handdator

Visa fullständig version : Blir man bra på att springa på asfalt av att springa i skogen?


Melankolius
2013-06-10, 22:24
Tjena gubbar,

det sägs ju rätt ofta på detta forumet att konditionsträning är väldigt "grenanpassad"/specifik, d v s att om man springer så blir man bara bra på att just springa och bara väldigt marginellt bättre på att simma, trots att båda är konditionsträning. Det gäller även t ex löpning och cykling, trots att det är typ samma muskelgrupper i båda övningarna.

Nu är det så att jag måste bli bättre på att springa på asfalt, men jag tycker att det är så sjuuuukt tråkigt. Däremot är det kul att springa i skogen och leka typ Aragorn. Jag brukar ha med mig mitt träsvärd och spela Lord of The Rings-musik i Ipoden och springa långt som fan. Det är skitkul tycker jag.

Nu är min fråga: blir man bättre på att springa på asfalt av att springa i skogen, eller är det också "grenspecifik" träning att springa omkring i skogen?


m v h! *flex*

Fuark
2013-06-10, 22:26
Däremot är det kul att springa i skogen och leka typ Aragorn. Jag brukar ha med mig mitt träsvärd och spela Lord of The Rings-musik i Ipoden och springa långt som fan. Det är skitkul tycker jag.

Såååå rätt :d jag delar din syn på löpning i skog

Birkharju
2013-06-10, 22:30
Tjena gubbar,

det sägs ju rätt ofta på detta forumet att konditionsträning är väldigt "grenanpassad"/specifik, d v s att om man springer så blir man bara bra på att just springa och bara väldigt marginellt bättre på att simma, trots att båda är konditionsträning. Det gäller även t ex löpning och cykling, trots att det är typ samma muskelgrupper i båda övningarna.

Nu är det så att jag måste bli bättre på att springa på asfalt, men jag tycker att det är så sjuuuukt tråkigt. Däremot är det kul att springa i skogen och leka typ Aragorn. Jag brukar ha med mig mitt träsvärd och spela Lord of The Rings-musik i Ipoden och springa långt som fan. Det är skitkul tycker jag.

Nu är min fråga: blir man bättre på att springa på asfalt av att springa i skogen, eller är det också "grenspecifik" träning att springa omkring i skogen?


m v h! *flex*

:thumbup:

Som du säger så har löpning dålig överföring till cykling. Att jämföra det med att springa i skogen jämfört med asfalt är dock en stor skillnad. Jag tror definitivt att det har en överföring, med det sagt så lär den inte vara optimal. Att springa i skogen kan jag tänka mig stärker löpekonomin likväl som backlöpning sägs förbättra löpekonomin hos långdistanslöpare. Du gör nog bäst i att träna i den form som är mest lik den du vill bli bra på, men att komplettera med att springa i skogen är nog klokt - om inte annat för motivationen.

Hydlee
2013-06-10, 22:32
Klart du kommer bli bättre. Optimalt kanske det inte är, men det är ju klart bättre än att inte springa alls.

spoonchest
2013-06-10, 22:42
Du ska ha med dig Gondors horn för att locka till dig fler orcher. Sen är det bara att veva!

knuckles
2013-06-10, 22:46
Nej helt olika underlag

Melankolius
2013-06-10, 22:50
Du ska ha med dig Gondors horn för att locka till dig fler orcher. Sen är det bara att veva! Är du seriös eller? Jag har inget sånt men jag har ett vitt rör som jag brukar leka är Gondors hon men det känns ju dumt att blåsa det i skogen det kan ju dyka upp vild-hundar eller skogs-troll. :smash:

Nej helt olika underlag Men va?? Det kan ju inte innebära att det inte ger överföring?? Det är ju så pass lika!

knuckles
2013-06-10, 22:52
Hur är de lika? Stenhård asfalt jämfört med mjuk, mossig skogsmark.

Birkharju
2013-06-10, 22:55
Hur är de lika? Stenhård asfalt jämfört med mjuk, mossig skogsmark.

Förklara gärna hur varken central eller perifer aerob förmåga förbättras!

knuckles
2013-06-10, 22:59
Mer ansträngande att springa på hårt underlag, kroppen/fötterma tar mer stryk.

Everest
2013-06-10, 23:05
Ja, man blir bättre asfaltslöpare av att springa i skogen. Svenska rekordinnehavaren på marathondistansen Kjell-Erik Ståhl sprang exempelvis i princip alla pass på skogsstigar.

Birkharju
2013-06-10, 23:07
Mer ansträngande att springa på hårt underlag, kroppen/fötterma tar mer stryk.

Det där var ingen förklaring på det jag skrev. Slitaget blir större om du springer på asfalt ja. Att det är jobbigare att springa på asfalt kan jag inte hålla med om. När du springer i skog så sjunker du ned med fötterna och måste således använda dig av mer muskelkraft i varje löpsteg eftersom du inte kan utnyttja stretch-shortening cycle speciellt effektivt.

Antalet och effektiviteten på mitokondrier kommer öka. Glykolytiska och oxidativa enzymer kommer öka i musklerna, eftersom du jobbar i samma vinklar som i löpning på asfalt.

svenbanan
2013-06-11, 12:25
Det enda man kan få passa sig lite för är att det helt plötsligt går så superlätt att springa på asfalten (jämfört med skogsstigarna) när man väl gör det, att man drar på i alltför hårt tempo. Man kan bli lite lurad. Men helt klart funkar det kanon att träna genom att springa på stigar och i skogen.

nomirin
2013-06-11, 14:53
Mer ansträngande att springa på hårt underlag, kroppen/fötterma tar mer stryk.
Nej, det stämmer inte om man har korrekt löpteknik, dvs springer på framfötterna. Då är det bara fördelaktigt att springa på asfalt. Faktum är att hårdare underlaget är, desto bättre. Du spar mer energi då och kan springa snabbare.
Jag sprang 1,5 h på asfalt för ett tag sedan och det gick hur bra som helst, givetvis var hälarna aldrig i backen. Ingen träningsvärk alls. Bara skönt pulserande ben som var i behov av näring. :)

Jag skulle kunna göra det helt barfota utan få problem också. Det gäller att ha god grundfysik, hållning samt teknik.

mr sleepy
2013-06-11, 15:27
Nej, det stämmer inte om man har korrekt löpteknik, dvs springer på framfötterna. Då är det bara fördelaktigt att springa på asfalt. Faktum är att hårdare underlaget är, desto bättre. Du spar mer energi då och kan springa snabbare.
Jag sprang 1,5 h på asfalt för ett tag sedan och det gick hur bra som helst, givetvis var hälarna aldrig i backen. Ingen träningsvärk alls. Bara skönt pulserande ben som var i behov av näring. :)

Jag skulle kunna göra det helt barfota utan få problem också. Det gäller att ha god grundfysik, hållning samt teknik.

Hälarna var aldrig i backen?

Tycker du inte att man kan ha en korrekt löpteknik utan att landa på framfötterna?

Donkey Kong
2013-06-11, 19:52
Utan tvekan är det bättre att springa i luften, som alverna, prova det istället. ;)

Springer
2013-06-11, 21:03
Att springa i skogen gör att du får ett annat steg, och du kommer inte upp i de farterna som du gör på asfalt. Din kondition blir bättre, men snabbheten på asfalt måste du träna upp där. Givetvis blir du något bättre på asfalt av att bara springa i skogen, men några asfaltpass extra per vecka kommer göra stor skillnad.

RassK
2013-06-12, 07:53
Terränglöpare är väl över lag bättre på asfalt än asfaltlöpare är i terräng. Hade man fått välja en att träna så känns terränglöpning som det bättre alternativet.

Morty
2013-06-12, 08:35
Ja, man blir bättre asfaltslöpare av att springa i skogen. Svenska rekordinnehavaren på marathondistansen Kjell-Erik Ståhl sprang exempelvis i princip alla pass på skogsstigar.

/Thread


Alltså självklart är det en överföring. Överföringen är dessutom bättre från skog till asfalt än tvärt om.

r1kkie
2013-06-12, 09:18
Tjena gubbar,

det sägs ju rätt ofta på detta forumet att konditionsträning är väldigt "grenanpassad"/specifik, d v s att om man springer så blir man bara bra på att just springa och bara väldigt marginellt bättre på att simma, trots att båda är konditionsträning. Det gäller även t ex löpning och cykling, trots att det är typ samma muskelgrupper i båda övningarna.

Nu är det så att jag måste bli bättre på att springa på asfalt, men jag tycker att det är så sjuuuukt tråkigt. Däremot är det kul att springa i skogen och leka typ Aragorn. Jag brukar ha med mig mitt träsvärd och spela Lord of The Rings-musik i Ipoden och springa långt som fan. Det är skitkul tycker jag.

Nu är min fråga: blir man bättre på att springa på asfalt av att springa i skogen, eller är det också "grenspecifik" träning att springa omkring i skogen?


m v h! *flex*


Du får dissa Aragorn och leka Ezio Auditore da Firenze och springa runt på stan och hoppa runt. ;)

nomirin
2013-06-13, 02:32
Hälarna var aldrig i backen?

Tycker du inte att man kan ha en korrekt löpteknik utan att landa på framfötterna?Precis, de var de inte.

Ja och nej. Det var lite otydligt skrivet av mig. Jag syftade på sprinting/sprint och då vill man inte slå hälarna i backen. För jogging kan man nog ha det.

Det som är det viktiga med löpteknik är att ha god hållning och att ha ordentlig sving/snurr på benen, dvs att man ska ta rätt långa men lätta kliv så att man är mycket uppe i luften så att säga.

http://www.youtube.com/watch?v=Jio7DK15Q1E

nomirin
2013-06-13, 02:44
Och om du kollar på 100 m-löpare så slår hälarna aldrig i, det är i framfötterna man har studsen:

http://www.youtube.com/watch?v=MC_t8MfGHMQ

nomirin
2013-06-13, 03:22
Tillägg: Men jag slår aldrig i hälarna oavsett hastighet jag springer i.
Har dock tagit ett uppehåll från löpningen nu.

Macroman
2013-06-13, 09:27
Tillägg: Men jag slår aldrig i hälarna oavsett hastighet jag springer i.
Har dock tagit ett uppehåll från löpningen nu.

Att springa på tårna är väl knappast optimalt på längre distanser?

Everest
2013-06-13, 09:35
dvs att man ska ta rätt långa men lätta kliv så att man är mycket uppe i luften så att säga.



Att ta långa kliv är nog det sämsta löptekniktipset man kan ge någon...

grondahl
2013-06-13, 10:05
Elitlöpare har långa steg för att de springer fort, de springer inte fort för att de tar långa kliv.

Förutom Ståhl så var även en gammal ikon som Hägg en inbiten skogslöpare. Från boken Hur jag blev Gunder Hägg:

Träningen skall förläggas till den friska skogsstigen. Där kan du glida fram utan att så mycket tänka på själva löpningen som att desto mer glädjas att få spänna ut i Guds fria och vackra natur. Där möter dig ett motlut som automatiskt tvingar upp tempot, där följer en löpa utför och så slingrar sig stigen fram än på fullständigt plan mark, än på lätt kuperad, än är underlaget det porösa barrets, än den sviktande mossans, än ligger en sten i vägen, än hejar dig något annat och allt detta gör att andra ting än själva löpningen upptager din tanke; och allt detta tillsammans gör att du bara flyter fram i ett lekande löst steg utan att offra någon kraft eller att ge något av gnistan, men väl stärker du dessa bägge faktorer, ty det är roligt att löpa. Verkligen roligt.

Morty
2013-06-13, 10:10
Kunde inte hålla med mer!!! Helt rätt.

Baske
2013-06-13, 10:20
Du blir lätt bättre löpare på asfalt, bana etc av att springa i kuperad terräng. Vill du verkligen helgardera till en möjlig liten förbättring kan du springa dina sista fartpasss På det underlag du ska tävla på.


Löpning i kuperad skogsterräng ger bl.a.:
1 minskad skadefrisk jämfört med ett hårt underlag( detta är förutsatt att du inte ramlar eller en sabeltandad tiger eller gollum hoppar på dig)

2 Du kan belasta din löpstyrka på ett ett sätt med uppförsbackar

3 nedförsbackar är riktigt bra för en god teknik o snabb stegisättning och hög Stegfrekvens.


Personliga anekdoter e egentligen inte bra men jag sprang alltid nästan uteslutande terräng de två sista månaderna innan svenska mästerskapen när jag var aktiv.

Slutligen: ett riktigt överfartspass som tex 600 ingar hade jag valt på platt underlag som bana ex.

Spetälsk
2013-06-13, 12:54
så att man är mycket uppe i luften så att säga.Där ska du inte vara. det är bara när ett ben skjuter på mot marken som farten kan bibehållas eller öka. kortast möjliga tid i luften cofffee

svenbanan
2013-06-13, 16:13
Gunder Häggs bok är riktigt inspirerande. Sjukt länge sedan jag läste den. Måste nog gå på bibblan och låna om... :)