handdator

Visa fullständig version : Hur tränar man magen på bästa sätt?


Oredsson
2013-06-07, 15:06
Hej!

Jag undrar vilka övningar man tränar magen på bästa sättet med. Vilka övningar är populära för att träna magen. Jag söker efter övningar att stärka magmuskulaturen på så att magen sugs in och håller sig där. Sen vill jag öka storlek på magrutor och få dem att växa.

Tack för svar!

pezrulezhaakon
2013-06-07, 15:14
Oredsson. Crunches och statiska övningar som plankan, samt att du medvetet tänker på och övar din hållning.

Anders The Peak
2013-06-07, 15:38
de flesta glömmer att magmuskulaturen är en andningsmuskel och missar att träna konditionsträning som är ett bra sätt för att få fram rutorna mer framträdande.

tlk
2013-06-07, 15:46
de flesta glömmer att magmuskulaturen är en andningsmuskel och missar att träna konditionsträning som är ett bra sätt för att få fram rutorna mer framträdande.

Diafragman dårå.. men den lär ju inte hjälpa till för att få fram några magrutor.

Rectus fungerar bara för att pressa ut luft ur lungorna när lungornas normala egenkontraktion inte klarar av det själv av olika anledningar. T.ex. vid hosta eller astmaanfall. Att träna konditionsträning skulle göra ett dugg för att få fram rutorna (bortsett från eventuell fettförbränning) ställer jag mig väldigt frågande till. Rectus används inte överhuvudtaget till normal andning.

major Pectoralis
2013-06-07, 15:53
Hej!

Jag undrar vilka övningar man tränar magen på bästa sättet med. Vilka övningar är populära för att träna magen. Jag söker efter övningar att stärka magmuskulaturen på så att magen sugs in och håller sig där. Sen vill jag öka storlek på magrutor och få dem att växa.

Tack för svar!

"suga in" känns som en "M transverus-grej". Den kan man träna genom att helt enkelt dra in, med eller utan annan magövning samtidigt.

rutor har dock inget med "transan" att göra . Det är rectus abdominis som står får dem. Den muskeln kan man nöta mycket på. Stor variation av övningar är bra. Bara fantasin sätter gränser men i grova drag så bör du nog ha övningar där du både lyfter torson och benen (inte nödvändigtvis samtidigt).

lågt kroppsfett är en genväg till rutor.

BobaFett
2013-06-07, 15:54
chrunches på nedåtlutad bänk med armarna rakt upp hållandes två hantlar. Känn efter vikten på hantlar, har man för tungt så blir det lite lättare och det tar inte lika mycket på magen.

Sen gillar jag den här: håll fast med händerna i en chins stång eller nåt sånt. För upp knäna mot hakan, sen ner och upp igen fast åt sidan, sen ner och upp mot hakan, ner och upp mot andra sidan o.s.v.

Sen kan du köra i roddmaskinen fast du lägger dig på bänken med ryggen i och greppar händerna där fötterna ska vara. Utgångsläget är raka ben rakt upp i vertikal vinkel med rumpan i. Sen lyfter du benen rakt upp genom att lyfta rumpan, (benen fortfarande raka pekandes uppåt i vertikal riktning). Därefter håller du rumpan på samma plats i luften men fäller benen framåt så långt ner du orkar. Helst tills hela kroppen är rak och lutar 45 grader från marken.

Sen tillbaka med benen till vertikalt och rumpan ner till utgångsläget.

Anders The Peak
2013-06-07, 18:50
Diafragman dårå.. men den lär ju inte hjälpa till för att få fram några magrutor.

Rectus fungerar bara för att pressa ut luft ur lungorna när lungornas normala egenkontraktion inte klarar av det själv av olika anledningar. T.ex. vid hosta eller astmaanfall. Att träna konditionsträning skulle göra ett dugg för att få fram rutorna (bortsett från eventuell fettförbränning) ställer jag mig väldigt frågande till. Rectus används inte överhuvudtaget till normal andning.

Nu menar jag hård ansträngning typ intervaller eller 60-100meters sprintlopp. Ger riktigt goda resultat på magmusklerna.

tlk
2013-06-07, 19:04
Nu menar jag hård ansträngning typ intervaller eller 60-100meters sprintlopp. Ger riktigt goda resultat på magmusklerna.

Aha. tänkte steady state. Men det kan jag tänka mig att lungornas normala elasticitet inte riktigt hinner med för att dra ihop lungorna snabbt nog så man får ta hjälp av magmusklerna för att snabba på.

Rimligtvis så ger sprintade rätt mycket rörelse runt "core" rent allmänt som måste stabiliseras upp så verkar göttans.

r1kkie
2013-06-07, 19:20
cable crunches sittandes på hällarna. Sjuk kontakt i magen!

Jappse
2013-06-07, 19:24
cable crunches sittandes på hällarna. Sjuk kontakt i magen!

Typ den jag kör + hanging leg raises (http://www.exrx.net/WeightExercises/HipFlexors/BWHangingStraightLegRaise.html) riktigt saftiga övningar

Ungkarlsliv
2013-06-07, 19:26
Hängande benlyft gillar jag väger man dessutom endel så blir det gratis greppträning :)

Matsa
2013-06-07, 19:29
Jag gillar strikta hängande benlyft, gärna ryggen mot en vägg. Hjulet är också trevligt.

Nu menar jag hård ansträngning typ intervaller eller 60-100meters sprintlopp. Ger riktigt goda resultat på magmusklerna.

Aha, då känns ju intervallerna jag gjorde igår då jag växlade mellan att knuffa släde och hamra på däck ganska opti. Bålen jobbar i bägge aktiviteterna och flåsandet var bland det jävligaste jag upplevt. :D

PureWhey
2013-06-07, 19:45
Jag kör hängande benlyft, cablecrunches (på knäna) och stående cablecrunches.

tjing
2013-06-07, 20:20
Plankan, fällkniv med vikt.

tlk
2013-06-07, 20:25
Tycker själv att front lever, planche push up, och flaggor ger bra träning för min mage. Även drakflaggor kan vara intressant.

Hreidmar
2013-06-07, 21:34
Tycker själv att front lever, planche push up, och flaggor ger bra träning för min mage. Även drakflaggor kan vara intressant.Fixar man dessa övningar har man väl en riktigt god bålstyrka redan? Jag bara kollapsar när jag försöker dragonflag och planche push up händer inget i, front lever blir inte mer än upp och ner utan kontroll :) Men jag fortsätter öva ^_^

Beemel
2013-06-08, 08:35
Fixar man dessa övningar har man väl en riktigt god bålstyrka redan? Jag bara kollapsar när jag försöker dragonflag och planche push up händer inget i, front lever blir inte mer än upp och ner utan kontroll :) Men jag fortsätter öva ^_^

Jag har inte särskilt bra bålstyrka och jag har nyligen börjat nöta på dragonflags.
Jag börjar i överläget och går ner till ungefär 45 grader (max vad jag klarar om jag ska orka vända) och sedan upp igen. Upprepar detta 2-3 gånger sen går jag så långsamt jag kan ner till horisontalläget (inte en sportmössa att lyfta därifrån), jag klarar oftast inte att gå hela vägen ner, sista 10-15 cm händer det att kroppen "faller" ner på bänken. Men det känns stabilare för varje pass så jag tror att jag är på rätt väg.
Provade att köra med böjda ben (vid knät) det kändes bara konstigt.

Bulten20
2013-06-08, 09:27
Dragonflags, hjulet och bålrullningar slaktar magen bra!!

Har läst någonstans att det är "bättre" att köra explosiva rörelser även för magen, rekryterar fler muskelfibrer. Ngn som vet mer? Minns bara lite vagt

toomas
2013-06-08, 09:51
Räcker det med en övning eller måste man köra massa olika? Jag tycker personligen bara att sittande cable crunches är effektiv på mig. Ska jag bara köra vidare på den då eller går jag miste om nått när jag utesluter andra övningar?

svenbanan
2013-06-08, 10:26
Räcker det med en övning eller måste man köra massa olika? Jag tycker personligen bara att sittande cable crunches är effektiv på mig. Ska jag bara köra vidare på den då eller går jag miste om nått när jag utesluter andra övningar?

Du missar ju ingen träning som har direkt med magrutor att göra om du kör crunches och det funkar bra för dig. Däremot missar du ju kanske en del andra magmuskler som inte har så mycket med det visuella utan mer med det funktionella att göra. Detta kan ju då i sin tur leda till att du inte klarar att nå din fulla potential i andra typer av lyft eller annan idrott. Tex så kan plankan kanske göra så att du inte blir lika wobblig i knäböj och att du får bättre hållning då du springer. Såna grejer.