handdator

Visa fullständig version : Går ner jätte sakta?


sashatasha
2013-06-06, 11:36
Har gå/joggat 1 mil om dagen och legat på 500-700 kcal högst i 3 veckor nu. Att äta så lite är såklart inte hälsosamt men det struntar jag i. Iaf ibörjan gick jag ner fort men "fastnade" eller nåt för en vecka sedan, har fortsatt hålla detta ändå men när ska det gå över? Och hur kan jag gå ner i vikt så sakta när jag ligger på så lågt kalori intag? Jag gick till och med ner fortare när jag åt 1200 kcal om dagen för något år sen.. Alla som äter typ vlcd och sånt går ju ner jätte fort?

Och svältläge var ju en myt??

Med vänlig hälsning!

tlk
2013-06-06, 11:42
Varför återgår du inte till 1200kcal om det fungerade bättre?

Att du får nedreglering av metabolism på 500kcal om dagen efter 3 veckor förvånar inte mig iaf. Tryck in 2000kcal nu på lördag.

sashatasha
2013-06-06, 11:44
Varför återgår du inte till 1200kcal om det fungerade bättre?

Att du får nedreglering av metabolism på 500kcal om dagen efter 3 veckor förvånar inte mig iaf. Tryck in 2000kcal nu på lördag.

För att dom flesta säger ju att ju lägre kcalintag man har per dag desto fortare går man ner.. Men det stämmer inte alltså?

Fjrebqll
2013-06-06, 12:00
De flesta som kör vlcd på detta forum använder sig även av refeed då och då där dom intar lite större mängder kolhydrater för att uppreglera ämnesomsättningen har jag förstått.

Här har du kanske lite användbar info:
http://traningslara.se/svaltlage-lag-amnesomsattning-del-1-sanning-eller-myt/

tlk
2013-06-06, 12:03
För att dom flesta säger ju att ju lägre kcalintag man har per dag desto fortare går man ner.. Men det stämmer inte alltså?

"De flesta" säger rätt så ofta en massa trams.

Det rör sig om skillnaden mellan kcal in och kcal ut.


Finns ju även att du börjar få bristsymtom om du inte är noga med att få i dig dina vitamineraler och dylikt.

mattilainen
2013-06-06, 12:49
ibland fastnar vikten och några dagar senare så "!släpper" det och du har tappat din vikt.

Ronn
2013-06-06, 13:25
En eller flera i kombination av följande skulle kunna förklara det:

För kort mätperiod.
Vätskeretention.
Minskad spontan aktivitet på grund av underskott.
Du överskattar din förbrukning.
Du underskattar ditt intag.

Nisseg
2013-06-06, 13:47
Om det du säger verkligen stämmer, vad gäller kcal-intag mm. så beror det med största sannolikhet på att din kropp behåller vätska, vilket i sin tur kan bero på en rad olika anledningar, som tex. mycket salt i maten, mycket kolhydrater, vätskebrist (kroppen behåller vätska om du får vätskebrist) mm.

Detta har hänt flera gånger under min nuvarande, snart 3 månader långa deff, man upplever det som platåer. Det kommer dock släppa om du gör rätt och håller fast vid dieten - alltså inte ger upp. Att ta en paus med vågen ett tag kan vara en idé.

sashatasha
2013-06-06, 14:17
Ja alltså jag brukar äta:
250 g 1% fett kvarg med 1 dl blåbär - typ 270 kcal
sen ett ägg - 85 kcal
en burk tonfisk med endast bladsallad och kryddor - 150 kcal
1 nektarin - 65 kcal
1 dl keso - 70 kcal
kaffe och kostillskott - 20 kcal

Kört på det i 3 veckor nu.. Ibland är det fest och då äter jag den där nektarinen. Annars sådär. Men somsagt man kan ju fastna men undrar bara hur lång tid det tar.. kanske borde variera träningen.. går/joggar somsagt exakt 1 mil varje dag.

Får låta det gå en vecka till annars måste jag ju ha något fel!

King Grub
2013-06-06, 14:21
Det du borde göra är att öka kaloriintaget, öka proteinintaget, och styrketräna i stället för att konditionsträna.

sashatasha
2013-06-06, 14:24
Det du borde göra är att öka kaloriintaget, öka proteinintaget, och styrketräna i stället för att konditionsträna.

Okej, jag ska nog variera intaget. Så inte kroppen vänjer sig eller nåt. Kan protein höja ämnesomsättningen något? Eller saktar protein ner den?

Fjrebqll
2013-06-06, 19:09
Okej, jag ska nog variera intaget. Så inte kroppen vänjer sig eller nåt. Kan protein höja ämnesomsättningen något? Eller saktar protein ner den?

Styrketräning.

Bryggan
2013-06-06, 22:15
En eller flera i kombination av följande skulle kunna förklara det:

För kort mätperiod.
Vätskeretention.
Minskad spontan aktivitet på grund av underskott.
Du överskattar din förbrukning.
Du underskattar ditt intag.Says it All! +1

Bryggan
2013-06-06, 22:25
Det hade ju iofs vara lite kul att veta längd och vikt på dig just nu. Det kommer att säga en hel del om ditt allmäntillstånd just nu.