handdator

Visa fullständig version : Sidreferenser i Words inbyggda referenssystem?


Danne2k
2013-06-07, 10:12
Lite random fråga..

Jag använder Words inbyggda referensfunktion. Uppgiften vi ska lämna in ska ha sidhänvisningar på varje källa, jag har alltså tagit information från olika ställen från samma bok och ska redovisa vad jag tagit från vilken sida på ett antal olika ställen.

Problemet är att jag inte vet hur man gör så det blir olika sidhänvisningar för olika referenser. Om man skriver in en sidhänvisning under "pages" så gäller ju den sidhänvisningen sen för alla referenser?!

Inte fan ska jag behöva lägga in samma referens flera gånger med enda skillnaden att det är olika sidhänvisningar? Verkar ju sjukt jobbigt/korkat isåfall.

Någon som har koll!?

Jag använder parentessystemet men kan tänka mig att använda något annat om det går att lösa.

TACK!

Danne2k
2013-06-07, 11:12
Hah, hittade det direkt efter, tror jag. Var bara att klicka på referenserna i texten, välja typ "Edit citation" och då kom det upp "Pages".

Scratch89
2013-06-07, 18:20
Vilket referenssystem använder ni? Är det på högskolenivå krävs det ändå rätt så ordentliga referenser. Vi inom medicinen använder oftast Vancouver och det är ett pyssel med alla semikolon och punkter och sådär. :D

Danne2k
2013-06-07, 18:50
Vilket referenssystem använder ni? Är det på högskolenivå krävs det ändå rätt så ordentliga referenser. Vi inom medicinen använder oftast Vancouver och det är ett pyssel med alla semikolon och punkter och sådär. :D

Läser till Sjukgymnast, använder oftast parentes eller APA men det är rätt blandat. Vad menar du med "ordentliga" referenser?

Men använder du inte words inbyggda referenshanterare? Den fixar ju sånt själv så länge du skriver in nödvändig info, oavsett referenssystem.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2

Scratch89
2013-06-07, 20:09
Läser till Sjukgymnast, använder oftast parentes eller APA men det är rätt blandat. Vad menar du med "ordentliga" referenser?

Men använder du inte words inbyggda referenshanterare? Den fixar ju sånt själv så länge du skriver in nödvändig info, oavsett referenssystem.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2

Jaha, jag trodde att alla av oss använde Vancouver, gillar det bättre än APA (som jag använde förut på en annan utbildning). Med riktiga referenser menar jag listan i slutet och inte i brödtexten, men EndNote kanske fixar det också?

tlk
2013-06-07, 20:17
Jaha, jag trodde att alla av oss använde Vancouver, gillar det bättre än APA (som jag använde förut på en annan utbildning). Med riktiga referenser menar jag listan i slutet och inte i brödtexten, men EndNote kanske fixar det också?

EndNote fixar det, ja. Inte kan man sitta och skriva referenslistan för hand :)

Scratch89
2013-06-07, 21:57
EndNote fixar det, ja. Inte kan man sitta och skriva referenslistan för hand :)

Äsch, det beror väl på hur lång den är. Nu till utkastet för mitt projektarbete (C-uppsats) gick det bra, men där är det bara 17-18 referenser. Däremot är det ju rätt smidigt att man på PubMed (och Scopus), med en enkel knapptryckning, få ut den aktuella referensen skriven enligt det referenssystem man vill. Sen är det ju det jobbiga med att sätta siffror överallt, men det löser EndNote. :)

tlk
2013-06-07, 22:09
Äsch, det beror väl på hur lång den är. Nu till utkastet för mitt projektarbete (C-uppsats) gick det bra, men där är det bara 17-18 referenser. Däremot är det ju rätt smidigt att man på PubMed (och Scopus), med en enkel knapptryckning, få ut den aktuella referensen skriven enligt det referenssystem man vill. Sen är det ju det jobbiga med att sätta siffror överallt, men det löser EndNote. :)

Ah just. Allt beror ju på.

Själv använder jag inte EndNote (fel OS), men zotero.. typ same shit, different GUI. Och generarer vancouver-refs automagiskt då också. Det är praktiskt. Är man som jag och sparar på sig enormt många studier så är det trevligt med tag clouds och "bibliotek" osv.

Hade ärligt talat inte ens orkat skriva en endaste referens för hand.

Siffror och referenser.. det löser LaTeX och BiBTeX *cupid*

mattilainen
2013-06-07, 22:31
har precis skrivit klart C-uppsatsen och har använt APA utan problem. Det är inga svårigheter och vi har skrivit alla referenser för hand hela tiden, även i referenslistan. Man lär sig exakt hur det ska se ut och när det behövts har vi kollat i manualen för APA-referenssystemet, t.ex. när det handlar om att referera till NE.se, eller något man inte refererar till lika ofta som böcker.

tlk
2013-06-07, 22:40
har precis skrivit klart C-uppsatsen och har använt APA utan problem. Det är inga svårigheter och vi har skrivit alla referenser för hand hela tiden, även i referenslistan. Man lär sig exakt hur det ska se ut och när det behövts har vi kollat i manualen för APA-referenssystemet, t.ex. när det handlar om att referera till NE.se, eller något man inte refererar till lika ofta som böcker.

Det är klart att det inte är några svårigheter.. Bara onödigt arbete.

mattilainen
2013-06-07, 22:50
Det är klart att det inte är några svårigheter.. Bara onödigt arbete.

Fast jag förstår inte vad det är för onödigt arbete? Jag ser inte problemet eller att det ska ta tid?

När du använder en referens skriver du antingen (Andersson, 2009) eller Andersson (2009) menar att...

När du lägger in en referens i texten för första gången så skriver du in den i referenslistan. Andersson, M. (2009). namn på boken i kursivt. Förlag: Hej.

Sen när du använder referensen nästa gång i texten tar det mindre än två sekunder att skriva (Andersson, 2009), eller Andersson (2009). Förstår verkligen inte hur detta tar tid, eller är jobbigt.

edit
Ska jag lära mig hur words egna referenssystem fungerar och liknande, tror jag detta tar längre tid än det tar att skriva ut hela referensen själ :p

Scratch89
2013-06-11, 16:26
Fast jag förstår inte vad det är för onödigt arbete? Jag ser inte problemet eller att det ska ta tid?

När du använder en referens skriver du antingen (Andersson, 2009) eller Andersson (2009) menar att...

När du lägger in en referens i texten för första gången så skriver du in den i referenslistan. Andersson, M. (2009). namn på boken i kursivt. Förlag: Hej.

Sen när du använder referensen nästa gång i texten tar det mindre än två sekunder att skriva (Andersson, 2009), eller Andersson (2009). Förstår verkligen inte hur detta tar tid, eller är jobbigt.

edit
Ska jag lära mig hur words egna referenssystem fungerar och liknande, tror jag detta tar längre tid än det tar att skriva ut hela referensen själ :p

I Vancouver ska referenslistan vara i den ordningen de dyker upp i texten, och inte som i APA i bokstavsordning. Så om man gör ett arbete och stoppar in en toppenkälla precis i början efter att alla referenser är klara, och man gör det manuellt... Ja, då får man ändra hela listan och alla siffror i parantesen. Det är grisigt. :D

Hackenschmidt
2013-06-11, 16:41
Fast jag förstår inte vad det är för onödigt arbete? Jag ser inte problemet eller att det ska ta tid?

När du använder en referens skriver du antingen (Andersson, 2009) eller Andersson (2009) menar att...

När du lägger in en referens i texten för första gången så skriver du in den i referenslistan. Andersson, M. (2009). namn på boken i kursivt. Förlag: Hej.

Sen när du använder referensen nästa gång i texten tar det mindre än två sekunder att skriva (Andersson, 2009), eller Andersson (2009). Förstår verkligen inte hur detta tar tid, eller är jobbigt.

edit
Ska jag lära mig hur words egna referenssystem fungerar och liknande, tror jag detta tar längre tid än det tar att skriva ut hela referensen själ :p

Jag håller med om att det är bra att klara av att göra det manuellt. Men själv använder jag refworks med deras program write-n-cite både för referenser i löpande text och referenslista. Jag tycker att det sparar mig väldigt mycket tid jämfört med att skriva ut allt själv. Skönt när man har 3-4 papers per termin med ca 20-30 referenser till varje. Dessutom gör refworks inga slavfel (i princip). :em: