handdator

Visa fullständig version : Vingscapula (supertacksam för all hjälp!)


Skön
2013-06-09, 19:23
Har vingscapula vilket jag först såg tydligt idag när jag fick hjälp att filma mina skulderrörelser. Detta har orsakat så mycket problem för mig men har sen en tid tillbaka tränat serratus anterior nästan varje pass. Tycker inte att det blitt bättre direkt så har lite frågor som någon kunnig kanske kan hjälpa mig med.


1. Bör jag undvika någon övning/muskelgrupp?

2. Skulle någon form av inflammationsdämpande funka?

3. Bör jag försöka köra enbart den drabbade sidan?

4. Hur ofta rehab och hur kan ett lämpligt pass se ut (repetitioner etc.)

5. Blir infraspinatus drabbad och svag?

Idag kör jag vanlig träning men lägger nästan alltid in specifik träning för serratus och även mycket utåtrotationer.

Är det bara fortsätta å köra rehab som gäller?

whuddafuks
2013-06-09, 21:16
Jag lider med dig. Har också detta, + inåtroterande axlar + svank i ländryggen. Jag har precis som du försökt att få bukt med detta genom att nöta sönder serratus, utåtrotationer och hela bröstryggsområdet.

Men vad jag nu ska försöka med är att fixa min svank jag har i ländryggen. Har du det också så skulle det kunna vara roten till allt. Jag har läst på en hel del om lordosis (svank i ländrygg p.g.a obalans som får höftbenet att tippa fram), och vad jag har förstått så dras skuldror utåt och nedåt i många fall om man lider av lordosis. Detta stämmer allt in på mig väldigt bra, så nu ska jag försöka att fixa min svank.

OM du nu också lider av samma som mig så är det bara att skicka ett meddelande. Har en enormt massa bra länkar som kommer hjälpa dig! :)

Tomas W
2013-06-09, 21:20
Du vet om att vingscapule är en nervsjukdom? Har du varit på utredning för detta eftersom det inte hjälper med träning?

Skön
2013-06-09, 21:30
Jag lider med dig. Har också detta, + inåtroterande axlar + svank i ländryggen. Jag har precis som du försökt att få bukt med detta genom att nöta sönder serratus, utåtrotationer och hela bröstryggsområdet.

Men vad jag nu ska försöka med är att fixa min svank jag har i ländryggen. Har du det också så skulle det kunna vara roten till allt. Jag har läst på en hel del om lordosis (svank i ländrygg p.g.a obalans som får höftbenet att tippa fram), och vad jag har förstått så dras skuldror utåt och nedåt i många fall om man lider av lordosis. Detta stämmer allt in på mig väldigt bra, så nu ska jag försöka att fixa min svank.

OM du nu också lider av samma som mig så är det bara att skicka ett meddelande. Har en enormt massa bra länkar som kommer hjälpa dig! :)


Låter exakt som mina problem. Har stor svank faktiskt och har precis som du säger tippat bäcken och känner mig sned kring höften. Även axlarnq är roterade men inte typiskt på det sättet för att man kört för mycket bänkpress tror jag. Har haft problem med domningar och liknande. Har du känt av det? som att man knappt orkar jobba över huvudet.

Du får gärna dela med dig av dina länkar!

Tack för hjälpen.

Skön
2013-06-09, 21:33
Du vet om att vingscapule är en nervsjukdom? Har du varit på utredning för detta eftersom det inte hjälper med träning?

Jag började precis läsa lite om de idag. Har inte vart på utredning men ska definitivt undersöka saken. Ska läsa på om det nu med detsamma. Har du något mer konkret. Kanske lider av det själv?

Tack för svar.

Tomas W
2013-06-09, 21:37
Mina nerver fungerar bra :). Sök på scapulae alata och se om det stämmer in något, men sök hjälp för detta om du ska få det kontrollerad ordentligt.

Skön
2013-06-09, 22:06
Har sökt för problemen jag haft, vilket vart många. Läkare etc. har alla sagt lite olika men ingen har egentligen nämnt vingscapula. Vet liksom inte vart jag ska vända mig för att undersöka det med nerverna. Har även vart hos en neurolog iofs. Hade inga neurologiska skador men jag antar han inte hade upptäckt problem med just den nerven bara sådär?

Men känns skönt att veta lite av vad roten till alla problem är. För det stämmer verkligen in på de muskler jag haft problem med. När jag tänker efter så har jag alltid haft stor svank å vart svag i ländryggen. Speciellt dålig uthållighet. Låter ganska klart att då resten av kroppen tvingats kompensera för det. Jag fattar det som att man bör rehabträna ett tag för att se om det blir bättre för att sedan rikta in sig på nervskada.

I mitt fall så har jag dessutom jobbat många år med monotona rörelser framför kroppen i axelhöjd. Nu har jag dock slutat med det.

Kanske man kan lösa alla andra skavanker på samma gång nu då:)

whuddafuks
2013-06-09, 23:11
Hej igen! Här kommer det länkar:

http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=130876763 (en kille som har haft en extremt dålig hållning. Han led av samma sak som du och jag gör nu, och har fixat till det. Här beskriver han hur han gick till väga) <--- denna är den du SKA läsa :)

http://thetheoryoffatloss.blogspot.se/2010/10/anterior-pelvic-tilt-postural-limits.html (samarbetar med han i första länken. Står i princip samma sak, dock så förklarar han mer och går in djupare på problemet, rekommenderas!)

http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance_repair/neanderthal_no_more_part_i
http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/hips_dont_lie_fixing_your_force_couples

Dessa två ovanför tycker jag var galet intressanta! De är om hållning, alltså området vi pratar om nu. De skriver på ett väldigt lättläst och även roligt sätt! Förstod allt mycket bättre efter att läst de (de är lite långa, men läs igenom när du har tid. Rekommenderas starkt! :))


Citerar från en länk där det kortfattas vad du ska jobba på: Muscles You Need to Strengthen

Hamstrings
Glutes
Abs
Obliques

(Dessa ska alltså stärkas då de är svaga och långa. STRETCHA INTE)

Muscles You Need to Stretch

Psoas (Hips)
illicus (Hips)
Rectus Femoris (Quad)
Tensor fasciae latae(TFL, thigh/front hip(?))
Erectors (Use caution with dynamic stretching around the lumbar spine, especially movements into flexion. I wouldn't recommend any loaded spinal flexion movements in any training program.) Erectors ska annars inte vara ett måste, utan det kan hjälpa på traven. Jag skiter i den för tillfället i all fall.

Har du frågor är det bara att skicka ett meddelande igen! :)

whuddafuks
2013-06-09, 23:17
Kan även lägga till bra isolerings-övningar för gluterna (aka. rumpaN^). Hade väldigt svårt att arbeta med gluterna i benövningar, ett vanligt problem om man har lordosis, så kände att jag behövde isolationsövningar då utfall mm inte hjälpte).

http://www.youtube.com/watch?v=CoOayJXqvi0 (glute bridges. Älskar den här killen. Hade svårt att känna i röven av denna övning, men han förklarar så sjukt bra, en kunnig kille f.ö :))

http://www.youtube.com/watch?v=ZjqFAICl_60 (känner definitivt att gluterna jobbar, men tycker denna är lite "awkward". Ge denna en chans dock! :))

http://www.youtube.com/watch?v=zL0YEtJulBs (känns riktigt ordenligt)

Ett tips som jag gör nu är att köra VÄLDIGT lite främre ben (quadriceps). Dessa är redan starka, så du vill verkligen fokusera på bakre ben, rumpa, och mage! Så knäböj/benpress skippar jag under denna period (det väljer du själv dock)

Skön
2013-06-10, 07:11
Tack så jäkla mycket!!

Skitgrymma länkar. Har läst det mesta redan. Det "roliga" är att det exakt stämmer in på varenda problem jag haft. Har under många år haft ont i mina knän och speciellt kring patellasenan vilket också kan förklaras. Har även haft svaga gluteus och alltid vart svag å haft svårt att komma åt å utföra hamstrings (typ benlyft).
Har trott att jag haft piriformissyndrom.

Det är fascinerande hur hela kroppen hänger ihop. Borde man ju förstås ha fattat men detta stämmer in exakt på varje punkt. Nackproblem har jag haft på sistone och för någon månad sen drog jag hamstring i ena benet när jag cyklade.

Nu ska jag läsa vidare och ska försöka dokumentera min väg genom bilder.

Hoppas det löser sig väl för dig!

whuddafuks
2013-06-10, 11:33
Tack så jäkla mycket!!

Skitgrymma länkar. Har läst det mesta redan. Det "roliga" är att det exakt stämmer in på varenda problem jag haft. Har under många år haft ont i mina knän och speciellt kring patellasenan vilket också kan förklaras. Har även haft svaga gluteus och alltid vart svag å haft svårt att komma åt å utföra hamstrings (typ benlyft).
Har trott att jag haft piriformissyndrom.

Det är fascinerande hur hela kroppen hänger ihop. Borde man ju förstås ha fattat men detta stämmer in exakt på varje punkt. Nackproblem har jag haft på sistone och för någon månad sen drog jag hamstring i ena benet när jag cyklade.

Nu ska jag läsa vidare och ska försöka dokumentera min väg genom bilder.

Hoppas det löser sig väl för dig!

Eller hur?! Precis som du, så har jag haft problem med knäna, hamstring som kolapsar mitt i en aktivitet och en massa andra saker, och så får man reda på hur allt stämmer ihop så jäkla bra!

Och tack! Hoppas det löser sig för dig med! *hug* :hbang:

Bubblan84
2013-10-20, 22:44
Intressant! Har problem med min vänstra skuldra. Ska checka igenom länkarna i den här tråden vid tillfälle :)