handdator

Visa fullständig version : Började räkna kalorier för att gå ner, borde äta mer?


Tegheim
2013-06-10, 17:34
Jag och sambon har sakta men säkert lagt på oss lite mysigt senaste åren.
Bestämde oss för att börja räkna kalorier och bokföra via en app.

Har bara hållt på i 4 dagar, men börjar redan misstänka ett räknefel nånstans.
För att gå ner 1kg/vecka utan nämnvärd träning bör jag ligga på 1674kcal.
Problemet är att efter 4dagar så känns det som vi blir tvingade att äta mer än vi gjort tidigare?!
Idag har det vanlig dag på jobbet och jag har räknat allt jag ätit. Har bara kommit upp i 1000kcal och hade normalt sett inte ätit mer...

I fredags och lördags grillade vi och vi mätte och vägde allt noggrant. Men potionerna blir enorma?!

Vad gör vi för generalfel?

baguette
2013-06-10, 17:58
Väger ni maten tillagad eller otillagad? Använder ni näringstabeller för tillagad eller otillagad mat?

vicarious
2013-06-10, 18:03
Väger ni maten tillagad eller otillagad? Använder ni näringstabeller för tillagad eller otillagad mat?

+1, det som kan vara felet.

Har ni kanske även bytt ut vissa livsmedel i er kost? Äter man kalorisnål mat som samtidigt ger bra mättnad och/eller volym så är det möjligt att man känner sig nöjd trots lågt kaloriintag. Dock brukar energibristen börja kännas efter ett par dagar eller veckor, olika från person till person.

Hade ni fått i er 1000 kcal om dagen hade ni inte varit där ni är nu.

Tegheim
2013-06-10, 18:03
Väger rå mat. Och går efter förteckningar på paketet eller redan inlagda i appen.

Tegheim
2013-06-10, 18:04
Jag är 177cm, 87.5kg och 30år.

Hreidmar
2013-06-10, 18:28
Prova att skriva ner och bokföra allt i datorn, alternativet på papper och jämför med appen ni nu använder er av och försök felsöka var felet ligger. Möjligt att det är någon bug eller någon felkodning i mjukvaran som gör att det blir käpprätt åt skogen :)

Själv bokförde jag precis allt i en excel-fil och det fungerad utmärkt.

baguette
2013-06-10, 18:29
Väger rå mat. Och går efter förteckningar på paketet eller redan inlagda i appen.

Jag vet inte vilken app ni använder men i Shapeup är exempelvis pastan inlagd med näringsvärdena för tillagad pasta.

Tegheim
2013-06-10, 18:31
Stämmer bra att det är ShapeUp vi använder. Jag kan ju skriva här exakt samma som i appen.
Vi har inte hunnit ändra VAD vi äter på fyra dagar, bara mängden.

Ungkarlsliv
2013-06-11, 18:43
Har ni dragit ner på kaloritäta livsmedel som feta såser,fett kött, bytt ut pasta,bröd,ris mot typ potatis börjat äta mer grönsaker etc så blir portioner rätt mycket större. Min lunch idag bestod av 1kg färskpotatis,250g torsk,100g minifraiche och detta var endast 862kcal trots att 1kg potatis givetvis är mycket på tallriken.

Tegheim
2013-06-12, 10:35
Frukost idag:

1 kokt ägg
125gram smaksatt Keso
3 sillbitar
2 skivor husman knäckebröd
3dl kaffe

373kcal

Lunch kommer bli:
Blandad sallad (sallad, tomat och gurka)
135gram stekt laxfile
1 kokt ägg
Vatten

419kcal

Bryggan
2013-06-12, 11:40
Mycket av stärkelsen du säkert åt innan är borttaget och det är en stooor "kcal-källa". Äter man nyttigt alltid så blir det ganska mycket mat faktiskt. Det är helgerna som blir det som skiljer agnarna från vetet sas.

Hebbe84
2013-06-12, 12:39
Mycket av stärkelsen du säkert åt innan är borttaget och det är en stooor "kcal-källa". Äter man nyttigt alltid så blir det ganska mycket mat faktiskt. Det är helgerna som blir det som skiljer agnarna från vetet sas.

Det ligger väldigt mycket i det där. De flesta som är lite lätt överviktiga skulle jag säga ligger på kaloribalans eller t o m under på vardagar, men på helgerna sticker det snabbt iväg när man äter lite godare mat, kanske lite chips och "någon öl".