handdator

Visa fullständig version : Vad driver antikosttillskott-maffian?


skaparn
2004-02-29, 09:02
För jag vet inte villken gång i raden fick jag höra av en kompis som just varit hos sjukgymnasten där hon hade lagt ut texten:
"7 av 10 pulvertillskott, gainers, proteins, kreatin osv osv, innheåller små mängder doping"

Jag valde att inte alls tro på den uppgiften av en massa orsaker.

Det jag undrar över är varför denna sammanslutning av tillskottshatare arbetar så hårt för att sprida sådana myter. Den typiske maffiamedlemen är antingen gympalärare eller sjukgymnast och har hört av läkare att det är farligt för lever och njurar samt att det finns doping(!) i tillskotten samt att de alla förstås är helt verkningslösa (gäller även kolhydrattillskotten!!??).

Vad tror panelen?

Jorgen
2004-02-29, 10:46
Okunskap.

//Jörgen

Garnax
2004-02-29, 11:59
Less man blir...

Varför kan inte mat i pulverform bara få vara mat i pulverform.

//garnax

Diana
2004-02-29, 13:58
ja har oxå stött på flera av dessa okunniga människor som predikar om kosttillskottens ondska, oftast
50-talister, så vi får trösta oss me att de e ett utdöende släkte...:devil:

z_bumbi
2004-02-29, 14:00
Det fiinns ju en hel del fall från utlandet där det faktiskt har funnit föroreningar i burkarna.

Många prohormoner och liknande har sålts i Sverige, efedrin/ephendra diskuteras ju flitigt t ex.

Av döma av effekterna många kosttillskott säger sig ha kan man ju nästan tro att det innehåller saker det inte bör. :)

Skenheliga idrottsförbund, från RF och nedåt till minsta lilla idrottsförening. Det går lika bra med vanlig mat osv, i många sporter funkar det men för de flesta som tillhör någon elit så räcker det inte till.

Okunskap/allt ointresse av att lära sig

Jag har har pratat med några läkare som är intresserade och frågar mig om vad det är jag äter samt varför och även frågar om skillnader på olika saker.
En dietist tyckte inte det var något konstigt att jag äter tillskott.

Jag har också stött på en allmänläkare som vägde ca 30 kg fö rmycket som tyckte det var skräp, läkare med uttalad bukfetma som dessutom röker har jag tyvärr inte så stor förtroende för. De kan vara hur duktiga som helst men jag kan tyvärr inte se förbi sådana saker.

Big Will
2004-02-29, 14:06
Tyvärr handlar det just, som många redan sagt, okunskap inom området. Dessa som predikar mot användande av kosttillskott vet oftast inte vad dom pratar om, men har egna fasta åsikter, och vill då inte gå med på det som "yngre" tränande, som oftast har mer kunskaper, säger.

ceflower
2004-02-29, 21:23
har också undrat det... försöker övertyga min far att betala mina proteintillskott, men eftersom han varit läkare i snart 20 år nu så VET han att jag inte behöver något tillskott av protein eller något annat heller för den delen, en multivitamin på sin höjd. Jag växer visst lika bra utan att äta några tillskott :D

Nåväl, vad som driver dem har sagts tidigare i denna tråd, och jag instämmer till fullo; OKUNSKAP!

Sen vill jag också lägga till trångsynthet.

z_bumbi
2004-02-29, 21:31
ceflower: Betalar han maten är det väl bara att äta på och vara glad? :eating: