handdator

Visa fullständig version : Perversa typer har bättre mental hälsa


tlk
2013-06-10, 02:26
Vanilj är godaste smaken på både proteinpulver och glass, det vet alla.

Däremot är det nu skönt att ha svart på vitt 100% bevisat att vaniljsexare mår mycket sämre och därmed säkerligen kommer att dö 15 år tidigare och förmodligen aldrig kommer att marka ens en bråkdel av så mycket som vi andra gör.

Källa:
www.huffingtonpost.com/2013/06/05/bdsm-better-mental-health-study_n_3390676.html

:whipped:

Snubben
2013-06-10, 07:35
Vanilj är godaste smaken på både proteinpulver och glass, det vet alla.

Däremot är det nu skönt att ha svart på vitt 100% bevisat att vaniljsexare mår mycket sämre och därmed säkerligen kommer att dö 15 år tidigare och förmodligen aldrig kommer att marka ens en bråkdel av så mycket som vi andra gör.

Källa:
www.huffingtonpost.com/2013/06/05/bdsm-better-mental-health-study_n_3390676.html

:whipped:

Researchers found that people who were involved in BDSM -- bondage, discipline, sadism and masochism -- scored better on certain indicators of mental health than those who did not bring kink into the bedroom, reported LiveScience.

Kikar man på studien så kan man väl bryta ner det till att de som faktiskt agera på vad de känner och hur de mår faktiskt mår bättre än de som håller tillbaka saker inombords (möjligt att vanilla inte vill vara just vanilla, därav får de går runt och känna att de inte får utlopp för det som de åtrår eller känner..)...


Och om man läser allt innan man skriver ett inlägg så är det en tankegång som lyfts fram i studien.

Andreas Wismeijer, a psychologist at Nyenrode Business University in the Netherlands and the lead author on the study, told LiveScience that people involved in the BDSM community may have scored better on these surveys because they tend to be more aware of and communicative about their sexual desires, or because they have done some "hard psychological work" to accept and live with sexual needs that are beyond the scope of what is often considered socially acceptable to discuss in the mainstream.

PureWhey
2013-06-10, 08:11
Inte så konstigt om man tänker efter.


Le iPhone

Minimjölk
2013-06-10, 08:24
Intressant men inte så väldigt förvånansvärt.

Dock är det ju som några redan varit inne på inte vanilj-sexet som sådant som kortar ned livet utan det faktum att de personer som vågar ta för sig mer och följa sina känslor inne i sängkammaren troligtvis i större utsträckning även gör detta i verkliga livet och därmed lägger en grund för ett större välmående.

Det är ju ingen hemlighet att personer som "mår bra" oftare är friskare och lever längre än de som lider av diverse problem.

Snubben
2013-06-10, 09:07
Intressant men inte så väldigt förvånansvärt.

Dock är det ju som några redan varit inne på inte vanilj-sexet som sådant som kortar ned livet utan det faktum att de personer som vågar ta för sig mer och följa sina känslor inne i sängkammaren troligtvis i större utsträckning även gör detta i verkliga livet och därmed lägger en grund för ett större välmående.

Det är ju ingen hemlighet att personer som "mår bra" oftare är friskare och lever längre än de som lider av diverse problem.

Det jag inte förstår är varför folk inte gör detta i större utsträckning - varför väljer man att hålla tillbaka? Är det sociala trycket så pass hårt eller har man helt enkelt inte mod att stå för den man är?

Vare sig eller så är det synd om dessa människor, måste vara tråkigt att vilja men inte våga..

Duran
2013-06-10, 09:20
Det jag inte förstår är varför folk inte gör detta i större utsträckning - varför väljer man att hålla tillbaka? Är det sociala trycket så pass hårt eller har man helt enkelt inte mod att stå för den man är?

Vare sig eller så är det synd om dessa människor, måste vara tråkigt att vilja men inte våga..

Man kan vara kluven, känna sexuell upphetsning inför sådant som samtidigt väcker andra obehagliga känslor. Eller så kan det vara så att man inte hittat någon som matchar önskemålen.

Loke
2013-06-10, 09:21
Jag tvivlar starkt på att alla som bara är öppna med sina perversioner är lyckligare, därmot är det säkert så att de som är i en miljö där det är ok att vara öppen med sina perversioner är lyckligare. Det förklarar ju då varför folk inte bar väljer att "komma ut"...

filmjölk
2013-06-10, 09:36
Det skulle vara intressant att se skillnaden mellan sadisten och masochisten. Spec. skillnaden mellan manlig sadist och kvinnlig masochist. Jag har en del fördomar där:)

Snubben
2013-06-10, 10:25
Man kan vara kluven, känna sexuell upphetsning inför sådant som samtidigt väcker andra obehagliga känslor. Eller så kan det vara så att man inte hittat någon som matchar önskemålen.

Sant, men då kan man undra varför folk inte väljer att hantera det. Testa, prata ut, reflektera utan istället bara väljer att svälja det. Dock så vet jag ej hur människor nu väljer att göra men jag har svårt att se problemet (när det berör fetischer, vi pratar inte om småbarn, djur, mord nu..)

Jag tvivlar starkt på att alla som bara är öppna med sina perversioner är lyckligare, därmot är det säkert så att de som är i en miljö där det är ok att vara öppen med sina perversioner är lyckligare. Det förklarar ju då varför folk inte bar väljer att "komma ut"...

Tror man ska skilja på de som får utlopp för sin perversion med en/fler partners och de som går och pratar högt om det. Jag tror att dessa två typer av människor är helt olika.

Duran
2013-06-10, 10:48
Sant, men då kan man undra varför folk inte väljer att hantera det. Testa, prata ut, reflektera utan istället bara väljer att svälja det. Dock så vet jag ej hur människor nu väljer att göra men jag har svårt att se problemet (när det berör fetischer, vi pratar inte om småbarn, djur, mord nu..)


Kluvenheten kan kvarstå efter att ha testat, pratat och reflekterat. Kanske provar man med fel person, det blir pannkaka av alltihop, man mår dåligt och bestämmer sig för att ett rikt sexliv inte är värt riskerna.

Många tror nog att det är sjukt att hänge sig åt sånt också och låter därför bli. Kanske ser man inte skillnad mellan lek och allvar.

Minimjölk
2013-06-10, 11:12
Då jag inte är pervers kanske jag inte skall uttala mig men min uppfattning är att man normalt sett känner en enorm befrielse när man delger något som man burit inom sig. Desto mer laddat och desto känsligare ämne desto starkare effekt.

Att gå omkring olycklig med en massa tankar/känslor/behov som man inte vågar berätta leva ut sänker troligtvis en livskvalité betydligt.

Att tvärtom faktiskt stå för den man är och leva det leva man vill leva gör ju att man höjer sin självkänsla.

Att inte våga vara ärlig mot sig själv och sin partner ens i den intimaste av stunder är både förståeligt och ett bekymmer som många lider av men jag tror att de allra flesta skulle må bättre av att faktiskt i alla fall ventilera sina behov även om man inte behöver skrida till verket men tänk om ens partner delar ens intresse och vilket mervärde det kan ge till livet.

Carnes
2013-06-10, 12:12
Jag är pervers och har överdrivet bra psyke.

tlk
2013-06-10, 12:50
Och om man läser allt innan man skriver ett inlägg så är det en tankegång som lyfts fram i studien.

Jäklar här tog vi livet på stort allvar. *popcorn*

Snubben
2013-06-10, 14:42
Jäklar här tog vi livet på stort allvar. *popcorn*

Jag syftade på mig själv.. :Virro

knuckles
2013-06-10, 14:45
jag är ett pervo med bra sycke

Loke
2013-06-10, 14:55
Då jag inte är pervers kanske jag inte skall uttala mig men min uppfattning är att man normalt sett känner en enorm befrielse när man delger något som man burit inom sig. Desto mer laddat och desto känsligare ämne desto starkare effekt.

Det beror ju helt på hur man blir bemött. Kommer man ut som bög och sen blir lynchad har det ju naturligtvis ingen positiv effekt alls. I ett sånt samhälle är man garanterat lyckligare om man håller det inne.

Snubben
2013-06-10, 15:07
Det beror ju helt på hur man blir bemött. Kommer man ut som bög och sen blir lynchad har det ju naturligtvis ingen positiv effekt alls. I ett sånt samhälle är man garanterat lyckligare om man håller det inne.

Nu kanske ditt exempel är lite väl grovt. Om vi utgår från Sverige och funderar över följande;


att inte leva som den man är men istället vän med allt och alla
att leva som den man är men istället inte vän med allt och alla.


Personligen tycker jag valet är lätt, men samtidigt så är det väl mer komplext/jobbigt när man befinner sig i en situation där det kanske resulterar i att man tappar sin familj, vänner etc.

Tolkia
2013-06-10, 16:43
Det är ju fortfarande beroende av vad "inte vän med allt och alla" betyder. Och för den delen vad "vän" i "vän med allt och alla" betyder. Att byta en tillvaro där alla är neutrala inför en, mot en där vissa stör sig är en helt annan sak än att göra något som innebär att man bryter med alla som förut stod en nära (se Lokes inlägg ovan, igen). Bara för att det är ett lätt val i vissa situationer är det inte lätt i alla.

Sedan är det ju, apropå artikeln som är trådens utgångspunkt, väldigt relativt vad som är "perverst".

tlk
2013-06-10, 17:53
Ska bara klargöra att jag självklart inte ser riktigt jäkla hård BDSM som något speciellt perverst.

Om något skulle vara perverst så är det chokladsmak på proteinpulver. Fy fan för det. Det och vaniljsex.