handdator

Visa fullständig version : Vilken av följade personer/karaktärer är kvinnligast?


filmjölk
2013-06-07, 19:43
I jämnlikhetens namn får vi rösta fram vem av följande som är kvinnligast. Försök sköta er. Försök avstå ifrån att posta bilder eller liknande. 25valspoll, coming up!

Lellan
2013-06-07, 19:57
På listan tycker jag nog Amelia Adamo är det. Smart, lösningsorienterad, varm och verkar mån om kroppen, relationer, mat, njutning. Det är iaf den bild jag fått av henne - brukar faktiskt läsa intervjuer med henne just för att hon verkar vara en bra kvinna.

Senast jag läste en intervju så rev jag ur ett stycke o la i plånboken; kollade nu. Hon nämnde som den kvinna som inspirerat henne mest Aun San Suu Kyi, som fått fredpriset för sitt arbete för icke-våld och demokrati i Burma. Så jag la det på minnet (ok, plånboken) för egen inspo.

Carnes
2013-06-07, 20:01
1950~

Yes
2013-06-07, 20:02
Farrah Fawcett, Sophia Loren, Anne Hathaway och Gwyneth Paltrow förtjänar en plats långt upp i listan.

Maggie har alltid varit en Lady.

Silvia Saint var det länge sedan jag beundrade.

Pingu
2013-06-07, 20:08
Mat Tina skulle jag vilja nominera ! Glad lugn och trygg tjej som också kan laga mat :). Pingu kär

knuckles
2013-06-07, 20:34
Nigella är het.

Dreas
2013-06-07, 20:36
Direkt jag såg TS så tänkte jag Nigella, så fanns det valet, perfekt!

difeddy
2013-06-07, 20:58
Amen till Nigella! Hon är hawt, även om tekniskt sett skulle kunna vara min mormor.

aijou
2013-06-07, 21:06
Joan från Mad Men såklart!

http://images2.wikia.nocookie.net/__cb20120315102532/madmen/es/images/4/45/Joan_Holloway.jpg

panzerpig
2013-06-07, 21:10
Nigella är snygg och kan laga mat. /tråd

Ristretto
2013-06-07, 21:16
Modesty Blaise.

David Brent
2013-06-07, 21:38
Kom igen alla, rösta på TS :-)

nissepelle
2013-06-07, 21:45
Sandra81

Latissimus Dorsi
2013-06-07, 21:51
Sandra81

utan tvekan, eller mallis :D

stridis
2013-06-07, 21:52
Sandra81

Bra tvåa, men vinnaren är:
http://actionflickchick.com/superaction/wp-content/uploads/2013/03/Tomb-Raider-lara-croft-tomb-raider-the-movies-1232176_1280_960.jpg

Olegh
2013-06-07, 21:52
Scarlet, baske mig.

stridis
2013-06-07, 21:55
Annars så ser ju Madeleine bra ut och är prinsessa. Knugen som svärfar? Nja...

Exdiaq
2013-06-07, 21:58
Babsan.

Lipservice
2013-06-07, 22:59
Du glömde Maryl Streep, holy moma... *drool*

ByggarBertil
2013-06-08, 09:16
Vem är Scarlet Johansen?

Lellan
2013-06-08, 09:57
En undran; gäller det bara utsidan? I så fall vill jag ändra mitt svar. Men jag tolkade pollen som att det gällde vilken som är kvinnligast person? :confused:

pwnyou
2013-06-08, 10:03
En undran; gäller det bara utsidan? I så fall vill jag ändra mitt svar. Men jag tolkade pollen som att det gällde vilken som är kvinnligast person? :confused:Hela paketet!

Annars skulle inte häxan eller Thatcher vara med, till exempel.

Jag valde Lara Croft för att hon är mest lik en kvinnlig version av James Bond/Indiana Jones.

filmjölk
2013-06-08, 10:18
En undran; gäller det bara utsidan? I så fall vill jag ändra mitt svar. Men jag tolkade pollen som att det gällde vilken som är kvinnligast person? :confused:

Vad tolkar du själv in i kvinnlighet? Enbart yta? Andra kvaliteer? Rösta på den du tycker är kvinnligast.

Lellan
2013-06-08, 10:21
Hela paketet!

Annars skulle inte häxan eller Thatcher vara med, till exempel.

Jag valde Lara Croft för att hon är mest lik en kvinnlig version av James Bond/Indiana Jones.

Ok, jag har ingen koll på Lara Croft om jag ska vara ärlig - iaf inte vad det gäller kvinnliga egenskaper. :)

Vad tolkar du själv in i kvinnlighet? Enbart yta? Andra kvaliteer? Rösta på den du tycker är kvinnligast.

Det gjorde jag! :) Men vore ju intressant när det röstas på tex skådisar - andra kanske har full koll på vilka de är, själv kan jag bara döma utifrån skådisprestation utifrån olika filmer.. :Virro Läser kanske för lite skvallerpress, bloggar el nåt!

Angel
2013-06-08, 11:01
Tråkiga alternativ som sjutton. Skulle nog säga Scarlett då.

Olegh
2013-06-08, 11:07
På listan tycker jag nog Amelia Adamo är det. Smart, lösningsorienterad, varm och verkar mån om kroppen, relationer, mat, njutning. Det är iaf den bild jag fått av henne - brukar faktiskt läsa intervjuer med henne just för att hon verkar vara en bra kvinna.

Senast jag läste en intervju så rev jag ur ett stycke o la i plånboken; kollade nu. Hon nämnde som den kvinna som inspirerat henne mest Aun San Suu Kyi, som fått fredpriset för sitt arbete för icke-våld och demokrati i Burma. Så jag la det på minnet (ok, plånboken) för egen inspo.

Är dessa alltså kvinnliga egenskaper du radar upp? *popcorn*

För mig låter det mer som att du beskriver Bra Människor (enligt dig).

pwnyou
2013-06-08, 13:22
När man ska avgöra den mest "kvinnliga" så ska man gå efter vem som är mest alfahona, enligt mig, inte den som har flest drag - både positiva och negativa - som kommer från kvinnliga könshormoner.

På samma sätt som när man avgör vem som är mest "manlig" så går man efter den som är mest alfahane, inte den som är minst kvinnlig (på gott och ont).

Att dricka öl tills man spyr och gruppvåldta kvinnor må vara "maskulint", men fan inte manligt. Att gråta över Justin Bieber och skära sig själv må vara "feminint", men fan inte kvinnligt. Catch my drift?

filmjölk
2013-06-08, 14:19
Härligt att se att jag leder!:hbang:

Lellan
2013-06-08, 14:35
Är dessa alltså kvinnliga egenskaper du radar upp? *popcorn*

För mig låter det mer som att du beskriver Bra Människor (enligt dig).

När man ska avgöra den mest "kvinnliga" så ska man gå efter vem som är mest alfahona, enligt mig, inte den som har flest drag - både positiva och negativa - som kommer från kvinnliga könshormoner.

På samma sätt som när man avgör vem som är mest "manlig" så går man efter den som är mest alfahane, inte den som är minst kvinnlig (på gott och ont).

Att dricka öl tills man spyr och gruppvåldta kvinnor må vara "maskulint", men fan inte manligt. Att gråta över Justin Bieber och skära sig själv må vara "feminint", men fan inte kvinnligt. Catch my drift?

@Olegh: this. Lite vad pwnyou beskriver mao.

Adamo är en kvinna som på ett skickligt sätt tycks få ihop livets alla delar framgångsrikt, med ett varmt fokus på medmänsklighet. Detta utan att slarva med sin kvinnlighet gällande yta, eller försöka agera på ett manligt sätt - dvs nått framgång på ett vad jag upplever som högst kvinnligt sätt.

Olegh
2013-06-08, 17:07
Haha, du beskriver kvinnligt agerande genom att skilja det från manligt! Klenare definition får man nog leta efter. Jag tyckte pwnyou skrev mest blaj. Alfa-schmalfa och lustiga föreställningar om stereotyper.

Det enda konkreta jag lyckats uttyda är att det är manligt resp. kvinnligt att vara snygg och framgångsrik.


Jag ska dock lägga in en brasklapp, eftersom jag inte klarar av att, i mitt eget huvud, sätta fingret på vad jag tycker i frågan. Än mindre framföra det som en vettig ståndpunkt.

filmjölk
2013-06-08, 17:32
Poängen är att man i min poll och tråd får mäta kvinnlighet precis hur man vill. Därför är det en ganska stor bredd av olika kvinnligheter representerade.

En intressant dam som hittils inte fått en enda röst är Grevinnan Erzebeth Bathory som föddes 1560, fängslades 1610 och dog i fångenskap 1614.

Snygg, adlig, smart, framgångrik och dessutom mördade hon 612 (sexhundratolv!) unga flickor, torterade dem i månader, drack och badade i deras blod. En favorit hon skall ha haft är en järnjungfru (tänk en kista med långa spikar i som genomborrar kroppen) med en slags sil i botten och ett badkar under som hon satt naken i när blodet rann från den döende över kroppen, som en slags dusch.. En annan grej hon körde med på sina offer var långa spjut som hon pressade in i underlivet ända tills de stack ut genom munnen. Jack the Ripper mfl. manliga seriemördare kommer inte ens i närheten,

Oxe
2013-06-08, 17:35
jag lägger det i sättet att vara primärt, 1950talets hemmafruar är det jag klassar som klassikt kvinnligt.

Hur alphakvinna (låter stört btw) nån är genom att besitta manliga attribut, ser jag inte som kvinnligt

narcissisten
2013-06-08, 17:54
Adamo är en kvinna som på ett skickligt sätt tycks få ihop livets alla delar framgångsrikt, med ett varmt fokus på medmänsklighet. Detta utan att slarva med sin kvinnlighet gällande yta, eller försöka agera på ett manligt sätt - dvs nått framgång på ett vad jag upplever som högst kvinnligt sätt.

Adamo är faktiskt grymt skarp. Hade henne som gästföreläsare och blev kort sagt impad.

I övrigt är jag besviken över att inte få kunna rösta på mig själv. Eller på typ alla kvinnor. Röstar därför på TS istället.

StarkaUlf
2013-06-08, 17:56
följade :laugh:

Lellan
2013-06-08, 18:05
Haha, du beskriver kvinnligt agerande genom att skilja det från manligt! Klenare definition får man nog leta efter.

Om det finns två motpoler, manligt resp kvinnligt är det väl inte orimligt med jämförelse. Men definitionerna syftade ju till vad jag anser är kvinnligt; att det finns tydlighet o styrka i kvinnliga drag.

Tex så är "varm" för mig "känslosam" på ett bra sätt, att nå framgång utan att (hur jag uppfattat det) kliva på andra - snarare genom att fokusera på positiva saker och uppmärksamma även andra (dvs inte strida utan snarare söka samarbete, relationsbaserat), hylla kvinnliga uttryck i estetik i form av att inte skämmas för att man månar om sig, .

@Oxe; på vilket sätt "man-alfar" hon genom ovanstående? Jag uppfattar att nå framgång på manligt sätt "konkurrera/strida" och kvinnligt "relationsbaserat, fokus på lösning". Att visa känslor på manligt sätt "aggressivitet, fysisk styrka, toppstyra" och kvinnligt "ömhet, värme, lugn, samarbete". Dvs att man absolut kan vara "alfig" på ett kvinnligt sätt, såväl som manligt, att "alfa" inte per definition är manligt. Jag uppfattar det mer som en slags naturlig ledarroll.

Det är väl snarare samhället; inte egenskaper som kan kopplas till kön; som gör att det isf anses kvinnligt att inte yrkesarbeta, ägna sig åt förutbestämda sysslor såsom att vårda, matlaga och uttrycka sig i hemmet och endast där.

Men skiitsamma, vi tycker väl olika bara. :)

@filmjölk; det är nog för att det inte anses som typiskt kvinnligt att plåga, mörda och vara sadist. ;)

Oxe
2013-06-08, 18:15
En kvinna kan ha "Alfa" tendenser/egenskaper (fan vad jag hatar ordet alfa och hur folk använder det) ömhet är inte en alfa egenskap, värme osv andra jättebra egenskaper är inte "alfa", Alfa är inte per definiton manligt Alfa är ett fåtal män som har egenskaper utöver pojkar. Manligt är mjukare ömare än Alfa.

En kvinna som hellre väljer familj och hem före ev karriär ser JAG som en kvinnligare kvinna.

Säger inte att det sist är rätt det är så jag ser på det.

Beholder
2013-06-08, 18:27
Yes först med att rösta på Cyborg!

Lellan
2013-06-08, 18:31
Adamo är faktiskt grymt skarp. Hade henne som gästföreläsare och blev kort sagt impad.

I övrigt är jag besviken över att inte få kunna rösta på mig själv. Eller på typ alla kvinnor. Röstar därför på TS istället.

Jag röstade på filmjölk i manligt tråden, då jag tycker det passar honom bättre.. :D

Intressant ang Adamo, hade gärna hört henne faktiskt.

En kvinna kan ha "Alfa" tendenser/egenskaper (fan vad jag hatar ordet alfa och hur folk använder det) ömhet är inte en alfa egenskap, värme osv andra jättebra egenskaper är inte "alfa", Alfa är inte per definiton manligt Alfa är ett fåtal män som har egenskaper utöver pojkar. Manligt är mjukare ömare än Alfa.

En kvinna som hellre väljer familj och hem före ev karriär ser JAG som en kvinnligare kvinna.

Säger inte att det sist är rätt det är så jag ser på det.

Du dissar hur jag tycker, säger att du inte kan ange en korrekt defintion och att den du nämner säkert inte är rätt, men beskriver hur du tycker. Jaha. :)

http://sv.wiktionary.org/wiki/alfahona

jenni
2013-06-08, 18:55
men vaa?!! är inte Catwoman med i omröstningen???

filmjölk
2013-06-08, 18:58
Jag röstade på filmjölk i manligt tråden, då jag tycker det passar honom bättre.. :D

L]

*hug*

stridis
2013-06-08, 19:12
men vaa?!! är inte Catwoman med i omröstningen???

Hulken är inte med i den manliga motsvarigheten...