handdator

Visa fullständig version : När kan man börja "äta efter kroppens signaler" igen?


Barbastark
2013-06-08, 15:46
Vart på en ca 1 års deff nu och kommit ganska lågt i fett%. Innan denna diet så var jwg jäkligt bra på att hålla vikten genom att bara "köra på känn". Dock så är väll antagligen kroppens system lite fuckat nu och signalerar på ett sätt som bara syftqr till att få upp fett% till "normala nivåer" så att säga.

Så undrar, anpassar sig kroppen till den nya fett% eller komm den fortsätta signalera större energiintag än balans fram tills att fett% kommit upp till mer "pre-deff" nivåer?

Dreas
2013-06-08, 17:56
Jag vet människor som aldrig fått kroppens hungerkänslor att fungera igen efter diet. Jag själv hade det svårt de första 5-8kg upp innan det blev lättare. Kan dock inte gå på känn direkt.

Kischen
2013-06-08, 18:07
Jag ligger på balans/underskott dom dagar jag inte tränar och sedan ett överskott runt 1.500-2000 kcal träningsdagar (endast kolhydrater och protein dom dagarna)

Märker såklart skillnad på minskad hunger dagen/dagarna efter. Det gör saken mycket enklare att stå still i vikt än att snitta lika mycket varje dag.

Barbastark
2013-06-08, 18:43
Jag ligger på balans/underskott dom dagar jag inte tränar och sedan ett överskott runt 1.500-2000 kcal träningsdagar (endast kolhydrater och protein dom dagarna)

Märker såklart skillnad på minskad hunger dagen/dagarna efter. Det gör saken mycket enklare att stå still i vikt än att snitta lika mycket varje dag.

Och hur får du fram dessa siffror utan att räkna? Det jag är ute efter är att som "pre-deff" köra helt på känn. Enda gångerna jag räknade kcal innan deffen var vid "extrem situationer" där jag visste att jag antagligen inte skulle känna hunger motsvarande kroppens energibehov, som tex 6h mtb cykling o dyl

Nisseg
2013-06-08, 19:42
Intressant frågeställning. Har själv alltid efter viktnedgång förr eller senare kommit ikapp tidigare vikt om jag slutat tänka och endast ätit efter känsla. Jag har dock inte tidigare hållit särskilt långa dieter, och tidigare har mycket av viktnedgången förmodligen varit vätska, som resulterat i att man snabbt stigit.

Kischen
2013-06-08, 20:08
Och hur får du fram dessa siffror utan att räkna? Det jag är ute efter är att som "pre-deff" köra helt på känn. Enda gångerna jag räknade kcal innan deffen var vid "extrem situationer" där jag visste att jag antagligen inte skulle känna hunger motsvarande kroppens energibehov, som tex 6h mtb cykling o dyl

Jaha ok, det är en annan femma. Det går ju att uppskatta ganska enkelt men annars har jag inget problem att räkna, jag gör det på min ekonomi också. Inte som att jag räknar varje hundralapp utan det är lite mer casual.

Du känns på tok för nojig för att klara att inte ha kontroll, no offence.

BobaFett
2013-06-08, 21:03
Att gå efter hunger funkar inte för att hålla bra form för de flesta. Se så bra det går för amerikanerna :p

Själv håller jag lika bra koll nu som under deff, tycker att det funkar bra och har blivit en vanesak. Har hållit mellan 6-9% nu i 2-3 år.

Rabiat
2013-06-08, 21:07
Man säger ju att tio veckor etablerar en vana ordentligt, så efter strikt räkning i 10v på balans kanske du kan börja strunta i det och bara checka in då och då?

raddum
2013-06-08, 21:34
Bra fråga. Som folk tidigare nämner har man ju naturligt en tendens att äta upp sig efter deff, kroppen söker väl sin setpoint, homeostasis. Nuförtiden har jag mer eller mindre koll - deff eller icke.

Nutrid
2013-06-09, 02:12
Som många andra påpekat så vill kroppen tillbaka till den setpointen du har.

Dock så går det att göra det bästa av situationen och faktiskt äta proteinrikt och försöka att köra ett "kompenserar-tänk" som jag kallar det. Äter du mycket en helg så drar du ner på kalorierna de efterkommande dagarna etc.

Det är dock bara kontraproduktivt att försöka ligga på sjukt lågt BF hela året om om du faktiskt vill bygga något också. Det krävs att man drar på sig lite fläsk oftast.

Depzon
2013-06-09, 07:07
Är det första gången du deffar kan det vara ganska svårt att veta. Min kropp siktar alltid på sin trivselvikt, som kanske höjts från föregående år om jag bulkat ordentligt. Jag skulle gissa att du kan vara bra på att självreglera så du inte blir tjock, men däremot kanske du snabbt, alltför snabbt, skulle gå upp till trivselvikten igen om du inte utövar viss askes vad gäller maten.

Barbastark
2013-06-09, 07:22
Försöker "tuna in" på så många kroppsliga signaler som möjligt och inte enbart just hunger. Bli bra på att skilja på "sugen på" och "nu behöver min kropp x" osv. Även tänkt ta till lite "autokorrigeringsmetoder" som nån 24h fasta då och då.

Förhoppningsvis går det bra. Tanken på att helt kunna gå efter "lyssnandet på kroppen" och ändå nå sina kroppskompositionsmässiga mål är jäkligt lockande.