handdator

Visa fullständig version : Villalarm


Calleman
2013-06-12, 14:24
Ni som har ett. Vilket använder ni och hur nöjda är ni?

Vilket anses vara bäst på marknaden och samtidigt ligga bra i pris?

TheOne1994
2013-06-12, 14:50
Jag har Tryggahem. Haft dom i 5 år och är nöjd med som. Haft någon enstaka fråga och det har dom skött galant. Har för mig att dom är röstade 9 år irad som den bästa leverantören.

PixelMiner
2013-06-12, 16:14
Hjälper det med villalarm då? Blir det verkligen mindre inbrott?

Någon som har någon statistik att dela med sig?

TheOne1994
2013-06-12, 19:24
Hjälper det med villalarm då? Blir det verkligen mindre inbrott?

Någon som har någon statistik att dela med sig?

det är skönt att ha tycker jag. När kidsen kommer hem från skolan och larmet är på så vet dom att ingen tjuv är i huset. Vi andvänder det alltid. Hemmaläge när vi går och lägger oss. Tror det kostar 705:- för 3 månader,det är ju ganska billigt.

dauit
2013-06-12, 19:27
Vi har haft Securitas i kanske 10 år.

Funkar galant med inga problem alls, snabba och ringa om larmet går.

krappen
2013-06-12, 19:37
Jag jobbar inom säkerhetsbranschen och jag kan säga att Trygga hem ofta ses ned på som en av de "sämre" leverantörerna. Jag är dock mest insatt i de mekaniska och elektroniska skyddens kvalitét så det kan hända att de har en jättebra kundservice och funkar bra på det sättet.


Om jag skulle rekommendera något utifrån den kunskap som jag besitter så skulle det vara Securitas eller Falck.

mattilainen
2013-06-12, 19:38
har inte riktigt fattat varför man har larm, mer än att man får reda på det snabbt och eventuellt inte blir bestulen på lika många saker då de har kortare tid på sig. Securitas får ju inte ens gå in i huset förrän de är säkra på att det inte finns några tjuvar kvar? Vår granne har larm och när de har larmat (typ 15 gånger på tre år.. falsklarm såklart..) så sitter securitas utanför i sin bil och väntar. Vi gick ut och frågade om han inte skulle gå och kolla (grannen ringer oss varje gång larmet går för att vi ska kolla om vi ser någon). Han går inte ur bilen förrän det är säkert. Vad hjälper detta egentligen? Mer än att veta att man har/haft inbrott.

einmalk
2013-06-12, 19:49
Jag har Securitas med fri utryckning. Jag hade rekommenderat dig att ta kontakt med de olika larmföretagen med utryckning och fråga dem vad de har för framkörningstid till just ditt område. Det kan skilja väldigt mycket i tid mellan de olika.

Personligen har jag alltid köpt mitt larm. Detta för att jag då äger larmet och smidigt kan byta larmcentral, plus att det inte är några kostnader förutom för larmmottagningen och eventuella utryckningar. Nackdelen att göra på detta viset är att du får en klumpsumma beroende på utformning av larm, t.ex. hur många rörelsedeckare du ska ha, branddetektorer osv.

För att spara pengar så kan du montera upp detektorerna själv, dra kablar och sedan låta din lokala larmleverantör/elfirma koppla in det i centralen och i deckarna.

krappen
2013-06-12, 19:50
har inte riktigt fattat varför man har larm, mer än att man får reda på det snabbt och eventuellt inte blir bestulen på lika många saker då de har kortare tid på sig. Securitas får ju inte ens gå in i huset förrän de är säkra på att det inte finns några tjuvar kvar? Vår granne har larm och när de har larmat (typ 15 gånger på tre år.. falsklarm såklart..) så sitter securitas utanför i sin bil och väntar. Vi gick ut och frågade om han inte skulle gå och kolla (grannen ringer oss varje gång larmet går för att vi ska kolla om vi ser någon). Han går inte ur bilen förrän det är säkert. Vad hjälper detta egentligen? Mer än att veta att man har/haft inbrott.

En väktare har inte några befogenheter utöver en vanlig civil person men om de är på plats i tid så kan de ta signalement och gripa (precis som civil person kan göra) om de ser ett skeende brott eller en person på flyende fot.

PixelMiner
2013-06-12, 19:59
Men har de någon preventiv effekt? Dvs finns det någon statistik som visar att hus med larm utsätts för färre inbrott än de hus som inte har larm?

Annars kan man ju fundera på varför man skall ha ett larm... Väktarna gör ju som sagt ingenting (mer än eventuellt tar signalement). Så om larmen inte har någon preventiv effekt så är ju deras enda effekt att larmföretagen tjänar pengar på dem...

krappen
2013-06-12, 20:06
De avskräcker, dock finns det andra preventiva åtgärder som är minst som (om inte mer) effektiva än hemlarm, grannsamverkan och uppmärksamma grannar är en av dem tro det eller ej.

krappen
2013-06-12, 20:10
Sen ska man ju inte glömma att det finns kombinationsdetektorer som innefattar rökdetektor, värmedetektor med mera men ett brandskydd kan man också installera utan att behöva ha ett helt larmsystem för inbrott/försåtsskydd.

einmalk
2013-06-12, 20:12
Men har de någon preventiv effekt? Dvs finns det någon statistik som visar att hus med larm utsätts för färre inbrott än de hus som inte har larm?

Annars kan man ju fundera på varför man skall ha ett larm... Väktarna gör ju som sagt ingenting (mer än eventuellt tar signalement). Så om larmen inte har någon preventiv effekt så är ju deras enda effekt att larmföretagen tjänar pengar på dem...

Vågar faktiskt inte säga ifall ett larm verkligen har ett preventivt syfte.
Jag skulle bli väldigt förvånad ifall det inte skulle ha det. För min egen del så känner jag en trygghet med att veta att ingen kan ta sig in i kåken obemärkt. Vilket för min del är en stor trygghet.

Många larm idag har även tjänster som möjliggör att man kan få ett meddelande när t.ex. barnen kommer hem från skolan. Att du kan larma av från mobilen när du ska ha en hantverkare hemma osv.

Det man kan göra ifall man vill försvåra för inbrottstjuven är att montera sirener inomhus som tjuter så pass högt att man inte kan vistas i samma rum. Jag har dessa sirener (se länk) inomhus i min privata bostad samt i min verksamhet, tyvärr är de ganska dyra och kanske overkill för normalvillan. Ska det vara värt att montera dessa bör man ha förhöjd inbrottsrisk, annars är det inte värt det.
http://www.youtube.com/watch?v=zvH77-uJO0Q

krappen
2013-06-12, 20:20
Vågar faktiskt inte säga ifall ett larm verkligen har ett preventivt syfte.
Jag skulle bli väldigt förvånad ifall det inte skulle ha det. För min egen del så känner jag en trygghet med att veta att ingen kan ta sig in i kåken obemärkt. Vilket för min del är en stor trygghet.

Många larm idag har även tjänster som möjliggör att man kan få ett meddelande när t.ex. barnen kommer hem från skolan. Att du kan larma av från mobilen när du ska ha en hantverkare hemma osv.

Det man kan göra ifall man vill försvåra för inbrottstjuven är att montera sirener inomhus som tjuter så pass högt att man inte kan vistas i samma rum. Jag har dessa sirener (se länk) inomhus i min privata bostad samt i min verksamhet, tyvärr är de ganska dyra och kanske overkill för normalvillan. Ska det vara värt att montera dessa bör man ha förhöjd inbrottsrisk, annars är det inte värt det.
http://www.youtube.com/watch?v=zvH77-uJO0Q


Jag avråder starkt från att skaffa avlarmning via mobiltelefon, det är ganska stor säkerhetsrisk och lätt att knäcka både via social engineering och intrång i telefonen. Såkallade inferno-sirener som du nämner är sjukt bra, det går ej att vistas i en lokal när de aktiveras och de är helt klar värda pengarna.

einmalk
2013-06-12, 20:31
Jag avråder starkt från att skaffa avlarmning via mobiltelefon, det är ganska stor säkerhetsrisk och lätt att knäcka både via social engineering och intrång i telefonen. Såkallade inferno-sirener som du nämner är sjukt bra, det går ej att vistas i en lokal när de aktiveras och de är helt klar värda pengarna.

Ja det har du rätt i! I och med att intrång i smartphones ökar så ligger det verkligen något i det du säger.

Calleman
2013-06-13, 16:11
Ni har nog en poäng i det här med SmartPhones, att det kan vara dumt. Vi har tittat lite på nedan lösning och undrar helt enkelt (för er som kan detta lite bättre) om det är ren skit, eller om det är ok grejor. Om inte, kanske förslag på något annat.

Till detta paket har vi tänkt lägga till fler magnetkontakter till fönster, altandörr osv.

Länk (http://www.verisure.se/hemlarm/startpaket.html)

Oxe
2013-06-13, 16:33
Körde en galaxy 512central i föräldrarnas gamla villa, helt klart overkill, jag tycker om Power 832el 864 dessa centraler är lagom, detektorer skall enligt mig vara trådbundna.

Sen är det lite hur du vill ha larmet, är det som en säkerhet när du är borta skulle jag tagit ett volymskydd och låtit IR tagit centrala punkter, vill du ha det som säkerhet när du är hemma så är ju skalskydd som gäller men det kostar ju desto mer, ifall man vill ha det ordentligt gjort

Jag vill ha larmet som en separat enhet.

Exdiaq
2014-06-09, 12:24
Jag avråder starkt från att skaffa avlarmning via mobiltelefon, det är ganska stor säkerhetsrisk och lätt att knäcka både via social engineering och intrång i telefonen. Såkallade inferno-sirener som du nämner är sjukt bra, det går ej att vistas i en lokal när de aktiveras och de är helt klar värda pengarna.

Men förutsätter att man inte har husdjur.