handdator

Visa fullständig version : Är tvungen att träna utan passare ett tag, hur löser man vissa övningar?


Doolie
2013-06-11, 08:50
Jag kommer av olika anledningar inte kunna ha en spotter när jag tränar i cirka 4-5 veckor framöver.

Jag har inte tillgång till squat rack eller såna säkerhetsstänger som tillåter en att bänkpressa säkert utan risken att man tappar stången på sig själv.

Jag har svårt att få upp stången i startläge när jag militärpressar och ännu svårare att re-racka den i slutet.

Finns det någon lösning för hur jag kan bänkpressa/knäböja/militärpressa på ett säkert sett??

Funderade på att göra hantelpress med en hantel i taget, är de lika effektivt som militärpress?

Anyway, uppskattar tips mycket :)

Paperbasket
2013-06-11, 08:51
Sänk vikten, högre reps, fokus på utförande.

spoon
2013-06-11, 09:04
Sänk vikten, högre reps, fokus på utförande.

+1

Ska du köra MP så kan du frivända upp vikten.

PureWhey
2013-06-11, 09:07
Jag har aldrig passare(med mig), funkar utmärkt att fråga nån på gymmet om man skulle behöva hjälp. Brukar dock vara i bänk bara.


Le iPhone

Seabass
2013-06-11, 09:12
+1

Ska du köra MP så kan du frivända upp vikten.

Vänder alltid upp vikten själv när jag militärpressar, tycker man automatiskt blir stabilare och bättre spänd kontra att ta vikten ur racket.;)

nitz
2013-06-11, 09:15
Jag har aldrig passare(med mig), funkar utmärkt att fråga nån på gymmet om man skulle behöva hjälp. Brukar dock vara i bänk bara.


Le iPhone

+1
Så gör jag också.

tlk
2013-06-11, 09:19
1
Funderade på att göra hantelpress med en hantel i taget, är de lika effektivt som militärpress?


Du får inte lika mycket total belastning på hela kroppen. Däremot får du kompensera för snedbelastningen medans du pressar vilket är göttans. Helt klart trevlig övning att köra.

BobaFett
2013-06-11, 09:32
Finns det någon lösning för hur jag kan bänkpressa/knäböja/militärpressa på ett säkert sett??

Funderade på att göra hantelpress med en hantel i taget, är de lika effektivt som militärpress?


Knäböj? Vad kan en passare göra där ändå? Det är bara att kasta vikten bakåt ifall du skulle faila. Vill du ha nåt mjukt som dämpar stångens fall eller :P

Bänkpress? Enkelt, som sagt fråga nån på gymmet men kom överens om hur mycket passning du vill ha. Jag personligen blir förbannad om passaren rör stången alls om jag inte har typ svimmat eller har stången kvävandes över halsen.

Annars kan du köra hantelpress. Ingen passning behövs.

Behöver du passning i militärpress har du helt enkelt för mycket vikt och inte orkar lyfta från nederläget. Annars samma sak där, kör hantelpressverionen, ingen passning krävs. Fast om du ska pressa mer än säg 40-45 kilos hantlar i axelpress så kan jag förstå.

Misstänker att du (som många andra på gymmet) intalat dig själv att du är starkare än du är och tror att du faktiskt orkar lyfta de där vikterna när det faktiskt är passaren som gör jobbet. Det kan vara så att du är ett monster och lyfter sjuka vikter men förmodligen inte.

Gör dig av med passaren och börja på lägre vikter. Mycket bättre, då ser du ju hur mycket du faktiskt har lyft och kan enkelt se om du ökat sen föregående pass. ;)

z_bumbi
2013-06-11, 10:25
Knäböj? Vad kan en passare göra där ändå?

Jag brukar hjälpa personen tillbaka in i ställningen med stången dvs precis som jag gör som passare i alla andra övningar. Har du aldrig sett någon passa i böj?

emi23j
2013-06-11, 10:39
Knäböj? Vad kan en passare göra där ändå? Det är bara att kasta vikten bakåt ifall du skulle faila. Vill du ha nåt mjukt som dämpar stångens fall eller :P



Väldigt mycket.

Att få hjälp att hålla bröstkorgen upprätt ger väldigt mycket.

Doolie
2013-06-11, 19:42
Knäböj? Vad kan en passare göra där ändå? Det är bara att kasta vikten bakåt ifall du skulle faila. Vill du ha nåt mjukt som dämpar stångens fall eller :P

Bänkpress? Enkelt, som sagt fråga nån på gymmet men kom överens om hur mycket passning du vill ha. Jag personligen blir förbannad om passaren rör stången alls om jag inte har typ svimmat eller har stången kvävandes över halsen.

Annars kan du köra hantelpress. Ingen passning behövs.

Behöver du passning i militärpress har du helt enkelt för mycket vikt och inte orkar lyfta från nederläget. Annars samma sak där, kör hantelpressverionen, ingen passning krävs. Fast om du ska pressa mer än säg 40-45 kilos hantlar i axelpress så kan jag förstå.

Misstänker att du (som många andra på gymmet) intalat dig själv att du är starkare än du är och tror att du faktiskt orkar lyfta de där vikterna när det faktiskt är passaren som gör jobbet. Det kan vara så att du är ett monster och lyfter sjuka vikter men förmodligen inte.

Gör dig av med passaren och börja på lägre vikter. Mycket bättre, då ser du ju hur mycket du faktiskt har lyft och kan enkelt se om du ökat sen föregående pass. ;)

Mina passare rör ungefär stången 1 gång utav 4 set bänkpress på det sista setet när jag bara vill pressa en till, jävligt tråkigt att tappa sina 100 kilo rätt i halsen inte sant? *facepalm*

Röda Björnen
2013-06-11, 20:22
Mina passare rör ungefär stången 1 gång utav 4 set bänkpress på det sista setet när jag bara vill pressa en till, jävligt tråkigt att tappa sina 100 kilo rätt i halsen inte sant? *facepalm*

Tvekar jag starkt på, extremt många som sagt likadant och jag har aldrig blivit överbevisad att passaren inte kör 20% av bänkpress passet. Kört utan passare i ett halvår snart förutom när jag maxar och då ska fanskapet inte röra stången förräns den ligger i halsen på mig.

MVH

Arnoldski
2013-06-11, 20:34
Jag har aldrig någonsin kört ett enda pass med passare och aldrig känt att jag skulle saknat det. Möjigtvis för att få ut några extra sista svidande reps i bänkpress, men that's it.

Det inlägget var kanske inte till så mycket hjälp dock...
Jag kompenserar:

Bänk - kör inte till fail. Failar du ändå sänk stången kontrollerat till bröstet, rulla ned över magen, sätt dig upp

Böj - kör inte till fail. Släpp stången bakåt i worst case

MP - Jag gissar att du kan köra knäböj med ställning (alltså för att få upp stången på axlarna), så varför inte bara använda knäböjställningen till att rigga stången för militärpressen också?

smalis
2013-06-11, 21:05
Mina passare rör ungefär stången 1 gång utav 4 set bänkpress på det sista setet när jag bara vill pressa en till, jävligt tråkigt att tappa sina 100 kilo rätt i halsen inte sant? *facepalm*

Tips: Pressa inte ovanför halsen.

klingen
2013-06-11, 21:30
Bänkpress
Kör till en rep innan fall som nån annan skrev. Det är absolut enklast.
Du kan kan bygga upp nåt med vikthögar eller träningsbänkar som fungerar som ett rack.
Köra floor press istället för vanlig bänk.
Skulle du hamna i ett läge där du inte orkar press stången upp från bröstet. Tippa stången åt sidan. Så glider vikterna av.
Kommer du vara ensam i lokalen. Ta annars med nån om så är fallet. Mamma, flickvän, pojkvän eller kompis.

Jeneric
2013-06-11, 21:31
Jag har svårt att få upp stången i startläge när jag militärpressar och ännu svårare att re-racka den i slutet.


6XlcL0k9BZw