handdator

Visa fullständig version : Oxidation eller förbränning?


RobinEH
2013-06-10, 22:03
Då jag aldrig hade något intresse av varken kemi eller fysik i skolan så är jag i behov av lite hjälp.

Att förbränning är en form av oxidation, men oxidation nödvändigtvis inte är förbränning är jag medveten om. Dock är det ju vanlig att referera till t.ex. fettoxidationen som fettförbränning. Frågan är då om det är korrekt att säga att det sker än förbränning av de energigivande näringsämnena i kroppen eller om det endast är korrekta att benämna det som en oxidation.

Tornado2251
2013-06-10, 22:18
Oxidation är en kemisk reaktion vid vilken ett ämne avger en eller flera elektroner.
Förbränning används oftast för att beskriva en medveten/nyttogörande oxidation. Eftersom nyttan ligger i betraktarens ögon beror det ju på sammanhang och syfte.

tjing
2013-06-11, 13:10
Oxidation. Se citronsyracykeln och elektrontransportkedjan (oxidativ fosforylering). Förbränning är ett random ord som lättare beskriver vad det handlar om; dvs energiomsättning. Fett och kolhydrater metaboliseras vidare på olika sätt.

Oxidation i negativ bemärkelse som t ex oxidativ stress, hänger såklart ihop med oxidation av makronutrienter då ett par procent av metabola processer i mitokondrien leder till fria radikaler.

Vid varje andetag.

nomirin
2013-06-11, 15:04
Att förbränning är en form av oxidation
Nej, vid förbränning sker oxidationer men förbränning är inte en oxidation.

nomirin
2013-06-11, 15:09
Oxidation i negativ bemärkelse som t ex oxidativ stress, hänger såklart ihop med oxidation av makronutrienter då ett par procent av metabola processer i mitokondrien leder till fria radikaler.

Vid varje andetag.
Det är därför man vill ha en fysik som är andningseffektiv och lågförbrukare av luft.
Har länge trott löpning och konditionsträning varit nyttigt men jag tycker man håller sig vid bättre hälsa av bara korrekt och kontrollerad styrketräning.
Det i samband med regelbunden kost och vätska verkar vara optimalt för mig iallafall.

Har också märkt att jag andas mer när jag ätit för mycket så jag känner mig fet, och när jag är alldeles för hungrig/törstig. Är man i balans märker man inte av andningen, och mår finfint.

Sverker
2013-06-11, 17:39
Då jag aldrig hade något intresse av varken kemi eller fysik i skolan så är jag i behov av lite hjälp.

Att förbränning är en form av oxidation, men oxidation nödvändigtvis inte är förbränning är jag medveten om. Dock är det ju vanlig att referera till t.ex. fettoxidationen som fettförbränning. Frågan är då om det är korrekt att säga att det sker än förbränning av de energigivande näringsämnena i kroppen eller om det endast är korrekta att benämna det som en oxidation.


I fett och kolhydrater har du kol som har oxidationstalet 0 eller +1. När fettet och kolhyraterna omsätts aerobt, med syre, får vi koldioxid och kolet har oxiderat till +4.

Att omsätta glukos till mjölksyra är ingen oxidation, det är en fermentering. Strikt kemisk ändrar du bara oxidationstalen inbördes på de tre kolen i mjölksyra.

Så länge du inte bildar mjölksyra så oxiderar du fett och kolhydrater. Men jag skulle i dagligt tal säga förbränna;)

tjing
2013-06-11, 17:42
Så länge man inte äter sjuka mängder kolhydrater och fett så är det här en icke-fråga.







Hej Sverker :)

tlk
2013-06-11, 17:48
n jag tycker man håller sig vid bättre hälsa av bara korrekt och kontrollerad styrketräning.


Varför tycker du det?

Är ju inte precis ont om studier som visar på förbättrad hjärnhälsa av konditionsträning. Jag har inte precis sett några som visar samma fenomen från konditionsträning.

Och de eventuella problemen med lite extra fria radikaler som uppstår hanterar en frisk kropp utan problem.

tjing
2013-06-11, 17:51
Konditionsträning är skitbra. Faktiskt.

nomirin
2013-06-12, 01:16
Varför tycker du det?

Är ju inte precis ont om studier som visar på förbättrad hjärnhälsa av konditionsträning. Jag har inte precis sett några som visar samma fenomen från konditionsträning.

Och de eventuella problemen med lite extra fria radikaler som uppstår hanterar en frisk kropp utan problem.
Eller nej, sorry, kan inte säga att hälsan känns bättre, skulle snarare ha sagt att jag trivs bättre med hur jag känner mig när jag bara styrketränar, får ett annat psyke då.
Jag vill gå upp i vikt och samtidigt vara bredaxlad och då tycker jag löpning sabbar det hela lite grann. Har dock inget emot löpning, men just nu vill jag bli biff och av löpningen blir jag för avslappnad. :D