handdator

Visa fullständig version : Högreps trappa i knäböj


Beemel
2013-06-05, 18:56
Har fått för mig att träna på ett nytt sätt i knäböjen då jag vill bygga en kombination av styrka och uthållighet (kampsportare utanför gymträningen).
Kör 10 reps på bara stången, lägger på 10 kg kör 10 till o.s.v. Upp till 70-80 kg. Därefter kör jag 5x5 på den vikt jag för tillfället ligger på (vilket är 82,5 just nu)

Är det hör ett helt idiotiskt sätt att köra på? Eller är det någon som har erfarenhet av liknande upplägg?

Det blir ungefär 90-110 (kör ibland några extra 10:or på lägre vikt) böj allt som allt och jag brukar klara av hela upplägget på 15-20 min.

Så vad sägs? För och nackdelar?

Kör efter böjen även utfall, raka marklyft, benspark och bencurl på benpassen, men dessa med lite vanligare "traditionella" 3x10 varianter.

monsa123
2013-06-05, 19:04
Körde ett fruktansvärt jobbigt uthållighetspowerset i knäböj för några veckor sedan.

Körde ett enda stort droppset dvs ingen vila mellan något set.

Körde: 12 reps @ 80 kg, 10 reps @ 100 kg, 8 reps @ 120 kg sen hela vägen tillbaka.

Beemel
2013-06-05, 19:06
Körde ett fruktansvärt jobbigt uthållighetspowerset i knäböj för några veckor sedan.

Körde ett enda stort droppset dvs ingen vila mellan något set.

Körde: 12 reps @ 80 kg, 10 reps @ 100 kg, 8 reps @ 120 kg sen hela vägen tillbaka.

Ok, alldeles för tungt för mig, skulle kanske kunna köra det på 50-70-90. Ska prova någon gång.

Birkharju
2013-06-05, 19:14
Låter som det skulle fungera bra. Dock vore det nog bättre om du förlängde setvilan under de tunga seten(jag antar att den är kort då hela knäböj-sessionen tog 15-20 min). Tränar man 5x5 så brukar man ha som mål att bli starkare och en kort setvila är inte speciellt gynnsamt i det avseendet.

Beemel
2013-06-05, 19:20
Låter som det skulle fungera bra. Dock vore det nog bättre om du förlängde setvilan under de tunga seten(jag antar att den är kort då hela knäböj-sessionen tog 15-20 min). Tränar man 5x5 så brukar man ha som mål att bli starkare och en kort setvila är inte speciellt gynnsamt i det avseendet.

Nej det är sant. Skulle nog kunna förkorta vilan på de lättare seten och förlänga för 5x5.

Birkharju
2013-06-05, 19:28
Nej det är sant. Skulle nog kunna förkorta vilan på de lättare seten och förlänga för 5x5.

Tror du inte att du skulle prestera bättre om du provade köra 5x5 innan högrepparna?
Jag kan tänka mig att för att få bästa möjliga överföring till kampsporten gällande knäböjen av uthållighetskaraktär så bör du fortfarande ha en hög nivå av trötthetsämnen i musklerna när du går på nästa set. Dvs aldrig vara återhämtad efter setvilan. Egentligen samma princip som någon som mjölksyretränar i form av löpträning.

Beemel
2013-06-06, 04:28
Tror du inte att du skulle prestera bättre om du provade köra 5x5 innan högrepparna?
Jag kan tänka mig att för att få bästa möjliga överföring till kampsporten gällande knäböjen av uthållighetskaraktär så bör du fortfarande ha en hög nivå av trötthetsämnen i musklerna när du går på nästa set. Dvs aldrig vara återhämtad efter setvilan. Egentligen samma princip som någon som mjölksyretränar i form av löpträning.

Jo så kan det nog vara. Men samtidigt så tycker jag det är bra att jag kan köra riktigt strikt och gradvis öka belastningen, känns som om jag får ett bättre utförande även på högre belastningar på så sätt. Kanske bara är inbillning, men det är så det känns. Ska priva att vända på det någon gång.

mattepatte
2013-06-06, 05:57
Körde ett fruktansvärt jobbigt uthållighetspowerset i knäböj för några veckor sedan.

Körde ett enda stort droppset dvs ingen vila mellan något set.

Körde: 12 reps @ 80 kg, 10 reps @ 100 kg, 8 reps @ 120 kg sen hela vägen tillbaka.

Jag testade köra lätta reps på böjen, men konditionen tog stop före benen, inget du upplevde?

Beemel
2013-06-06, 06:08
Jag testade köra lätta reps på böjen, men konditionen tog stop före benen, inget du upplevde?

Jo lite grann, men det är lite av syftet för mig. Att balansera upp kondition och styrka, hoppas på att den svagaste länken av de två är det som kommer förbättras mest och därigenom hamna i en bra balans för mina ändamål.