handdator

Visa fullständig version : Min galna släkt, part 72


filmjölk
2013-06-05, 13:09
Min brorson är 10 bast. Nyligen lyckades han med konsstycket att stjäla skolans alla brännbollsrack och använda dessa som projektiler genom sina klassrumsfönster (han är stor och stark för sin ålder)när han hade blivit utkörd ifrån en lektion.

Innan det hade han grävt upp skolans blomsterrabatt, stulit en morakniv och tillsammans med en kompis hotat sin fröken med en elektrisk borrmaskin.

han och två ungar till i samma klass är helt utom kontroll och vid ett tillfälle när de ströp en annan unge (han började! - yeah right) fick fröken gripa in och örfilade min brorson.

Situationen är ohållbar och alla tre ungarna har blivit avstängda fram till sommarlovet.

Då tar min brorsa och hans exfru (pojkens mamma) samt Polska mormor (som är galnast av alla)och anmäler läraren och kallar hennes tilltag för misshandel och "överfall". Dessutom kan de ju inte bara ta semester sådär, jobbet är ju så jävla viktigt, dessutom kan ju inte skolan bara stänga av sådär för det är ju tydligen skolplikt.

(jag förstår skolan till 100%)

Så då det ju givetvis jag som får ta hand om ungen rätt många dagar, men hos mig sköter han sig.

Vad skall man göra? :(:(

Juxta
2013-06-05, 13:13
I stil med 4263s tankegångar i tråden om djurs rättigheter: ta ut han i skogen och skjut honom.


Självklart är jag inte allvarlig om någon sjuk människa skulle missförstå.

Scratch89
2013-06-05, 13:14
Hur är situationen hemma, då?

PowPow
2013-06-05, 13:17
Ingen poll?

Lipservice
2013-06-05, 13:19
Dagens uppfostran är icke existerande. Lär man inte ut hut från födsel får man skylla sig själv.

xodd
2013-06-05, 13:20
Vi behöver helt klart gå över till mer linjalinriktad uppfostran igen.

filmjölk
2013-06-05, 13:22
Hur är situationen hemma, då?

För pojken? hemma hos sin pappa är det väl sådär, han har en låtsasbror som är ungefär likadan och 311 halvsyskon, bonussyskon, etc. samma hos morsan.

Inget stryk eller missbruk, föräldrarna har inkomster (brorsan har hög), mycket fri uppfostran :/ men ungen har ju typ 4 olika hem så han är väl lite rotlös.

mini
2013-06-05, 13:22
Har han utretts någonstans?

filmjölk
2013-06-05, 13:23
Har han utretts någonstans?

Japp, ingen adhd, aspergers etc. han är tydligen normal och normalbegåvad.

Scratch89
2013-06-05, 13:27
Är det någon som suttit sig ner och pratat med pojken då? Om vad han känner, vad han tycker och vad han vill?

Knatcharn
2013-06-05, 13:29
Ingen poll?

I det här fallet är det väl vi andra som skapar pollen åt filmjölk... :)

Vad sägs om att avskräcka från våld och skippa dagens TV-spel och filmer som glorifierar våld och riktar sig till vuxna?

mini
2013-06-05, 13:30
Det låter ju som att han skulle behöva komma bort från sina lika okontrollerade kompisar, sin familj ibland, och hitta något som kan kanalisera hans energi och kreativitet. Ett stödboende och en hobby kanske? Vad säger han själv om sitt beteende?

Red Apple
2013-06-05, 13:30
Är det någon som suttit sig ner och pratat med pojken då? Om vad han känner, vad han tycker och vad han vill?

Bra fråga, det undrar jag också. Med tanke på hemsituationen du beskriver så skulle det kanske tjäna med samtal hos kurator/psykolog?

hugok
2013-06-05, 13:31
Det verkar ju som att han trivs hemma hos dej eftersom han sköter sej där. Jag skulle gissa att han ser upp till dej lite som en förebild. Om så är fallet så har du otroligt mycket makt att få honom på banor igen. Du kan ju alltid visa honom skivstången så får han något att göra så han slipper uträtta satyg. Prata med honom om att sköta sej.

Förresten, var det samma kille som brukade bajsa på sej?

filmjölk
2013-06-05, 13:33
Förresten, var det samma kille som brukade bajsa på sej?

japp

filmjölk
2013-06-05, 13:37
Är det någon som suttit sig ner och pratat med pojken då? Om vad han känner, vad han tycker och vad han vill?

När jag gör det är han så ursäktande, trevlig och har dåligt samvete etc. (Men det är ofta alla andra som är dumma)

Det låter ju som att han skulle behöva komma bort från sina lika okontrollerade kompisar, sin familj ibland, och hitta något som kan kanalisera hans energi och kreativitet. Ett stödboende och en hobby kanske? Vad säger han själv om sitt beteende?

Han har redan fyra/fem olika ställen han bor på någorlunda regelbundet (mamma, pappa, mig, mormor, farfar)...alldeles för manga imo, att lägga till ytterligare...vetifasen.

Juxta
2013-06-05, 13:40
Det låter ju onekligen som barnet reagerar på sin brist av stablititet.

mini
2013-06-05, 13:57
Han har redan fyra/fem olika ställen han bor på någorlunda regelbundet (mamma, pappa, mig, mormor, farfar)...alldeles för manga imo, att lägga till ytterligare...vetifasen.

Då får man ta bort de ställen som inte gynnar honom.
Kan han inte få hjälp av skolkuratorn eller BUP?

tjabon
2013-06-05, 14:11
Knyter han an till dej, så led honom in i de Tunga Knäböjens underbara rike ...:d

Knatcharn
2013-06-05, 14:25
Knyter han an till dej, så led honom in i de Tunga Knäböjens underbara rike ...:d

:D

Det kan väl vara så att han gör allt för att få uppmärksamhet, med tanke på alla olika hem med 43 syskon i varje? Som ett "skrik på hjälp", han har ingen som lyssnar?

D Andersson
2013-06-05, 15:12
Här ser vi vad avsaknad av auktoriteter leder till.
Framförallt hemma, men givetvis även i skolan, hos sociala myndigheter samt polis.

Solros
2013-06-05, 15:59
Kan man inte stoppa in honom på något hem? Låter snarare som att han borde sitta inspärrad än att springa runt bland vanliga barn.


hotat sin fröken med en elektrisk borrmaskin.
ströp en annan unge...


han är tydligen normal och normalbegåvad.

Vad fan ställs det för kriterier på barn nuförtiden? Om det där är normalbegåvat så känner jag flera små Einsteins!

Ronn
2013-06-05, 16:00
klart grabben ska ha ett playstation

Doctor Snuggles
2013-06-05, 16:23
Låter som kastrering vore på sin plats.

Thornblom
2013-06-05, 17:33
Ta med grabben till gymmet och lär han marklyft. Problem solved :D

Lillgrabben
2013-06-05, 18:53
Vad fan ställs det för kriterier på barn nuförtiden? Om det där är normalbegåvat så känner jag flera små Einsteins!

Man kan säkerligen vara tämligen begåvad för att inte säga rent skitintelligent, men ändå vara socialt handikappad så att man inte kan föra sig i andras sällskap.

Fordon
2013-06-05, 19:03
Det är dessa barn som, om inget görs, växer upp och blir kriminella. Redan från lågstadiet visste man vilka som bara skulle bli värre och värre och nu nästan 20 år senare ser man att alla såna man trodde så om, blev kriminella.

Sniggel
2013-06-05, 23:49
Man kan säkerligen vara tämligen begåvad för att inte säga rent skitintelligent, men ändå vara socialt handikappad så att man inte kan föra sig i andras sällskap.
+1

Det är dessa barn som, om inget görs, växer upp och blir kriminella. Redan från lågstadiet visste man vilka som bara skulle bli värre och värre och nu nästan 20 år senare ser man att alla såna man trodde så om, blev kriminella.
+1. Antagligen kan påpekanden från andra, om deras förutspådda öden, öka riskerna rejält för att det där händer. Känner en som gått igenom det där men som otroligt nog verkar ha kommit (jämförelsevis) på fötter igen efter sin fängelsevistelse pga misshandel och narkotikarelaterat straff. Odiagnostiserad ADHD bl a.

En annan 10-åring med ADHD är fruktansvärt stökig/sprallig/spontan och kan ha skitsvårt med fokus. T ex har problem att koncentrera sig så pass att han kan uppfatta ett budskap som består av mer än en mening. Däremot verkar han vara tokigt snabb på att läsa av nya miljöer och hitta sätt att nyttja den till sin fördel. Han har beskrivit sina upplevelser med orden "det dansar i mitt huvud".
Han är dock mycket mer balanserad när han nyligen tagit sin medicin.

Ytterligare en bekant 30+ med ADHD, eller ADD snarare kan vara otroligt snabbtänkt när det gäller logiska problem, spatial analys eller matematik. Men verka helt blåst i vissa andra sammanhang eller haka upp sig på totalt irrelevanta saker man snackade om för 30 minuter sen.

Så begåvning är ju rätt brett vad det kan innebära IMO. (Nu hade alla mina exempel diagnoser men men :P)

Baronpanda
2013-06-06, 01:09
Det är dessa barn som, om inget görs, växer upp och blir kriminella. Redan från lågstadiet visste man vilka som bara skulle bli värre och värre och nu nästan 20 år senare ser man att alla såna man trodde så om, blev kriminella.

Ja för det är ju verkligen alla som haft problem i ung ålder som blir kriminella, inte dom som haft helt stabil o perfekt uppväxt slår de inte slint för..eller?

Ignatius72
2013-06-07, 10:49
Då får man ta bort de ställen som inte gynnar honom.

Precis, mer av det som funkar och mindre av annat.

Kan han inte få hjälp av skolkuratorn eller BUP?
Nej.

I stora drag så är det ju killen som bär på ett symptom för familjen. Alltså måste man jobba med alla samtidigt.

filmjölk
2013-06-07, 10:55
I stora drag så är det ju killen som bär på ett symptom för familjen. Alltså måste man jobba med alla samtidigt.

Tänkvärt och stämmer nog, tackar Ignatius!

Klein
2013-06-07, 11:07
Inse att det är fel på skolan och inte på pojken. Sådär är många pojkar och det är bara verkligheten. Gilla den eller hata den. Men acceptera den så att problemet kan lösas. Pojken och hans kamrater behöver mycket lek och fysisk aktivitet samt starka manliga rollmodeller. Inte en inrutad tråkig skola med en oförstående fröken som gnäller och gnäller.