handdator

Visa fullständig version : Tips angående träningsvärk i ben?


Alkro
2013-06-11, 18:34
Jag har snart styrketränat i drygt 2 år och kör i nuläget någon slags tre-split med ganska mycket fokus på basövningar(ungefär 6-7 set av bänkpress, knäböj eller mark per pass). Har det uppdelat i bröst+triceps+mage, rygg+biceps och sedan ben+axlar.

Varenda gång jag kör knäböj får jag sådan sjuk träningsvärk drygt 5 dagar framåt. Dag 2 kan jag knappt knyta skorna eller sätta mig på en låg stol. Jag cyklar fram och tillbaka till jobbet varje dag men det verkar varken göra det bättre eller sämre. Tyvärr så gör träningsvärken att jag ibland får skippa marklyften på ryggpasset för jag är så stel att jag inte når stången utan att få bananrygg.

Har ni några tips på hur man blir av med träningsvärken lite snabbare? Det intressanta är att jag inte får i närheten så mycket träningsvärk i någon annan muskelgrupp.

slafs
2013-06-11, 19:30
För en del verkar det hjälpa att träna benen oftare.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Jeans
2013-06-11, 19:37
Kör mindre reps o fler set. Hade samma problem. Men kör nu ett styrkelyft program, o har inte alls samma värk. Sen kan det bli knäböj tre gånger i veckan. men inga problem.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Alkro
2013-06-11, 19:39
Kör mindre reps o fler set. Hade samma problem. Men kör nu ett styrkelyft program, o har inte alls samma värk. Sen kan det bli knäböj tre gånger i veckan. men inga problem.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

När jag kör knäböj brukar jag köra ungefär 5-8 reps per set. Hmm kanske ska pröva att köra lite oftare men det är ju lite av en ond cirkel då jag inte kommer kunna köra hyffsade knäböj när jag har träningsvärk :)

Jeans
2013-06-11, 19:46
Det är väldigt sällan jag går över fem reps. Först blir det ett par uppvärmings set typ 1*5 1*4 1*4 sen två arbets set 3*3 o sist uppåt 7*3. Vikten ökar ju hela tiden förstås från set till set.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jeans
2013-06-11, 19:47
Ja kör sheiko just nu. Kan ju kolla hur det ser ut.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Zababa
2013-06-11, 21:58
Du är inte ensam!
Jag får också vidrig träningsvärk i benen.

Något som hjälper mig är att jobba på att undvika att bli stel i benen. Kör lite squats i hallen hemma, bli varm, stretcha lite lätt, böj benen osv. Jobba på att få blod ner till benen. Det gör ont dom första repsen men så fort du blir varm kommer du märka att det försvinner. Så gör du bara samma sak igen nästa gång du känner att det behövs.

Att lite lätt träna bort träningsvärk överlag har fungerat väldigt bra på mig.