handdator

Visa fullständig version : Viktnedgång på bara några dagar, vad består nedgången av?


Hold Fast
2013-06-12, 09:30
Har precis börjat på min första lite seriösare deff och har i samband med det börjat väga mig på morgonen, efter toabesök och före frukost. Har på tre dagar gått från 77.9 till 75.8 kg och undrar vad detta kan bero på?

Att det inte är någon nämnvärd del av den vikten som bestått av fett eller muskelmassa begriper jag såklart, men vad består den av då? Viss variation beroende på hur mycket mat man har i magen, vätskebalans m.m. känns fullt rimligt, men 2.1 kg på tre dagar? Någon som har några tankar och ev. tips hur man kan undvika sådana variationer, då dom ju känns lite (eller mycket) missvisande när man ska försöka hålla koll på hur vikten utvecklas?

Gober
2013-06-12, 09:32
Maginnehåll (du äter mindre) och vätska, särskilt om du drar ner på kolhydrater så förlorar du vätska.

Detta planar ut efter någon dag om du inte gör förändringar i kosten, en ätardag med mycket kolhydrater kommer tex skjutsa upp vikten tillfälligt.

vicarious
2013-06-12, 09:33
Var den första vägningen på 77.9kg också på morgonen innan toabesök och frukost? Skillnad mellan morgon och kvällsvägning kan för mig utan problem vara 2kg.

Svaret på din fråga är i huvudsak vätska som har funnits bunden i din kropp, bland annat i glykogenlagren i musklerna.

Hold Fast
2013-06-12, 09:42
Maginnehåll (du äter mindre) och vätska, särskilt om du drar ner på kolhydrater så förlorar du vätska.

Detta planar ut efter någon dag om du inte gör förändringar i kosten, en ätardag med mycket kolhydrater kommer tex skjutsa upp vikten tillfälligt.

Var den första vägningen på 77.9kg också på morgonen innan toabesök och frukost? Skillnad mellan morgon och kvällsvägning kan för mig utan problem vara 2kg.

Svaret på din fråga är i huvudsak vätska som har funnits bunden i din kropp, bland annat i glykogenlagren i musklerna.

Tack för svaren :) Och ja, alla vägningar var på morgonen före frukost och efter toabesök.

Men det verkar ju alltså inte vara något konstigt då och förhoppningsvis planar det ut då så att det inte är något bekymmer.


Insåg förresten precis att tråden är felplacerad, men har ju redan fått svar på min fråga ändå. Men mod kan ju alltid flytta ändå så det hamnar rätt :)

vicarious
2013-06-12, 09:45
Första veckan under deff tappar man alltid mest vikt. Även salt binder vätska i kroppen så äter man mindre mat totalt sett och/eller bara äter mindre saltad mat kan även det påverka lite.

Hold Fast
2013-06-12, 10:38
Första veckan under deff tappar man alltid mest vikt. Även salt binder vätska i kroppen så äter man mindre mat totalt sett och/eller bara äter mindre saltad mat kan även det påverka lite.

Världen är logisk igen, åtminstone på den punkten. Tack och bock för svaren, uppskattas!

tjing
2013-06-12, 10:56
Vatten och mat i mage/tarm.