handdator

Visa fullständig version : observation av frekvens


myggan84
2013-06-09, 15:22
Ni som kör varje muskelgrupp hyfsat frekvent, har ni märkt av att muskeln "svarar" fortare än när ni kört mer sällan? Vad jag menar med svarar är att muskeln "fattar" att den ska ta i. När jag kört varje muskel sällan tycker jag att det tar kanske fem set innan muskeln fattat att den ska ta i och det berömda "trycket" infinner sig. Man känner sig stark helt enkelt. Jag kör helkropp nu sen ett tag, och tycker musklerna är i "form" mycket fortare nu. Jag kan gå upp i vikter mycket fortare utan massa uppvärmning o skit. Bara panga på, kroppen hänger med om man säger så. Någon som upplevt något liknande?

PureWhey
2013-06-09, 15:26
Hur gör du vid mindre frekvens då? Jag 4/5splittar och kör 2-3 uppvset på första övningen bara. (Som är någon utav de 4 stora)


Le iPhone

myggan84
2013-06-09, 15:37
ja jag värmer ju upp naturligtvis. Men frågan/observationen var inte uppvärmningen, utan själva känslan av att muskeln var "redo". Flummigt, jag vet, men det känns som muskeln "vet" vad den ska göra.

myggan84
2013-06-09, 15:39
Ta böj som ett exempel. Med mindre frekvens har det alltid känts vingligt och halvdant dom första seten. Med högre frekvens, ca 3ggr/vecka känns det "rätt" direkt. Har det med CNS(?) att göra?

BobaFett
2013-06-09, 15:49
Ta böj som ett exempel. Med mindre frekvens har det alltid känts vingligt och halvdant dom första seten. Med högre frekvens, ca 3ggr/vecka känns det "rätt" direkt. Har det med CNS(?) att göra?

Kan ha att göra med motoriskt minne. Om du gör en viss rörelse ofta så blir den inprogrammerad i det motoriska minnet efter ett stort antal repetitioner. Tränar du oftare så sker det snabbare. Som t.ex. när en basketspelare tränar frikast så kommer den rörelsen att programmeras in efter ett antal repetitioner och han behöver inte tänka på det ens utan bara skjuta så sitter bollen.

myggan84
2013-06-09, 15:53
Kan ha att göra med motoriskt minne. Om du gör en viss rörelse ofta så blir den inprogrammerad i det motoriska minnet efter ett stort antal repetitioner. Tränar du oftare så sker det snabbare. Som t.ex. när en basketspelare tränar frikast så kommer den rörelsen att programmeras in efter ett antal repetitioner och han behöver inte tänka på det ens utan bara skjuta så sitter bollen.

Ok, ökat ganska bra i styrka under den här perioden, men det man gör ofta blir man ju bättre på. Kul observation iaf..