handdator

Visa fullständig version : Magmusklernas form?


FitnessE
2013-06-07, 07:51
Jag är lite nyfiken på hur magmusklerna utvecklas när man tränar. Jag lägger inte så mycket fokus på min mage utan antar att den tränas när jag kör böj och mark (eftersom jag ofta får träningvärk i den då jag kämpar mycket med att lära mig bukstöd).

Jag ser bilder på tjejer som ser otroligt vältränade och deffade ut men har helt olika form på magen. Vissa har en raka midjor men magrutor som sticker ut och andra har väldigt smala midjor som timglas men lika utstickande rutor.

Är detta någon man kan påverka? Eller beror det på hur man är född? Ser olika personers muskler olika ut när de tränas? Eller kan man träna sig till en smal midja om man inte har någon?

cryx
2013-06-07, 08:39
Genetik, genetik, genetik.

Kvicksilver
2013-06-07, 08:59
1. Magen ska tränas på samma sätt som andra muskelgrupper om du vill ha större muskler. Gör du 100 sit-ups om dan... så blir du bra på sit-ups. Vill du ha större muskler välj kanske tre övningar och jobba med kanske tre sets om 15-20 reps. Gärna med extra vikter. Jag kör sit-ups med en viktskiva, plankan samt benlyft.

2. För att få dina nya fina magmuskler att synas finns bara ett sätt... BRÄNN FETT! Magen är ett ställe med relativt mycket fett, mer på män än kvinnor, och kommer därför för de flesta att vara jobbigare att få bort än tex fett på armarna. Dvs man ser ådror på armarna långt före rutorna tittar fram. Påpekar detta då många tror dom har en mycket lägre fettprocent än dom egentligen har när dom börjar få ådror som poppar ut på överkroppen. En person som har en hög andel av sitt kroppsfett runt magen kommer således att behöva gå ner mer i fettprocent än någon med mer jämnt fördelade fettdepåer för att få synliga resultat. Fettdepåernas placering är främst genetiskt betingade. Tänk på att det går inte att punktförbränna fett!!!

3. Formen på dina magmuskler och huruvida du får 4, 6 eller 8 pack är genetiskt bestämt. Dock kan man ju precis som med övriga muskler påverka storleken vilket i sin tur påverkar hela paketets totala utseende. Många modeller tex tränar aldrig musklerna på sidan för att hålla midjan så smal som möjligt. Om du tex tittar på vissa friidrottare så har dom ingen "getingmidja" då dom tränar hela bålen runt om. Är det bara utseendet man är ute efter kanske man ska passa sig för att bygga för mycket på magens sidor då ett tunt lager fett ovanpå räcker för att man ska få "kärlekshandtag".