handdator

Visa fullständig version : Ont som fan i trapzen under löpning


Quazar
2013-06-10, 21:15
Hände något väldigt udda idag och undrar om någon varit med om samma?

Körde ett riktigt hårt ryggpass igår och idag tog jag en löptur då jag inte hade någon muskel att träna pga vilodagar. Efter drygt 20 minuters löpning uppför och rakt så kommer jag till en lång nedförsbacke och får efter ett par hundra meter ont som fan i trapzen eller vad dem heter (dem man främst tränar när man kör rödd), alltså ryggmusklerna som sitter på andra sidan kroppen om bröstmusklerna. Kändes som två knivar stacks in varje gång jag satte ner foten i asfalten :confused:

Är det träningsvärk eller sprang jag och spände mig omedvetet under hela löpturen och det började kännas när jag sprang nedför och inte blev lika mjuk löpning längre? Aldrig varit med om det tidigare trots många många löprundor dagen efter ryggpass...

TimOlsson
2013-06-10, 21:19
Brukade få rätt rejält ont i trapzen förr när jag sprang, fast då uppe vid nacken, inte mellan skuldrorna. Blev bättre när jag tänkte på att inte spänna mig.

Everest
2013-06-10, 21:31
Spring några rundor till och se om det är nåt som återkommer. Ibland händer det att man får ont på alla möjliga konstiga ställen av löpning - speciellt om man inte är så van.

Quazar
2013-06-10, 21:33
Brukade få rätt rejält ont i trapzen förr när jag sprang, fast då uppe vid nacken, inte mellan skuldrorna. Blev bättre när jag tänkte på att inte spänna mig.

Tack för snabbt svar.

Grejen är att jag tänker ofta på att inte spänna nacke och armar under löpningen då jag fått ont förrut under innebandy/fotboll när jag omedvetet spänt mig. Detta idag kändes som en annan slags ont men å andra sidan har jag aldrig känt någon spänningsvärk i trapzen heller så det kanske är så det känns.

Lite mer info: Efter 5 minuter efter avslutad löpning kände jag knappt någonting längre även om jag hade en stark känsla att det hade kommit tillbaka lika fort om jag började springa igen. Jag stannade ju upp och gick resten av vägen när det började göra för ont (tog inte lång tid)

Quazar
2013-06-10, 21:34
Spring några rundor till och se om det är nåt som återkommer. Ibland händer det att man får ont på alla möjliga konstiga ställen av löpning - speciellt om man inte är så van.

Tack ska du ha.

Kan ligga något i det du säger med. Har mest spelat fotboll och gymmat på senaste tiden. Var säkert någon månad eller 5-6 veckor sedan jag var ute och löpte så kan ha blivit för hårt med asfalt/grusväg på en gång.