handdator

Visa fullständig version : Åsikter om upplägg för deff


Dron
2013-06-09, 01:59
Har läst igenom deffguiden här på Kolozzeum och diverse andra guider, bland annat styrkelabbets och försökt lägga upp någon sorts deffplan. Jag är 183cm och har under vintern gått från 124kg till 108.5kg men har försummat styrketräningen en del och har inte skött dieten något vidare.

Hade tänkt mig något i denna stil:

Frukost:
kvarg(32g protein) 188kcal
2 ägg(~12g protein) 137 kcal

Mellanmål:
proteinshake(28g protein, 1.48g kolhydrater, 3g fett) 146kcal

Lunch:
250g kyckling/fläsk/lax(ca 50g protein) 250-560 kcal
laxen som innehåller mycket kcal tar jag bara en gång per dag, antingen till lunch eller middag, därav intervallet)

Mellanmål:
proteinshake(28g protein, 1.48g kolhydrater, 3g fett) 146kcal

Middag:
kyckling/fläsk/lax(ca 50g protein) 250-560 kcal

Kvällsmat(efter träning):
proteinshake(28g protein, 1.48g kolhydrater, 3g fett) 146kcal
tonfisk(29g protein, 1g fett) 127 kcal


~257g protein

~1680 kcal

Sjävlklart fyller jag ut lunch/middag med grönsaker, käkar även morötter/äpplen om jag skulle känna mig hungrig i övrigt.

Det enda egentliga problemet jag ser(är det ens problem?) är att det blir många proteinshakes istället för riktig mat(mellanmålen), finns det några bra subsitut som är lätta ta med på jobbet?

Mitt mål är att nå 95kg innan augusti. Min träning består av SL, löpning, cykling och promenader.

Några synpunkter/tips?

Kotten
2013-06-09, 04:32
Det där är typ svältkost.

LeBron
2013-06-09, 04:51
Det där är typ svältkost.

Hur är cirka 1700 kcal svältkost? Måltidsersättning/soppor på 500kcal/dag är svält.

Till TS: Kör på det. Ta det lugnt med äpplen/morötter, dom innehåller mer kcal än man tror och kan enkelt vara skillnaden mellan kcal- och kcalbalans.

Halvar
2013-06-09, 09:14
Skippa dom dom där jäkla proteindrinkarna och ät större mål istället till frukost,lunch.middag så håller du dej mätt längre och ej behöver dom.Lite kolhydrater kring träning å du är ditt for fight.För mej är det otänkbart att dricka kalorier under diet då det finns mat.Såhär skulle JAG gjort och jag har väl provat 7-8 olika dieter.

nomirin
2013-06-09, 11:33
Var är kolhydraterna?

Jag skulle må skit av att bara äta protein.

Dron
2013-06-09, 13:52
Kanske kan trycka större måltider istället, men ska ju vara bra käka ofta för att hålla uppe fettförbränningen, som jag förstått det?

Var är kolhydraterna?

Jag skulle må skit av att bara äta protein.

Jag brukar må rätt bra även om jag inte äter massa kolhydrater, enda gångerna det känts jobbigt är i samband med tung träning, är inget större fan av pasta, ris, potatis osv heller.

Nisseg
2013-06-09, 13:59
Kanske kan trycka större måltider istället, men ska ju vara bra käka ofta för att hålla uppe fettförbränningen, som jag förstått det?



Jag brukar må rätt bra även om jag inte äter massa kolhydrater, enda gångerna det känts jobbigt är i samband med tung träning, är inget större fan av pasta, ris, potatis osv heller.

Har du inte tänkt träna? Eller tränar du "lätt" varje pass? Jag hade inte valt bort kolhydraterna om det känns jobbigt inför "tung" träning. Träning ska ju per definition vara tungt, enligt mig iaf.

Dron
2013-06-09, 14:21
Har du inte tänkt träna? Eller tränar du "lätt" varje pass? Jag hade inte valt bort kolhydraterna om det känns jobbigt inför "tung" träning. Träning ska ju per definition vara tungt, enligt mig iaf.

Självklart har jag tänkt träna, tungt. Men det har inte känts så tungt så jag inte orkat och jag körde en liknande diet för något år sedan och då var det bara första veckan det var tyngre träna och sedan kändes det bättre, tar kanske en stund ställa om?

Provar nog köra utan kolhydrater, blir det för jobbigt får jag väl peta in lite före träning

Dron
2013-06-09, 15:43
Ett alternativ till ovanstående diet då, fast med färre proteinshakes, vilken version är att föredra enligt er?

Frukost:
kvarg(32g protein) 188kcal
4 ägg(~24g protein) 274 kcal

Lunch:
400g kyckling/fläsk/lax(ca 75g protein) 411-724 kcal

Middag:
400g kyckling/fläsk/lax(ca 75g protein) 411-724 kcal
Ev lägga till lite pasta om blir jobbigt utan kolhydrater

Kvällsmat(efter träning):
proteinshake(28g protein, 1.48g kolhydrater, 3g fett) 146kcal
tonfisk (29g protein, 1g fett) 127 kcal

Protein: ~263g
Energi: ~1870 kcal

Enblom
2013-06-09, 15:47
Utan massa pulver helt klart.
Själv kör jag keso/kvarg lite som mellanmål mättar betydligt bättre och är långsamare protein än ditt whey, som jag gissar du använder.

Dron
2013-06-09, 15:55
Jo, jag kör whey-100 just nu. Har däremot lite svårt ta med mig saker som kvarg osv till jobbet, har inte tillgång till kylskåp. Min enda fundering kring detta är trots allt fettförbränningen, har läst en massa om att man bör försöka äta ofta men lite för att den ska hållas uppe. Kör jag såhär blir det fyra mål om dagen vilket nog inte kan påstås vara lite och ofta :P

Bulta
2013-06-09, 16:34
Jo, jag kör whey-100 just nu. Har däremot lite svårt ta med mig saker som kvarg osv till jobbet, har inte tillgång till kylskåp. Min enda fundering kring detta är trots allt fettförbränningen, har läst en massa om att man bör försöka äta ofta men lite för att den ska hållas uppe. Kör jag såhär blir det fyra mål om dagen vilket nog inte kan påstås vara lite och ofta :P

Det finns inte något säkerställt med att det skulle vara bättre att tillföra protein i jämna pulser. Det är proteinmängden sedd över hela dagen som är den avgörande faktorn.

Måltidsfrekvens spelar heller ingen roll för fettförbränningen sett över en längre tidsperiod. Det viktigaste är att äta vid de tidpunkter där det fungerar i sitt liv och vad man mår bäst utav.

För min egen del har det varit att hålla igen på kolhydraterna fram till kvällen och äta ett stort mål innan läggdags.

Kotten
2013-06-09, 21:38
Hur är cirka 1700 kcal svältkost? Måltidsersättning/soppor på 500kcal/dag är svält.

Till TS: Kör på det. Ta det lugnt med äpplen/morötter, dom innehåller mer kcal än man tror och kan enkelt vara skillnaden mellan kcal- och kcalbalans.

Väger man 108 kg så är 1700 kcal typ svältkost om man samtidigt tränar

nomirin
2013-06-10, 00:21
Jag brukar må rätt bra även om jag inte äter massa kolhydrater, enda gångerna det känts jobbigt är i samband med tung träning
"rätt" bra är inte tillräckligt bra.

är inget större fan av pasta, ris, potatis osv heller.Inte jag heller. Jag föredrar kolhydratskällor som fullkornsbulgur, fullkornscouscous, fullkornsris, fullkornspasta, havregryn, rågbröd, andra sädesslag, grönsaker, baljväxter, mjölk och yoghurt. Det är bra grejer det. Dessutom har de trevliga mineraler och spårämnen du inte hittar i din kyckling och i dina ägg.

Potatis och ris äter jag bara när någon annan serverar det. Samma sak med pasta, föredrar ju fullkornspasta eller äggpasta.

nomirin
2013-06-10, 00:25
Får man fråga varför du har fått för dig att det skulle vara nyttigt eller optimalt att leva i huvudsak på bara proteinkällor?

Dron
2013-06-10, 01:58
Får man fråga varför du har fått för dig att det skulle vara nyttigt eller optimalt att leva i huvudsak på bara proteinkällor?

Optimalt vet jag att det inte är, när det gäller träning, men har läst en hel del om keto, LCHF, "termogena dieten" osv och enligt många bör man cutta bort kolhydrater under deff. Det passar mig bra tycker jag. Men jag tänker nog lägga in lite pasta kring träningen.

Jag vill bara gå ned i fett så snabbt som möjligt samtidigt som jag bibehåller så mycket muskelmassa som möjligt, känns onödigt trycka i mig en massa kolhydrater.

vicarious
2013-06-10, 07:16
Optimalt vet jag att det inte är, när det gäller träning, men har läst en hel del om keto, LCHF, "termogena dieten" osv och enligt många bör man cutta bort kolhydrater under deff. Det passar mig bra tycker jag. Men jag tänker nog lägga in lite pasta kring träningen.

Jag vill bara gå ned i fett så snabbt som möjligt samtidigt som jag bibehåller så mycket muskelmassa som möjligt, känns onödigt trycka i mig en massa kolhydrater.

Risken som finns om man utesluter kolhydrat är att man eventuellt presterar sämre på gymmet, och sämre prestation -> risk för mindre bibehållen muskelmassa.

Beemel
2013-06-10, 10:50
Jag har goda erfarenheter av lågkolhydratkost i kombination med träning, just för viktnedgång.
Jag körde 4 månader med lågt kolhydratintag (<40g per dag) och relativt högt proteinintag.
För mig fungerade detta kanon. Jag upplevde ingen försämrad ork, snarare tvärtom. Men allas upplevelse är olika, de flesta på detta forumet skulle inte ta i lågkolhydratskost med tång.
Men det betyder inte att det inte kan funka bra för just dig. Lyssna på kroppen, försvinner orken på träningspassen så kan du börja se över kosten.
I grunden så är det ju ändå energi in/energi ut som gör skillnaden. Hur man sen väljer att fördela sina makros över de kalorier man har att förfoga över och hur man upplever kaloribudgeten är subjektivt.
min kost jag åt var inte helt olik den du beskrev, och som sagt för mig funkade det bra (även med en träningsdos på 7-9 pass i veckan)
Så prova dig fram, se vad som funkar, det som du beskrev är det i min mening inget fel på.
Visst finns det risk att styrkan minskar, men då har man iallafall lärt sig något om hur just ens egen kropp reagerar och det är ju inte svårare än att ändra kosten om det inge fungerar.

Jag har gått över till mer "traditionell" viktminskningskost nu
(2g protein, 0,5g fett, resten kolhydrater) och jag upplever ingen skillnad i ork eller styrkeutveckling mot min lågkolhydratskost. Största anledningen till att jag bytte var att jag ville variera min kost under viktminskningen och där med få lite "nyhetens behag" känsla mitt i dieten, omväxling förnöjer.

Lycka till.

raddum
2013-06-10, 11:11
En egen erfarenhet jag har i samband med deff och upplägg är att det är väldigt svårt att följa ett upplägg till punkt och pricka. Blir sällan precis som man tänkt sig.
Får du det att funka så, more power to you. Men att följa ett kostschema är fruktansvärt jobbigt för mig.
Förövrigt ser det ut att vara ganska lågt energimässigt, men det är bara att prova.

Pretorian
2013-06-10, 11:58
Jag skulle minskat proteinet och ökat kolhydraterna.

Det ger mig bättre resultat på gymmet och mycket godare mat. Det tillsammans gör att jag minskar risken att tröttna på diet.

(Jag säger inte att man MÅSTE äta mer kolhydrater)

wilhelmblomgren
2013-06-10, 12:28
Så länge du inte blir för hungrig, ser det bra ut!

Dron
2013-06-10, 19:44
Satsar på detta, blir redigt mätt på frukosten, håller mig bra till lunchen, sjukt mätt efter lunchen och sen får jag nästan pressa i mig middagen, jag kommer knappast gå hungrig... :)