handdator

Visa fullständig version : Deffning, bra protein?


Noproblem88
2013-06-12, 13:04
Hej!

Jag har börjat deffa och måste då ligga på närmare 400gram i ren protein. Jag måste köpa lite vassleprotein och tänkte fråga er om råd. Ett bra vassle protein. skit i priset, så länge det är bra protein, det skall vara bra, då menar jag inte whey 80 från gymgrossiten.

tlk
2013-06-12, 13:10
Hej!

Jag har börjat deffa och måste då ligga på närmare 400gram i ren protein. Jag måste köpa lite vassleprotein och tänkte fråga er om råd. Ett bra vassle protein. skit i priset, så länge det är bra protein, det skall vara bra, då menar jag inte whey 80 från gymgrossiten.

400gram protein var en jäkla massa protein.

Vad gäller vassleprotein så är de lika bra allihopa.

Noproblem88
2013-06-12, 13:15
väger 127kg, tänkt ligga över 3gr/kg. så du menar att köpa ett kg vassle för 200kr och ett kg för 350 kr. då skall de va lika bra?

vicarious
2013-06-12, 13:17
väger 127kg, tänkt ligga över 3gr/kg. så du menar att köpa ett kg vassle för 200kr och ett kg för 350 kr. då skall de va lika bra?

Ja, oftast. Precis som med mycket annat finns det "märkesvaror". Det är mjölkprotein hursomhelst. Smak och förpackning osv kan ju skilja dock. Kvalitén på proteinet behöver man i regel aldrig oroa sig över.

Noproblem88
2013-06-12, 13:22
Ja, oftast. Precis som med mycket annat finns det "märkesvaror". Det är mjölkprotein hursomhelst. Smak och förpackning osv kan ju skilja dock. Kvalitén på proteinet behöver man i regel aldrig oroa sig över.

det finns poäng i det du säger men kan inte sånt bero på hur själva proteinet tillverkas, dvs i form kemikalier mm. för tillsatsar finns ju, det vet alla.

Dreas
2013-06-12, 13:33
Hej!

Jag har börjat deffa och måste då ligga på närmare 400gram i ren protein. Jag måste köpa lite vassleprotein och tänkte fråga er om råd. Ett bra vassle protein. skit i priset, så länge det är bra protein, det skall vara bra, då menar jag inte whey 80 från gymgrossiten.Vad är bra protein?

Köp det billigaste du hittar som du tycker att smakar gott.

frekar3
2013-06-12, 13:36
Vanligt vasslekoncentrat, alternativt isolat om du är laktosintolerant.
Dock så skulle jag ha lagt mig på max 300 gram protein (Med allt protein inräknat), för att istället öka fett/kolydrater.
400 gram protein/dag blir rejält overkill (även om du väger 127kg).

Noproblem88
2013-06-12, 13:46
Vanligt vasslekoncentrat, alternativt isolat om du är laktosintolerant.
Dock så skulle jag ha lagt mig på max 300 gram protein (Med allt protein inräknat), för att istället öka fett/kolydrater.
400 gram protein/dag blir rejält overkill (även om du väger 127kg).

jag satsar bara på protein och kolhydrat just nu. Fett får man iallafall från maten. vill verkligen inte förlora muskler.

nomirin
2013-06-12, 13:47
det finns poäng i det du säger men kan inte sånt bero på hur själva proteinet tillverkas, dvs i form kemikalier mm. för tillsatsar finns ju, det vet alla.
Nej, Stength Nutrition har ett naturellt fritt från tillsatser.
Sedan har de flesta naturella vassleprotein bara sojalecitin (med hexan) som tillsats.

Kör själv bara på naturellt protein.

Body Science är rätt billigt och bättre än medel tycker jag. Jämfört med Strength känner man att det inte är 100% naturligt i smaken men tycker å andra sidan proteinråvaran känns färskare och godare. Magen mår också bättre av det. Fördelarna överväger nackdelarna. Men det varierar ju hur färska produkter man får, så jag ska inte säga att det alltid är såhär. Du får prova dig fram själv.

nomirin
2013-06-12, 13:50
Vad är bra protein?Ett av hög kvalitet som är näringsrikt, gör mycket nytta i kroppen och smakar bra.

Dreas
2013-06-12, 13:55
Ett av hög kvalitet som är näringsrikt, gör mycket nytta i kroppen och smakar bra.Gör mycket nytta i kroppen? Där lär ju de flesta vassleprotein vara ganska likvärdiga. Och smak är personligt. Kvalitén kan såklart variera något.

tlk
2013-06-12, 14:10
Ett av hög kvalitet som är näringsrikt, gör mycket nytta i kroppen och smakar bra.

Vad är det som du tror att ett vassleprotein ska göra bättre än ett annat?

Noproblem88
2013-06-12, 14:25
det vart 4kg whey 100 från bodyscience

Beemel
2013-06-12, 14:40
Ett av hög kvalitet som är näringsrikt, gör mycket nytta i kroppen och smakar bra.

Kort sagt du vill ha ett som smakar gott. Och när det gäller smak kan ingen annan än du avgöra vad som är gott.
Skillnaden i kvalitet (hur man nu definerar det) och näring är som redan påpekat rätt obetydlig märkena mellan.

Kvicksilver
2013-06-12, 22:02
jag satsar bara på protein och kolhydrat just nu. Fett får man iallafall från maten. vill verkligen inte förlora muskler.

Öhh, får du inte protein och kolhydrater från maten med? Vad är det du in billar dig att ett kosttillskott ska ge som du inte kan få genom vanlig mat?

Kvicksilver
2013-06-12, 22:06
Ett av hög kvalitet som är näringsrikt, gör mycket nytta i kroppen och smakar bra.

Vadå näringsrikt? Vassle är vassle. Innehåller din drink 50g protein så innehåller den det. Ett fullvärdigt protein gör samma nytta i kroppen oavsett vilket märke det är. Det är oftast bara smaken som skiljer märkena åt.

Vill du vara opti.... skit i vasslet och kör på EAA. Fullvärdigt protein med minimalt kaloriinnehåll. Perfekt för deff.,

Fredriiik
2013-06-12, 22:17
det jag tror TS menade var HUR MYCKET protein det är i varje påse. Då är det skillnad och såklart dyrare när du betalar för mer protein.
Whey 100 å whey 80 är det skillnad på och du får mer protein i påsen.

mattilainen
2013-06-12, 22:55
det jag tror TS menade var HUR MYCKET protein det är i varje påse. Då är det skillnad och såklart dyrare när du betalar för mer protein.
Whey 100 å whey 80 är det skillnad på och du får mer protein i påsen.

vad blir skillnaden i protein per krona egentligen? Skiljer det sig och är det värt att köpa whey 100 över whey 80?

nomirin
2013-06-13, 02:58
Gör mycket nytta i kroppen? Där lär ju de flesta vassleprotein vara ganska likvärdiga. Och smak är personligt. Kvalitén kan såklart variera något.


Vad är det som du tror att ett vassleprotein ska göra bättre än ett annat?

Jag tror de är av olika kvalitet precis som köttbitar kan vara av olika kvalitet. Min uppfattning är att färskt kött med god smak har mer/bättre näring. Då gör det mer nytta i kroppen.

Jag upplever att de protein som smakar bättre än andra också är bättre för muskeltillväxten. Jag kör ju bara med naturella så det är inga tillsatta smakämnen som påverkar min åsikt i detta.

Som en parallell i ämnet har jag för mig att man lyckats visa att vissa ekologiska produkter innehåller mer näring än andra för att djuret fått leva i en bättre miljö och med bättre och mer varierad föda. Enligt mig logiskt. Men då handlade det inte enbart om rena proteiner.

Klein
2013-06-13, 03:11
Det viktigaste för mig är hur snällt proteinet är mot magen. Och där är dyrare generellt bättre. Koncentrat kan vara ganska besvärliga för magen. Isolat är snällare och hydrolysat är snällast. Dock så smakar hydrolyserat protein väldigt illa så isolat är att föredra. Annat som kan hjälpa är om pulvret har tillsatta matspjälkningsenzymer såsom laktas. ON 100% Whey är ett isolat med tillsatta enzymer och finns i många smaker. Bästa proteinet för magen och smakökarna enligt mig. Inte för plånboken dock.

tlk
2013-06-13, 05:23
Tror också det här att Whey-100 är sämre PPK.

Whey FX exotic är insta-win.

Jag tror de är av olika kvalitet precis som köttbitar kan vara av olika kvalitet. Min uppfattning är att färskt kött med god smak har mer/bättre näring. Då gör det mer nytta i kroppen.

Jag upplever att de protein som smakar bättre än andra också är bättre för muskeltillväxten. Jag kör ju bara med naturella så det är inga tillsatta smakämnen som påverkar min åsikt i detta.

Som en parallell i ämnet har jag för mig att man lyckats visa att vissa ekologiska produkter innehåller mer näring än andra för att djuret fått leva i en bättre miljö och med bättre och mer varierad föda. Enligt mig logiskt. Men då handlade det inte enbart om rena proteiner.

Naturellt vassle smakar oftast skit. Hela tanken om "naturellt vassle" är ju rätt roande då det alltid genomgår en radda förädlingsprocesser och knappast växer på träd.

Iaf så haltar din jämförelse med kött. Att kött har olika karekteristik beroende på hur köttet odlats etc. är inga konstigheter. Du får annorlunda fettfördelning och kanske avsaknad av vissa hormonella tillsattser och fan och hans moster.

För proteinpulver så har du en förädlad källa där du har extraherat i princip bara ett ämne. Jämförelsen är inte bra alls. Precis som du är inne på själv. Självklart reagerar inte din kropp olika på 1 gram vassleprotein från 7 olika påsar.


Att en egenskap som smak skulle påverka muskeltillväxten låter rätt galet. Det är inte dina smaklökar som styr proteinsyntesen...

tlk
2013-06-13, 05:24
V

Vill du vara opti.... skit i vasslet och kör på EAA. Fullvärdigt protein med minimalt kaloriinnehåll. Perfekt för deff.,

De flesta EAA på marknaden är inte fullvärdiga.

Dreas
2013-06-13, 07:48
Jag tror de är av olika kvalitet precis som köttbitar kan vara av olika kvalitet. Min uppfattning är att färskt kött med god smak har mer/bättre näring. Då gör det mer nytta i kroppen.

Jag upplever att de protein som smakar bättre än andra också är bättre för muskeltillväxten. Jag kör ju bara med naturella så det är inga tillsatta smakämnen som påverkar min åsikt i detta.

Som en parallell i ämnet har jag för mig att man lyckats visa att vissa ekologiska produkter innehåller mer näring än andra för att djuret fått leva i en bättre miljö och med bättre och mer varierad föda. Enligt mig logiskt. Men då handlade det inte enbart om rena proteiner.Du gör väldigt mycket antaganden och tror väldigt mycket.

Och mer/bättre näring, äter du tillräckligt med kcal och varierat så är ju inte det ett problem.

De protein som smakar bättre är bättre för muskeltillväxt? Really, ett proteintillskott som kanske inte ens har någon effekt på muskelbyggandet, speciellt inte om du äter tillräckligt med mat, och du märker skillnad på tillväxt? I call inbillning.

Mer näring måste inte vara bättre.

Rahf
2013-06-13, 09:28
De flesta EAA på marknaden är inte fullvärdiga.

Och var sitter fakta som backar upp det påståendet?

Beemel
2013-06-13, 09:36
De flesta EAA på marknaden är inte fullvärdiga.

Betyder inte fullvärdigt protein bara att de innhåller alla essentiella aminosyror?

Vad är det nu förkortningen EAA står för..

Eller menar du att det är mer eller mindre fullvärdigt på grund av olika fördelning mellan aminosyrorna?

tlk
2013-06-13, 09:58
Och var sitter fakta som backar upp det påståendet?

Du menar att innehållsförteckningarna på majoriteten av de EAA-produkter som säljs här i landet inte räcker?

Betyder inte fullvärdigt protein bara att de innhåller alla essentiella aminosyror?


Jo. Det är väl vad man brukar mena.

"EAA" betyder väl annars att det är någon mix av essentiella aminosyror. Att det skulle vara fullvärdigt mix är oftast inte sant.



*edit* Typiskt exempel på icke-fullvärdigt hittas t.ex. här: http://shop.kolozzeum.com/sv/aminosyror/kolozzeum-eaa-500gr.html

Rahf
2013-06-13, 10:06
Fullvärdiga essentiella aminosyror. Det används för att stimulera proteinsyntesen, vilket det gör väldigt bra.

tlk
2013-06-13, 10:12
Fullvärdiga essentiella aminosyror. Det används för att stimulera proteinsyntesen, vilket det gör väldigt bra.

Är väl inget snack om att de inte stimulerar proteinsyntesen. Men att påstå att de är fullvärdiga är ju knappast sant för det, och att påstå det kan ju leda till tokerier som att folk kör uteslutande EAA och inget annat proteinintag. Vilket förstås är puckat eftersom man då inte får i sig alla essentiella aminosyror.

Rahf
2013-06-13, 10:16
Vilka essentiella aminosyror saknas?

tlk
2013-06-13, 10:17
Vilka essentiella aminosyror saknas?

Tryptofan saknas allt som oftast.

nomirin
2013-06-13, 15:04
Naturellt vassle smakar oftast skit. Hela tanken om "naturellt vassle" är ju rätt roande då det alltid genomgår en radda förädlingsprocesser och knappast växer på träd.

Iaf så haltar din jämförelse med kött. Att kött har olika karekteristik beroende på hur köttet odlats etc. är inga konstigheter. Du får annorlunda fettfördelning och kanske avsaknad av vissa hormonella tillsattser och fan och hans moster.

För proteinpulver så har du en förädlad källa där du har extraherat i princip bara ett ämne. Jämförelsen är inte bra alls. Precis som du är inne på själv. Självklart reagerar inte din kropp olika på 1 gram vassleprotein från 7 olika påsar.


Att en egenskap som smak skulle påverka muskeltillväxten låter rätt galet. Det är inte dina smaklökar som styr proteinsyntesen...Smakar skit? Antingen har du fått väldigt dåliga proteiner eller så har du barnsmaksinnen. Jag tycker det smakar gott. Har jag det i mjölk smakar det bättre.
Du verkar inte veta vad naturellt betyder.
Mjölk växer inte heller på träd. Det är fortfarande naturliga råvaror. Vilket betyder att de är "levande" - de har ett bäst före-datum.

Nja, det är inte alls en helt tokig jämförelse för t.ex. man pratar ofta om proteinet och dess enzymer när det är saftigt eller ej.

Min poäng var att produkten är fortfarande en naturlig råvara. Du kan inte säga "vassleprotein som vassleprotein", att det inte är någon skillnad på dem (de naturella). Det är det, även om du inte vill tro det. Allt vi äter är mer komplicerat än man tror. Det är inte bara att räkna en kalori där och en protein där.
Prova ta 5 år gammalt vassleprotein. Det är precis som att äta gammalt kött. Det proteinet kommer inte göra lika mycket nytta.

Självklart? Varför skulle det vara självklart? Länka studier som bevisar det. Nu tänker jag inte bara på muskeltillväxten utan hur kroppen på alla sätt mår av det. Som sagt, prova kör med ett för gammalt vassleprotein. Du kommer må dåligt av det.

Du gör väldigt mycket antaganden och tror väldigt mycket.

Och mer/bättre näring, äter du tillräckligt med kcal och varierat så är ju inte det ett problem.

De protein som smakar bättre är bättre för muskeltillväxt? Really, ett proteintillskott som kanske inte ens har någon effekt på muskelbyggandet, speciellt inte om du äter tillräckligt med mat, och du märker skillnad på tillväxt? I call inbillning.

Mer näring måste inte vara bättre.Det gör ni också. Ni tror inte det är skillnad på proteinråvaror och allt, så länge det står Mjölk på kartongen så är den identisk med alla annan mjölk. Det står ju likadana siffror på kartongen.
Det är SÅ mycket mer komplicerat än så.

Allt handlar inte om att få i sig tillräckligt med näring varje dag. Vid varje mål spelar näringssammansättning roll. Det är inte något jag tror utan det är bevisat.
Att vi tycker att vissa saker smakar bra ihop är antagligen för att de passar ihop och är nyttigast så.

Att jag skulle märka skillnad på just muskeltillväxt av olika proteintillskott kan jag hålla med om att det mycket väl skulle kunna vara inbillning. Men det är inte mer långsökt än att tro att alla produkter ger exakt samma effekt för kroppen så länge det står Whey 100 på förpackningen.

Mer näring överlag behöver inte vara bättre nej, men generellt sett vill man ju ha råvaror med så mycket näring som möjligt. Det hänger ihop med hur mycket och hur bra det smakar. Grönsaker odlade i näringsfattiga miljöer smakar mindre, är vattnigare och tråkigare för att de innehåller mindre näring.
Det finns en anledning till att vi inte äter för gamla råvaror, eller omogna.


Alltså, jag förstår er poäng och håller med om att det överlag inte ska vara några stora skillnader för hur kroppen reagerar på olika vassleproteiner. Men jämför man det bästa och sämsta blir det skillnader som är nämnvärda iallafall.

Jag blev väldigt dålig i magen av ett protein jag hade förut som höll på och bli för gammalt. Det kändes också som att det bara blev en hård klump i magen av dem. De gav inte samma mättnadskänsla och jag blev slö i huvudet. De jag har nu som är färskare mår magen hur bra som helst av, förutsatt att man inte tar för mycket.
Jaja.

Ruskigt bra band på din bild för övrigt.

nomirin
2013-06-13, 15:13
Tryptofan saknas allt som oftast.
Det är därför man frossar i choklad varje dag.

Nej, inte riktigt. ;)

tlk
2013-06-13, 15:17
Vad är det för onaturliga råvaror du hittar i vassleprotein? Undantag smakämne det vill säga. Men nu snackade vi ju utan smakämne utan naturell smak.

Här har du exempel på Whey FXs innehåll: Cross-flow filtrerat, vegetabiliskt separerat vassleprotein . Det är allt. Sen finns det smaksatta men som sagt det är naturell vi snackar och inte med massa smaker och sötning.

Hur du kan tycka det är gott är för mig ett stort mysterium men smaken är ju som baken. Men visst blandar man det i mjölk och inte vatten så kanske det hjälper. Personligen tycker jag det smakar trist jäkla pulver och vatten. Ungefär som att äta vetemjöl men blaskigare.

Har kört 5 år gammalt vassleprotein utan problem, för övrigt.

Det är ju inte upp till mig att bevisa att din kropp kommer att reagera likadant på två likvärdiga produkter. Det är du som kommer med uppseendeväckande påstående och får därför komma med någon studie som stödjer det som du påstår.



Dina jämförelser med kött och grönsaker haltar.

Grönsaker odlade i näringsfattiga miljöer har ibland brist på vissa mineral, visst. Något som inte finns i proteinpulver. Vad gäller jämförelsen med kött se tidigare inlägg. Kött och grönsaker är komplexa saker. Rent protein är (förhoppningsvis) så fritt från vitaminer och mineral som bara går... det är proteinpulver du betalar för.. inte något vitamineralpulver.

tlk
2013-06-13, 15:18
Det är därför man frossar i choklad varje dag.

Nej, inte riktigt. ;)

Känns onödigt... sällan man får brist på tryptofan så länge man får i sig någon annan proteinkälla över dagen än just begränsade EAA. En bra köttbit eller vassleprotein verkar bättre källa än choklad.

Dreas
2013-06-13, 15:19
Det gör ni också. Ni tror inte det är skillnad på proteinråvaror och allt, så länge det står Mjölk på kartongen så är den identisk med alla annan mjölk. Det står ju likadana siffror på kartongen.
Det är SÅ mycket mer komplicerat än så..Skillnaden är att vi har bättre stöd för det.

Hur har du kommit fram till att det är mer komplicerat än så? Källa?

Allt handlar inte om att få i sig tillräckligt med näring varje dag. Vid varje mål spelar näringssammansättning roll. Det är inte något jag tror utan det är bevisat.Källa? Vad säger att du måste vid varje måltid äta en bra fördelning av makros och mikros och att det inte går att sprida det ur ett lite större perspektiv?
Att vi tycker att vissa saker smakar bra ihop är antagligen för att de passar ihop och är nyttigast så..Eeeeeh, ytterligare ett antagande.

Att jag skulle märka skillnad på just muskeltillväxt av olika proteintillskott kan jag hålla med om att det mycket väl skulle kunna vara inbillning. Men det är inte mer långsökt än att tro att alla produkter ger exakt samma effekt för kroppen så länge det står Whey 100 på förpackningen..Jo, det är mer långsökt då vi pratar om vassleprotein och inte anabola. Din tilltro till tillskott är lite läskig.

Mer näring överlag behöver inte vara bättre nej, men generellt sett vill man ju ha råvaror med så mycket näring som möjligt. Det hänger ihop med hur mycket och hur bra det smakar. Grönsaker odlade i näringsfattiga miljöer smakar mindre, är vattnigare och tråkigare för att de innehåller mindre näring.
Det finns en anledning till att vi inte äter för gamla råvaror, eller omogna..Vill man? Gör det? Gör de?

Ja, jag äter inte gamla råvaror för att de möglar eller på annat sätt ser väldigt oaptitliga ut.


Alltså, jag förstår er poäng och håller med om att det överlag inte ska vara några stora skillnader för hur kroppen reagerar på olika vassleproteiner. Men jämför man det bästa och sämsta blir det skillnader som är nämnvärda iallafall..Nej, det tvivlar jag extremt starkt på. Nämnvärda skillnader mellan vassleprotein? Kanske för andra saker än just muskeltillväxt, jag tänker mage, acne mm.

Jag blev väldigt dålig i magen av ett protein jag hade förut som höll på och bli för gammalt. Det kändes också som att det bara blev en hård klump i magen av dem. De gav inte samma mättnadskänsla och jag blev slö i huvudet. De jag har nu som är färskare mår magen hur bra som helst av, förutsatt att man inte tar för mycket..Det har ju inte med muskeltillväxten att göra.
Jaja..[/QUOTE]

Ruskigt bra band på din bild för övrigt.I know, de är grymma. Tyvärr har jag slutat lyssna på dom frekvent :/