handdator

Visa fullständig version : Tillräkligt med mat?


adlan
2013-06-11, 21:41
Tjena!

Håller på att försöka äta upp mig lite och undrar om jag ska äta mer eller om det räcker?

Idag...
Frukost: 1 jättefranska med mjukost och greve ost( 1 skiva )
1 rågrut med mjukost och skinka, och 1 båt melon
Lunch: 5 små färskpotatisar, 8 fiskbullar med sås på ca 1 dl milda4% och 1 glass mjölk (2 dl)
middag: ca 2 dl kokt ris, kycklinggrytta gjord på grillad kyckling från ica, morötter, lök, bambuskott, olivolja, mila4% och röd vin och 1 glass mjölk
Kvällsmellanmål vid 8 typ: nästan 1 liter jordgubbar, ca 2.5 dl yoghurt naturel 3%, 1 Wasa havre knäcke med mjukost och 2 skivor skinka, 2 msk russin och 2 msk havregryn
nu: 1 glass(2dl) yoghurt med lite frysta blåbär
sallad till lunch och middag
är under viktig nu kan jag säga och vill öka lite i vikt och bli stabil innan jag ska börja träna!
55 kg och 182 cm, 18 år :( ( har/haft anorexi men mår idag mkt bättre)

nomirin
2013-06-12, 01:09
Skippa glassen.
Skämtosido, förstår att du menade glas.

Jag kände mig helt plötsligt välbyggd när jag läser att du väger 55 kg på 182 cm.

1 liter jordgubbar låter som alldeles för mycket. Jag skulle bli kass i magen av det.
Även om snabba kolhydrater är bra för att gå upp i vikt tycker jag ändå du ska byta ut franskbrödet mot något grövre.
Lägg in lite ägg någonstans, det är en bra proteinkälla och är inte så dyrt.

Jag tycker du inte ska välja att äta extra mycket fett bara för att det är kaloririkt och för att som många äldre säger "äh, du behöver lite grädde pöjk!". Ät bara mer av allt, allt nyttigt. Olika långsamma kolhydratkällor med proteinkällor, och lite fett. Se till att få i dig lite omättat fett också.

Men det där fixar du. Jag känner en som är ca 190 och vägde 60 kg under gymnasiet men idag väger 80+ med platt mage. Han såg till att äta ordentligt och regelbundet, och så träning förstås.