handdator

Visa fullständig version : kan inte knäböj!


Speedy
2004-02-29, 13:32
Tjenare undrar om nån av er skulle kunna hjälpa mig med mitt problem i knäböj är nämligen så att jag blir typ trött i korsryggen snabbt och får lite ont där det känns i benen med men varför i ryggen kan inte ändra på nåt känns det som!..testade med typ bara stången och körde en 20 reps och blev typ helt slut i ryggen!

försökte andra vinklar men funkar inte är jag förkortad i benen på nåt sätt eller är det ryggen som är fel??

Åse Columbus
2004-02-29, 13:39
Kan vara att magen inte orkar hjälpa till att ge support till ryggen som då får "jobba dubbelt" både för sig och för magen...spänn an magen precis innan du ska börja övningen.

Placera inte stången för långt upp vid nacken.

Sträck hamstrings.

Träna teknik med låga vikter.

Sök o läs Allans tråd om knäböj i "Best of..."

Shadow Warrior
2004-02-29, 13:52
Originally posted by Speedy
Tjenare undrar om nån av er skulle kunna hjälpa mig med mitt problem i knäböj är nämligen så att jag blir typ trött i korsryggen snabbt och får lite ont där det känns i benen med men varför i ryggen kan inte ändra på nåt känns det som!..testade med typ bara stången och körde en 20 reps och blev typ helt slut i ryggen!

försökte andra vinklar men funkar inte är jag förkortad i benen på nåt sätt eller är det ryggen som är fel??

Både Marklyft och Knäböj är sådanna övninga som för det mesta inte känns korekt från början, det handalr helt enkelt om att nöta in övningarna, kör relativt långsamt och lätt, ryggen ska vara så rak som möjligt, korsryggen lätt svankad, fötterna lite bredare än axelbrett, fixera ryggen så att du bara går så djupt som du kan utan att du tappar formen, kör alltid nedanför parrallelt läge.

Knäböj tar på ryggen, är ingen isolationsövning, anledningen att du blir trött i ryggen är att du är svag där så det är bara köra på!

Speedy
2004-02-29, 13:58
ok tack för svaren jo jag tror att jag är väldigt svag i korsryggen är fan jämt trött där om jag står upp för länge eller skottar snö så är jag typ trött där efter 2 min!

läste lite i best of och såg att fotlederna kan vara ett problem när man ska gå ner jag har ju spelat fotboll i hela livet kan detta ha nåt att göra med det??

men ska köra med lätta lätta vikter och nöta in det hela hoppas att det ska fixa sig!...



kom gärna med fler tips och råd!

Tricklev
2004-02-29, 14:10
Kan vara ditt magparti som är väldigt klent o inte tar av tillräkligt med belastning från ryggen.

ReQard
2004-02-29, 15:07
kör mer marklyft för o fixa ryggen. ta smithmaskinen, den tar alltid mer på bean o minder på ryggen, mage istället för rygg blir det typ

AndersHermansson
2004-02-29, 16:54
Jag tycker det verkar som att magen ofta glöms bort i sådana här sammanhang. Som någon tidigare nämnt så har magmusklerna en viktig roll i att ge stöd åt ryggen genom buktrycket. Har känt mig ostabil i ryggen tidigare och försökte tänka på att spänna magen ordentligt och det fungerar bra för mig!

emmzan
2004-02-29, 17:36
Originally posted by Shadow Warrior

Både Marklyft och Knäböj är sådanna övninga som för det mesta inte känns korekt från början, det handalr helt enkelt om att nöta in övningarna, kör relativt långsamt och lätt, ryggen ska vara så rak som möjligt, korsryggen lätt svankad, fötterna lite bredare än axelbrett, fixera ryggen så att du bara går så djupt som du kan utan att du tappar formen, kör alltid nedanför parrallelt läge.

Knäböj tar på ryggen, är ingen isolationsövning, anledningen att du blir trött i ryggen är att du är svag där så det är bara köra på!

Varför alltid köra parallellt? Tappar man formen innan man är såpass djupt så får man ju börja där man är liksom. Kommer man bara ner en liten bit utan att tappa tekniken, börja där och fortsätt köra tills du kommer djupare.

Shadow Warrior
2004-02-29, 18:23
Originally posted by emmzan


Varför alltid köra parallellt? Tappar man formen innan man är såpass djupt så får man ju börja där man är liksom. Kommer man bara ner en liten bit utan att tappa tekniken, börja där och fortsätt köra tills du kommer djupare.

Får man formproblem innan ska man givetvis "jobba sej ner" succesivt men kan man köra djupare än parralellt ska man givetvis göra det, även om man så får köra "lätt".

Limstift
2004-02-29, 21:41
Kör jag knäböj för långt ned så tippar jag bakåt. :D Mina hälsenor är för korta.

Shadow Warrior
2004-02-29, 21:47
Originally posted by Limstift
Kör jag knäböj för långt ned så tippar jag bakåt. :D Mina hälsenor är för korta.

Kör så långt det går och stretcha vaderna (med rakt utlåst ben) mot en vägg 3x20sec varje dag, stretcha även övriga kroppen med inriktning på höft, gluteus och baksida ben.

Überbiffen
2004-02-29, 22:38
Ett utmärkt tips annars är att ha en passare som drar stången bakåt på vägen ner så man ramlar omkull... :rolleyes:


Du vet mycket väl vem du är ! ;)

Limstift
2004-03-01, 20:06
Originally posted by Shadow Warrior


Kör så långt det går och stretcha vaderna (med rakt utlåst ben) mot en vägg 3x20sec varje dag, stretcha även övriga kroppen med inriktning på höft, gluteus och baksida ben.

Orken. Jag kör så långt jag kan istället. :P

Veritas
2004-03-01, 23:34
Jag har också väldigt korta hälenor men jag brukar köra med en viktskiva eller liten planka under fötterna för att på så sätt komma längre ner utan att tippa bakåt.

Är det fel?

Åse Columbus
2004-03-02, 07:29
Originally posted by Bacon
Jag har också väldigt korta hälenor men jag brukar köra med en viktskiva eller liten planka under fötterna för att på så sätt komma längre ner utan att tippa bakåt.

Är det fel?
Blir fel vinkel i knäleden ...kan leda till ont i knäna på ett allvarligt sätt.

KOrsband o minisken tar stryk.

Shadow Warrior
2004-03-02, 08:47
Originally posted by Bacon
Jag har också väldigt korta hälenor men jag brukar köra med en viktskiva eller liten planka under fötterna för att på så sätt komma längre ner utan att tippa bakåt.

Är det fel?

Är man ovig ska man ALLTID återgärda det med daglig stretching, att ha en platta under hälarna är givetvis fel.

emmzan
2004-03-02, 11:37
Originally posted by Bacon
Jag har också väldigt korta hälenor men jag brukar köra med en viktskiva eller liten planka under fötterna för att på så sätt komma längre ner utan att tippa bakåt.

Är det fel?

Alltså, att göra det jämt och ständigt... Inte bra.. Men att göra det under en period, dvs att successivt minska ner hälunderlägget för att till sist kunna köra helt utan grejor under hälarna ser inte jag som något fel.

Jag har kört så förut och det tog inte speciellt lång tid att få bort mattan..