handdator

Visa fullständig version : Den Fantastiska Bulken.


tjing
2013-06-10, 19:01
Jag tänkte länka in mina skriverier om min bulk; Den Fantastiska Bulken.

http://traningochnutrition.files.wordpress.com/2013/02/picture-055.jpg?w=470&h=140&crop=1

Syfte: Hypertrofi med bibehållen/ökad allmänkondition. Det är ett upplägg där du äter mycket mat på styrketräningsdagar, men också tränar konditionsträning två dagar i veckan. Jag har försökt hitta en kompromiss mellan bulk och allmän hälsa, även sett till det exakta träningsupplägget. Något jag tror jag hittat.

Det är inte den enda bulk som finns och som fungerar men kan vara ett sätt att komma någon vart om man gnuggat runt på kaloribalans sedan stenåldern.

Jag håller det kort och koncist.

Huvudinlägg om Den Fantastiska Bulken: http://traningochnutrition.wordpress.com/2013/02/21/den-fantastiska-bulken-tm/

Sammanfattning av Den Fantastiska Bulken: http://traningochnutrition.wordpress.com/2013/02/22/appendix-till-den-fantastiska-bulken-lagg-pa-dig-fettfri-massa-snabbt-den-korta-versionen/

Inläggen innehåller för övrigt mycket matnyttigt om energiförbrukning, kroppskomposition etc.

Skriv gärna era reflektioner, funderingar och resultat för er som kör efter mina riktlinjer (vet att en del gör det).

TL : DR? Träningsuppdelning och kortfattat om kost:

Den Fantastiska Bulken ™:

Träningsschema:

Måndag: Styrketräning (Bröst, axlar, triceps)

Tisdag: Lätt konditionsträning

Onsdag: Styrketräning (Rygg, ben, biceps)

Torsdag: Vila

Fredag: Styrketräning (Bröst, axlar, triceps)

Lördag: Intervaller

Söndag: Vila

Måndag: Styrketräning (Rygg, ben, biceps)

osv. ABA, BAB ni vet.

Kost:

* Träningsdag: + 1000-1500 kcal.

Kolhydrater, kring 6-800 gram. Protein, 2-4 gram/kg kroppsvikt, Fett 50-60 gram.

* Vilodag: kring kaloribalans.

Protein kring 2 gram / kroppsvikt. Kolhydrater och fett som man vill, helst kring 2-300 gram kolhydrater och resten fett.

TrixxaRn
2013-06-10, 19:52
Det här ska jag ta mig tid till att läsa igenom noga, kanon!!!

Fuark
2013-06-10, 20:05
Mycket fint skrivet. Lättförståeligt och stabilt

tjing
2013-06-10, 20:39
För att förtydliga:

Det handlar om en redig bulk, fast med konditionsträning och minimal fettinlagring. Något som föll bort i originalposten. Någon snäll moderator får gärna lägga in den meningen i originalinlägget.

Fredriiik
2013-06-10, 21:28
ska läsas igenom noggrant senare! återkommer

mikaelj
2013-06-10, 21:31
CBL, tjing?

tjing
2013-06-10, 21:55
Jag har läst Kiefers bok och den sög. Dessutom hävdade han att man kan äta pizza efter träning och det spelar ingen roll för fettinlagring. Någonstans där fick jag en fadd känsla i munnen. Han blandar in för mycket försäljning i ekvationen; jag bryr mig bara om resultat.

Det är knappast en ny uppfinning att det är bra att äta kolhydrater efter att man använt dem (efter träning) men den största poängen är givetvis att kolhydrater inte är särskilt lipogena vid överätning.

dmoller
2013-06-10, 22:01
Vilken tid utgår du från att man vaknar när du skriver " På vilodagar äter du kring kaloribalans. Måltiderna fram till klockan 18.00 ska bestå av protein och fett"?

tjing
2013-06-10, 22:21
Spelar ingen roll när man vaknar.

Poängen är att jämna blodsockernivåer (och insulinnivåer) ökar fettförbränning och minskar energifluktuationer vid träningspasset.

joelduva
2013-06-11, 10:25
Välskrivet och intressant. Funderar på att hoppa på DFB i sommar.

Tjing, vad skulle du uppskatta ration fett/muskelmassa en normalindivid skulle lägga på sig om DFB följes till punkt och pricka?

tjing
2013-06-11, 10:31
Svårt att säga, men jag tror att det är huvudsakligen fettfri massa man lägger på sig, med marginal. Vill man bli bulk-fet, bör man se sig om efter något annat upplägg.

Samtidigt är det ett kraftigt överskott träningsdagar som skickar kraftfulla anabola signaler. Sköter man det rätt är det inte säkert att man netto lägger på sig fett alls (konditionsträning inräknad).

joelduva
2013-06-11, 10:33
Jag har redan blivit bulk-fet 2ggr på raken. Jakten går vidare efter ett bra upplägg<tm>.

Således tänkte jag ge även detta ett ärligt försök.

BTC
2013-06-11, 10:38
Något jag alltid funderat på när det gäller överätning dag-till-dag är varför man på en dag med överskott ska ligga på ett överskott från och med morgonen man tränar?

Alltså, varför inte såhär?:

middag på träningsdag = överskott
frukost på balansdag = överskott
lunch på balansdag = överskott
middag på balansdag = balans
frukost på träningsdag = balans
lunch på träningsdag = balans

ifrågasätter inte men är nyfiken på hur näringstajmingen bör ligga opti och förstår inte syftet med en frukost på överskott dagen man tränar på kvällen t ex.

tjing
2013-06-11, 10:42
En bra poäng.

Jag har också argumenterat för att överäta kring ett dygn framåt, oavsett när på dagen detta infaller men det är förmodligen 1) För mycket micro-managing och 2) Oklart vilken roll det faktiskt spelar i det stora hela.

Därför har jag inte gått in mer på det. Men det är fritt fram. Principen med makronutrientintag kvarstår dock.

joelduva
2013-06-11, 10:46
Tjing; Du skriver i en kommentar (http://traningochnutrition.wordpress.com/2013/02/22/appendix-till-den-fantastiska-bulken-lagg-pa-dig-fettfri-massa-snabbt-den-korta-versionen/comment-page-1/#comment-52) att DFB är att rekommendera om "Man har företrädelsevis svårt att gå upp i vikt."

För oss stackare som går upp i vikt av att tänka på mat, kan ett lägre kaloriöverskott på träningsdagar vara en idé? Vad kan en lämplig viktuppgång per vecka/månad tänkas ligga på?

BTC
2013-06-11, 10:51
En bra poäng.

Jag har också argumenterat för att överäta kring ett dygn framåt, oavsett när på dagen detta infaller men det är förmodligen 1) För mycket micro-managing och 2) Oklart vilken roll det faktiskt spelar i det stora hela.

Därför har jag inte gått in mer på det. Men det är fritt fram. Principen med makronutrientintag kvarstår dock.

Låter vettigt. Om man skulle välja ett av alternativen, vilket skulle du köra då? För mig är det varken mer eller mindre jobb att lägga frukost med överskott dag x eller y.

PureWhey
2013-06-11, 11:03
Skall definitivt läsas när jag kommer hem, förra bulken gick ju..sådär.


Le iPhone

tjing
2013-06-11, 13:21
BTC: Ät mer dygnet efter träning som du är inne på.

andeem
2013-06-11, 13:27
Problemet med att läsa artiklar om bulk är att jag får lust att bryta deffen redan efter en vecka. Men jag ska försöka hålla mig till slutet av augusti.

OnT: Upplägget med kraftigt överskott dygnet efter träning känns verkligen vettigt.

forestgrove
2013-06-11, 15:26
Detta ska jag försöka följa! Har bulkat hyfsat okontrollerat i några månader nu och vill undvika att lägga på mig mer fett. Nu ska jag bara leta fram rekorderliga måltider med rätt proportioner av kolhydrater, fett och protein istället för att bara äta det jag känner för :)

Fredriiik
2013-06-11, 17:15
sådärja. Riktigt intressant läsning! Ska försöka slänga in en del godsaker från den vid bulken efter sommaren :)

Bulta
2013-06-11, 17:44
Mycket bra blogg. Lättförståelig och konkret!
Nu gick jag inte efter träningsschemat, men jag körde efter makrocyklingen. Tyvärr först sista två månader av bulken. Jag la på mig mycket mer ffm och gjorde mina bästa styrkeökningar sedan nybörjarstadiet. Ska bli roligt att dra igång igen efter semestern och se om det lyckas lika väl igen.

Upplägget blev lite av en ögonöppnare för hur olika makronnutrienter påverkar mitt välmående mentalt. Mår väldigt bra att hålla igen på kolhydraterna under dagtid.

Trots vissa riktlinjer så är ju principen att bara hålla igen på antingen fett/kolhydrater och antingen överäta rejält eller inte väldigt simpel, och det gjorde det lätt att kunna släppa kaloriräknandet för att inte hamna för högt eller lågt som jag hade blivit redigt trött på.

tjing
2013-06-11, 17:46
Såklart.

Principen är som du säger, en bulk. Man överäter kolhydrater och protein.

slafs
2013-06-11, 20:12
Grymt intressant läsning!

Jag förstod dock inte hur du menar med maxningarna (1x5, 1x3, 1x1).

Har du lust att göra ett exempel hur det kan se ut med vikter?

tjing
2013-06-12, 09:57
Man jobbar sig uppåt med högre vikter och färre repetitioner. Det kan vara t ex viktade chins:

kv + 10 kg x 5
kv + 15 kg x 3
kv + 20 kg x 1

Antingen på olika pass eller samma pass. Man kan givetvis också prova att köra 22,5 kg x 1 i det här exemplet. Vid maxningar ska man testa sin maxstyrka som ordet antyder.

Guybrush82
2013-06-12, 11:13
Välskriven och intressant läsning. Kanske vore värt att testa.

Tycker även att slutklämmen är bra, att man ska ha lite perspektiv, vilket jag håller med om till fullo :)

gohei
2013-06-12, 14:42
Jag kanske missade det i texten men räknas konditionsdagarna som vilodagar kostmässigt? Alltså bara överätning på styrketräningsdagar?

tjing
2013-06-12, 17:00
Ja, det stämmer!

tjing
2013-06-12, 18:55
Kör hårt nu alla fantastiska bulkare!

Tihi.

Zera
2013-06-12, 19:04
Det ni diskuterade ovan med att överäta kring ett dygn framåt efter träningspassen. Blir inte det lite galet om vi säger att man tränar på kvällen, dagen efter (som är en vilodag) blir ju då att man äter massa kolhydrater till frukost. Hela tanken var väl att man ska hålla kolhydratsfritt under vilodagar (fram till kl18)?
Det krockar ju lite om man säger så, hur skulle man kunna lösa det?

tjing
2013-06-12, 19:08
Bra funderingar. Skippa kolhydraterna (om du mår bra av det). Annars, experimentera med att äta dem.

Kalorimålen är det övergripande.

slafs
2013-06-15, 13:01
Sittandepress i smith, med eller utan ryggstöd? Vilket är att föredra?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

tjing
2013-06-15, 14:15
Jag gillar med ryggstöd, mest för att det är bra när man tar i för kung och fosterland. Det är en bra övning att köra då man kan satsa på progression på ett relativt säkert sätt även med tunga vikter.

Jontez
2013-06-16, 21:12
Har läst din bloggpost några gånger nu och liksom memorerat hur du tycker att man ska köra. Jag blev väldigt såld på ditt upplägg och kommer köra det ett tag framöver! Fick en nytändning på träningen, tack!

mangann
2013-06-17, 07:39
Tycker också konceptet verkar intressant. Äter faktiskt väldigt snarlikt det upplägget redan nu.

tjing
2013-06-17, 14:26
Jontez: Kör så det ryker

mangann: Bra där.

tjing
2013-06-17, 18:01
Kan ju passa på att slänga in före/efter-bilder. Tidsåtgången mellan bilderna är c:a 2-3 månader. Diffar på kring 3-4 kg.

Före:
http://img203.imageshack.us/img203/8852/okg1.jpg

Efter:
http://img708.imageshack.us/img708/9540/slks.jpg

raddum
2013-06-17, 20:22
gillar teorionanin :thumbup: är du klar med din minicut? Är lite p grund av din bloggpost jag kör lågfett hög cho denna bulk, hittils väldigt lean fortfarande. Skulle dock inte orka cykla cho/fett som i denna bulk, men never the less intressant!

tjing
2013-06-17, 20:34
Japp, den är klar. Kör bulk-mode nu.

Mala
2013-06-20, 22:18
Helst inget vassleprotein på vilodagar.

Por que?

tjing
2013-06-20, 22:35
Insulin huvudsakligen. Vassle är väldigt insulinogent och når i vanlig dosering upp till en nivå som mer eller mindre helt inhiberar beta-adrenerg lipolys.Tanken är att hålla igång lipolysen dagtid på vilodagar, där man också tränar konditionsträning två dagar i veckan med endast måltider bestående av fett och protein.

Moderata mängder övrigt protein och fett ger ingen hög insulinutsöndring (hos friska) och inhiberar alltså inte lipolysen. Större mängder åt gången gör dock det. Det kan dessutom tänkas vara bra ur en ren hälsosynpunkt att hålla insulin och blodsocker lågt och relativt jämnt i perioder.

Mala
2013-06-20, 23:16
Insulin huvudsakligen. Vassle är väldigt insulinogent och når i vanlig dosering upp till en nivå som mer eller mindre helt inhiberar beta-adrenerg lipolys.Tanken är att hålla igång lipolysen dagtid på vilodagar, där man också tränar konditionsträning två dagar i veckan med endast måltider bestående av fett och protein.

Moderata mängder övrigt protein och fett ger ingen hög insulinutsöndring (hos friska) och inhiberar alltså inte lipolysen. Större mängder åt gången gör dock det. Det kan dessutom tänkas vara bra ur en ren hälsosynpunkt att hålla insulin och blodsocker lågt och relativt jämnt i perioder.

Jaså, hehe.

Protein ger ju insulinutsöndring men skulle kasein, i detta anseende, vara fördelaktigare? Eller protein som protein? Vassle tas ju "upp" på dryga 1-2 h och kasein på cirka 8 h, om det nu skulle vara en skillnad i insulinutsöndringen, skulle denna tidsperiod vara orsaken?

En liten fundering, som kanske är lite komisk:
Om större mängder åt gången leder till denna utsöndring så kanske man istället för att göra en shake med sina 30 dl proteinpulver, göra små shakes med drygt 10 dl och fördela över dagen?
Bara någon rolig tanke som slog mig...

tjing
2013-06-20, 23:26
Kasein ger ingen större insulinutsöndring jämfört med vassle. Vassle är speciellt i det här avseendet och med alla proteinkällor handlar det givetvis också om mängder.

Det handlar om mängder av specifika aminosyror och egenskaper hos vassle som direkt stimulerar insulinutsöndring i bukspottskörteln.

Ser man endast till insulinutsöndring har du såklart en poäng, då de mängderna vassle inte ger samma insulinutsöndring som t ex 30 g. Dock är det ju fullkomligt suboptimalt eftersom det inte stimulerar muskelproteinsyntesen maximalt.

Mala
2013-06-21, 11:39
Kasein ger ingen större insulinutsöndring jämfört med vassle. Vassle är speciellt i det här avseendet och med alla proteinkällor handlar det givetvis också om mängder.

Det handlar om mängder av specifika aminosyror och egenskaper hos vassle som direkt stimulerar insulinutsöndring i bukspottskörteln.

Ser man endast till insulinutsöndring har du såklart en poäng, då de mängderna vassle inte ger samma insulinutsöndring som t ex 30 g. Dock är det ju fullkomligt suboptimalt eftersom det inte stimulerar muskelproteinsyntesen maximalt.

Bra info och text, kanske prövar på programmet om ett tag!

Mjo, fast ville jag stimulera proteinsyntesen ännu effektivare så skulle det vara med EAA eller BCAA. Personligen tar jag vassle bara för att öka proteinintaget.

Hur tror du att EAA/BCAA påverkar insulinutsöndringen? Kanske är det just dessa specifika aminosyror som påverkar insulinutsöndringen i vassle, bortsett ifrån vassles egenskap?

Tror du, f.ö att detta med insulinutsöndringen har stor betydelse för helheten i slutändan eller är det bara några små "fin" detaljer?

tjing
2013-06-21, 12:53
EAA och BCAA påverkar insulin rätt markant, givetvis dosberoende. Dessa aminosyror har såklart stor betydelse när det gäller vassle och insulin.

I den här kontexten, d v s för det här träningsupplägget har det betydelse. Allting beror ju på kontext.

ddavid
2013-06-21, 13:00
Helt klart ett intressant upplägg, och i mina ögon betydligt sundare både fysiskt och psykiskt än att bli bulkfet. På din förebild så har du ju redan relativ låg bf% och således lättare att lägga på dig ren massa än om du varit tjockare (eller mindre fit är nog mer korrekt). Eller tror du upplägget kan fungera lika bra om man har några kg fett extra på kroppen till att börja med? =)

tjing
2013-06-21, 13:05
Viktuppgång är alltid mer fördelaktig om kroppsfettsprocenten är relativt låg än hög, sett till kvoten muskler:fett man lägger på sig.

Men man behöver ju inte överdriva det hela heller. Jag är övertygad om att det fungerar bra ändå. Dessutom kanske du ser en minskning av kroppsfett och samtida muskelökning, p g a flera aspekter som kan verkar synergiskt; lågfettskost, konditionsträning, timing osv.

gohardorgohome
2013-06-21, 19:49
Kommer läsas igen när man har mer tid :thumbup:

slackerguru
2013-06-21, 20:43
Har läst igenom och kommer köra ungefär detta när jag börjar bulka förutom att jag kommer köra 4 split

tjing
2013-07-03, 13:10
Alright, posta gärna era resultat.

Den Fantastiska Bulken är per definition en "lean" bulk och man äter mycket mat men sväller inte upp som en säl.

Röda Björnen
2013-07-03, 13:34
Kan ju passa på att slänga in före/efter-bilder. Tidsåtgången mellan bilderna är c:a 2-3 månader. Diffar på kring 3-4 kg.

Före:
http://img203.imageshack.us/img203/8852/okg1.jpg

Efter:
http://img708.imageshack.us/img708/9540/slks.jpg

Tyvärr är före bilden tagen i dåligt ljus, med dålig kamera och efter bilden i bra ljus, med bra kamera. Det som kan nämnas är vaskulariteten, men det kan vara en skillnad på en kolhydratsrik måltid innan.

Tyvärr så är jag inte såld på detta sätt att äta utav bevisen du lägger fram och bara trådtiteln gör hela saken misstänksam.

Kom tillbaks igen efter 6-8 månader så kan du komma med något att gå på.

MVH

tjing
2013-07-03, 13:35
Alla har rätt till en åsikt.

Guybrush82
2013-07-03, 14:00
Jag tycker att det är ett mycket intressant upplägg och kör av en variant av "den fantastiska bulken". Det är dock alldeles för tidigt för att säga något om resultaten, och med en stundande semester då jag troligtvis inte kommer träna och äta efter något schema så kan det dröja till efter semestern innan jag kan köra denna bulk seriöst i x antal veckor för att sedan utvärdera. Men som sagt, ett välskrivet upplägg som jag tror på. Om det sedan fungerar eller ej får tiden utvisa :)

joelduva
2013-07-03, 17:33
Jag har precis dragit igång en bastard av DFB. Återkommer med lite resultat om 6-8v.

edit: (Jag kör ett högvolymschema men kosten blir DFB.)

tjing
2013-07-13, 16:29
Jag vet att många tränar efter mina riktlinjer (mycket kolhydrater/stort överskott träningsdagar, mindre kalorier vilodagar). Jag har fått otaliga PM:s.

Fler borde inse förtjänsten med att köra en "lean" bulk. Både för muskelutveckling och allmän hälsa. Det finns aldrig en fördel med att äta mer fett på ett kaloriöverskott.

AronP
2013-07-13, 16:49
Jag och tjing delar ju oftast åsikter, så också i den här frågan. Jag har nu orkat läsa igenom det efter att ha haft det på min to-do-list ett tag. Jag kör dock ingen cardio och överätning även på vilodagar (dom få jag har) då jag annars får på tok för svårt att gå upp.

Sen fuskar jag nog mer än tjing också, men konceptet tror jag på.

tjing
2013-07-13, 16:52
Tycker också att du allt som oftast ger uttryck för vettiga åsikter, Aron.

Skippa cardio om du vill men de metabola förutsättningarna gäller; ie det är muskler vi ska bygga, inte fettlager.

Överätning på vilodagar är okej. Men kräver lite mer koll. Vilket många seriöst satsande har.

Poängen är att mångas förståelse om kaloriintag är skev: Det finns en separat kvävebalans och fettbalans; där kalorier visserligen bidrar men inte dikterar villkoren nödvändigtvis.

Latissimus Dorsi
2013-07-13, 16:53
Tycker också att du allt som oftast ger uttryck för vettiga åsikter, Aron.

Skippa cardio om du vill men de metabola förutsättningarna gäller; ie det är muskler vi ska bygga, inte fettlager.

Antar att det står i blogginlägget (må min pung brinna i helvetets varma eld) men vad för slags cardio är det vi talar om?

tjing
2013-07-13, 16:57
Ett pass HIIT och ett pass med låg/medel-intensitet.

HIIT kan med fördel köras på crosstrainer (no arms)/träningscykel om man vill.

Det finns så många hälsofördelar med konditionsträning. Därmed inte sagt att en person som rör på sig i övrigt behöver det men studierna finns där.

AronP
2013-07-13, 17:13
Tycker också att du allt som oftast ger uttryck för vettiga åsikter, Aron.

Skippa cardio om du vill men de metabola förutsättningarna gäller; ie det är muskler vi ska bygga, inte fettlager.

Överätning på vilodagar är okej. Men kräver lite mer koll. Vilket många seriöst satsande har.

Poängen är att mångas förståelse om kaloriintag är skev: Det finns en separat kvävebalans och fettbalans; där kalorier visserligen bidrar men inte dikterar villkoren nödvändigtvis.

Jag är inte bara byggare, jag är lat också. Därav att jag skippar både det ena och det andra samt fuskar med det tredje.

tjing
2013-07-13, 17:16
Då är vi två, höll jag på att säga.

Men å andra sidan funkar det för dig. Plocka russinen ur kakan; det kan slå slint eller inte.

Du har ändå erfarenheten. Men grunderna står; ie ät alltid mer på träningsdagar (kolhydrater), men det där kan du.

Slartibartfast
2013-07-14, 13:03
Jag är inte bara byggare, jag är lat också. Därav att jag skippar både det ena och det andra samt fuskar med det tredje.

Det är typ min filosofi för träning. :thumbup:

mikaelj
2013-07-14, 13:27
Ett pass HIIT och ett pass med låg/medel-intensitet.

Räknar du följande som låg-/medelintensitet, och räcker det enligt din modell? (dvs vardagsmotion)

Cykel i rätt OK tempo (blir svettig och något andfådd) till och från gymmet (ca 25 min/5 km enkel väg) några gånger per vecka.

Sparven från Minsk
2013-07-16, 09:29
Mycket intressant bulk! Ser ut som ett mellanting av PF/leangain förutom att du ligger mer på balans på vilodag samt mer carbs än fett då.

Hur mycket beräknar du att gå upp i vikt, på hur lång tid? Längden på bulken?

Jag ska testa att köra något liknande din bulk, beräknat att gå upp ca 10 kg på knappt ett år.

tjing
2013-07-16, 10:19
Räknar du följande som låg-/medelintensitet, och räcker det enligt din modell? (dvs vardagsmotion)

Cykel i rätt OK tempo (blir svettig och något andfådd) till och från gymmet (ca 25 min/5 km enkel väg) några gånger per vecka.

Visst. Kör på det om du vill.

tjing
2013-07-16, 10:21
Mycket intressant bulk! Ser ut som ett mellanting av PF/leangain förutom att du ligger mer på balans på vilodag samt mer carbs än fett då.

Hur mycket beräknar du att gå upp i vikt, på hur lång tid? Längden på bulken?

Jag ska testa att köra något liknande din bulk, beräknat att gå upp ca 10 kg på knappt ett år.

Takten verkar vara ganska jämn. Dras dock med skador sedan någon månad tillbaka (känningar jag haft i axeln sedan länge som slagit ut i full blom), så blir nog lite rehab och skit ett tag framåt. För jäkligt. Kan inte pressa överhuvudtaget.

1 kg på månad känns som en bra takt tycker jag om man eftersträvar en slank bulk. På ett år blir det sannolikt ett hyffsat antal kvalitetskilon.

Fredriiik
2013-07-16, 10:47
Vad är din åsikt angående nutrition kring passen? BCAA å de körde du ju inte med, men kolhydrater då. Kör du det innan å direkt efter eller bara efter eller hur gör du?

tjing
2013-07-16, 11:18
När det kommer till kritan handlar det om vad man presterar bäst på i gymmet, skulle jag säga.

Själv har jag experimenterat en del med helt fastande träning (med bra styrkeutveckling), men också med vassleprotein innan. Har dock också gjort bra pass med vanligt käk innan.

Alltså, presterar du bättre av kolhydrater innan passet kör hårt. Direkt efter passet rekommenderar jag en hel del kolhydrater, men inte nödvändigtvis så mycket att man däckar (prova dig fram).

Vassle/BCAA/EAA innan och/eller efter är en bra riktlinje för kosttillskott som är i linje med alla gängse rekommendationer. Har man ätit en måltid nära inpå gymmet, kan man med fördel skippa supplementering innan passet och få i sig aminosyror/protein efter passet istället och sedan hem och äta.

Nutritionen sett över dygnet är det man ska sikta på i övrigt.

AronP
2013-09-26, 09:34
Eftersom tjing är den främste förespråkaren för kolhydrater på bulk så lägger jag den här länken här.
http://tranastyrka.se/kolhydrater-blir-inte-till-fett-i-normala-fall/

tjing
2013-09-26, 12:13
Kul att någon annan inser skillnaden mellan total fettinlagring (från fett i kosten) och hur mycket fett som blir till via DNL från kolhydrater (minimalt). Ibland ser man folk som säger att viktuppgången blir den samma vid överätning av olika slag, vilket är ganska givet då fettmängden i baskosten man äter är hög vid både överätning av fett och kolhydrater.

Det rimliga blir således att hålla nere fettet och äta mer kolhydrater på ett stort överskott.

Har lustläst (lusläst också) Hellersteins artiklar (som Jacob tar upp i artikeln) om DNL kan jag säga.

För den hugade rekommenderas den här fullängdaren:

De novo lipogenesis in humans: metabolic and regulatory aspects.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10365981

mikaelj
2013-09-26, 12:15
Innan någon tror att det är gratis energi så hämmas ju fettfrisättningen av ett kolhydratöverskott.

(Vilket man kan komma runt genom att äta kolhydrater huvudsakligen efter träning.)

tjing
2013-09-26, 20:06
Fettfrisättningen hämmas alltid av ett överskott, eftersom maten används som energisubstrat istället för kroppsfett. Eller nja, det frisätts men re-esterifieras om insulinet är lägre. Det man äter används som energi i praktiska termer.

Nettoeffekten är i alla fall att man lättare hamnar på positiv fettbalans på ett överskott fett och att man t o m kan hamna på negativ fettbalans på ett överskott kolhydrater.

Men du kanske menar fettoxidationen.

PureWhey
2013-09-26, 20:39
Jag gör med andra ord något rätt när jag försöker få i mig det mesta av överskottet ifrån kolhydrater? ^.^

Knatcharn
2013-09-27, 08:13
Jag gör med andra ord något rätt när jag försöker få i mig det mesta av överskottet ifrån kolhydrater? ^.^

Yeah! Magra ökningar med HCLF! :)

Macroman
2013-09-27, 12:08
Intressant! Blir till att testa nästa gång det är dags för bulk.

Vanish
2013-09-27, 12:58
Är helt klart intressant. Men för en annan som vill träna betydligt mer än vad detta schema gör, fallerar det hela då? Tänker att om man tränar säg 5-6 gympass och 1-3 löppass, så kommer man ju få "ätardagar" nästan hela tiden ;)

PureWhey
2013-09-27, 13:15
Är helt klart intressant. Men för en annan som vill träna betydligt mer än vad detta schema gör, fallerar det hela då? Tänker att om man tränar säg 5-6 gympass och 1-3 löppass, så kommer man ju få "ätardagar" nästan hela tiden ;)

Din aktivitetsnivå höjs ju samtidigt.

tjing
2013-09-27, 14:01
Är helt klart intressant. Men för en annan som vill träna betydligt mer än vad detta schema gör, fallerar det hela då? Tänker att om man tränar säg 5-6 gympass och 1-3 löppass, så kommer man ju få "ätardagar" nästan hela tiden ;)

Den viktigaste principen är att äta mer kolhydrater på överskott. Det går bra även om du tränar mer.

Du lägger ändå inte på dig lika mycket kroppsfett om du håller fettet lägre och äter mer kolhydrater hela tiden än om du skulle ätit samma överskott fett hela tiden så hur som hur så är det ju positivt.

För att inte tala om kolhydraters effekt på intensitet och prestation i träningen etc.

zxcv
2013-09-27, 14:13
En aning OT då jag inte följer detta upplägg, men det är nog ändå relevant i kontexten.

tjing; hur lågt anser du man kan gå på fettet sett över hela veckan utan att riskera negativa effekter på hormoner etc.? Med 4-5 träningsdagar per vecka blir det ganska lågt även om man övriga dagar höjer fettet på bekostnad av kolhydrater. För mig blir det ca 380-450g fett totalt per vecka, på ca 75kg kroppsvikt (40-50 träningsdagar, 80-100 vilodagar).

tjing
2013-09-27, 14:59
Svårt att säga, men under 50 gram skulle jag inte gå alls. Det är inte farligt på kort sikt såklart, men kan nog bråka lite med hormonerna.

50-80 gram är siffror på dagligt fettintag som jag tycker är bra på ett större överskott kolhydrater. Och det är inte särskilt lågt på något sätt.

Äter du 40 gram fett ena dagen och 80-100 gram andra så är det ju rätt mycket strunt samma skulle jag tro.

Mags
2013-10-05, 15:57
Ungefär hur snabbt räknar du (tjing) med att gå upp i vikt?

tjing
2013-10-06, 22:20
Rätt långsamt.

Jag räknar inte så noga på det utan försöker helt enkelt gå upp mer i kvalitetsvikt än fett.

Västkustarn
2013-10-07, 06:50
jag får lite problem med magen när jag kör hclf, någon annan som har märkt av något??

Knatcharn
2013-10-07, 08:23
jag får lite problem med magen när jag kör hclf, någon annan som har märkt av något??

Får du i dig mer fiber än vanligt kanske?

tjing
2013-10-07, 11:09
Låter spontant som mer fiber ja.

Annars prova att dra ner lite på kolhydraterna och lägg till lite på fettet. Eller prova att skippa gluten om du äter mängder av pasta t ex; testa ris etc.

Västkustarn
2013-10-07, 12:55
Låter spontant som mer fiber ja.

Annars prova att dra ner lite på kolhydraterna och lägg till lite på fettet. Eller prova att skippa gluten om du äter mängder av pasta t ex; testa ris etc.

fibrer från havregryn isf?
jag äter mina kolhydrater från potatis, havregryn, frukt och riskakor. blir nån fralla och kanske ris/pasta på lördagar.
grönsaker upplever jag lugna magen?

tjing
2013-10-07, 14:12
Ja, t ex havregryn innehåller en massa fibrer.

Mags
2013-10-07, 21:57
Rätt långsamt.

Jag räknar inte så noga på det utan försöker helt enkelt gå upp mer i kvalitetsvikt än fett.

Vill inte vara jobbig eller så, men vad betyder det? 0,3-1,0 kg/månad? Vad är för mycket och vad är för lite (kan ju ta dig och din kropp för att specificera det mer)?

Västkustarn
2013-10-08, 09:21
Ja, t ex havregryn innehåller en massa fibrer.

äter 100-150g om dan, kan det va boven?

Knatcharn
2013-10-08, 10:22
äter 100-150g om dan, kan det va boven?

Ja. Prova bara att ändra på det, det är ingen som sitter med facit i hand och kan säga att det är boven. Frukt och grönt innehåller ofta en del fiber också.

Edit: http://traningslara.se/fullkorn-i-alla-lagen/

Västkustarn
2013-10-08, 10:27
Ja. Prova bara att ändra på det, det är ingen som sitter med facit i hand och kan säga att det är boven. Frukt och grönt innehåller ofta en del fiber också.

Edit: http://traningslara.se/fullkorn-i-alla-lagen/

nej det förväntar jag mig inte heller, jag ska testa en vecka utan :)

Knatcharn
2013-10-08, 10:34
nej det förväntar jag mig inte heller, jag ska testa en vecka utan :)

Gör så eller prova bara att dra ned på mängden. Jag tycker ändå du ska se över allt du äter, det är inte bara ett livsmedel utan det blir många bäckar små, speciellt frukt och grönt. :)

Bronzzi
2013-10-20, 19:36
Hur går det här? :) Börja logga igen!

Hercoles
2013-10-24, 14:44
Eftersom detta är en bulk med lite fett så ställer jag frågan här (hoppas på ett svar från tjing hehe). En bulk som innehåller extremt lite fett, man nästan nollar det, hur skulle det påverka en i längden? Fett behövs, det vet jag. Men om man leker med tanken att nolla fettet, vad kan konsekvenserna bli? :)

StarkaUlf
2013-10-24, 14:45
Eftersom detta är en bulk med lite fett så ställer jag frågan här (hoppas på ett svar från tjing hehe). En bulk som innehåller extremt lite fett, man nästan nollar det, hur skulle det påverka en i längden? Fett behövs, det vet jag. Men om man leker med tanken att nolla fettet, vad kan konsekvenserna bli? :)

Döden.

Hercoles
2013-10-24, 14:59
Döden.

Om vi backar bandet lite, vilka symptom kan man få som tyder på för lite fett i kosten?

dream_theater_
2013-10-24, 15:02
Pre-död?

raddum
2013-10-24, 15:18
Hormonerna, libido, lär inte vara optimalt om du gör det under längre tid?

Om du förlorar förmågan för erektion lär det vara ett tecken. Dessutom kan man nog bli rätt dåsig

tjing
2013-10-24, 16:50
Det är en förutsättning för att inte bli fet.

Hercoles
2013-10-25, 15:00
Kan man tappa styrka/prestation på träningen med för lite fett i sin kost? Att kroppen inte hinner att återhämta sig, att man känner sig svagare i övningar etc..

tjing
2013-10-25, 17:39
Förmodligen.

dream_theater_
2013-10-29, 18:49
Idag köpte jag ett par kilogram maltodextrin. Står inte ut med att alltid må illa efter träningen. 6-800 gram kolhydrater är ju inte lätt att få i sig.

tjing
2013-10-29, 19:10
Man kan äta mindre också.

Principen är att äta mer kolhydrater och mindre fett på ett kaloriöverskott. Mår man dåligt av för mycket kolhydrater, ät då mindre.

dream_theater_
2013-10-29, 20:40
Man kan äta mindre också.

Principen är att äta mer kolhydrater och mindre fett på ett kaloriöverskott. Mår man dåligt av för mycket kolhydrater, ät då mindre.

Jag mår inte dåligt av kolhydraterna, jag mår dåligt av att jag är så ovan vid att trycka i mig mycket mat!

Röda Björnen
2013-10-29, 20:44
Jag mår inte dåligt av kolhydraterna, jag mår dåligt av att jag är så ovan vid att trycka i mig mycket mat!

Om du mår dåligt av att äta så äter du antagligen för mycket, vad i hela friden ska du med 600-800 G Kolhydrater till ?, framför allt också maltodextrin som är ... ja socker fast snabbare... eller nåt.

MVH

tjing
2013-10-30, 11:02
Jag mår inte dåligt av kolhydraterna, jag mår dåligt av att jag är så ovan vid att trycka i mig mycket mat!

Då hade jag lagt mig på kring 500 gram först. Malto efter träningen är inga problem, ta det därifrån. Är det svårt att äta så mycket mat så kan du utan problem äta mindre och fortfarande hamna på överskott.

Åt själv 573 gram kolhydrater igår så man behöver inte vara superstrikt. Poängen är som sagt att byta ut fett mot kolhydrater på överskott. Dessutom hjälper det återhämtning och immunförsvar och ger tryck och styrka på gymmet.

dream_theater_
2013-10-30, 16:44
Om du mår dåligt av att äta så äter du antagligen för mycket, vad i hela friden ska du med 600-800 G Kolhydrater till ?, framför allt också maltodextrin som är ... ja socker fast snabbare... eller nåt.

MVH

Du kan väl läsa första posten i tråden :)

dream_theater_
2013-10-30, 16:45
Då hade jag lagt mig på kring 500 gram först. Malto efter träningen är inga problem, ta det därifrån. Är det svårt att äta så mycket mat så kan du utan problem äta mindre och fortfarande hamna på överskott.

Åt själv 573 gram kolhydrater igår så man behöver inte vara superstrikt. Poängen är som sagt att byta ut fett mot kolhydrater på överskott. Dessutom hjälper det återhämtning och immunförsvar och ger tryck och styrka på gymmet.

Då laddar jag om lite, och provar som du säger. Återkommer :)

Röda Björnen
2013-10-31, 03:20
Du kan väl läsa första posten i tråden :)

Jag har gett min kommentar till denna fantastiska väg till fetma och ohälsa av en högst tveksamt kunnig person, frågan är fortfaranade. Var tror du 600-800 (ca. 2400-3200 kalorier] tar vägen ?, jag kan garantera dig att den mängden kolhydrater inte används upp på det träningsschemat.

MVH

tjing
2013-10-31, 14:17
Inte för att vara sådan Röda Björnen, men du borde läsa på vad som händer med kolhydrater i kroppen. På ett överskott används även stora mängder; kroppen uppreglerar metabolism och värmeutveckling och fett lagras in istället. Det finns robusta studier på det.

Återkom när du har någon kritik som går att diskutera. Om någon till person kommer med argumentet att "men så mycket använder du ju inte i träningen" eller "det schemat gör du bara av med 50 gram kolhydrater med" så sliter jag håret av mig.

Kroppen använder ju glukos som huvudsaklig energikälla till det mesta när det finns tillgängligt och även med väldigt höga intag så har man sett att man använder i princip varenda gram. Men fettet lagras istället in.

Och tanken är att få ett överskott, förhoppningsvis få en gynnsam kväveretention, lagra in en massa muskelglykogen och förbättra återhämtning.

tjing
2013-10-31, 15:08
Jag funderar dock på att sänka rekommendationerna till kring 5-600 gram kolhydrater istället. Och högre värden om träningsvolymen går upp, i kombination med mer konditionsträning etc.

Principen om att byta ut fett mot kolhydrater kvarstår givetvis dock då det är hela grundtanken. Och mycket protein.

Och även, tränar man mer lågvolymsupplägg ska man såklart också äta mindre mat. Man kan inte kränga kolhydrater å det grövsta om man gör 3 set knäböj 3 gånger i veckan.

nippman
2013-11-01, 09:32
Kan någon kopiera texten från hemsidan och lägga upp den i tråden? kommer inte åt sidan från kina :((

Röda Björnen
2013-11-01, 11:27
Inte för att vara sådan Röda Björnen, men du borde läsa på vad som händer med kolhydrater i kroppen. På ett överskott används även stora mängder; kroppen uppreglerar metabolism och värmeutveckling och fett lagras in istället. Det finns robusta studier på det..

Alla som säger "jag vill inte vara sån" är alltid en sån, intressant :). Du borde läsa på enkel näringslära för du cyklar ju i fel riktning äter du för mycket även om det är protein eller kolhydrater eller fett så vid ett kraftigt överskott är det ett faktum att din kropp lägger på sig kroppsfett.

Återkom när du har någon kritik som går att diskutera. Om någon till person kommer med argumentet att "men så mycket använder du ju inte i träningen" eller "det schemat gör du bara av med 50 gram kolhydrater med" så sliter jag håret av mig..

Det är ett faktum att en normal person inte bränner 600-800G kolhydrater på en dag, atleter på hög nivå äter de mängderna men en medelsvensson att få i sig 2400-3200 kalorier enbart ifrån kolhydrater och sen rekommendera i princip rent socker i det, frågan är vad ska det nyttja till ?,vad är poängen ? Glukos kan inte sparas i kroppen som en hink du stoppar undan och som du kan tömma när du vill utan energin lagras när den inte används.

Svara istället för att fly.

Kroppen använder ju glukos som huvudsaklig energikälla till det mesta när det finns tillgängligt och även med väldigt höga intag så har man sett att man använder i princip varenda gram. Men fettet lagras istället in.

Och tanken är att få ett överskott, förhoppningsvis få en gynnsam kväveretention, lagra in en massa muskelglykogen och förbättra återhämtning.

Jaha ?, oavsett att den är den primära källan så kan du ju inte på riktigt tro att 1000-1500 kcal+ på en träningsdag är något annat än att rekommendera folk att bli feta. Insulin är ett ämne du borde vara väldigt väl medveten om hoppas jag och då borde du genom att annars lära dig helt förstå vad det är.

I mitt inlägg du citerar och svarar ifrån så kritiserade jag inte dig som okunnig utan den som kommit på denna diet men är du på riktigt ?

Läs gärna vad jag skriver och ge riktiga svar.

Jag ska jaga reda på de studier du inte visar upp under tiden.

MVH

Mags
2013-11-02, 13:22
Hur är det med fruktos under detta upplägget? Jag gillar frukt och juice men man har ju hört att det inte är "nyttigt"...

tjing
2013-11-02, 16:52
Sheogorath har ofta bra svar på det där med fruktos, men i regel så går det bra med lite särskilt när levern är mer tom.

Ola W har också skrivit en bra artikel på Body om fruktos.

Beroende på hur mycket du överäter så allra max 100 gram, helst närmare 50 gram skulle jag säga. Och då gärna kring träningspass. Och då menar jag fruktos från godis/läsk etc.

Frukt behöver du inte tänka på om du inte lever på bananer.

Mags
2013-11-03, 18:25
Sheogorath har ofta bra svar på det där med fruktos, men i regel så går det bra med lite särskilt när levern är mer tom.

Ola W har också skrivit en bra artikel på Body om fruktos.

Beroende på hur mycket du överäter så allra max 100 gram, helst närmare 50 gram skulle jag säga. Och då gärna kring träningspass. Och då menar jag fruktos från godis/läsk etc.

Frukt behöver du inte tänka på om du inte lever på bananer.

Jag tänkte på frukt/juice, sockret i det är väl fruktos? Jag kanske missförstod dig, men en liter juice innehåller i allmänhet 100 gram socker, så det är ju ganska mycket.

Morty
2013-11-03, 22:44
Sheogorath har ofta bra svar på det där med fruktos, men i regel så går det bra med lite särskilt när levern är mer tom.

Ola W har också skrivit en bra artikel på Body om fruktos.

Beroende på hur mycket du överäter så allra max 100 gram, helst närmare 50 gram skulle jag säga. Och då gärna kring träningspass. Och då menar jag fruktos från godis/läsk etc.

Frukt behöver du inte tänka på om du inte lever på bananer.

U mad tho?
http://paleozonenutrition.com/wp-content/uploads/2011/03/durianrider-on-2011-03-07-at-12-15.jpg

Sheogorath
2013-11-03, 22:52
Jag tänkte på frukt/juice, sockret i det är väl fruktos? Jag kanske missförstod dig, men en liter juice innehåller i allmänhet 100 gram socker, så det är ju ganska mycket.

Bortsett från lite vitaminer kan du likställa juice med läsk d.v.s. en sockerlösning med omkring (för läsk exakt) 50 % fruktos.

Mags
2013-11-18, 10:12
Kommer det någon fantastisk deff i framtiden? :)

Röda Björnen
2013-11-18, 12:20
Jag har läst studierna som fanns i länken och jag kan fortfarande inte hitta något robust eller konkret som får mig att förstå hur du kan förespråka det här Tjing.

Har jag missat något får du gärna förklara, just nu blir jag väldigt besviken.

MVH

tjing
2013-11-18, 12:33
En fantastisk deff var faktiskt en bra idé. Ska ha den i åtanke, Mags.

Röda Björnen; jag kan tycka att du bör precisera kritiken lite mer då mitt schema bygger på överätande (som alla bulkupplägg) för att lägga på sig muskler. Vad exakt menar du är problemet?

Hur jag kan förespråka att försöka hålla nere fettinlagring men samtidigt försöka optimera anabolism, som jag ser det?

För övrigt ska nämnas att jag för folk som bara styrketräning och inte rör mycket på sig i övrigt sänkt kolhydratsrekommendationerna en aning till kring 4-600 gram/dag istället beroende på vikt, vilket överskott man trivs med etc. Tränar man dock mer kan man gott hålla sig till de högre rekommendationerna på 6-800 kcal, d v s om man både tränar konditionsträning och styrketräning. Så det beror på hur träningen ser ut (givetvis).

Poängen till syvende och sist är att föredra kolhydrater framför fett på bulk, vilket innebär att fettet hålls moderat lågt (inte jättelågt), så max 80 gram per dag är riktlinjen.

TranceII
2013-11-18, 12:55
Jag har läst studierna som fanns i länken och jag kan fortfarande inte hitta något robust eller konkret som får mig att förstå hur du kan förespråka det här Tjing.

Har jag missat något får du gärna förklara, just nu blir jag väldigt besviken.

MVH

Det ger lite Axon-vibbar. Mycket sälj, häftiga rubriker, inga direkta meriter, ser vetenskapligt ut men det som referas stöder inte huvudtesen.

Vore kul att bli motbevisad men jag skulle bli förvånad om det skedde.

tjing
2013-11-18, 12:57
Axon, jo jag tackar jag ;)

Att det inte finns studier gjorda på mitt upplägg är rätt givet för övrigt.

Jag kan ju säga som så i alla fall (anekdotalt) att det finns ett gäng personer som kör efter upplägget och inte lägger på sig mycket fett på ett kaloriöverskott. Det verkar vara ett sätt att hålla sig slankare på bulk.

Något jag själv också upplever tydligt.

Men det är en fri värld och man får testa, eller skriva ut den här tråden och torka sig med om man vill.

TranceII
2013-11-18, 13:05
Axon, jo jag tackar jag ;)

Att det inte finns studier gjorda på mitt upplägg är rätt givet för övrigt.

Jag kan ju säga som så i alla fall (anekdotalt) att det finns ett gäng personer som kör efter upplägget och inte lägger på sig mycket fett på ett kaloriöverskott. Det verkar vara ett sätt att hålla sig slankare på bulk.

Något jag själv också upplever tydligt.

Men det är en fri värld och man får testa, eller skriva ut den här tråden och torka sig med om man vill.

Det kan vara jag som inte läste tillräckligt noga men jag upplevde det som att du ansåg ha vetenskapligt stöd för att detta sättet är bättre. Så länge du inte påstår det så är det självklart helt lugnt och bara för något inte har vetenskapligt stöd så betyder det inte att det inte är bra.

Det finns säkert de som gillar att ha lite mer uppstyrt så det fungerar säkert bra för dem. Samtidigt så finns det de som har bulkat rätt bra med lite kolhydrater och säger att de går upp mycket mindre i fett på grund av det.

Så om du tränar hårt så vet jag inte om det spelar någon roll att trixa så jättemycket makronutrienter (inom rimliga nivåer) så länge du inte skall ner på några extremt låga fettprocent.

tjing
2013-11-18, 15:37
Nja, alltså det finns såklart stöd för det jag skriver om fettinlagring etc.

Men om man skulle bygga mer muskler på det här upplägget jämfört med något annat upplägg vet jag givetvis inte. Och med det menar jag att inga studier baserats på mitt upplägg. Det gäller för övrigt en massa träningsupplägg där ute.

Men det jag skriver om träning/frekvens/set/reps och teori kring kost och metabola effekter baserar jag ju på studier. Så upplägget är ju inget komplett fantasifoster.

Däremot tror jag att man potentiellt kan optimera uppbyggnad och samtidigt hålla nere fettprocenten med det här sättet att äta.

Chaokoh
2013-11-18, 19:23
Någon som kört denna bulk och vill dela med sig av sina erfarenheter?
Jag planerar att köra detta kostupplägg tillsammans med Tri-phase programmet hoppas på supergains *flex*

Röda Björnen
2013-11-19, 07:39
Det ger lite Axon-vibbar. Mycket sälj, häftiga rubriker, inga direkta meriter, ser vetenskapligt ut men det som referas stöder inte huvudtesen.

Vore kul att bli motbevisad men jag skulle bli förvånad om det skedde.

Extrema Martin Löwgren vibbar.

tjing
2013-11-19, 11:30
Ni är för härliga. Skulle nog tippa att jag ligger ljusår från Axon på alla sätt och vis.

Röda Björnen: Kritiserar du sådant du inte förstår nu igen?

villefille
2013-11-19, 12:27
Någon som kört denna bulk och vill dela med sig av sina erfarenheter?
Jag planerar att köra detta kostupplägg tillsammans med Tri-phase programmet hoppas på supergains *flex*

Jag kör så, det verkar bra än så länge, får rätt hyfsade resultat trots att förutsättningarna är usla just nu.

gymjander
2013-11-19, 12:51
Jag tycker detta HCLFkoncept verkar vettigt att bulka med. Kör en variant av DFB fast med mer träningsdagar (5/vecka) för att jag helt enkelt tycker det är jävligt kul att träna mycket på överskott, och utan cardion eftersom jag är lat och hatar det :)

Efter att ha legat och leangainat på balans sedan tidernas begynnelse känner jag att detta kan vara mitt sätt att äntligen komma någon vart kanske, framtiden får väl utvisa.

TranceII
2013-11-19, 14:17
Nja, alltså det finns såklart stöd för det jag skriver om fettinlagring etc.

Men om man skulle bygga mer muskler på det här upplägget jämfört med något annat upplägg vet jag givetvis inte. Och med det menar jag att inga studier baserats på mitt upplägg. Det gäller för övrigt en massa träningsupplägg där ute.

Men det jag skriver om träning/frekvens/set/reps och teori kring kost och metabola effekter baserar jag ju på studier. Så upplägget är ju inget komplett fantasifoster.

Däremot tror jag att man potentiellt kan optimera uppbyggnad och samtidigt hålla nere fettprocenten med det här sättet att äta.

Man över äter med X mängd kcal men tack vare att man äter så mycket kolhydrater och lite fett så lägger man på sig mindre fett på kroppen så vart tar energin vägen?

1. Det blir mer muskler än med en annan makrofördelning.
2. Energin blir annat (värme, pigghet/atkvitet etc.)

Nu vet jag att det är samma sak i Leangains och motsvarande och att jag inte är vidare påläst längre men det vore kul att höra vad det är baserat på.

villefille
2013-11-19, 15:35
Det ger lite Axon-vibbar. Mycket sälj, häftiga rubriker, inga direkta meriter, ser vetenskapligt ut men det som referas stöder inte huvudtesen.

Vore kul att bli motbevisad men jag skulle bli förvånad om det skedde.

Oj, jag har inte sett mycket sälj eller några häftiga rubriker, var finns de?

tjing
2013-11-19, 15:36
Kolhydratsoxidationen ökar kraftigt vid överätning av kolhydrater och i princip varje gram oxideras. Kombinera med träning, adaptiv termogenes via insulin etc och kolhydrater blir inte till fett såtillvida inte en stillasittande person överäter jättemängder många dagar i sträck.

På sikt ökar givetvis DNL om man konstant äter jättemycket kolhydrater och inte rör på sig, men det är ingen som rekommenderar.

TranceII:

1. Kolhydrater har så mycket fördelar gentemot fett i träningsyfte; glykogen, anabol signalering via insulin, IGF-1 etc. Fett ska man alltid äta, men inte öka mängden vid bulk imo. 50-80 gram är en bra mängd och kanske ett snitt på 70 gram.

2. Glykogen, värme och NEAT, typ. De är större än en del tror. Personer i vila kan förbruka alltifrån 100-700 kcal i NEAT utan att i princip "göra" någonting. När du överäter fyller du glykogenlager, ökar din termogenes dels från maten i sig (kolhydrater + protein på överskott ger en väsentlig TEF), adaptiv termogenes; värme istället för ATP, via uncoupling protein och man gör mer smårörelser, plockar och rör sig när man äter kolhydrater jämfört med fett. Samtidigt minskar insulin (och aminosyror) muskelnedbrytningen och stimulerar som sagt anabol signalering, vilket torde potentiera muskeltillväxt.

PureWhey
2013-11-19, 20:24
Kolhydrater i mängder istället för fett har gjort grym skillnad i detta årets bulk i jämförelse med förra året :)

Svettman
2013-11-19, 20:32
Jag kanske är helt ute och cyklar men är inte den termogena effekten redan borträknat på näringsvärden i livsmedel? Så då spelar det ingen roll om den ökar när man överäter kolhydrater/protein? Eller ökar den mer än räknat ju mer man trycker i sig?

tjing
2013-11-20, 00:14
Skillnad när du överäter, ja.

Mags
2013-12-02, 18:17
En fantastisk deff var faktiskt en bra idé. Ska ha den i åtanke, Mags.


Borde det fungera enligt ungefär samma principer? Dvs mer energi på träningsdagar (balans, kolhydrater) och kraftigt underskott på vilodagar (fett) under periodisk fasta?

dream_theater_
2013-12-02, 19:24
Extrema Martin Löwgren vibbar.

Jag lär få försvara Tjing lite. Vet du ens vem Axon är, och du jämför? Var lite mer konkret i din frågeställning och sluta vara så jävla nedlåtande.

Hercoles
2013-12-02, 20:48
Är det lika bra att käka bröd när man går kraftigt överskott i form av kolhydrater, istället för exempelvis potatis, ris, pasta, havregryn osv?
Statusen på brödet är ganska likt pasta, endast 2,5 g sockerarter/100g samt 1,5g fett/100g.

Sheogorath
2013-12-02, 21:11
Är det lika bra att käka bröd när man går kraftigt överskott i form av kolhydrater, istället för exempelvis potatis, ris, pasta, havregryn osv?
Statusen på brödet är ganska likt pasta, endast 2,5 g sockerarter/100g samt 1,5g fett/100g.

Ja. Om inte potatisen hade gjort skillnaden på C-vitamin-brist och inte C-vitamin-brist förstås. Eller motsvarande för andra brister och matvaror som kan tillgodose dessa.

Snorkelfarsan
2013-12-02, 22:34
Lyle Mcdonald har några riktlinjer för fruktosintag under "carb refeeds", vilket i denna dieten är mer eller mindre standard. Tycker du att det är värt att sätta en gräns på x antal gram fruktos, Tjing?

Babyface
2013-12-03, 00:59
Vilka kolhydrater är per 100g mest energitäta?
Kan man få en top5 lista?

Bossebäver
2013-12-03, 02:46
Vilka kolhydrater är per 100g mest energitäta?
Kan man få en top5 lista?

Kolhydrater är 400 kcal/100 gram med små, små variationer beroende på ursprung;)

Kolhydratskällor så vill jag gissa på att pasta, ris och bröd är lämpligt energitäta.

Magnus N
2013-12-03, 05:50
Vilka kolhydrater är per 100g mest energitäta?
Kan man få en top5 lista?

http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2034&fuclass=all&specdiet=none&items=10&from=top&portion=100g&lang=sv

Kan söka runt lite på deras databas , rätt bra

Babyface
2013-12-03, 09:10
http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2034&fuclass=all&specdiet=none&items=10&from=top&portion=100g&lang=sv

Kan söka runt lite på deras databas , rätt bra

Thx!

Knatcharn
2013-12-03, 10:41
Kolhydrater i mängder istället för fett har gjort grym skillnad i detta årets bulk i jämförelse med förra året :)

Håller med, upplever stor skillnad. Självklart kan det bero på bättre träning etc men jag tror på att käka fettsnålt både på över- och underskott. :)

tjing
2013-12-03, 12:00
Lyle Mcdonald har några riktlinjer för fruktosintag under "carb refeeds", vilket i denna dieten är mer eller mindre standard. Tycker du att det är värt att sätta en gräns på x antal gram fruktos, Tjing?

Japp.

Sätt den på kring 100 gram.

Mags
2013-12-21, 21:33
Bortsett från lite vitaminer kan du likställa juice med läsk d.v.s. en sockerlösning med omkring (för läsk exakt) 50 % fruktos.

Men... läsk innehåller väl sackaros (hälften glukos, hälften fruktos) och kolhydraterna i frukt/juice är väl 100% fruktos? Bortsett från lite fibrer och sånt...

King Grub
2013-12-21, 21:36
kolhydraterna i frukt/juice är väl 100% fruktos?

Nej.

Stor Hård Ådrig
2013-12-21, 22:29
Intressant upplägg! Har några frågor kring principerna:

- Är verkligen skillnaden relevant om man cyklar kalori-, fett- och kolhydratsintag mellan träningsdagar, jämfört om man sprider ut en veckas makronutrienter jämt över alla dagar? Är kaloriprincipen för förenklad för att förklara detta i så fall?

- Främjar regelbunden konditionsträning fettfri viktuppgång mer än i den mån att kaloriöverskottet över tid blir lite mildare?

- Ifall jag ätit cirka 80% av mitt dagliga kolhydratsintag ifrån källor såsom havregryn, potatis, ris, pasta. Är det sämre att äta de sista 20% från typ fruktos? (sett att maxgränsen bör ligga kring 100g, men är det mest optimalt att hålla den på 0g?)

Fler än tjing får gärna svara på detta!

PS. Är tjing bannad? :o

King Grub
2013-12-21, 22:29
Ja.

Stor Hård Ådrig
2013-12-21, 22:58
Ja.

Haha jag tackar för du tog dig tiden att svara på mina frågor (om det var mig du svarade till). Utförligare svar godtas även dom!

King Grub
2013-12-21, 23:00
Jag svarade på tjing-frågan i egenskap av moderator.

Alltidxx
2013-12-22, 12:36
Ja.
För vad? Finns det någon tråd som listar de som blivit bannade och ger ett kort förklaring till varför? Om inte så borde det väl göra det? Folk undrar ju annars om någon bara försvinner och det blir tyst.

Lite "hemliga polisen kom under natten och sen dess har vi inte sett hen" -känsla över det annars...

King Grub
2013-12-22, 12:58
Nej, varför skulle vi diskutera anledningar till andra medlemmars förseelsepoäng och avstängningar öppet? Det är en sak mellan staff och medlemmen i fråga. Sköt ditt konto, inte andras.

Nu ligger dom relevanta trådarna och inläggen kvar, så det bör inte vara så svårt att hitta själv.

Och nu är det nog om den saken i den här tråden. Den är inte rätt plats för ingående diskussioner om avstängda medlemmar.

Lycklig
2013-12-28, 21:36
God jul och gott nytt år Tjing. Sluta aldrig bulka och skål på det.

Jontez
2019-02-25, 19:51
Tänkte jag skulle lyfta upp den här till ytan då jag anser att det finns en hel del matnyttigt i hans texter. Jag tränar själv efter hans upplägg sedan mitten av december och trivs bra med det. Jag har kört det här upplägget tidigare under både 2014 och 2017.
Kan rekommenderas!