handdator

Visa fullständig version : Crosstrainer -kcal-åtgång


asdzxc
2013-06-09, 11:01
Som rubriken ^^.

Hur väl stämmer Kcal-räknaren på maskinerna på gymmen och hur mkt glädjemätare är det över dem?

Modern maskin. Brände igår enligt mätaren 1300 kcal på 1 h. Högsta motståndet. Låg på 150-160 i puls (enligt maskinen). Hur stor näve salt ska man ta siffrorna med?

Jappse
2013-06-09, 11:14
Har också funderat på samma sak. Jag menar utväxlingen och hastigheten på maskinerna stämmer ju aldrig. Men man borde väl kunna räkna ut det med hjälp av en pulsmätare.

tjing
2013-06-09, 12:55
1300 kcal på en timme bör kännas väldigt, väldigt jobbigt. Inte bara lite jobbigt. Mer som extremt jobbigt. Annars stämmer det inte alls.

asdzxc
2013-06-09, 13:11
1300 kcal på en timme bör kännas väldigt, väldigt jobbigt. Inte bara lite jobbigt. Mer som extremt jobbigt. Annars stämmer det inte alls.

Inte jobbigt alls, vore det inte för tristessen kunde jag lätt stått 1h till...Men vad är rimligt då, hälften, 3/4-delar?

tjing
2013-06-09, 13:16
Inte jobbigt alls? Ja du, Men det är ju omöjligt att säga vilken intensitet du legat på.

Kanske hälften, om du säger att det inte var jobbigt alls.

asdzxc
2013-06-09, 13:27
Inte jobbigt alls? Ja du, Men det är ju omöjligt att säga vilken intensitet du legat på.

Kanske hälften, om du säger att det inte var jobbigt alls.

Jo, precis. Ställer in maskinen på högsta lutningen (5) och högsta motståndet (20) och sen står jag där i en timme, men kunde fysiskt göra det dubbla.

Svettas givetvis som en gris och flåsar på, men ligger pulsmässigt på 150-160. Tycker det är stört mkt jobbigare att jogga 40 min eller motsvarande.
Kör just nu crosstrainer då jag kan göra detta dag efter dag med bra återhämtning (kanske för att det inte är så krävande...) och får inte ont i några leder.
Vore ju därför kul att veta hur mkt man kan lita på maskinen, men inte så mkt då kanske,...

tjing
2013-06-09, 13:30
Ah, men var det mycket jobbigare att jogga 40 min, så är du verkligen inte i närheten av 1300 kcal. Troligtvis närmare 6-800.

Särskilt när du också säger att du fysiskt kunnat göra det dubbla. När jag kör hårt på crosstrainer på mitt gym, kör jag t ex nivå 18 (av 20) och håller 13,0 mets någonting. Det är riktigt jobbigt och bränner kring 1000 kcal vilket är väldigt rimligt. Dessutom är pulsen uppe i max framåt slutet.

Hur många mets/watt är du uppe i enligt maskinen?

asdzxc
2013-06-09, 13:33
Hittade denna, men kanske snarare ska utgå från runt 800kcal/h då, eller där nånstans.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=171331

asdzxc
2013-06-09, 13:35
Ah, men var det mycket jobbigare att jogga 40 min, så är du verkligen inte i närheten av 1300 kcal. Troligtvis närmare 6-800.

Särskilt när du också säger att du fysiskt kunnat göra det dubbla. När jag kör hårt på crosstrainer på mitt gym, kör jag t ex nivå 18 (av 20) och håller 13,0 mets någonting. Det är riktigt jobbigt och bränner kring 1000 kcal vilket är väldigt rimligt. Dessutom är pulsen uppe i max framåt slutet.

Hur många mets/watt är du uppe i enligt maskinen?

Ska kolla om denna funktion/angivelse finns på maskinen nästa gång.
Vet du vad för märke er är av?
Jag har helt ok kondition, och kollar jag på de runt omkring mig brukar dem köra på nivå 10-14 typ. Men tycker aldrig att det är muskulärt tungt när jag kör.

tjing
2013-06-09, 13:37
Något som inte stämmer riktigt dock. Det ska vara muskulärt jobbigt att ligga på max. Om man inte kör absolut slöfart d v s. Dessutom är det ju jobbigt för konditionen. Inte som att man utan problem kan ligga och köra en timme till.

asdzxc
2013-06-09, 13:42
Något som inte stämmer riktigt dock. Det ska vara muskulärt jobbigt att ligga på max. Om man inte kör absolut slöfart d v s. Dessutom är det ju jobbigt för konditionen. Inte som att man utan problem kan ligga och köra en timme till.

Hmm, svårt att formulera sig väl för mig. Men när jag kör så "känns" det inte, så som det gör när jag löper tex. Men om jag efter 1h på crosstrainer går in till gymmet och ska lyfta, så är jag helt klart klenare än om jag inte kört 1h precis.
Nåväl, verkar som om min maskin är mesig och att det finns de med tyngre levels därute.

knuckles
2013-06-09, 13:47
Hmm, svårt att formulera sig väl för mig. Men när jag kör så "känns" det inte, så som det gör när jag löper tex. Men om jag efter 1h på crosstrainer går in till gymmet och ska lyfta, så är jag helt klart klenare än om jag inte kört 1h precis.
Nåväl, verkar som om min maskin är mesig och att det finns de med tyngre levels därute.

Den högsta nivån på min är 12, där det är två "pelare" som är högst och sedan två andra där det är lite lägre. Löpning tränar musklerna mer tycker jag imo, benmusklerna bland annat.

Sarco
2013-06-10, 18:26
På mitt gym litar jag rätt bra på crosstrainermaskinerna. Löpbanden fungerar bra och tid/intensitet känns rätt lika på löpbanden och crosstrainermaskinerna. Men det bygger såklart på att man ställt in sin vikt rätt.

Jag kan uppleva att det inte känns lika "flåsigt" att köra crosstrainer som löpning men musklerna blir lika trötta, bara på ett lite annat sätt. Tror att det beror på att man (jag) kompenserar med mer armar/rygg när benen tröttnar så man köper sig lite tid.

tjing
2013-06-10, 18:34
Håller med om den beskrivningen Sarco.

Personligen kör jag dock alltid bara ben, vilket gör det subjektivt jobbigare än att köra armar kan jag säga. Tänk trappmaskin 5000 på tungt motstånd.