handdator

Visa fullständig version : Träningsvärk = Nedbruten muskel?


Cogge
2013-06-10, 19:48
Tjenna igen,

jag undrar om själva träningsverken är ett tecken på att musklerna är nedbrutna? Vad är skillnaden på träningsverk och icke träningsverk?

Sedan har jag hört om folk som tränar hårt 3 veckor och sedan vilar 1 vecka. Kräver muskler den typen av vila för att bli optimalt utvilade?

Cogge

Hydlee
2013-06-10, 20:08
Små bristningar i muskeln till följd av ovan ansträngning. Muskeln vänjer sig sedan och anpassar sig till träningen.


Träningsvärk beror på mikrobristningar i muskelcellerna och strukturella förändringar i muskelcellernas fibriller efter hårt belastande träning. Fibrillerna anpassar sig genom att lägga till nya sarkomerer (sammandragande enhet i myofibrillen som gör det möjligt för muskeln att dra ihop sig) vid Z-banden (den punkt i fibrillerna där sarkomererna kopplas samman). Denna förändring sker för att muskeln skall förbereda sig på en kommande belastning av samma slag. Det är alltså denna process som leder till att man inte får lika mycket träningsvärk efter nästa pass.

difeddy
2013-06-10, 20:10
Träningsvärk är ett tecken på att uppbyggnad har skett.

Morty
2013-06-10, 20:13
Ja, men musklerna kan ha blivit nedbrutna utan att träningsvärk inträffar och man kan också få träningsvärk trots rätt liten nedbrytning... Skumt är det.

cryx
2013-06-10, 20:13
Träningsvärk är ett tecken på att uppbyggnad har skett.

Nej. Träningsvärk är inte ett kvitto på att träningen har gjort resultat eller tvärtom.

Eller ja, jag läste någon studie som postades här för ett tag sedan som visade att träningsvärk kunde visa att muskeln har blivit nedbruten och kan växa sig större, men man ska inte gå runt och tro att om man inte får träningsvärk dagarna efter ett pass att man inte skulle kunna bygga längre.

Cogge
2013-06-10, 20:13
Men finns det någon anledning att vila musklerna såpass mycket som jag beskrev åvan?

cryx
2013-06-10, 20:18
Men finns det någon anledning att vila musklerna såpass mycket som jag beskrev åvan?

Beror ju på intensitet. Jag vilar aldrig så ofta. Vissa gillar att vila.

Gabriel174
2013-06-10, 20:19
Nej. Träningsvärk är inte ett kvitto på att träningen har gjort resultat eller tvärtom.


Var det det han skrev?



Träningsvärk är ett tecken på uppbyggnad, inte nedbrytning.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=182439

Bryggan
2013-06-10, 20:27
Träningsvärk är ett tecken på att uppbyggnad har skett.
Min fråga är: Måste man ha träningsvärk för att uppbyggnad ska ske?

Jag satsar alltid på träningsvärk eller åtminstone stelhet i musklerna dagen/dagarna efter ett pass. Det är inte så att man avlider av träningsvärk efter ett hårt pass som har hänt några gånger efter ett längre uppehåll men lite ska det kännas anser jag.
Vissa säger att de inte känner något alls efter ett hårt pass, jag anser att de tränar för lätt. Vilken har rätt vs fel; jag eller de? Såklart säger jag aldrig något eftersom jag inte vet men så anser jag iaf.
Tex, jag vill ha större lats och ser då till att det känns i latsen varje gång jag kört rygg dagarna efter. Samma dag kör jag även biceps men där bryr jag mig inte lika mycket utan kör de "bara-för-att" och har sällan träningsvärk i biceps.
Jag har vissa "målmuskler" som jag vill ska växa lite mer som; lats, tuttar, triceps, mellan delta (svåra att nöta ut) och hamstrings (även de är svårnötta). Muskler som tar stryk utan ansträngning; stjärten, baksida och framsida axlar.

Tänker jag rätt i om att alltid "skapa träningsvärk"?

cryx
2013-06-10, 20:33
Var det det han skrev?





http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=182439

Tolkade inlägget fel, ursäkta mig.

BobaFett
2013-06-10, 22:06
Men finns det någon anledning att vila musklerna såpass mycket som jag beskrev åvan?

Ja, väldigt vältränade personer som slutat svara på "vanlig" träning kan behöva träna så hårt för att öka så att de blir övertränade. I det fallet tar man en vecka "deload" där man inte tränar lika hårt. Tanken med detta är att man tränar lagom mycket för att uppehålla ökningar man gjort under överträningsveckorna men utan att orsaka mer utmattning i musklerna. Detta för att musklerna ska återhämta sig. Om man bara vilar helt utan träning så kommer musklerna visserligen återhämta sig men ökningarna man gjort kommer också att gå tillbaka till utgångsläget.

Det är teorin bakom i alla fall. Verkar stämma i praktiken också då vältränade personer svarar bättre av att träna på det här sättet. Samma sak gäller att träna varannat pass hårt och varannat inte hårt, bättre för vältränade av samma anledning.

Herman H
2013-06-10, 22:18
Ja, väldigt vältränade personer som slutat svara på "vanlig" träning kan behöva träna så hårt för att öka så att de blir övertränade. I det fallet tar man en vecka "deload" där man inte tränar lika hårt. Tanken med detta är att man tränar lagom mycket för att uppehålla ökningar man gjort under överträningsveckorna men utan att orsaka mer utmattning i musklerna. Detta för att musklerna ska återhämta sig. Om man bara vilar helt utan träning så kommer musklerna visserligen återhämta sig men ökningarna man gjort kommer också att gå tillbaka till utgångsläget.

Det är teorin bakom i alla fall. Verkar stämma i praktiken också då vältränade personer svarar bättre av att träna på det här sättet. Samma sak gäller att träna varannat pass hårt och varannat inte hårt, bättre för vältränade av samma anledning.

Det är inte sant för alla, jag har testat under en period att köra 3-4 veckor tungt och sen vila en vecka helt, jag är absolut starkare efter den veckans vila än vad jag är om jag bara kör på. Sen klarar mitt psyke inte av att vila så ofta så länge så jag la ner det men det är all idé att prova när man kommit upp över 35 års ålder (som jag), min kropp bli bara glad om den får vila en vecka då och då.

BobaFett
2013-06-10, 23:55
Det är inte sant för alla,

Jag sa inte att det är så för alla. Jag sa att det är så för väldigt vältränade personer som inte svarar på vanlig linjär periodisering längre. Det är dokumenterat att väldigt vältränade personer svarar bättre på varannat hårt och varannat lätt pass. Att bara köra linjär periodisering (alltså öka vikten när man blir starkare) funkar inte när man är väldigt vätränad. Man kan inte bara höja vikten hela tiden, till slut stagnerar man.

difaren
2013-06-11, 00:27
Jag sa inte att det är så för alla. Jag sa att det är så för väldigt vältränade personer som inte svarar på vanlig linjär periodisering längre. Det är dokumenterat att väldigt vältränade personer svarar bättre på varannat hårt och varannat lätt pass. Att bara köra linjär periodisering (alltså öka vikten när man blir starkare) funkar inte när man är väldigt vätränad. Man kan inte bara höja vikten hela tiden, till slut stagnerar man.

Som intervaller dvs?

Köra på som fan en vecka, lugna ner sig lite och köra lätt sen köra på osv...? :)

BobaFett
2013-06-11, 02:01
Som intervaller dvs?

Köra på som fan en vecka, lugna ner sig lite och köra lätt sen köra på osv...? :)

Typ, eller varannat lätt och varannat hårt pass funkar nog bäst.

eAzy
2013-06-11, 02:02
Denna video tycker jag innehåller den information man behöver angående träningsverk:

https://www.youtube.com/watch?v=DkMUxuopjK4

Bryggan
2013-06-11, 04:18
@eAzy: Ja jo det var fint sagt men stämmer det då? Den mentala biten kan jag hålla med om men resten vill jag nog se lite bevis för.

JonasF
2013-06-11, 11:28
När vi ändå är inne på träningsvärk.

Körde ett ganska hårt armpass för x antal dagar sedan. Kände träningsvärk som vanligt, men när lillbrorsan fick för sig att vi skulle bryta arm nån dag eller två senare hände något helt muppat. Det drog och spände och värkte sååååå dant i biceps och underarmarna att jag visste inte vart jag skulle ta vägen. Armarna skakade och kunde inte göra nånting i nästan 30min. Hände igen här om dagen då jag bara skulle klänga lite o fixa en sak, värken kom som 100000 nålar i armarna. Gjorde så fruktansvärt ont och satt i i säkert en halvtimme då också. Vet inte ens om jag vill kalla det träningsvärk..

Ordentlig jävla träningsvärk? Fet överträning? Börjar bli lite orolig om jag skadat något... Nån som har någon idé?

edeqvist
2013-06-11, 15:36
När vi ändå är inne på träningsvärk.

Körde ett ganska hårt armpass för x antal dagar sedan. Kände träningsvärk som vanligt, men när lillbrorsan fick för sig att vi skulle bryta arm nån dag eller två senare hände något helt muppat. Det drog och spände och värkte sååååå dant i biceps och underarmarna att jag visste inte vart jag skulle ta vägen. Armarna skakade och kunde inte göra nånting i nästan 30min. Hände igen här om dagen då jag bara skulle klänga lite o fixa en sak, värken kom som 100000 nålar i armarna. Gjorde så fruktansvärt ont och satt i i säkert en halvtimme då också. Vet inte ens om jag vill kalla det träningsvärk..

Ordentlig jävla träningsvärk? Fet överträning? Börjar bli lite orolig om jag skadat något... Nån som har någon idé?
Kan vara värt att kolla upp om det händer igen!

difeddy
2013-06-11, 22:29
Min fråga är: Måste man ha träningsvärk för att uppbyggnad ska ske?

Jag satsar alltid på träningsvärk eller åtminstone stelhet i musklerna dagen/dagarna efter ett pass. Det är inte så att man avlider av träningsvärk efter ett hårt pass som har hänt några gånger efter ett längre uppehåll men lite ska det kännas anser jag.
Vissa säger att de inte känner något alls efter ett hårt pass, jag anser att de tränar för lätt. Vilken har rätt vs fel; jag eller de? Såklart säger jag aldrig något eftersom jag inte vet men så anser jag iaf.
Tex, jag vill ha större lats och ser då till att det känns i latsen varje gång jag kört rygg dagarna efter. Samma dag kör jag även biceps men där bryr jag mig inte lika mycket utan kör de "bara-för-att" och har sällan träningsvärk i biceps.
Jag har vissa "målmuskler" som jag vill ska växa lite mer som; lats, tuttar, triceps, mellan delta (svåra att nöta ut) och hamstrings (även de är svårnötta). Muskler som tar stryk utan ansträngning; stjärten, baksida och framsida axlar.

Tänker jag rätt i om att alltid "skapa träningsvärk"?

Dina tankar är helt befogade men det är dessvärre svårt att ge något konkret svar till dem. Såvitt jag vet är det lite luddigt ännu kring träningsvärkens vara eller icke vara, etc. Man vet helt enkelt för lite för att avgöra. Andra markörer, t.ex. förbättrad styrka och/eller form är ju betydligt bättre när det gäller att bedöma hur man står till (vid avsaknad av träningsvärk).

Men får jag dra in lite broscience så tror jag träningsvärk är någonting positivt. Det känns som att man har gjort någonting rätt. Problemet med att alltid eftersträva träningsvärk är att man då kanske kör tyngre än vad man borde och så småningom blir sliten. Kanske blir man inte det. Fan vet.

Sheogorath
2013-06-11, 22:31
Dina tankar är helt befogade men det är dessvärre svårt att ge något konkret svar till dem. Såvitt jag vet är det lite luddigt ännu kring träningsvärkens vara eller icke vara, etc. Man vet helt enkelt för lite för att avgöra. Andra markörer, t.ex. förbättrad styrka och/eller form är ju betydligt bättre när det gäller att bedöma hur man står till (vid avsaknad av träningsvärk).

Men får jag dra in lite broscience så tror jag träningsvärk är någonting positivt. Det känns som att man har gjort någonting rätt. Problemet med att alltid eftersträva träningsvärk är att man då kanske kör tyngre än vad man borde och så småningom blir sliten. Kanske blir man inte det. Fan vet.

Snarare att man måste byta övningar, utförande och reps så ofta att det blir snudd på omöjligt att hålla vettig koll på eventuell progression.

Bryggan
2013-06-12, 15:08
@Sheo: Vad gör jag då för rätt/fel som kan ta fram träningsvärken på i princip samma övningar vecka ut och vecka in, månad ut och månad in, år ut och år in?
Samma muskler 2 ggr i veckan.

King Grub
2013-06-12, 15:11
Inget. Det är helt normalt. Vissa får träningsvärk (oftast i samma muskler, vanligvis ingår bröst där) efter varje träningspass, även om övningarna är domsamma eller t o m om man kör både lättare och mindre än vanligt - man får träningsvärk ändå.

Bryggan
2013-06-12, 15:14
Då är det väl så att träningsvärk inte behöver vara kvitto på något alls....förutom att muskeln blivit aktiverad.

Bryggan
2013-06-12, 15:15
Fast kör jag lätt så känner inte jag något heller iofs.

mattepatte
2013-06-12, 16:32
Får i stort sett alltid träningsverk i bröst.
Nästan aldrig i korsrygg.
Sällan i lats.
Ibland i ben.
Ganska ofta i triceps, typ aldrig i biceps.
Nästan aldrig i axlar.
Tränar inte vader.
Mage om jag inte tränar magen ofta.

Och då har är jag ganska symmetriskt och har tränat alla muskler ganska lika, thats just me.

Typ aldrig träningsverk i baksida lår heller.

Sheogorath
2013-06-12, 20:00
@Sheo: Vad gör jag då för rätt/fel som kan ta fram träningsvärken på i princip samma övningar vecka ut och vecka in, månad ut och månad in, år ut och år in?
Samma muskler 2 ggr i veckan.

Som Grub säger. Jag får nästan alltid träningsvärk i gluteus, hamstrings och bröst även om jag kör samma övningar. Yttre delta måste jag ha minst två veckors totalvila från träning för att få träningsvärk i etc.

JonasF
2013-06-13, 12:50
Kan vara värt att kolla upp om det händer igen!

Inte hänt igen men spänner jag biceps/armar så stramar det bra i musklerna. Kanske var en ordentlig överträning helt enkelt.. Vilar denna vecka iaf så ska jag slänga mig på vikterna på måndag och se hur det går.

lurre86
2013-06-13, 13:58
Att inte få träningsvärk säger ingenting. Men att få träningsvärk säger iallafall att du aktiverat muskeln.