värre.
Det tror jag iallafall.

Jag minns att det var någon som vägde något otroligt mycket, minst 150 kg, på en inte allt för lång längd, som lyckades banta ner sig genom att inte äta något på ett år. Bara vatten, C-vitamin och något mineraltillskott har jag för mig.
Jag är inte förvånad alls att det går. Har man stor mage kan man leva på den energin. Det gäller bara att psyket är med på noterna. Dock tycker jag man ska äta lite ordentlig mat med långsamma kolhydrater och protein varje dag, utöver vitaminkällor.

Var mentalt stark, du fixar det!

Jag är väldigt van med att vara hungrig, känns t.o.m. bättre att vara hungrig än att vara mätt.
Och jag VET att jag kommer klara detta, bara jag vet vad jag ska äta och när jag ska äta.

Beemel
2013-06-13, 04:48
Vad är det för skillnad mellan Apotekets och G*mgrossistens Koffeinpiller?

Ja du, det finns en massa snack om kemisk renhet och så vidare.
Största skillnaden är att jag upplever en bättre effekt av dem.

Oscar98
2013-06-13, 05:26
Så efter vad jag har kommit fram till efter alla inlägg är att:

Äta minimalt
Röra på mig (1 timme /dag)

Men vad som återstår är ju vad jag ska äta. :smash:

Bryggan
2013-06-13, 06:55
Vet dock inte hur mycket jag ska äta, vad jag ska äta och när jag ska äta.
Det är det som är dom stora problemen...
Nja, skynda långsamt är jag för. Så som jag skrev tycker jag en bra start är att börja notera vad du äter och börja laga din mat själv ur en kokbok (valfri). Alltså Inget "vad jag ska äta" eller "när jag ska äta", utan bara att du börjar laga själv det du stoppar i munnen.

Golfa på du.

Du kommer in hit och berättar att du inte vet ett spår hur man gör för att äta nyttigt. Alla snälla slänger sig fram till din hjälp och sammantaget så får du otroligt "omvälvande" hjälp..jag är orolig att det blir för mastigt på en gång.

Beemel
2013-06-13, 06:57
Så efter vad jag har kommit fram till efter alla inlägg är att:

Äta minimalt
Röra på mig (1 timme /dag)

Men vad som återstår är ju vad jag ska äta. :smash:

Minimalt är kanske inte rätt ord. Du ska äta mindre än du gör av med för att gå ner i vikt. Googla Harris benedict och följ den formeln för att få ett hum om hur mycket du behöver för att ligga plus minus noll, sen drar du av 500-1000 kcal, 1000 kcal funkar om bra man har rätt rejäl övervikt att börja med. Annars är 500 kcal rekomenderat för att minimera muskelförlust under dieten.

Generell riktlinje för viktnedgång (åtminstonde om man tränar samtidigt, men den borde funkar bra även annars) är att man ska få i sig drygt 2 gram protein per kilo kroppsvikt, 0,5 gram fett per kilo kroppsvikt och därefter fylla på med kolhydrater upp till den kaloribudget man satt (med hjälp av HB-ekvationen som det refereras till ovan).

Det finns en ganska väldigt bra tråd runt dietande här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881)

Beemel
2013-06-13, 07:04
För att göra det enkelt att hålla koll på kalorier finns det appar till telefoner som till exempel Shape-up.
Det finns även en hel uppsjö varianter till datorn både gratis och betalversioner. Allt i från excelblad till hemsidor som dumbell, hälsovakten, matdagbok för att nämna några.

Det som behövs är en våg att väga maten på en sådan kan inhandlas för ett par hundra. I tillexempel Shape up finns även en rätt trevlig funktions som gör att man kan scanna streckkoder direkt på produkten och få fram näringsvärdet. Funkar bra i de flesta fall.

z_bumbi
2013-06-13, 07:19
Så efter vad jag har kommit fram till efter alla inlägg är att:

Äta minimalt
Röra på mig (1 timme /dag)

Men vad som återstår är ju vad jag ska äta. :smash:

Nej du ska inte äta minimalt utan bara aningen mindre än du gör idag. Om du dricker dricka, äter mycket godis, chips etc så börja utesluta det. Det är inget som tillför någon näring och det mättar också dåligt. Eftersom ingen här vet hur du äter idag så är det omöjligt att säga något mer konkret men det finns inget magiskt som, trots att det innehåller samma mängd energi, gör din viktnedgång snabbare. Det finns inte heller någon mening med att skaffa koffeintabletter.

Hur mycket du bör röra dig beror på hur mycket du rör dig idag och inte vad någon säger att du ska göra. Om det är jobbigt att gå 2 km så utgå från det och öka distansen och tempot en aning från vecka till vecka.

stridis
2013-06-13, 07:51
Mycket snack om att röra på sig här tycker jag...i ditt fall tycker jag det är överskattat just nu. Börja med att ta kontrollen över maten.


Att röra på sig är bra för hälsan. Tillsammans med de tips Z_bumbi kommit med så är det bra för hälsan även om så vikten bara marginellt skulle gå ned. Lätta förändringar som leder till hälsosammare rutiner som håller i längden.

VLCD-dieters fördel är ju motivation, det händer grejer snabbt. Men sen måste det till förändring av rutinerna likväl.

bosse_brutal
2013-06-13, 08:19
Tja!

Jag insåg nyligen att jag själv gått och blivit en smula fet (118kg i april) så jag bestämde mig för att ta tag i saken! En sak som jag tycker motiverar mig jävligt mycket när det gäller motionsbiten är att logga promenader och löprundor med gps, det gör att man kan följa sin utveckling jävligt bra, och se på kartor vart man har promenerat osv. Jag använder appen runkeeper som jag tycker funkar skitbra!

sen har jag lagt ner ostmackorna och kör havregrynsgröt till frukost! jävligt bra för att minska kaloriinteget, och så känns de sjukt nyttigt och seriöst med gröt :p

jag har hittills gått ner 9kg och har som delmål att nå 100kg till sista augusti!

lycka till!

Xtreme-G
2013-06-13, 08:43
Lite tips på vad du bör äta. Egentligen spelar det inte jättestor roll så länge man följer rekommendationerna om högt proteinintag ca 2 g/kg kroppsvikt och ser till att få i sig lite fett ockås fett ca 0,5-1 g/kg. Du får börja läsa näringsinnehållen i livsmedlen och räkna på det åtminstone tills du kan hålla koll på ett ungefär i huvudet. Själv har jag aldrig räknat slaviskt men heller aldrig haft viktproblem.

Som sagt tidigare så skippa socker. Som kolhydratkälla är potatis det som mättar bäst per kalori. Rotfrukter är också bra. Som proteikälla funkar ju allt kött/fisk/fågel men man får ju vara medveten om fetthalten. Kycklingfilé är en klassiker i dietsammanhang då det är magert (fettsnålt) och proteinrikt. Många gillar att äta lättkvarg eftersom det mättar ganska bra och innehåller ca 14 g protein / 100 g och bara 3-4 g kolhydrat och <1 g fett. Blanda med fun light är en klassiker. Som fettkälla brukar ett par omega3-kapslar rekommenderas av många, utöver det fett man får i sig från resten av kosten. Var inte rädd för fett bortsett från att det är det mest energirika och därför bör ätas varsamt. Fett är livsnödvändigt att få i sig.

Detta var lite kosttips men det viktigaste är att äta mindre än vanligt, skippa socker och hålla makronutiernterna protein, kolhydrat, fett på rimliga nivåer samt att äta lite varierat.


Jag har inte läst tråden jättenoga men jag har inte sett styrketräning nämnas. Styrketräning är alltid att rekommendera vid viktnedgång.

Bryggan
2013-06-13, 09:13
Att röra på sig är bra för hälsan. Tillsammans med de tips Z_bumbi kommit med så är det bra för hälsan även om så vikten bara marginellt skulle gå ned. Lätta förändringar som leder till hälsosammare rutiner som håller i längden.Absolut är det bra att röra på sig men all information på en och samma gång kan bli något övermäktig. Som du även nämner så för att kunna få till ett varaktigt resultat så krävs en livsstilsförändring och det kommer inte över en natt. Snabba resultat är kul men knappast bestående.
Forumet kommer ju att finnas kvar ett tag till hoppas jag så man kan ta det lugnt.

dalys
2013-06-13, 10:42
Det är grymt att du har kommit till insikt att det inte fungerar längre och är villig att förändra dig. Jag har vart i lite samma situation när jag var yngre, låg på runt 106kg max vad jag kommer ihåg.

I alla fall så håller jag med Bryggan att du borde börja lugnt och inte försöka införa massvis med förändringar i ditt liv över en natt. Hållare vidare med om att både för din egen skull och för att alla på forumet ska kunna hjälpa dig att börja att bara föra dagbok över vad du äter. Du kan börja direkt tycker jag och skriva ned exakt vad och ungefär hur mycket. Kolla t.ex. den här tråden http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=110768&page=813 Det räcker bra med att uppskatta lite i första början tycker jag. Men som andra sagt så hjälper en digital matvåg väldigt mycket och är en bra investering (är även användbar vid vanlig matlagning och bakning). När du börjat väga mer exakt, kan du sen även börja räkna ut hur många kalorier och kolla vilka makronutrienter (protein, kolhydrater, fett) din mat innehåller. Det här ledde i alla fall för mig till en del insikter som att "jaha de här extra nattmackorna är egentligen ett helt dagsbehov av kalorier".

Testa skriv ner några dagar och avlägg en rapport här. :) Eller bokför varje dag i den tråden jag länkade kanske kan vara något.

maattee10
2013-06-13, 13:10
jag brukar faktiskt bara äta 1-2mål per dag och det funkar för mig:) om man inte räknar alla mina proteinshakes;) men antar att du sitter mkt hemma och då är de lätt att ta en macka lite då och då osv:/ så försök hitta på saker min hjälp var gymmet

Mina tips:
1. börja dricka cola zero/light
2. ät 1-2 ggr per dag
3. spela Xbox samtidigt som du går på löpband:)
3,5. gå promenader med familjen
4. om du inte styrketränar, minska på kolhydraterna
5. byt din vanliga mattalrik till en lite mindre

hoppas du kommer ha nytta av mina tips:) lycka till med din diet och du skaffa en journal på kolo så kan vi följa och stötta dig däe:)

maattee10
2013-06-13, 13:14
Så efter vad jag har kommit fram till efter alla inlägg är att:

Äta minimalt
Röra på mig (1 timme /dag)

Men vad som återstår är ju vad jag ska äta. :smash:

ät allt men mindre:) ta lite kolhydrater och självklart inge kakor osv. om dina föräldrar gör köttfärssås och spagetti, be morsan/farsan att koka lite broccoli till dig. så tar du lite spagetti, mellan köttfärsås och mkt broccoli;)

Oscar98
2013-06-13, 17:58
Tack för alla fina/informativa inlägg!
Jag tänker skaffa en 'journal' här på forumet, så ni kan se hur det går:hbang:

maattee10
2013-06-13, 18:12
Tack för alla fina/informativa inlägg!
Jag tänker skaffa en 'journal' här på forumet, så ni kan se hur det går:hbang:

grymt, sig till. vill gärna följa och hjälpa dig:) håller själv på att deffa ner mig:)

Oscar98
2013-06-13, 18:26
grymt, sig till. vill gärna följa och hjälpa dig:) håller själv på att deffa ner mig:)

Vad roligt!*flex*

BobaFett
2013-06-13, 20:01
Hej.

Har försökt att gå ner i vikt i ungefär 2 år nu, men jag har bara ökat.
Men nu har jag tänkt börja på 'riktigt'.

Grejen med att jag gör en tråd här på Kolozzeum, är för att jag inte vet någonting om Dieter.

Vikt: 120-130kg.
Mål: 100kg.

Jag skulle kunna göra nästan vad som helst för att gå ner i vikt, för just nu mår jag skit.

Har kollat på gg, dock så vet jag inte om piller är något för viktminskning (sk. Mirakelpiller)

-Vet att detta var väldigt lite info, men ställ frågor så svarar jag så bäst jag kan..

Du äter för mycket, ät mindre. :smash:

Hunger fungerar för många som en fingervisning för hur mycket de ska äta men det fungerar uppenbarligen inte för dig. Du får helt enkelt strunta i hunger och hitta ett bättre system och håll dig 100% till det.

Ett exempel på ett sånt system är att äta t.ex. en knytnäve kött/kyckling/fisk, en knytnäve pasta/ris/potatis/bröd. En matsked sås och lite grönsaker till det. Ät bara frukost/lunch/middag inget utöver det, inte ens ett äpple.

Går du inte ner så får du helt enkelt ta lite mindre än en knytnäve.

Oscar98
2013-06-14, 10:50
Du äter för mycket, ät mindre. :smash:

Hunger fungerar för många som en fingervisning för hur mycket de ska äta men det fungerar uppenbarligen inte för dig. Du får helt enkelt strunta i hunger och hitta ett bättre system och håll dig 100% till det.

Ett exempel på ett sånt system är att äta t.ex. en knytnäve kött/kyckling/fisk, en knytnäve pasta/ris/potatis/bröd. En matsked sås och lite grönsaker till det. Ät bara frukost/lunch/middag inget utöver det, inte ens ett äpple.

Går du inte ner så får du helt enkelt ta lite mindre än en knytnäve.

Läst tråden? :)

nomirin
2013-06-14, 13:03
Oscar98: Det har han troligtvis inte, men det han sa lät väldigt vettigt iallafall.

Oscar98
2013-06-14, 15:32
Oscar98: Det har han troligtvis inte, men det han sa lät väldigt vettigt iallafall.

Håller helt klart med!

Oscar98
2013-06-14, 21:24
Idag har det gått ganska bra.

Frukost
2,0dl(ca) gröt
3,0dl(ca) mjölk

På golf-banan
1 banan

Kvällsmat
2 hamburgare
1/3 tallrik med pommes

Golfade ~kl 12:30 -> 15:30
Var ut och gick ~kl 21.30

Blev inte som jag hade tänkt mig, men ha i minnet att detta är första dagen..

maattee10
2013-06-14, 21:33
Idag har det gått ganska bra.

Frukost
2,0dl(ca) gröt
3,0dl(ca) mjölk

På golf-banan
1 banan

Kvällsmat
2 hamburgare
1/3 tallrik med pommes

Golfade ~kl 12:30 -> 15:30
Var ut och gick ~kl 21.30



Blev inte som jag hade tänkt mig, men ha i minnet att detta är första dagen..

när ska du fixa journal?

Oscar98
2013-06-14, 22:55
när ska du fixa journal?

Möjligen på Söndag.

maattee10
2013-06-15, 08:22
Möjligen på Söndag.

ok:)

AlBeSeeInYa
2013-06-16, 12:04
Jag gick ner 36 kg på ett år. Var väldigt stor. Jag hade svårt att komma igång med allt. Så jag bestämde mig att förändra min livsstil. Jag började med min kost. Ändrade kosten rejält då jag käkade mycket av det som inte var nyttigt. Sedan började jag röra på mig 30 - 60 min varje dag. Med detta så började jag rasa ner i vikt.

Det handlar mest om viljan att förändras. Ju mer man ser resultat av viktminskning så mer hypad blir man. Koffein tabletter är ganska bra då man får mer energi utav dem, men rör på dig så mycket som möjligt ute eller på gymmet.

Lycka till!

Beemel
2013-06-16, 13:37
På golf-banan
1 banan



Banan x 2.
;-)

maattee10
2013-06-16, 13:40
kolla in hans journal:)