handdator

Visa fullständig version : Hur mycket sämre är kosttillskott mot vanlig mat i syfte att motverka fria radikaler?


trapz star
2013-06-10, 23:24
Om man läser lite här för att förstå vad det handlar om
http://www.halsosidorna.se/Antioxidanter.htm

Jag äter vanlig husmanskost och någon frukt eller två om dagen. Tar multivitamin,omega3,zink&magnesium tillskott. Men kan dom här tabletterna verkligen ge mig alla vitaminer och mineraler jag behöver över dagen? Blir "nojjig" om man ska sluta med tabletter och försöka avancera och räkna på vad maten innehåller, om man får i sig allt under dagen?

Det kan ju omöjligt vara lika bra att dricka en c-vitamin brustablett som att äta en apelsin om syftet är att kroppen ska njuta av alla antioxidanter? Hur går det ens till när dom gör dessa tabletter?

Känns inte bra att förlita sig på massa tillskott, men samtidigt orkar man ju inte med att äta 10 olika grönsaker varje dag för att få i sig alla Vitaminer? Vissa vitaminer är ju i rätt konstiga saker som man sällan äter ju!!

Hoppas han den där king grub svarar :)

BobaFett
2013-06-11, 00:10
Om man läser lite här för att förstå vad det handlar om
http://www.halsosidorna.se/Antioxidanter.htm

Jag äter vanlig husmanskost och någon frukt eller två om dagen. Tar multivitamin,omega3,zink&magnesium tillskott. Men kan dom här tabletterna verkligen ge mig alla vitaminer och mineraler jag behöver över dagen? Blir "nojjig" om man ska sluta med tabletter och försöka avancera och räkna på vad maten innehåller, om man får i sig allt under dagen?

Det kan ju omöjligt vara lika bra att dricka en c-vitamin brustablett som att äta en apelsin om syftet är att kroppen ska njuta av alla antioxidanter? Hur går det ens till när dom gör dessa tabletter?

Känns inte bra att förlita sig på massa tillskott, men samtidigt orkar man ju inte med att äta 10 olika grönsaker varje dag för att få i sig alla Vitaminer? Vissa vitaminer är ju i rätt konstiga saker som man sällan äter ju!!

Hoppas han den där king grub svarar :)

När det gäller proteinpulver så är det en minst lika bra källa som "riktig" mat.

När det gäller viaminer/mineraler tycker jag att du borde åtminstone sikta på minst 100-200% RDI från mat och sen eventuella kosttillskott på det. Tror inte att kroppen kan ta upp allt från kosttillskott när det gäller vitamine/mineraler.

Grönsaker innehåller oftast bara vitamin C, morötter innehåller A visserligen men du får i dig vitaminer från övrig kost också. Tro inte att det är bara grönsakerna :p

D-vitamin finns i fisk. Käka en burk tonfisk om dagen. (e-vitamin också).
A-vitamin finns i morötter, lever, leverpastej.
B-vitaminerna kan du få i dig om du äter flingor till frukost, special K t.ex.
Magnesium finns i fläsk, kyckling t.ex.
Kalcium i mjölkprodukter.
Järn får du i dig om du äter blodpudding en gång i veckan men du får förmodligen i dig järn ändå.

Ett tips är vällingpulver i proteindrinkarna så får du i dig en massa vitaminer och mineraler, speciellt majsvälling.

De andra behöver jag inte ens tänka på men vi kanske äter olika saker.

Förmodligen är det så att det vi vet och tror är bra för oss är bara toppen av isberget och man gör nog bäst i att helt enkelt äta lite av allt. Ingen mening att försöka vara opti, kan förvärra saker i stället.

REDaction
2013-06-11, 08:53
Jacob Gudiol länkade till den här på twitter igår; Dont take your vitamins (http://www.nytimes.com/2013/06/09/opinion/sunday/dont-take-your-vitamins.html?smid=tw-share&_r=0).

Kort sammanfattat: Skippa vitamintillskotten (som oftast brukar vara fullproppade med C-vitamin och E-vitamin för det är ju så bra!), fortsätt ät din husmanskost med någon frukt och grönsaker och var glad :)

Edit: Om jag var du skulle jag fortsätta med Omega 3 om du sällan äter fet fisk och lägga till D-vitamin som tillskott under de mörka årstiderna.

tjing
2013-06-11, 10:44
Jag skulle kört mat alla dagar i vecka, över tillskott.

tlk
2013-06-11, 11:10
Det kan ju omöjligt vara lika bra att dricka en c-vitamin brustablett som att äta en apelsin om syftet är att kroppen ska njuta av alla antioxidanter?

Varför skulle det vara sämre att få vitamin C från piller än från en apelsin?
Det enda som är bättre med apelsinen är att du få i dig lite mer saker förutom just vitamin C.

Jacob Gudiol länkade till den här på twitter igår; Dont take your vitamins (http://www.nytimes.com/2013/06/09/opinion/sunday/dont-take-your-vitamins.html?smid=tw-share&_r=0).

Kort sammanfattat: Skippa vitamintillskotten (som oftast brukar vara fullproppade med C-vitamin och E-vitamin för det är ju så bra!), fortsätt ät din husmanskost med någon frukt och grönsaker och var glad :)

Edit: Om jag var du skulle jag fortsätta med Omega 3 om du sällan äter fet fisk och lägga till D-vitamin som tillskott under de mörka årstiderna.

Finns ju inget i texten som antyder att det är dåligt att äta extra vitamin C i tablettform. Att det är dåligt att överdosera fettlösliga vitaminer är inget nytt.. oavsett om källan är piller eller mat. Det är ju knappast pillrets fel utan överdoseringen fel. Äter du t.ex. ett kg lever om dagen så får du förmodligen problem med att du överdoserar viss vitamin.

Zorgus
2013-06-11, 12:11
Finns ju inget i texten som antyder att det är dåligt att äta extra vitamin C i tablettform. Att det är dåligt att överdosera fettlösliga vitaminer är inget nytt.. oavsett om källan är piller eller mat. Det är ju knappast pillrets fel utan överdoseringen fel. Äter du t.ex. ett kg lever om dagen så får du förmodligen problem med att du överdoserar viss vitamin.
+1 Att överdosera A, D eller E-vitamin är en dålig idé. Man måste skilja på vitaminer och vitaminer. Felet med den där sortens artiklar som länkas ovan är att de är så svepande och generaliserande och drar fel slutsatser. Vitaminbehov är så pass individuellt och varierar dessutom med tiden, tex om man är gravid, eller om man tränar hårt. Att bara säga "vanlig mat" räcker är att förenkla det för mycket.

REDaction
2013-06-11, 12:48
Finns ju inget i texten som antyder att det är dåligt att äta extra vitamin C i tablettform. Att det är dåligt att överdosera fettlösliga vitaminer är inget nytt.. oavsett om källan är piller eller mat. Det är ju knappast pillrets fel utan överdoseringen fel. Äter du t.ex. ett kg lever om dagen så får du förmodligen problem med att du överdoserar viss vitamin.

Jodå, det finns med. Såklart överdoseringen kan komma från maten också. Men lite lättare att få i sig stora doser från tillskott än att äta ett kg lever om dagen? Problemet med multivitaminerna är ju att de flesta har väldigt höga doser av både vitamin C och E. Dessutom är jag snarare imponerad över hur man skulle lyckas få i sig för lite av just vitamin C trots att man har ett större behov än genomsnittet.

Then, in 2004, a review of 14 randomized trials for the Cochrane Database found that the supplemental vitamins A, C, E and beta carotene, and a mineral, selenium, taken to prevent intestinal cancers, actually increased mortality.

Att bara säga "vanlig mat" räcker är att förenkla det för mycket.

Visst, men för många är det nog vad dom behöver höra också.

z_bumbi
2013-06-11, 13:06
Följer man de vanliga grundtipsen om kost och inte har några sjukdomar krävs det ganska mycket för att man ska få några brister på vitaminer, ev undantaget d-vitamin även om det också går att fixa för de flesta. Grundtipsen är framtagna för att undvika brister så det vore konstigt om de inte täckte behovet för folk som tränar lika mycket eller mer än vad rekommendationerna säger.
Det finns mig veterligen också mycket få saker som det är ofarligt att få i sig i mycket högre mängder än vad rekommendationerna ligger på. Framför allt om man gör det regelbundet så är det oftast antingen konstaterat eller misstänkt att det kan ge problem.
De enda riktiga undantagen är vid kraftig kalorirestriktion men det är förhoppningsvis dels en kort period och dels så går det fortfarande att fixa det mest via kosten.

tjing
2013-06-11, 13:18
Undantag till ovanståender flera mineraler; t ex magnesium, kalcium och järn.

Brist på vitaminer däremot är nog sällsynt hos friska människor, förutom b12 i en del fall. Och äldre kan ha brist på en del b-vitaminer.

tlk
2013-06-11, 13:36
Jodå, det finns med. Såklart överdoseringen kan komma från maten också. Men lite lättare att få i sig stora doser från tillskott än att äta ett kg lever om dagen? Problemet med multivitaminerna är ju att de flesta har väldigt höga doser av både vitamin C och E. Dessutom är jag snarare imponerad över hur man skulle lyckas få i sig för lite av just vitamin C trots att man har ett större behov än genomsnittet.


Och du tror alltså att det är vitamin C som utgjorde boven i dramat i Cochrane reviewen? *rolleyes*


Överdosera vitamin C är inte precis något du gör genom normalt intag av vitamintabletter. Kanske om du börjar trycka i dig 10-15 gram dagligen...


Att överdos av vitamin A och E är dåligt är väl knappast någon nyhet. Har väl SLV, bland andra, sagt i år och dar.

Sniggel
2013-06-11, 14:15
Undantag till ovanståender flera mineraler; t ex magnesium, kalcium och järn.

Brist på vitaminer däremot är nog sällsynt hos friska människor, förutom b12 i en del fall. Och äldre kan ha brist på en del b-vitaminer.

Brukar kalcium vara ett problem? Eller det är kanske hos vissa populationer?
Vi på kolo lär ju inte ingå i den populationen iaf :D

nomirin
2013-06-11, 14:57
Jag har sett många studier som visat att syntetiska vitaminer inte tas upp lika bra av kroppen för att de inte kommer i sin naturliga form. Dessa vitaminer ger som bäst effekt när de kommer i rätt kombination med andra ämnen.
I vissa fall har vitamintillskott gett negativ effekt.

Därför tar jag inga vitamin- eller mineraltillskott.

REDaction
2013-06-11, 15:18
Och du tror alltså att det är vitamin C som utgjorde boven i dramat i Cochrane reviewen? *rolleyes*


Överdosera vitamin C är inte precis något du gör genom normalt intag av vitamintabletter. Kanske om du börjar trycka i dig 10-15 gram dagligen...


Att överdos av vitamin A och E är dåligt är väl knappast någon nyhet. Har väl SLV, bland andra, sagt i år och dar.


Min poäng från början var inte direkt att sätta igång någon kampanj emot vitamin C. Ville bara uppmärksamma att mer inte nödvändigtvis är bättre och att man klarar sig utmärkt med en vanlig kost, särskilt när det gäller intaget av vitamin C.

pansarvagn
2013-06-11, 18:48
Om man läser lite här för att förstå vad det handlar om
http://www.halsosidorna.se/Antioxidanter.htm

Jag äter vanlig husmanskost och någon frukt eller två om dagen. Tar multivitamin,omega3,zink&magnesium tillskott. Men kan dom här tabletterna verkligen ge mig alla vitaminer och mineraler jag behöver över dagen? Blir "nojjig" om man ska sluta med tabletter och försöka avancera och räkna på vad maten innehåller, om man får i sig allt under dagen?

Det kan ju omöjligt vara lika bra att dricka en c-vitamin brustablett som att äta en apelsin om syftet är att kroppen ska njuta av alla antioxidanter? Hur går det ens till när dom gör dessa tabletter?

Känns inte bra att förlita sig på massa tillskott, men samtidigt orkar man ju inte med att äta 10 olika grönsaker varje dag för att få i sig alla Vitaminer? Vissa vitaminer är ju i rätt konstiga saker som man sällan äter ju!!

Hoppas han den där king grub svarar :)

De argument som jag har hört mot vitamintillskott har varit att det är möjligt att vitaminerna inte hinner frigöras innan de når den del av mage/tunntarm där de tas upp. Det är t.ex en anledning till varför man ska ta vitaminerna med mat så att de lagras i fundus inuti magen medan maten bryts ned och vitaminerna sedan följer med kymus ut i tunntarmen. Om vitaminerna har en snabb väg genom magen och pillerna inte hinner brytas upp och de då missar de siter där vitaminerna tas upp så skiter man helt enkelt ut sina tillskott.

Det andra som jag har läst som argumenterar mot vitamintillskott är att vitaminerna befinner sig i fel tillstånd för att kunna tas upp. Exakt hur detta skulle se ut kan jag inte svara på, jag antar att det beror på att vitaminerna är knutna till andra ämnen som behöver spjälkas bort. Upptaget ska därför vara sämre.

Det är vad jag har läst men har ingen källa så lita inte för mycket på vad jag skriver.

Jag tar vitamintillskott och äter ingen frukt eller grönt alls.

tjing
2013-06-11, 18:57
Jag svarade (och gudarna sjöng).

Sluta oja er. Man the (F) up och japp.

z_bumbi
2013-06-12, 07:34
Brukar kalcium vara ett problem? Eller det är kanske hos vissa populationer?
Vi på kolo lär ju inte ingå i den populationen iaf :D

Varken kalcium och magnesium bör vara något problem så länge man något så när följer rekommendationerna. Järn brukar vara problem för kvinnor och när det numera rekommenderas att vi bör äta mindre kött så kan det antagligen bli ett problem för fler. Redan tidigare har det varit så att kvinnor ätit mindre kött och att det kan vara en del av förklaringen i vissa fall av järnbrist.
Jag gissar att rekommendationerna i stort kommer att anpassas både för d-vitamnin och järn och för järn kommer det antagligen att betonas mer att man ska äta livsmedel med c-vitamin till varje mål.. Inälvsmat utan nitrit borde också premieras men jag har ingen koll på om det finns andra risker med sådana.
Tittar man på dieter som går ut på att utesluta stora delar av "normal" kost så ökar riskerna antagligen ganska mycket för brister, att utesluta mjölkprodukter ökar risken för kalciumbrist osv.

BobaFett
2013-06-12, 08:43
Problemet med kosttillskott är också att vissa mikronutrienter är beroende av varandra och kan motverka varandras upptag.

Som sagts så höjer vitamin C upptaget för järn men motverkar koppar. Magnesium och kalcium motverkar varandra och ett överskott av den ena kan ge brist av den andra då de driver ut varandra ur kroppen. Kaffe kan också driva ut magnesium. Kalcium är betydligt lättare att få i sig stora mängder av speciellt oss som dricker mycket proteindrinkar och mjölkprodukter. Därför tar jag ett kosttillskott av magnesium.

Kalcium och zink bör intas vid olika tillfällen då zink kan motverka upptag av kalcium.

Det finns en hel del fler interaktioner och om man ska försöka sig på att vara opti kan man bli helt snurrig.

Misstänker att man får allt det där i rätt proportioner om man äter en varierad kost och hålla på och mixtra med sora doser kan göra det värre.

Tror också att det vi vet är bara toppen på isberget.

trapz star
2013-06-13, 00:33
Man börjar få "25års kris" och vill ge kroppen allt den vill för att bromsa ner tidigt åldrande. God sömn, ingen stress, "lagom" träning/motion och inget godis och skräpmat. Vad kan man mer göra? Äta tillskott och börja med ansiktskrämer??

Tolkia
2013-06-13, 09:15
Man börjar få "25års kris" och vill ge kroppen allt den vill för att bromsa ner tidigt åldrande. God sömn, ingen stress, "lagom" träning/motion och inget godis och skräpmat. Vad kan man mer göra? Äta tillskott och börja med ansiktskrämer??
Bearbeta sin ångest, samt ev. jobba på dina fördomar om hur personer äldre än 25 är om du har några sådana (vilket jag gissar att du har om det är så jobbigt att fylla 25). Det finns få saker som är så otillfredsställande som att försöka stoppa sitt åldrande, eftersom det är dömt att misslyckas. Fråga dig vad du EGENTLIGEN är rädd för; är det att bli rynkig, ful, tråkig, inte få ligga eller vad?

trapz star
2013-06-13, 10:56
Bearbeta sin ångest, samt ev. jobba på dina fördomar om hur personer äldre än 25 är om du har några sådana (vilket jag gissar att du har om det är så jobbigt att fylla 25). Det finns få saker som är så otillfredsställande som att försöka stoppa sitt åldrande, eftersom det är dömt att misslyckas. Fråga dig vad du EGENTLIGEN är rädd för; är det att bli rynkig, ful, tråkig, inte få ligga eller vad?
Bli rynkig och grå i ansiktet :(

Tolkia
2013-06-13, 13:30
Bli rynkig och grå i ansiktet :(
Och det tror du på allvar händer över en natt efter 25, eller vad?

Mer konkret så kan du skapa dig en hyfsat bra uppfattning om hur det kommer att bli genom att titta på hur dina föräldrar ser ut. Om de har varit extremt solexponerade eller rökt kan du justera lite till din fördel genom att inte röka (det är dessutom bra för allt att inte röka) och inte sola lika mycket/skydda dig när du vistas i solen. Att se till att man får tillräckligt med nattsömn är väl också ett sätt att göra det bästa av det man har; få saker får en ju att se så sliten ut som långvarig sömnbrist. Kosttillskott utöver det du behöver för att inte få bristsjukdomar kommer inte att få dig att se yngre ut.

Annars handlar ju hur man uppfattar en människa ganska mycket om hur personen är och beter sig, och inte bara om utseendet. Är du aktiv och pigg kommer du att uppfattas som yngre av den stora massan som tror att man automatiskt blir tråkig, invalid och allmänt hopplös när man blir gammal d.v.s. typ efter trettio.

Sverker
2013-06-13, 17:49
Jag har sett många studier som visat att syntetiska vitaminer inte tas upp lika bra av kroppen för att de inte kommer i sin naturliga form. Dessa vitaminer ger som bäst effekt när de kommer i rätt kombination med andra ämnen.
I vissa fall har vitamintillskott gett negativ effekt.

Därför tar jag inga vitamin- eller mineraltillskott.

Vilka studier då ?

Självklart tar kroppen upp cobolamin oavsett den är "naturlig" eller syntetsikt tillverkad. Samma sak med tokoferolerna, folsyran, retinolen eller tiaminet.

Den mesta kända negativa effekten var med beta-karoten och rökning. Antioxidanter har en tendens att bli prooxidativa vid stora doser.

trapz star
2013-06-15, 14:21
Och det tror du på allvar händer över en natt efter 25, eller vad?

Mer konkret så kan du skapa dig en hyfsat bra uppfattning om hur det kommer att bli genom att titta på hur dina föräldrar ser ut. Om de har varit extremt solexponerade eller rökt kan du justera lite till din fördel genom att inte röka (det är dessutom bra för allt att inte röka) och inte sola lika mycket/skydda dig när du vistas i solen. Att se till att man får tillräckligt med nattsömn är väl också ett sätt att göra det bästa av det man har; få saker får en ju att se så sliten ut som långvarig sömnbrist. Kosttillskott utöver det du behöver för att inte få bristsjukdomar kommer inte att få dig att se yngre ut.

Annars handlar ju hur man uppfattar en människa ganska mycket om hur personen är och beter sig, och inte bara om utseendet. Är du aktiv och pigg kommer du att uppfattas som yngre av den stora massan som tror att man automatiskt blir tråkig, invalid och allmänt hopplös när man blir gammal d.v.s. typ efter trettio.
Alltså pappa ser typ 10+ år yngre ut än vad han är får han ofta höra. Men han har tränat hela livet och aldrig tagit droger (kaffe,nikotin) och nästan aldrig varor full heller, tänkt på vad han ätit och sprungit 30+ maraton, kanske inte så konstigt att han ser fräsch ut för att vara 50+! Detta med solen, jag har varit utomlands 2 år på rad nu och solat mycket (jag visste inte hur mycket det kan påverka) hade ju kräm på men låg i timmar och sola. Senaste tiden har jag börjat med solskydd i alla väder och kör med keps ofta, har iofs fest-rökt en del! Kanske 1 paket i månaden stötvis. Sol och rökning suger !!

tjing
2013-06-15, 14:33
Konditionsträning och en relativt låg och jämn kroppsvikt tror jag gör väldigt mycket. Konditionstränade personer har också längre telomerer än jämngamla som inte tränar.

Konditionsträning särskilt uppreglerar ju våra endogena antioxidantsystem. Rynkor etc är i slutändan resultatet av oxidativ stress.

Även att äta relativt mycket grönsaker och frukt dagligen. Och att inte röka.

Xerxex
2013-06-15, 16:13
Rynkor etc är i slutändan resultatet av oxidativ stress.

Har inte den teorin börjat få extremt mycket backwash de senaste 10 åren? Särskilt när det varit svårt att förklara varför utseendet ändras och när ditt rynkiga ansikte förnyas fortsätter det vara rynkigt. Dvs cellerna som ersätter de gamla sätter sig bara på samma plats.

nomirin
2013-06-15, 18:27
Man börjar få "25års kris" och vill ge kroppen allt den vill för att bromsa ner tidigt åldrande. God sömn, ingen stress, "lagom" träning/motion och inget godis och skräpmat. Vad kan man mer göra? Äta tillskott och börja med ansiktskrämer??



Vilka studier då ?

Självklart tar kroppen upp cobolamin oavsett den är "naturlig" eller syntetsikt tillverkad. Samma sak med tokoferolerna, folsyran, retinolen eller tiaminet.

Den mesta kända negativa effekten var med beta-karoten och rökning. Antioxidanter har en tendens att bli prooxidativa vid stora doser.Det var så länge sedan så jag kan inte leta reda på dem nu hur enkelt som helst. Men det var ju som några redan var inne på här i tråden, att många antioxidanter bara ger god effekt när de kommer i kombination med andra ämnen, samtidigt som de också kan tappa sin effekt om de kommer med fel ämnen för att de hindrar upptaget. Därför föredrar jag att äta riktig, naturlig, mat så man inte behöver bry sig så mycket.

Jag vet inte varför du nämnde vitamin B12 specifikt, jag pratade bara om vitaminer och mineraler allmänt.

Prooxidativ? Att de ger oxidativ effekt?

Sverker
2013-06-15, 19:20
Snarare att de bildar fria radikaler.

Jag nämde cobolamin eftersom den inte finns i växtvärlden och en del med en "smal" kost behöver kanske tillskott av cobolamin. Det är inte alla som tål eller dricker mjölk som är vår största källa.

Jag förspråkar inte alls megdoser av askorbinsyra eller tokoferoler. 100 % av RDI är tillräckligt.

trapz star
2013-06-15, 19:48
Förstår inte riktigt detta med oxidativ stress. Vilka stora faktorer påverkar hyn och åldrande? Rökning,solning,dålig kost/sömn/träning? Är det dom största faktorerna? Vad är en hälsosam vikt ut detta perspektiv? Kanske att man väger sin längd minus 100? Med 10-15 % BF det känns som normalt om man prioriterar hälsa?

tjing
2013-06-15, 19:50
Svårt att säga i praktiken.

Överhuvudtaget ett måttligt leverne med träning, grönsaker som nämnts. Alltså att öka kroppens förmåga att ta hand om oxidativ stress, utan att öka den samma för mycket.

trapz star
2013-06-16, 08:01
Svårt att säga i praktiken.

Överhuvudtaget ett måttligt leverne med träning, grönsaker som nämnts. Alltså att öka kroppens förmåga att ta hand om oxidativ stress, utan att öka den samma för mycket.

Vilka är dom "bästa" grönsakerna och antioxidanter i detta syfte?

tjing
2013-06-16, 08:22
Det har jag väl redan postat ett svar på med en tabell i en tidigare tråd, vill jag minnas?

http://pubs.acs.org.proxy.lnu.se/appl/literatum/publisher/achs/journals/content/jafcau/2002/jafcau.2002.50.issue-11/jf0116606/production/images/medium/jf0116606f00002.gif

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12009973

nomirin
2013-06-16, 09:45
Snarare att de bildar fria radikaler.

Jag nämde cobolamin eftersom den inte finns i växtvärlden och en del med en "smal" kost behöver kanske tillskott av cobolamin. Det är inte alla som tål eller dricker mjölk som är vår största källa.

Jag förspråkar inte alls megdoser av askorbinsyra eller tokoferoler. 100 % av RDI är tillräckligt.Ok! :)