handdator

Visa fullständig version : Att bedömma övningar som du kan behöva.


Ghoetic
2013-06-07, 00:18
Jo jag tog upp träningen igen efter ett uppehåll, och iom att man är familje far osv så kör jag en förkortad "rutin" dvs kvalitet över kvantitet.

som ett eget exempel så körde jag för någon dag sen enbart bänkpress och militärpress, thats it. Jag tänkte att triceps får väll rätt så mycket stryk av det.

Jag vet att träningsvärk inte är någon markör för hypertrofi, men det är väl en slags markör för vars microtrauma har åstadkommits?

Iaf resultatet var enorm träningsvärk i bröst och axelpartiet, inget alls i triceps.

Utifrån detta bedömer jag att okej, en slags triceps övning vill jag ha med.
I mitt fall blir det hantel extension.

Nu till frågan, är detta en logiskt resonemang? :) ge även egen synpunkt.

MtotheM
2013-06-07, 00:43
Träningsvärk indikerar att dom muskler som värker har arbetat, men säger ingenting om vilka muskler som inte arbetat.

Om jag hade begränsad tid så skulle jag i första hand se till att jag hinner köra grunden som jag tycker borde se ut på följande vis:

Böj
Bänk
Mark
Vertikal dragövning (Chins/latsdrag)
Horisontell dragövning (Pendlay row/sälrodd)
Militärpress/press

Därefter skulle jag tänka på vad mer jag kan lägga in.

Jag tror nog däremot att triceps får tillräckligt med stryk av bänk och press för att man ska få bra utveckling i den utan att lägga in specifika övningar.

Ghoetic
2013-06-07, 00:57
Träningsvärk indikerar att dom muskler som värker har arbetat, men säger ingenting om vilka muskler som inte arbetat.


Sant, men jag utgick från att jag var färsk igen. dvs en som tränat får inte lika lätt träningsverk, frågan är bara om det kan vara en indikator när man är så att säga "färsk" dvs långt uppehåll.

Innerligt så vill jag verkligen att pressövningar skulle ge all stimulans för triceps, men detta + en annan herre vid namn Berkhan har även utalat sig att triceps assistans kan vara en nödvändighet.

Har du själv lyckats bra med bara pressövningar?

MtotheM
2013-06-07, 09:51
Sant, men jag utgick från att jag var färsk igen. dvs en som tränat får inte lika lätt träningsverk, frågan är bara om det kan vara en indikator när man är så att säga "färsk" dvs långt uppehåll.

Innerligt så vill jag verkligen att pressövningar skulle ge all stimulans för triceps, men detta + en annan herre vid namn Berkhan har även utalat sig att triceps assistans kan vara en nödvändighet.

Har du själv lyckats bra med bara pressövningar?

Jag får aldrig träningsvärk i triceps om jag inte kör typ 10+ repetitioner, även efter uppehåll, medan andra verkar få det, så det är nog väldigt individuellt. Jag skulle alltså inte dra allt för stora slutsatser från bristen på träningsvärk.

Jag har lyckats bra med att öka i styrka, men kan inte uttala mig om storleken då jag inte mäter progression på det sättet. Jag sitter väl inne med ~43cm utan specifik träning för varken triceps eller biceps samt väldigt kort bicepsfäste (alltså ingen stor peak).

Känner du att du vill slänga in en tricepsövning så ser jag inga problem med det däremot.

Knatcharn
2013-06-07, 10:27
Innerligt så vill jag verkligen att pressövningar skulle ge all stimulans för triceps, men detta + en annan herre vid namn Berkhan har även utalat sig att triceps assistans kan vara en nödvändighet.

Tänk såhär:

Triceps växer nog hyfsat utan isolation men vill jag att den skall dunderväxa så lägger jag in någon tricepsövning. Finns tiden så gör det, finns den inte så är det inte så mycket att fundera över. :)