handdator

Visa fullständig version : Vad anser ni om MAX-OT?


Jompi
2004-02-29, 14:31
...

rossi
2004-02-29, 14:38
Originally posted by Jompi
...

Vad anser du om att lägga in det på rätt ställe i forumet....

Tricklev
2004-02-29, 15:24
Har itne orkat läsa det men om jag minns rätt så rekommenderar dom massa sets, o inget fel på det.

Man ska inte va rädd för o våldta sin kropp.

Herkulez
2004-02-29, 16:29
dom rekomenderar FÅ set.............funkade för mig iaf

Tricklev
2004-02-29, 16:37
Originally posted by Herkulez
dom rekomenderar FÅ set.............funkade för mig iaf

haha okey ;P

AndersHermansson
2004-02-29, 16:42
Max-OT har fungerat kanon för mig. Jag är dock relativt nybörjare. Har tränat i 5 månader, Max-OT i 3 månader. Reppar nu på 115 i benböj (väger 70) :)

Karl_alfred
2004-02-29, 17:07
Min åsikt:

Är säkert ett bra fungerande träningssystem. Man lär bli rejält stark utav det. Men har hört från många håll att de inte lägger på sig speciellt mycket massa. Sen är övningsbeskrivningarna helt åt helvete i många fell. Samt att de överdriver nå in åt helvete om hur bra deras produkter är.

AndersHermansson
2004-02-29, 17:12
Om man vill ha discomuskler ska man köra många reps - låg vikt :)

Jompi
2004-02-29, 17:28
ber mkt om ursäkt för att jag postade fel.

Arwen
2004-02-29, 17:52
Originally posted by Karl_alfred
Min åsikt:

Är säkert ett bra fungerande träningssystem. Man lär bli rejält stark utav det. Men har hört från många håll att de inte lägger på sig speciellt mycket massa. Sen är övningsbeskrivningarna helt åt helvete i många fell. Samt att de överdriver nå in åt helvete om hur bra deras produkter är.

Överdrifter? Stämmer det inte att deras "shaker" har en patenterad funktion som garanterar massor av muskler?:(

JAM
2004-02-29, 18:12
Originally posted by Arwen


Överdrifter? Stämmer det inte att deras "shaker" har en patenterad funktion som garanterar massor av muskler?:( :laugh:
Minns den där tråden som igår... :D

Officer
2004-02-29, 18:16
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=15460


Den tråden eller? Stolt över att jag startade den! :D

Kjellstroem
2004-02-29, 18:17
räkna hur många gånger ordet ultimat förekommer på deras sida. Som någon nämnde så är deras Shaker t.ex ultimat. Man kan inte bygga seriöst utan att använda deras shaker.

Skämt åsido så vill jag tro att Max-OT funkar bra för de flesta. Det finns som känt inget som passar bäst till alla utan vi är unika människor allihopa :)

Man lär sig med tiden vad som funkar bäst för en själv. Max-OT funkar nog bra för rätt många.

Mvh

Herkulez
2004-02-29, 18:32
Byggde på bra med MAX OT---har aldrig varit så tung som då jag körde efter det...men var dock öola fet som dwaggen :D

Snapphanen
2004-02-29, 18:42
Originally posted by AnabolicProtein
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=15460


Den tråden eller? Stolt över att jag startade den! :D :laugh:

Metal_boy_
2004-02-29, 19:23
har kört max-ot i 1år typ de enda som jag e nöjd me e ryggresultatet...armarna framför allt tycker jag inte växer lika bra...så nu blir det att testa 8-10reps på dom krakarna...

Jompi
2004-04-04, 16:51
fortsätt skriva

dude
2004-04-04, 17:08
Originally posted by Tricklev
Har itne orkat läsa det men om jag minns rätt så rekommenderar dom massa sets, o inget fel på det.

Man ska inte va rädd för o våldta sin kropp.

varför ens snacka om nåt du inte har en aning om,

Max ot tycker det är ett bra program men som sagt blir det väl kanske lite enkelspårigt efter ett tag, fick väldigt bra styrka och volymökning med det.

Innan jag börja med max ot lallade jag mest runt på gymmet tränade alldels för mkt! tycker det är en bra basstomme som man kan bygga vidare på.

aliquis
2004-04-04, 18:15
Kör på som du känner för och testa flera olika saker så blir det roligt att träna och kroppen vänjer sig inte vid en viss typ av belastning och du växer och mår säkert bäst.

Tror mycket beror på hur nära du är din potentiella maxvikt, dvs hur bra du är på att lyfta tungt. Hur tidigt du lägger ner att utföra övningen eller om du kör till absolut failure, hur bra du tål mjölksyra, hur du har tränat innan, om du tränar för styrka eller massa, hur ofta du tränar, hur bra du vilar, hur mycket du har ätit innan (så du har energi och orkar slutföra passet) m.m.... Så lek på som det känns bra =)

Tricklev
2004-04-04, 18:22
Originally posted by dude
varför ens snacka om nåt du inte har en aning om,



Skrev ju inget dåligt om det iaf så varför har du sånna rejäla attitydsproblem?

dude
2004-04-04, 18:26
Originally posted by Tricklev



Skrev ju inget dåligt om det iaf så varför har du sånna rejäla attitydsproblem?

Född sån ;)

cali
2004-04-04, 18:43
Max-ot är sjukt bra :-)

Jag kan prata i timmar om max-ot. Det finns i princip inget annat program sammanställt på samma sätt som bygger på rena skära erfarenheter, men som även kan hänvisa till flertalet studier att det fungerar.

Vill du lära dej bygga muskler är Max-ot en mycket bra start och ger ett klart försprång mot alla andra som prövar sig fram.

I slutändan av sitt prövande brukar man ändå komma väldigt nära något som liknar Max-ot med sin träning.

Du kommer att bli ohyggligt stark snabbt av Max-ot. Volymen kommer att öka men kan inte ställas i relation till de styrkeökningar man gör.
Jag har kört Max ot snart ett par år och lyfter lika tunga saker (tyngre saker) som de tyngsta största killarna som tränat i tio år på gymmet lyfter (Mycket inspirerande när man är en kort kille på 68 kg).
Volymen växer på rätt extremt första åren om man äter rikligt, sedan avtar växten och man växer ungefär lika bra som med andra program, men med Max-ot riskerar du inte att stagnera som du kan göra med andra program utan det går bara lite långsammare med tillväxten efter ett tag!
Jag har provat runt med lite andra tekniker nu när tillväxten saktat ner för att få lite variation, men jag har hela tiden fått gå tillbaka till det enkla rena som Max-ot förespråkar, dvs det som man gör ökningar av.

Det enda som jag kan tycka är jobbigt med Max-ot är alla mat man måste få i sig. Det är egentligen det enda problem jag har. Det är väldigt slitsamt och äter eller sover man inte bra kommer man snabbt att bli övertränad. Så ska man satsa helhjärtat på Max-ot måste man äta och sova annars bryter man ner sig rätt snabbt.
En annan invändning är att det är lätt att skada sig med Max-ot om man slarvar med uppvärming eller utförandet för mycket. Det är ingen träning man kan köra hela livet ut tyvärr för det är så pass hårt och kräver så mycket av kroppens resurser på alla de sätt

Men är du sugen på att satsa på seriös byggning kan jag bara rekomendera Att köra Max-ot för en bättre grund är svår att få!

Max-ot i sig är inget revolutionerande utan det är just att man har sammanställt det mest basala enkla som ger resultat. Följer man principerna äter och sover så kan man inte misslyckas!

Tjenis!

Toljanen
2004-04-04, 19:09
Max OT är i grund och botten tung träning med basövningar. Sedan har AST lagt till en massa överfödiga regler och riktlinjer som man måste följa och döpt metoden till Max ot. Jag har själv tränat efter Max OT med bra resultat men när jag slängde bort dom bitarna som AST hittat på blev resultaten bättre.

Allan
2004-04-04, 19:15
Originally posted by Toljanen
Max OT är i grund och botten tung träning med basövningar. Sedan har AST lagt till en massa överfödiga regler och riktlinjer som man måste följa och döpt metoden till Max ot. Jag har själv tränat efter Max OT med bra resultat men när jag slängde bort dom bitarna som AST hittat på blev resultaten bättre.

Påminner om när Arne Tammer upptäckte att han tränat efter "the Weider principles" i hela sin karriär, utan att ha hört talas om det.

allan

Assazel
2004-04-04, 19:19
Originally posted by AndersHermansson
Om man vill ha discomuskler ska man köra många reps - låg vikt :)

Vad grundar du det på? Om man inte bygger volym med låg vikt som alla andra säger hur kan man då ens bygga discomuskler?

pellepedal
2004-04-05, 10:50
Kan inte annat än att hålla med om att max-ot är ett suveränt system. Har själv kört efter det ett tag nu, och jag går upp ungefär ett kilo i veckan. Dessutom ökar man ju i övningarna i stort sett varje träningspass.
Man som sagt, det gäller att äta bra och mycket. Dessutom gäller det att ha bra psyke för att orka pressa sig till max i varje set, men det är lite lättare att göra när man bara tränar en stor muskelgrupp per pass.

Men se till att värma upp ordentligt samt ha koll på övningsutförandet när det börjar bli tungt. Sitter här med ont i ryggen efter att slarvat i knäböjen i går. :cryout:

King Grub
2004-04-05, 10:53
Originally posted by pellepedal
Kan inte annat än att hålla med om att max-ot är ett suveränt system. Har själv kört efter det ett tag nu, och jag går upp ungefär ett kilo i veckan.

Ökar du ett kilo i veckan i kroppsvikt är det inte muskelvikt. ;)

Toljanen
2004-04-05, 11:17
Originally posted by pellepedal
Kan inte annat än att hålla med om att max-ot är ett suveränt system. Har själv kört efter det ett tag nu, och jag går upp ungefär ett kilo i veckan. Dessutom ökar man ju i övningarna i stort sett varje träningspass.
Man som sagt, det gäller att äta bra och mycket. Dessutom gäller det att ha bra psyke för att orka pressa sig till max i varje set, men det är lite lättare att göra när man bara tränar en stor muskelgrupp per pass.

Men se till att värma upp ordentligt samt ha koll på övningsutförandet när det börjar bli tungt. Sitter här med ont i ryggen efter att slarvat i knäböjen i går. :cryout:

Våldsam viktökning må ja säga! 52kg på ett år är få förunnat.;)

cali
2004-04-05, 11:39
Ett kilo i veckan är verkligen mycket men det farscinerande är att man kan verkligen kan öka så mycket i vikt inledningsvis.( givetvist går det inte att hålla den farten)

Räknar jag på min viktökning när jag började med Max-ot rör den sig om 0,5 kilo i veckan det första halvåret!
Givetvist var inte allt muskler men mycket var!

Det händer verkligen något i kroppen när man börjar köra tung träning som nybörjare, mina föräldrar är övertygade om att jag tar/tagit anabola. Men vad är bättre anabola än tung träning och rikligt med mat :-)
Och Max-ot måste vara en av de bästa träningssätten att frigöra kroppseget anabolt hormon.

Cinnamon
2004-04-05, 11:44
Har sett folk diskutera metoden på en massa ställen här på forumet men inte hittat nån tråd som beskriver vad den går ut på. Nån som har en liten länk eller lust och berätta hur man tränar efter metoden för en stackars okunnig nybörjare?

cali
2004-04-05, 11:49
Edit: Webshop av någon typ.

Längs till vänster har du en rull-list som det står MAX-OT. Där har du hela programmet med de tolv veckorna. Det är bara skriva ut och läsa. (Jobbigt att läsa allt på skärmen)

Ta delen med tillskott med en stoooOOoor nypa salt.
Man växer fastän man inte äter just deras produkter.

Sen så är översättningen från den Amrikanska versionen tyvärr inte den bästa.

Max-ot principerna.

1. Varje träningspass ska vara ungefär 30 till 40 minuter.
2. Träna bara 1 eller 2 muskelgrupper per pass/dag.
3. Gör 6 till 9 totala tunga set per muskelgrupp.
4. Gör 4 till 6 reps per set.
5. Vila 2 till 3 minuter mellan seten. (STR)
6. Träna varje muskelgrupp en gång var 5 till 7 dag. (ITR)
7. Ta 1 veckas uppehåll från träning var 8 till 10 vecka.

Jag skulle vilja lägga till tvåprinciper som ingår men som inte framgår så tydligt:

8. Basövningar
9. Explosivt utförande med dubbelt så lång tid för den negativa fasen som för den positiva. 1 sekund upp 2 sekund ner. (om ajg inte minns fel)

z_bumbi
2004-04-05, 12:21
Originally posted by Cinnamon
Har sett folk diskutera metoden på en massa ställen här på forumet men inte hittat nån tråd som beskriver vad den går ut på. Nån som har en liten länk eller lust och berätta hur man tränar efter metoden för en stackars okunnig nybörjare?

www.google.com är bra, faktiskt.

pellepedal
2004-04-05, 13:16
Våldsam viktökning må ja säga! 52kg på ett år är få förunnat
Jag har inte kört det i ett helt år än!
Jag har gått upp sammanlagt 12 kilo unde min max-ot tid.
Att inte allt är muskler fattar jag med, men det mesta är det. Jag är hårdare nu än innan.

Jag tror att alla som testat kan hålla med mig i att om man kör max-ot, satsar till 100% när det gäller kost, kosttillskott, träning och sömn får man rikigt grymma resultat. Både vad gäller styrka och volym. Att det dessutom går bra tt deffa ihop med max-ot är ju inte helt fel heller.

Bland det viktigaste är att tro på det system man kör till 100%. Det spelar ingen roll hur man tränar om man intalar sig att man inte ökar nåt av det... Man måste hela tiden intala sig själv att man växer som fan av varje set man kör. Det är ganska lätt att göra det när man kör max-ot, pga att man ökar så fort i styrka.
:bpump: :hbang:

cali
2004-04-05, 14:21
Det spelar ingen roll hur man tränar om man intalar sig att man inte ökar nåt av det... Man måste hela tiden intala sig själv att man växer som fan av varje set man kör. Det är ganska lätt att göra det när man kör max-ot, pga att man ökar så fort i styrka

Det är bra grabben! :)
Du har förstått det viktiga med just den psykoligska biten av styrketräning. Man måste tro på sig själv och visualisera hur man vill se ut och verkligen känna hur man växer för varje reps man gör för att få de resultat man vill ha. Varför göra en repetion om man inte gör den för att växa och bli starkare!?

Jag kan inte betona hur viktigt det är att ens psyke är med när man tränar. Går man och tvivlar kommer troligen resultaten att bli därefter också tyvärr.

Jompi
2004-04-05, 15:07
Cali: okej fan vad du skrev bra:D, tack!

Ska nog ta ch prova max-ot, men måste jag följa exakt doms träningschema, lr räcker det att följa principerna?

Metal_boy_
2004-04-05, 15:45
Originally posted by Jompi
Cali: okej fan vad du skrev bra:D, tack!

Ska nog ta ch prova max-ot, men måste jag följa exakt doms träningschema, lr räcker det att följa principerna?

kör efter principerna bara så duger det

ett schema kan du bara avgöra vad som passar dig bäst

Micke84
2004-04-05, 15:52
Kan bara tillägga att jag inte fick några resultat värda att nämna när jag körde max-ot. En stor bidragade orsak är säkert att jag käkade för lite.

Max-ot tycker jag endå är en bra grund att börja med. Innan jag körde max ot och var riktigt n00b körde jag väl helkropp 3ggr i veckan (3*10 på varje muskelgrupp). Det gör jag absolut inte nu.

:bpump:
Det som är mest störande är allt jäkla svammel om hur enormt bra alla deras produkter är (som t ex deras shaker som nämts tidigare). Det tycker iaf jag drar ned trovärdigheten på allt som de skriver men inte helt otippat då AST som de flesta andra bolag vill tjäna en slant.

mvh Micke

z_bumbi
2004-04-05, 16:13
Det som är mest synd med Max-Ot är att folk uppfattar det som något nytt sätt att träna...
Det visar på hur dålig informationen ute på gymen är och det är synd att man inte tar hand om nybörjare bättre.

Cinnamon
2004-04-05, 16:17
Originally posted by z_bumbi


www.google.com är bra, faktiskt.

Sant, fast sen så kan det vara en fördel att få tips av personer som faktiskt använder sig av den. Känns som man kan stöta på en hel del skumma sidor om man söker fritt men det är väl en smak sak.

Cinnamon
2004-04-05, 16:20
Originally posted by cali
Edit: Webshop av någon typ.

Längs till vänster har du en rull-list som det står MAX-OT. Där har du hela programmet med de tolv veckorna. Det är bara skriva ut och läsa. (Jobbigt att läsa allt på skärmen)

Ta delen med tillskott med en stoooOOoor nypa salt.
Man växer fastän man inte äter just deras produkter.

Sen så är översättningen från den Amrikanska versionen tyvärr inte den bästa.

Max-ot principerna.

1. Varje träningspass ska vara ungefär 30 till 40 minuter.
2. Träna bara 1 eller 2 muskelgrupper per pass/dag.
3. Gör 6 till 9 totala tunga set per muskelgrupp.
4. Gör 4 till 6 reps per set.
5. Vila 2 till 3 minuter mellan seten. (STR)
6. Träna varje muskelgrupp en gång var 5 till 7 dag. (ITR)
7. Ta 1 veckas uppehåll från träning var 8 till 10 vecka.

Jag skulle vilja lägga till tvåprinciper som ingår men som inte framgår så tydligt:

8. Basövningar
9. Explosivt utförande med dubbelt så lång tid för den negativa fasen som för den positiva. 1 sekund upp 2 sekund ner. (om ajg inte minns fel)

Ok, ungefär så jag tränar nu men färre set. Kör 6*3, kanske skulle vara bättre å köra 5*5 eller liknande.

Metal_boy_
2004-04-05, 16:56
Originally posted by Micke84
Kan bara tillägga att jag inte fick några resultat värda att nämna när jag körde max-ot. En stor bidragade orsak är säkert att jag käkade för lite.

Max-ot tycker jag endå är en bra grund att börja med. Innan jag körde max ot och var riktigt n00b körde jag väl helkropp 3ggr i veckan (3*10 på varje muskelgrupp). Det gör jag absolut inte nu.

:bpump:
Det som är mest störande är allt jäkla svammel om hur enormt bra alla deras produkter är (som t ex deras shaker som nämts tidigare). Det tycker iaf jag drar ned trovärdigheten på allt som de skriver men inte helt otippat då AST som de flesta andra bolag vill tjäna en slant.

mvh Micke

äta mycke måsste man alltid göra när man tränar tungt..sen spelar det ingen roll om det är max-ot eller nått annat sätt att träna på ..angående tillskotten så ser ju så klart AST en möjlighet att marknadsföra dem lite i mellan all text och nämna att deras grejjer är bäst osv...och det funkar tyvärr ..för nybörjare tror på det..och inte minst när dom kör max-ot, och får bra resultat vilken träningsmetod dom än använder i början på kariären och så även om dom skulle köra utan kosstillskott me..då tror dom sedan att det va max-ot och AST produkterna som gjorde ökningarna och fortsätter att köpa deras onödigt dyra produkter...

max-ot är bra principer men jag tvekar inte att folk tränat så innan de stämplade sitt namn på det...o i vilket fall även om man vilar var 8:e vecka för att inte stagnera så funkar inte det hur länge som helst heller..kroppen vet till slut om när den där viloveckan kommer och allt blir ändå en vana...VARIERA:bpump:

z_bumbi
2004-04-05, 16:58
Originally posted by Cinnamon


Sant, fast sen så kan det vara en fördel att få tips av personer som faktiskt använder sig av den. Känns som man kan stöta på en hel del skumma sidor om man söker fritt men det är väl en smak sak.

Jo skumma sidor hittar du men det var väl det du var ute efter. :)

Tänkte snarare på att det är inte så lätt att länka till programet utan att länka till en webshop eller liknande.
Att fråga om vad folk tycker om det är ju okey men att hitta en länk som inte renderar en editering/varning eller vad det nu blir är svårare.
Det är kanske jobbigt om någon lägger ut en länk och sen blir varnad för det.

Kör du google så hittar du ju programet utan att anstränga dig det minsta förövrigt.

cali
2004-04-05, 17:01
Cali: okej fan vad du skrev bra, tack!

Ska nog ta ch prova max-ot, men måste jag följa exakt doms träningschema, lr räcker det att följa principerna?

Det räcker med att följa principerna!
men jag föreslår dej att läsa igenom materialet för det är rätt kul och man blir väldigt inspirerad och man lär sig mycket om ditan och dattan och man ska undvika mm.

Jag följer principerna och har gjort ett schema som passar mej som jag gillar där jag tränar en muskel var 5-7 dag.

Det viktiga för att lyckas är att man verkligen följer principerna, det är ingen slump att man valt de siffror, antal reps set övngnar etc. som man har gjort. Utan det ligger en tanke bakom.
Kliver man åt sidan och provar lite kommer man snabbt upptäcka att det var inte alls lika bra.

Jompi
2004-04-05, 17:44
Okej..:)
HAr redan läst det, läste i höstas:D
Kanske tål upprepas vet ej.
Men fortsätt skriva ni:thefinger
Fått lite blickar om det iaf.
Tack!:cool:

Cinnamon
2004-04-05, 18:14
Originally posted by z_bumbi


Jo skumma sidor hittar du men det var väl det du var ute efter. :)

Tänkte snarare på att det är inte så lätt att länka till programet utan att länka till en webshop eller liknande.
Att fråga om vad folk tycker om det är ju okey men att hitta en länk som inte renderar en editering/varning eller vad det nu blir är svårare.
Det är kanske jobbigt om någon lägger ut en länk och sen blir varnad för det.

Kör du google så hittar du ju programet utan att anstränga dig det minsta förövrigt.

Sant, jag glömmer bort att forumet är kopplat till en säljare och det kan ju vara lite känsligt att länka till konkurrenter.

Jompi
2004-04-05, 20:42

Sne
2004-04-05, 20:53
Anledning till att de inte länkade kan ju vara att det är en webshop och direktlänkning är förbjuden.

bigmcgee
2004-04-06, 09:42
Som någon nämnde tidigare är det lätt att hitta info på google om max-ot... men jag tycker det liknar ett vanligt träningsupplägg för en vanlig seriös byggare... men som vanligt inom alla sorters träning är allt individuellt och det som funkar för just dig funkar kanske inte alls för andra...

Men eftersom dom som svarat i tråden bara tycks ha fått positiva resultat genom att följa det så verkar det helt klart funka.

Så.... varför inte prova och bilda sig en egen uppfattning?

Min egen personliga upfattning är att med strikt träningsdiciplin och bra kost så funkar de flesta träningsscheman bra/bättre.

Cinnamon
2004-04-06, 13:59
Originally posted by Sne
Anledning till att de inte länkade kan ju vara att det är en webshop och direktlänkning är förbjuden.

Ok, jag trodde det var ett system som låg fritt för alla. Hade ingen aning om att det var patenterat. Jag googlar hårt nu, känns som den är bättre än de flesta sökmotorer eftersom den går efter ord som faktisk står på sidan.

pellepedal
2004-04-06, 17:40
testa att gå in på ******* punkt Conrad Orvar Martin
;)

Hobbes
2004-04-06, 17:50
Originally posted by pellepedal
testa att gå in på ******* punkt Conrad Orvar Martin
;)

Ja, för att länka till den amerikanska sidan kan ju verkligen inte sänka försäljningen på Kolozzeum:D

Det är helt klart den mest informativa sidan på länge, man får rätt mycket tips och matnyttigt.

z_bumbi
2004-04-06, 18:16
Originally posted by pellepedal
testa att gå in på ******* punkt Conrad Orvar Martin
;)

Är man så klantig att man inte lyckas hitta det med google så inte fan förstår man det där.

Hobbes:
Information. Ja.
Vettig information. Till viss del, vissa saker är bra.
Dravel. Alldeles för mycket.
Övningsutförande: I vissa fall katastrofalt.

Jompi
2004-04-07, 15:02
hihi:bow:

Pimp
2004-04-07, 15:15
Originally posted by z_bumbi

Övningsutförande: I vissa fall katastrofalt.

Vilka övningar ?

Hobbes
2004-04-07, 15:40
Originally posted by Pimp


Vilka övningar ?

Ja, det skulle jag oxå vilja veta!!

z_bumbi
2004-04-07, 15:56
Originally posted by Hobbes


Ja, det skulle jag oxå vilja veta!!

Kolla på rakbensmarklyften...

Att uppmana folk att inte använda bra skor vid träningen var det senaste jag upptäckte när jag snabbkollade på sidan.

Zozza
2004-04-07, 16:17
Originally posted by z_bumbi


Kolla på rakbensmarklyften...

Att uppmana folk att inte använda bra skor vid träningen var det senaste jag upptäckte när jag snabbkollade på sidan.

Bara jag som tränar i strumporna här? :angel:

Hobbes
2004-04-07, 17:03
Originally posted by z_bumbi


Kolla på rakbensmarklyften...

Att uppmana folk att inte använda bra skor vid träningen var det senaste jag upptäckte när jag snabbkollade på sidan.

Ser egentligen inte riktigt vad som skulle vara så katastrofalt, de skriver rätt "yvigt" så att man ska anpassa övningen till sin egna förutsättningar.

Hehe, skor, var det på den amerikanska eller svenska, hittade inget!

Jag var mest lite nyfiken på exempel på "katastrofala övningsbeskrivningar", jag utgår givetvis inte från att AST står med Biblen för alla utövanden, utan var bara nyfiken.

Z_Bumbi, jag har kört Max-ot och gillade verkligen det, det är rätt psykiskt krävande oxå något som var en utmaning. Tycker bara det är lite synd att alla verkar ogilla allt som AST står för, det är ett företag som alla andra, som måste marknadföra sina produkter och sina ideer. Sen att de för oss "jantelags" svenskar blir lite mycket är ju en annan femma. Tyvärr så måste jag nog säga att jag bara skakar på huvudet när deras "shaker" tas upp som främsta exempel, är verkligen alla så dumma i huvudet så de inte inser deras ironi i den historien, de är tillräckligt stora för att våga ha självdistans.

Någonstans i mitt sinne hade jag velat se om det var Fairing som lanserade Max-OT eller Eiselt, om det var King Grub som regerade på Max-OT hade ljudet i skällan varit annat då? Detta är väl något vi aldrig lär få reda på.

Jag har aldrig velat velat verka som någon självutvald företrädare/försvarare av AST, tycker bara fortfarande att de inte gör dyrare eller sämre produkter än någon annan, med tanke på att deras är importerade oxå. Utan bara kan skriva under på att jag är nöjd med deras MAX-OT, det fungerade för mig och mitt psyke, men jag har testat iallafall, det har inte de flesta som postat sitt "hat och spott/spe" över AST och Max-Ot.

Ödmjukast,
Marcus

cali
2004-04-07, 17:11
Jag gillar AST! De är seriösa och leverar riktigt bra produkter!

Sen så har de ju den Amerikanska mentaliteten där man måste överdriva sina utalanden för göra sig hörd. Men det är inget fel med det utan är bara det "Amerikanska sättet" att utrycka något som de anser är riktigt bra!

Ser man till företaget, människorna, entusiasmen, seriositeten så är det en av de företag jag litar mest på vad gäller kvalitet och att de levererar verkligen vad de säger.

pellepedal
2004-04-07, 17:12
Max-ot rules BIG!

Nån som testat deras protein (VP2 heter det väl?) ?
Hört att det ska vara bra.

z_bumbi
2004-04-07, 17:54
Originally posted by Hobbes


Ser egentligen inte riktigt vad som skulle vara så katastrofalt, de skriver rätt "yvigt" så att man ska anpassa övningen till sin egna förutsättningar.

Kolla på hur ryggen ser ut...

Hehe, skor, var det på den amerikanska eller svenska, hittade inget!

Amerikanska, artikel om att man ska passa in på ett vanligt gym eller något sådant.

Z_Bumbi, jag har kört Max-ot och gillade verkligen det, det är rätt psykiskt krävande oxå något som var en utmaning.

Problemet är ju att om man tycker det är psykiskt krävande har man inte fått lära sig träna från början. Det är synd att ett sådant koncept kan slå så hårt pga att folk inte får lära sig träna på riktigt från början.
Byggartidningar mm har nog stor skuld till detta men även det usla bemötandet som många nybörjare får ute på gymen.

Tycker bara det är lite synd att alla verkar ogilla allt som AST står för, det är ett företag som alla andra, som måste marknadföra sina produkter och sina ideer.

Faktakolla artiklarna, jag har gjort det i vissa fall och det är inte kul.

Någonstans i mitt sinne hade jag velat se om det var Fairing som lanserade Max-OT eller Eiselt, om det var King Grub som regerade på Max-OT hade ljudet i skällan varit annat då? Detta är väl något vi aldrig lär få reda på.

Om alla de du räknar upp skulle använda samma argumentationsteknik så skulle folk reagera.
Om man hänvisar till någon undersökning och det sen visar sig att det inte är publicerad och därför saknar all relevans som någon sorts bevis om att något funkar reagar de flesta som har läst på.

Hermes
2004-04-08, 12:46
Originally posted by pellepedal

Jag har inte kört det i ett helt år än!
Jag har gått upp sammanlagt 12 kilo unde min max-ot tid.
Att inte allt är muskler fattar jag med, men det mesta är det. Jag är hårdare nu än innan.


Du har alltså lagt på dig över 6 kilo muskler på under ett år? I det tempot är du Mr olympia om ett par år till. :thumbup: ;)

Assazel
2004-04-08, 14:17
Originally posted by Hermes


Du har alltså lagt på dig över 6 kilo muskler på under ett år? I det tempot är du Mr olympia om ett par år till. :thumbup: ;)

det är inte omöjligt. men knappast varje år.

Hermes
2004-04-08, 14:51
Originally posted by Assazel


det är inte omöjligt. men knappast varje år.

Att lägga på sig 6 kilo muskler på under ett år kanske inte är omöjligt men det flörtar med gränsen, om man inte börjar som helt otränad, med perfekt kosthållning och kanske lite extra dunderhonung. Som någon sa i en annan tråd, far till en affär och be dom skära ut 1 kilo oxfilé, det är mer än man tror.

lauria
2004-04-08, 19:52
Jag tyckte att det var rätt givande...Men när jag ökade som mest volym var när jag slutade med det och pumpade 8-10reps ist....Men jag har börjat igen med de nu och tänker väl köra det åt minstånde 13 veckor som ja gjorde sist...





////////////Tobbe

Hobbes
2004-04-09, 00:28
Originally posted by z_bumbi
Originally posted by Hobbes


Ser egentligen inte riktigt vad som skulle vara så katastrofalt, de skriver rätt "yvigt" så att man ska anpassa övningen till sin egna förutsättningar.

Kolla på hur ryggen ser ut...

MarcusOkey, en bild säger mer än tusen ord, något mer som är så fruktansvärt dåligt med dem!!

Hehe, skor, var det på den amerikanska eller svenska, hittade inget!

Amerikanska, artikel om att man ska passa in på ett vanligt gym eller något sådant.

Nu känns det som om du är ute på ett korståg emot dem.....

Z_Bumbi, jag har kört Max-ot och gillade verkligen det, det är rätt psykiskt krävande oxå något som var en utmaning.

Problemet är ju att om man tycker det är psykiskt krävande har man inte fått lära sig träna från början. Det är synd att ett sådant koncept kan slå så hårt pga att folk inte får lära sig träna på riktigt från början.
Byggartidningar mm har nog stor skuld till detta men även det usla bemötandet som många nybörjare får ute på gymen.

Detta är jag inte riktigt införstådd med, klart att det är psykiskt att träna hårt med 4-6 reps med vikter som ger ett positivt failure, jag skrev min åsikt om detta i en anan tråd för några dagar sen, Arne var en av dem som förstod mig iallafall. Ja, gymmen är kass, ja, tidningarna skriver som de vill, inget nytt under solen...så dåligt kan inte max-ot vara!

Tycker bara det är lite synd att alla verkar ogilla allt som AST står för, det är ett företag som alla andra, som måste marknadföra sina produkter och sina ideer.

Faktakolla artiklarna, jag har gjort det i vissa fall och det är inte kul.

Själv har jag svårt att komma ikontakt med alla de tidningar som de använder sig av, dels för att mitt universitet inte betalar för allt. En studie har för mig fortfarande ett vetenskapligt värde tills dess motsats blivit bevisad eller fått sitt erkännande såkallad "peer reviewd". Brukar du kolla alla artiklar såsom de som Designer whey använder, Eiselt osv. Eller är detta bara ett såkallat korståg.

Någonstans i mitt sinne hade jag velat se om det var Fairing som lanserade Max-OT eller Eiselt, om det var King Grub som regerade på Max-OT hade ljudet i skällan varit annat då? Detta är väl något vi aldrig lär få reda på.

Om alla de du räknar upp skulle använda samma argumentationsteknik så skulle folk reagera.
Om man hänvisar till någon undersökning och det sen visar sig att det inte är publicerad och därför saknar all relevans som någon sorts bevis om att något funkar reagar de flesta som har läst på.

Fortfarande så är detta ett amerikanskt företag och deras argumentionsteknik liknar inte våran. Angående att relevans de flesta som kommenterar ast verkar inte ens orkat testa sig igenom 8 veckor av max-ot, än mindre orkat läsa texten. Men jag har inte utbildning och kunskapen som krävs för att tala om att AST:s referenser inte har relevans eller att deras max-ot är kass.



Det är lätt att hacka på max-ot och komma undan för att många orkar nog inte prova träna så hårt som det krävs. Se på Pauline Nordin, hon har ju gjort enorma framsteg med just Max-ot, men så har hon en vilja som få.

Vi har helt olika syn på detta så är det bara, den skrivna texten är inte till min fördel, utan hade hellre suttit ner över en kopp kaffe och diskuterat för och nackdelar. Nu finns inte den möjligheten, så om det är några missförstånd i min text så står jag för dem och reder mer än gärna ut dem.

cali
2004-04-09, 00:38
Tränar Pauline Nordin enligt Max-ot...det visste jag inte! KUL!

Är det förresten hon som står i kassan på träninsgspecialisten på Sveavägen?
Jävligt söt Pochahontas tjej med grymma armar iallafall :-)

pellepedal
2004-04-09, 09:32
Nån som läst Skip´s bok om max-ot träning?

Hobbes
2004-04-09, 09:39
Originally posted by cali
Tränar Pauline Nordin enligt Max-ot...det visste jag inte! KUL!

Är det förresten hon som står i kassan på träninsgspecialisten på Sveavägen?
Jävligt söt Pochahontas tjej med grymma armar iallafall :-)

Det har jag faktiskt ingen aning om, men hon har gjort det några år vet jag. Kolla in hennes hemsida så får du mer info om henne och hennes träning.

Jag menar det funkar tydligen jävligt bra på henne, hon har ju bara vunnit SM:D så nåt bra måste det ju vara med Max-ot

pellepedal
2004-04-09, 09:40
www.????????.???

Hobbes
2004-04-09, 09:47
Originally posted by pellepedal
www.????????.???

www.paulinenordin.com

Den har en såkallad "free tour" oxå och några quicktime filmer man kan ladda ner och kolla på, klipp alltså.

Hon är en sann förespråkare av Max-ot och kan man vara annat när man lyckts som hon har!

z_bumbi
2004-04-09, 12:28
Hobbes:

>>Kolla på hur ryggen ser ut...

>MarcusOkey, en bild säger mer än tusen ord, något mer som är så fruktansvärt dåligt med dem!!

Räcker inte den bilden?
Om man visat tre olika varianter och berättat när det kan vara läge att köra det så är det mer okey men att lägga ut den som enda mall på hur det ska se ut?
Det kan kosta många kronor i naprapatbesök.

Sen kan du kolla på magträningen om du vill ha fler exempel.

>>Amerikanska, artikel om att man ska passa in på ett vanligt gym eller något sådant.

>Nu känns det som om du är ute på ett korståg emot dem.....

Jag nämde det mest som en kul grej iofs men..

Vi pratar om någon som ska lära folk att träna och inte känner till betydelsen av bra skor för basövningarna.
Det är kanske en mindre sak om det kommer från den lokala tränaren på gymet men ska man skriva om ett ämne för en så stor publik kan det ju vara läge att veta vad man pratar om också.
Det finns en anledning att man använder en viss typ av skor när man tränar styrketräning, i många fall är det en ren modegrej (Som han anmärker på.) men i grunden finns det en tanke.
Borde han inte känna till den?

>Detta är jag inte riktigt införstådd med, klart att det är psykiskt att träna hårt med 4-6 reps med vikter som ger ett positivt failure, jag skrev min åsikt om detta i en anan tråd för några dagar sen, Arne var en av dem som förstod mig iallafall. Ja, gymmen är kass, ja, tidningarna skriver som de vill, inget nytt under solen...så dåligt kan inte max-ot vara!

Jo men så har väl alla tränat någon gång?
Det är ju inget unik att köra till failure med tunga vikter, har man inte tränat så och upptäcker ******* så blir det kanske en aha- upplevelse men säger man att det är psykiskt krävande träning så har man ju inte så mycket att jämföra med då all seriöst träning ställer ungefär samma krav på psyket.
Det är jobbigt att gå in och sätt en etta i marklyft, det är jobbigt att veta att man ska upprepa det 10 gånger till på rad med 15 s vila mellan varje lyft.
20-30 reps med 45 s vila är en mardröm :D
Osv

>>Faktakolla artiklarna, jag har gjort det i vissa fall och det är inte kul.

>Själv har jag svårt att komma ikontakt med alla de tidningar som de använder sig av, dels för att mitt universitet inte betalar för allt. En studie har för mig fortfarande ett vetenskapligt värde tills dess motsats blivit bevisad eller fått sitt erkännande såkallad "peer reviewd". Brukar du kolla alla artiklar såsom de som Designer whey använder, Eiselt osv. Eller är detta bara ett såkallat korståg.

Jag har kollat Designer Whey tidigare.
Tror jag har anteckningarna kvar men jag har inte kollat på några artiklar som det företaget har skrivit/låtit skriva utan bara på innehållet.

Vad gäller Eiselt så har jag gjort det.
Han har en underlig annons om maxgain eller vad gainern numera heter, den hänvisar till en opublicerad undersökning som inte ens visar några fördelar med sammansättningen av gainern jämfört med andra protein eller kolhydratkällor, bara att högre andel protein är bättre i det fallet.
Han har gjort två grodor tidigare också men de är väl gammalt vatten under broarna eller hur man nu säger.

Vad gäller andra tillverkare.
Ja jag kollar en del, är det man hävdar intressant eller i vissa fall osannolikt så kollar jag upp det som ligger bakom.
Är det intressant och det verkar stämma med deras källor så kör jag en egen sökning på det på en gång eller lägger det till listan att undersöka i framtiden.

I vissa fall blir det bara sammanfattningarna då jag har ännu svårare att få tag på rapporter då jag inte pluggar på högskolan ännu, annars försöker jag be någon fixa fram de mest intressanta rapporterna.
.Jag vet att det inte går att dra riktigt bra slutsatser bara genom att läsa sammanfattningarna men handlar en artikel om stress vid träning och man använder sig av 10 rapporter som handlar om aids och cancerpatienter men ingen om idrottare så drar jag öronen år mig i alla fall.

Jag har även en liten lista som ligger och väntar tills jag får tummen ur och plockar hem allt material.

>Fortfarande så är detta ett amerikanskt företag och deras argumentionsteknik liknar inte våran. Angående att relevans de flesta som kommenterar ast verkar inte ens orkat testa sig igenom 8 veckor av max-ot, än mindre orkat läsa texten. Men jag har inte utbildning och kunskapen som krävs för att tala om att AST:s referenser inte har relevans eller att deras max-ot är kass.

Använder ett företag en rapport i sin reklam, då vill jag ha möjlighet att läsa vad man gjort för att kunna bilda mig en uppfattning om varför man fått de resultaten.
Att de säger att de är superbäst får man ta men det ska finnas någon grund för vad de säger också, särskilt om det ska vara så många procent bättre än någon annat ämne/metod man testat.

Jag har inte hävdat att max-ot är kasst men jag finner många fel i sättet den presenteras samt i dess låsta form.
Som ett basprogram efter några månaders träning är det okey, övningvalet är bra men man missar t ex rotatorcuffen.
Återigen, de ska kunna mycket om träning men missar något så grundläggande.

>Det är lätt att hacka på max-ot och komma undan för att många orkar nog inte prova träna så hårt som det krävs. Se på Pauline Nordin, hon har ju gjort enorma framsteg med just Max-ot, men så har hon en vilja som få.

Hon har väl kört drygt ett år nu?
Går man från högreps till lågreps brukar man kunna använda tyngre vikter och bli starkare. Inget konstigt i det.
Jag har inte sett några siffror vad hon tar i olika övningar utom att procentsatsen hon nämde i någon intevjuv var så hög att det måste vara en felräkning alt missuppfattning.

>Vi har helt olika syn på detta så är det bara, den skrivna texten är inte till min fördel, utan hade hellre suttit ner över en kopp kaffe och diskuterat för och nackdelar. Nu finns inte den möjligheten, så om det är några missförstånd i min text så står jag för dem och reder mer än gärna ut

Jo skriven text är svårt, håller helt med man missar många nyanser i det som sägs samt så finns det ingen möjlighet att visa eller rita vad man vill få fram.

Kaffe låter iofs inte helt fel. :)

Hobbes
2004-04-09, 14:14
Originally posted by z_bumbi
Hobbes:

>>Kolla på hur ryggen ser ut...

>MarcusOkey, en bild säger mer än tusen ord, något mer som är så fruktansvärt dåligt med dem!!

Räcker inte den bilden?
Om man visat tre olika varianter och berättat när det kan vara läge att köra det så är det mer okey men att lägga ut den som enda mall på hur det ska se ut?
Det kan kosta många kronor i naprapatbesök.

Sen kan du kolla på magträningen om du vill ha fler exempel.

>>Amerikanska, artikel om att man ska passa in på ett vanligt gym eller något sådant.

>Nu känns det som om du är ute på ett korståg emot dem.....

Jag nämde det mest som en kul grej iofs men..

Vi pratar om någon som ska lära folk att träna och inte känner till betydelsen av bra skor för basövningarna.
Det är kanske en mindre sak om det kommer från den lokala tränaren på gymet men ska man skriva om ett ämne för en så stor publik kan det ju vara läge att veta vad man pratar om också.
Det finns en anledning att man använder en viss typ av skor när man tränar styrketräning, i många fall är det en ren modegrej (Som han anmärker på.) men i grunden finns det en tanke.
Borde han inte känna till den?

>Detta är jag inte riktigt införstådd med, klart att det är psykiskt att träna hårt med 4-6 reps med vikter som ger ett positivt failure, jag skrev min åsikt om detta i en anan tråd för några dagar sen, Arne var en av dem som förstod mig iallafall. Ja, gymmen är kass, ja, tidningarna skriver som de vill, inget nytt under solen...så dåligt kan inte max-ot vara!

Jo men så har väl alla tränat någon gång?
Det är ju inget unik att köra till failure med tunga vikter, har man inte tränat så och upptäcker ******* så blir det kanske en aha- upplevelse men säger man att det är psykiskt krävande träning så har man ju inte så mycket att jämföra med då all seriöst träning ställer ungefär samma krav på psyket.
Det är jobbigt att gå in och sätt en etta i marklyft, det är jobbigt att veta att man ska upprepa det 10 gånger till på rad med 15 s vila mellan varje lyft.
20-30 reps med 45 s vila är en mardröm :D
Osv

>>Faktakolla artiklarna, jag har gjort det i vissa fall och det är inte kul.

>Själv har jag svårt att komma ikontakt med alla de tidningar som de använder sig av, dels för att mitt universitet inte betalar för allt. En studie har för mig fortfarande ett vetenskapligt värde tills dess motsats blivit bevisad eller fått sitt erkännande såkallad "peer reviewd". Brukar du kolla alla artiklar såsom de som Designer whey använder, Eiselt osv. Eller är detta bara ett såkallat korståg.

Jag har kollat Designer Whey tidigare.
Tror jag har anteckningarna kvar men jag har inte kollat på några artiklar som det företaget har skrivit/låtit skriva utan bara på innehållet.

Vad gäller Eiselt så har jag gjort det.
Han har en underlig annons om maxgain eller vad gainern numera heter, den hänvisar till en opublicerad undersökning som inte ens visar några fördelar med sammansättningen av gainern jämfört med andra protein eller kolhydratkällor, bara att högre andel protein är bättre i det fallet.
Han har gjort två grodor tidigare också men de är väl gammalt vatten under broarna eller hur man nu säger.

Vad gäller andra tillverkare.
Ja jag kollar en del, är det man hävdar intressant eller i vissa fall osannolikt så kollar jag upp det som ligger bakom.
Är det intressant och det verkar stämma med deras källor så kör jag en egen sökning på det på en gång eller lägger det till listan att undersöka i framtiden.

I vissa fall blir det bara sammanfattningarna då jag har ännu svårare att få tag på rapporter då jag inte pluggar på högskolan ännu, annars försöker jag be någon fixa fram de mest intressanta rapporterna.
.Jag vet att det inte går att dra riktigt bra slutsatser bara genom att läsa sammanfattningarna men handlar en artikel om stress vid träning och man använder sig av 10 rapporter som handlar om aids och cancerpatienter men ingen om idrottare så drar jag öronen år mig i alla fall.

Jag har även en liten lista som ligger och väntar tills jag får tummen ur och plockar hem allt material.

>Fortfarande så är detta ett amerikanskt företag och deras argumentionsteknik liknar inte våran. Angående att relevans de flesta som kommenterar ast verkar inte ens orkat testa sig igenom 8 veckor av max-ot, än mindre orkat läsa texten. Men jag har inte utbildning och kunskapen som krävs för att tala om att AST:s referenser inte har relevans eller att deras max-ot är kass.

Använder ett företag en rapport i sin reklam, då vill jag ha möjlighet att läsa vad man gjort för att kunna bilda mig en uppfattning om varför man fått de resultaten.
Att de säger att de är superbäst får man ta men det ska finnas någon grund för vad de säger också, särskilt om det ska vara så många procent bättre än någon annat ämne/metod man testat.

Jag har inte hävdat att max-ot är kasst men jag finner många fel i sättet den presenteras samt i dess låsta form.
Som ett basprogram efter några månaders träning är det okey, övningvalet är bra men man missar t ex rotatorcuffen.
Återigen, de ska kunna mycket om träning men missar något så grundläggande.

>Det är lätt att hacka på max-ot och komma undan för att många orkar nog inte prova träna så hårt som det krävs. Se på Pauline Nordin, hon har ju gjort enorma framsteg med just Max-ot, men så har hon en vilja som få.

Hon har väl kört drygt ett år nu?
Går man från högreps till lågreps brukar man kunna använda tyngre vikter och bli starkare. Inget konstigt i det.
Jag har inte sett några siffror vad hon tar i olika övningar utom att procentsatsen hon nämde i någon intevjuv var så hög att det måste vara en felräkning alt missuppfattning.

>Vi har helt olika syn på detta så är det bara, den skrivna texten är inte till min fördel, utan hade hellre suttit ner över en kopp kaffe och diskuterat för och nackdelar. Nu finns inte den möjligheten, så om det är några missförstånd i min text så står jag för dem och reder mer än gärna ut

Jo skriven text är svårt, håller helt med man missar många nyanser i det som sägs samt så finns det ingen möjlighet att visa eller rita vad man vill få fram.

Kaffe låter iofs inte helt fel. :)

Z_Bumbi: Glad påsk, jag förstår din ståndpunkt nu och respekterar den. PM:a om du har vägarna förbi Växjö, så kanske det kan bli en kaffe eller :cheers: !!

PDS
2004-04-09, 14:41
Originally posted by Hobbes


Jag menar det funkar tydligen jävligt bra på henne, hon har ju bara vunnit SM:D så nåt bra måste det ju vara med Max-ot

hon vann tillockmed SM före hon börja med Max-OT

PDS
2004-04-09, 14:55
Det verkar som om många tycker det är jobbigt att äta så mycket när man kör just Max-OT!

Jag kan berätta en hemlis för er, man behöver äta minst lika mycket vid andra program också :smash: man behöver tillockmed äta MER vid andra program för att musklerna ska växa :em: :em: mycket beroende på att dom varar längre än dom 30minuter som max-ot förespråkar och är mer krävande/jobbiga och man blir lätt övertränad utan tillräckligt med mat.

Hobbes
2004-04-09, 15:53
Originally posted by PDS
Det verkar som om många tycker det är jobbigt att äta så mycket när man kör just Max-OT!

Jag kan berätta en hemlis för er, man behöver äta minst lika mycket vid andra program också :smash: man behöver tillockmed äta MER vid andra program för att musklerna ska växa :em: :em: mycket beroende på att dom varar längre än dom 30minuter som max-ot förespråkar och är mer krävande/jobbiga och man blir lätt övertränad utan tillräckligt med mat.

Jag inser din ironi, men mer och mer håller jag verkligen inte med om, om du läser deras artikel om närings timing och bracketing så spelar det ingen roll vilket program du kör. Jeff Willet skriver i sina texter på AST:s hemsida att hans pass tar oftast runt 45 minuter.

Om du kört max-ot så vet du lika bra som jag att bara för att ett pass är längre än förespåkad tid så skulle de vara mer krävande.

Man blir övertränad lätt med vilket program som helst som inte innefattar god sömn, bra mat hållning och en god sund inställning i övrigt. Lyssnar man på sin kropp så brukar detta fungera.

Glad påsk:eating:

Ninjasmurf
2004-04-09, 16:36
orkade inte läsa igenom hela tråden...men här e ialla fall min åsikt och erfarenhet av max-ot:
funkade halvbra på mig, gjorde lite ökningar under dom månaderna jag körde det men inget spektakulärt.
tror det mesta i styrke ökning och volym ökning beror på att eftersom man kör så få set så ger man verkligen allt i varje set och inte sparar sig till nästa. Tror inte mycket har att göra med deras tränings metoder i övrigt.

Så det har jag tagit med i min träning. Man ska ge allt i varje set förutom uppvärnings setet.

Decamber
2004-04-09, 21:24
Jag ber om ursäkt om detta är en vanlig fråga, men jag hittade inget:

Jag är helt grön när det gäller skrotlyftning; jag har ett enda pass i baggaget. Det här Max-OT verkar ju rätt intressant, men hur bra/dåligt är det att börja med det när man är färsk som ett lamm? Jag tänker främst på de låga repsen. Jag är verkligen inte vältränad och jävligt klen, om det förändrar något. ;)

Thx.

henke100
2004-04-10, 08:17
Jag skulle absolut INTE rekommendera någon som just börjat träna att köra MAX-OT. Att lassa på vikt och köra fyra reps i marklyft och knäböj när man är helt otränad, stackars rygg!! Nej, många reps i början och vänj först kroppen vid arbete, har du nyss börjat träna kommer du toköka ändå!

Henke.

Decamber
2004-04-10, 13:37
Det har du nog rätt i.. Jag får köra efter nått annat. Hur länge bör man ha tränat innan man ger sig på Max-OT?

henke100
2004-04-10, 14:33
Jag har tränat mer och mindre seriöst under tio år och inte gett mig på det än.. Dock har repsantalet sjunkit ner mot 5-8 istället för 12 och övningarna gått mer åt "bashållet så på det sättet har jag väl närmat mig MAX-OT utan att tänka på det. Dock tar mina pass en timme, ibland något mer. Man kanske skulle öka mer i styrka och massa om man helt konverterade till "MAX-OT-läran" men jag sätter ett visst värde i uthållighet också..

Henke.

z_bumbi
2004-04-10, 14:45
Originally posted by Decamber
Det har du nog rätt i.. Jag får köra efter nått annat. Hur länge bör man ha tränat innan man ger sig på Max-OT?

Regelbundet i minst 6 månader låter som en bra utgångspunkt. Men jag skulle läsa på under tiden och modifiera upplägget efter vad jag tycker verkar bättre.

Arne Persson
2004-04-10, 14:49
Pga axelskada så har hittils detta år mest blivit ett fiasko med kraftigt reducerade vikter och setantal vilket har resulterat i katastrofalt dåliga träningsresultat.

Lite set = :booty:

Majsan
2004-04-10, 20:32
jag är inne på mitt 9:e träningsår och nu kände jag för att prova

nåt nytt.. läste om MAX-OT och har nyss börjat med detta
träningsschema jag fått.. och jag säger bara
fy fan , va kul det är .. :bpump:

cali
2004-04-10, 22:06
Man ska inte som nybörjare träna direkt med Max-ot.
Styrkan kommer öka något enormt och fort och ledband ligament etc kommer inte kunna utvecklas i samma snabba takt som styrkan kommer att göra. Det kommer med stor sannolikhet att sluta med att man helt enkelt drar sönder något.

Ett halvår med högre reps för att sedan övergå till Max-ot rekomenderar jag.
Men du kan redan nu läsa och ta till dej av de övriga principerna som är mycket sunda för styrka och volym utveckling.

cali
2004-04-10, 22:11
Jag har tränat mer och mindre seriöst under tio år och inte gett mig på det än.. Dock har repsantalet sjunkit ner mot 5-8 istället för 12 och övningarna gått mer åt "bashållet så på det sättet har jag väl närmat mig MAX-OT utan att tänka på det

Det är rätt kul att flertalet människor som tränar och prövar sig fram så verkar de flesta komma med sin styrketräning till något som mycket liknar Max-ot i slutändan.

Jag är glad att jag upptäckte Max-ot så pass tidigt som jag gjorde och kan nu istället bygga rätt istället för att pröva mig fram med alla möjliga och omöjliga varianter. (har provat andra varianter dock men aldrig med samma tillfredställes)

Cinnamon
2004-04-12, 02:40
Problemet med max-ot om jag har förstått det rätt är att man blir fet av det :eating:. eller har jag fel? Känns lite drygt att börja till sommaren eftersom man gärna vill vara hyfsat trimmad.

cali
2004-04-12, 10:57
Det kan nog stämma!
Man blir sjukligt hungrig för musklerna skriker efter mat.
Samtidigt så är Max-ot väldigt resurssnålträning och inte alls krävande rent cardio mässigt. Man blir knappt flåsig (långa vilan mellan seten och de få repsantalen samt den korta träningstiden 30-40 min)

Så jag skulle förslagsvis även köra lite HIIT träning också för det håller de värsta tjocket borta :-)

Jag åker inlines nu istället för HIIT, det bränner bra med fett har jag märkt. Kan käka på rätt redigt utan att fettet ökar så länge jag kör inlines.

z_bumbi
2004-04-12, 11:11
Originally posted by Cinnamon
Problemet med max-ot om jag har förstått det rätt är att man blir fet av det :eating:. eller har jag fel? Känns lite drygt att börja till sommaren eftersom man gärna vill vara hyfsat trimmad.

Beror väl på vad du jämför med..

PDS
2004-04-12, 12:15
Originally posted by cali


Det är rätt kul att flertalet människor som tränar och prövar sig fram så verkar de flesta komma med sin styrketräning till något som mycket liknar Max-ot i slutändan.

Jag är glad att jag upptäckte Max-ot så pass tidigt som jag gjorde och kan nu istället bygga rätt istället för att pröva mig fram med alla möjliga och omöjliga varianter. (har provat andra varianter dock men aldrig med samma tillfredställes)

:laugh:

Ervin
2004-06-26, 14:02
har inte fattat en sak bara...

Man kör alltså en vecka ungefär så här...

Måndag: Ben
Tisdag: armar
Onsdag: axlar
Torsdag: bröst
Fredag: rygg

LÖRDAG: VILA? Eller börja om?

eller vilar man en dag o börajr på söndag om på samma schema?

lyckegard
2004-06-26, 14:26
Tycker man ska skilja på nästan-max-ot och max-ot.

Harry
2004-06-26, 15:21
En polare till mig lyckades gå upp 14 kilo på 3 månader med max OT. Garanterat helt ren. Endel fett la han på sig men han har fortfarande tydliga magmuskler. Det var sjukt att se honom köpa en tröjja en helg som han växte ur till nästa (någonting jag uppskattade då jag är lagom mycket mindre än honom för att få de plagg han växer ur :D).
Hans styrkeökningar var inte dåliga heller. Ökade i rak skivstångscurl från 40 till 60 kilo kilo och från 120 till 165 kilo i mark!

Hobbes
2004-06-26, 15:42
Originally posted by Ervin
har inte fattat en sak bara...

Man kör alltså en vecka ungefär så här...

Måndag: Ben
Tisdag: armar
Onsdag: axlar
Torsdag: bröst
Fredag: rygg

LÖRDAG: VILA? Eller börja om?

eller vilar man en dag o börajr på söndag om på samma schema?

När jag körde Max-ot så körde jag som du beskriver mån-fre, men vilade helgen. Funkade för mig.....ökade som tusan!!