handdator

Visa fullständig version : Knä/knäskål


kallesvensson10
2013-06-09, 13:40
Hej!

Slog mig otroligt hårt i knäskålen för några dagar sedan. Kunde inte stödja mig på benet utan enorm smärta, direkt efter smällen. Har bara blivit värre nu och jag haltar när jag går. Mest ont gör det när jag ska böja knät. Jag kan gå hyfsat men så fort jag försöker jogga så stiger smärtan gånger hundra.

Något som varit med om något liknande? Vet inte om där skett en blödning under knäskålen, om det nu ens är möjligt? Är lite svullen.

PS. har varit och röntgat, inga skelettskador. Ska till sjukgymnast på onsdag men tänkte först höra om någon här kanske kan hjälpa mig.

Tack.

mattilainen
2013-06-09, 14:06
ortopeden skulle troligtvis tagit och dragit ut ledvätska för att se om det är eventuellt blod i eller annat. Kan även enbart vara en större mängd ledvätska som gör att du har svårt att röra knät. Bäst att kolla upp ja

kallesvensson10
2013-06-09, 14:17
ortopeden skulle troligtvis tagit och dragit ut ledvätska för att se om det är eventuellt blod i eller annat. Kan även enbart vara en större mängd ledvätska som gör att du har svårt att röra knät. Bäst att kolla upp ja


Nu träffade jag bara en vanlig läkare, för röntgen. Men du är nog rätt ute, kan vara så att det samlats överflödig vätska. Det är nästan så att jag själv kan "känna" det. Svårt att förklara.

Men är detta något allvarligt, tar det lång tid att behandla? Kan man göra något själv åt det?

kallesvensson10
2013-06-09, 18:08
Undrar en till sak, kan man paja menisken eller något ledband enbart vid en "smäll"? Alltså om man skulle slå sig på skrivbordskanten eller dylikt? Eller om någon sparkar dig på knät.
Och inte vid vridningar och där man annars väldigt ofta skador menisk och ledband.