handdator

Visa fullständig version : Proteinrika vegetabilier som man riktigt kan svulla


Frankz55
2013-06-09, 21:45
Är på jakt efter bra tips på vegetariska, alltså produkter från växtriket som man kan få i sig en bra dos protein, <50g, per dag som är enkelt att äta mycket av.

Just nu äter jag 3-4 burkar bönor per dag men skulle behöva mer tips på något som man kan byta ut detta mot vissa dagar.

tjing
2013-06-09, 21:46
Linser, vete, soja osv. Man får kombinera.

Sia
2013-06-10, 07:38
Sojastrimlor?
64g protein, 265kcal /100g

Inte så farligt dyrt, då det sväller skitmycket. Finns också i form av färs och filéer.
Varning dock, det är inte bara att äta dem rakt upp och ner utan kräver lite skills i köket för att smaka gott :)

Per B
2013-06-10, 09:45
Koka bönorna själv, och välj lite olika bönor från dag till dag. Eftersom de ska blötläggas gör det också att man får planera lite i förväg, och det gillar jag. Om jag vill äta borlottibönor till lunch imorgon (låda på jobbet) så blötlägger jag dom idag på morgonen och kokar dom ikväll.

Blanda sen bönorna med nåt gott spanmålsbaserat livsmedel, både för variationen men också för att förbättra aminoryrasammansättningen. Min egna favorit är mathavre, billigt och grymt gott. Men det finns ju massor av bra alternativ.

Sen massor av grönt på det: broccoli, spenat, lök, osv osv.

Frankz55
2013-06-10, 10:27
Koka bönorna själv, och välj lite olika bönor från dag till dag. Eftersom de ska blötläggas gör det också att man får planera lite i förväg, och det gillar jag. Om jag vill äta borlottibönor till lunch imorgon (låda på jobbet) så blötlägger jag dom idag på morgonen och kokar dom ikväll.

Blanda sen bönorna med nåt gott spanmålsbaserat livsmedel, både för variationen men också för att förbättra aminoryrasammansättningen. Min egna favorit är mathavre, billigt och grymt gott. Men det finns ju massor av bra alternativ.

Sen massor av grönt på det: broccoli, spenat, lök, osv osv.

Ahh - supertips med mathavre - tack!

Frankz55
2013-06-10, 10:29
Sojastrimlor?
64g protein, 265kcal /100g

Inte så farligt dyrt, då det sväller skitmycket. Finns också i form av färs och filéer.
Varning dock, det är inte bara att äta dem rakt upp och ner utan kräver lite skills i köket för att smaka gott :)

Tack för tips - har dock testat dem - riktigt vidriga sen försöker jag i största möjliga mån undvika processade köttsubstitut.

Beemel
2013-06-10, 10:35
Är på jakt efter bra tips på vegetariska, alltså produkter från växtriket som man kan få i sig en bra dos protein, <50g, per dag som är enkelt att äta mycket av.

Just nu äter jag 3-4 burkar bönor per dag men skulle behöva mer tips på något som man kan byta ut detta mot vissa dagar.

Vad menar du med "<50g, per dag"?
Menar du att de vegetabilier du ska äta ska innehålla under 50g per 100 gram eller?
Och att du på så sätt kan äta väldigt stor volym av det och ändå få i dig rimligt med protein?

Beemel
2013-06-10, 10:36
Tack för tips - har dock testat dem - riktigt vidriga sen försöker jag i största möjliga mån undvika processade köttsubstitut.

Då antar jag att Quornprodukter inte är för dig heller?
Kungen av alla vegetariska proteinkällor måste nog ändå vara sojabönor. Dessutom kan man göra miljarder med olika maträtter innehållande bönor.

Frankz55
2013-06-10, 11:34
Då antar jag att Quornprodukter inte är för dig heller?
Kungen av alla vegetariska proteinkällor måste nog ändå vara sojabönor. Dessutom kan man göra miljarder med olika maträtter innehållande bönor.

Håller med dig om det - men är oroad av östrogenproduktionen hos män vid överdriven konsumtion av sojabönor.
Samma sak med mejeriprodukter - jag tror inte att det är bra att äta väldigt mycket av det dagligen.

Men bönor är alltså budet. Tack för svar.

z_bumbi
2013-06-10, 11:49
Koka bönorna själv, och välj lite olika bönor från dag till dag. Eftersom de ska blötläggas gör det också att man får planera lite i förväg, och det gillar jag. Om jag vill äta borlottibönor till lunch imorgon (låda på jobbet) så blötlägger jag dom idag på morgonen och kokar dom ikväll.

alt koka ett eller flera kilo bönor i stöten och frys in i lagom stora förpackningar.

Per B
2013-06-10, 20:36
alt koka ett eller flera kilo bönor i stöten och frys in i lagom stora förpackningar.

Fast personligen gillar jag just det där med att bara planera nästa dags lunchlåda, och dessutom har jag en väldigt liten frys. Men visst, det är betydligt mer tidseffektivt med storkok... jag har alldeles för mycket tid! *popcorn*

En kombination jag fixade nu ikväll för morgondagens lunch var gröna linser och mathavre. Jag mätte upp vatten för båda och kokade först bara linserna i 8-10 minuter innan jag tillsatte mathavren och kokade ytterligare drygt 10 minuter, tills det var torrt. Linserna hade legat i blöt ett tag innan, men inte mer än 30 minuter. Jag använde ungefär 1/2 dl linser och kanske 2/3 dl mathavre. Sen äter jag det med broccoli, gröna oliver, sparris mm. Riktigt gott (hoppas jag).