handdator

Visa fullständig version : Kaffe på fastande mage.


tjing
2013-06-10, 10:00
Vad är era erfarenheter?

Tidigare har det funkat okej för mig. På sistone har jag börjat få "andfåddhet", eller snarare ett tryck över nedre bröstet/diafragma och spänd nacke och kring halsen. Givetvis känner jag till att stimulanter kan ge sådana här "stress"-symptom och kanske särskilt fastande eftersom de tas upp mer potent.

Någon annan som har något liknande eller vet hur man kan lösa det? Dricka kaffe med mat är ju en idé, verkar inte ge samma problem men inte heller samma stimulans. Vore lite trist att ge upp koffeinet, men det är ju ett alternativ också kanske. Förutom typ innan träning eller så.

Kan ju bero på kaffesort eller något man är överkänslig mot också men jag orkar inte gräva i det.

Hur är det förresten med GERD och dylikt?

raddum
2013-06-10, 10:10
När jag testade PF drack jag mitt sedvanliga morgonkaffe fastande utan problem. Upplevde lite mer av en stimulanseffekt, dessutom mättnad. Här snackar vi Zoegas Forza, starkt, två koppar. Dricker jag allt för mycket på tom mage kan jag bli skakis och fryssen.

Beemel
2013-06-10, 10:39
För mycket kaffe på fastande mage resulterar i oroskänslor och panikkänslor light för min del.
Tryck över bröst och upplevd svårighet att andas är väldigt vanliga upplevelser av panikångest. Kan detta ha något med saken att göra?

Får du samma upplevelse av till exempel grönt te?

Ronn
2013-06-10, 12:02
Aldrig kännt av några problem, konsumerar en hel del kaffe innan dagens första mål och gjort det länge.

Prost
2013-06-10, 12:18
Börjat få magnesiumbrist?

Per B
2013-06-10, 12:24
Jag äter nästan aldrig frukost, men dricker däremot åtskilliga koppar starkt kaffe direkt på morgonen. Jag har aldrig upplevt något negativt av det.

/Per

Tjockiz
2013-06-10, 12:45
Magsyra?/ sura Uppstötningar som tar sig sådana uttryck?

Gober
2013-06-10, 12:58
Tryck över bröstet har hänt, ett lättare tryck som gör det lite jobbigare att andas. Antar kroppen är stressad, detta har dock inte varit av kaffe utan pwo i mängder som inte ens bör nämnas.

tjing
2013-06-10, 13:20
Tjockiz, det jag funderade lite på.

Ska säga att jag dricker svart bryggkaffe också; det är förmodligen skillnad på att dricka pulverkaffe med mjölk t ex på styrka och upptag.

Det varierar också ska sägas men upplevt det påtagligt på senaste. En annan sak som kan påverka är med all sannolikhet hur länge man fastat. Idag t ex drack jag kaffet 16 h efter senaste måltid. Blir ju en dubbel katekolamin-punch, så att säga.

Eller så är det helt enkelt att jag börjar bli gammal.

edeqvist
2013-06-10, 14:52
Är inte en vanlig biverkning utav koffeinöverdos just det som Beemel skrev? Tänkte att effekten borde bli starkare på just fastande mage.

villefille
2013-06-10, 14:53
Jag har inte haft några problem med det, brukar dra i mig en 4 - 5 koppar innan första målet, känns bara bra att ha en kopp eller två i sig om man skall dra ett fastande morgonpass :)

hnric
2013-06-10, 15:13
Aldrig några problem med flera stora koppar kaffe på fastande mage, men te funkar inte alls. Darrig, (kall)svettningar, illamående.

Ronn
2013-06-10, 16:30
TSka säga att jag dricker svart bryggkaffe också; det är förmodligen skillnad på att dricka pulverkaffe med mjölk t ex på styrka och upptag.

Samma här, svart brygg och jag är gammal gubbe, runt 35. :)

asdzxc
2013-06-10, 17:19
Tjockiz, det jag funderade lite på.

Ska säga att jag dricker svart bryggkaffe också; det är förmodligen skillnad på att dricka pulverkaffe med mjölk t ex på styrka och upptag.

Det varierar också ska sägas men upplevt det påtagligt på senaste. En annan sak som kan påverka är med all sannolikhet hur länge man fastat. Idag t ex drack jag kaffet 16 h efter senaste måltid. Blir ju en dubbel katekolamin-punch, så att säga.

Eller så är det helt enkelt att jag börjar bli gammal.

Om du är inne på det spåret, testa Idee-kaffe som finns på Ica och se om det blir nån skillnad.

Nutrid
2013-06-10, 17:27
Jo min mage reagerar också när jag är fastande. Dock så är min mage/tarm kass i överlag mot större mängder koffein, fiber etc.

tjing
2013-06-10, 18:39
Samma här, svart brygg och jag är gammal gubbe, runt 35. :)

Gamling, själv fyller jag bara 34 i juli.

Jag tror ålder har något med saken att göra faktiskt. Har också snusat länge t ex och nikotin är annars en rätt potent stressor hos känsliga, särskilt snus men har inte haft några problem där tidigare. Både kaffe och snus har varit lugnt innan, men jag kan av någon anledning känna av båda lite mer nu.

Kanske händer något med enzym involverade i nedbrytning av koffein/nikotin etc med ålder. Hmm, kanske något att spinna vidare på vid tillfälle.

Eller så handlar det om kaffesort och fasta. Jag får absolut inte samma effekt när jag har mat i magen, utan blir då bara stimulerad "light" som alla andra.

tjing
2013-06-10, 18:40
Om du är inne på det spåret, testa Idee-kaffe som finns på Ica och se om det blir nån skillnad.

Vad är det?

Wzup2u
2013-06-10, 19:01
blir snarare tvärtom om jag inte får kaffet eller pepsi =)

asdzxc
2013-06-10, 19:38
Vad är det?

Preparerat på visst vis (ångtvätt?). Reultatet ska iaf vara mindre garvsyror -->
vänligare för magen.

Edit: http://ideecoffee.se/