handdator

Visa fullständig version : knäböj teknik!


björne92
2013-06-05, 11:06
tja tänkte höra om knöböjen, har tills nu kört med kudde men har försökt avsluta nu lite stegvis med den, vad är fördelarna att inte ha?, för tycker de trycker så jävla hårt när man har 130 på ryggen..
hur bör man också placera stågen på ryggen, alltså vart någonstans?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Linjedomarn
2013-06-05, 11:10
Lägg inte stången på ryggen utan på trapzen. Ta ett rätt smalt grepp om stången så du trycker upp dina trapz lite och sedan lägger du stången på dom. Känner själv inte av något på 130kg på så sätt.

björne92
2013-06-05, 11:17
men provat att ha på trapzen de gör ku nästan mer ont, kanske för man är så stel där :O

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

r1kkie
2013-06-05, 11:27
Vanesak bortsett från att du inte klämer huden mot något ben eller så...

Detta kanske kan vara något.
http://vimeo.com/30763907

Sen när sitter inte trapzen på ryggen? :)

Wibba
2013-06-05, 11:57
Se till att du drar bak axlarna utan att höja upp dem (som en shrug). Från början kan det göra ont, det är en vanesak. När jag till en början skulle lägga stången på trapzen så tryckte stången mot benet som sticker ut ungefär där trapzen fäster på ovansidan av axeln.

Rabiat
2013-06-05, 12:58
För mig känns det betydligt stabilare att inte ha någon kudde. Hitta rätt ställe innan du lyfter ur stången, det kan gå lättare då.

björne92
2013-06-05, 14:47
Se till att du drar bak axlarna utan att höja upp dem (som en shrug). Från början kan det göra ont, det är en vanesak. När jag till en början skulle lägga stången på trapzen så tryckte stången mot benet som sticker ut ungefär där trapzen fäster på ovansidan av axeln.

så den ska alltså ligga på trapzen? för nu brukar ja lägga den precis under trapzen

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Wibba
2013-06-05, 15:38
så den ska alltså ligga på trapzen? för nu brukar ja lägga den precis under trapzen

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Den ska ligga där det känns bekvämt. Kanske skulle lagt till att jag flyttade ner stången när jag vande mig. Jag lärde mig känna vars den ska ligga.

traidmill
2013-06-05, 15:48
Det beror helt på om man kör low bar eller high bar. Mitt tips är att lära sig de olika och teknikskillnader (det är inte bara placeringen av stången som är skillnaden) och utvärdera vilken modell som passar dig bäst. Personligen har jag precis sadlat om till low bar vilket är skonsammare för min rygg. Men har kört high bar i många år och att det gör ont är bara en vanesak, broskbildning i nacken är väl läckert?

björne92
2013-06-05, 19:43
Det beror helt på om man kör low bar eller high bar. Mitt tips är att lära sig de olika och teknikskillnader (det är inte bara placeringen av stången som är skillnaden) och utvärdera vilken modell som passar dig bäst. Personligen har jag precis sadlat om till low bar vilket är skonsammare för min rygg. Men har kört high bar i många år och att det gör ont är bara en vanesak, broskbildning i nacken är väl läckert?

var är low och hogh bar?:-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Birkharju
2013-06-05, 19:51
Smärtan går över relativt fort. Jag tränar ett gäng hockeyspelare och majoriteten gnällde om smärta första 3-4 passen knäböj, sen vart det tyst :)
Var man ska ha stången är väldigt olika från person till person så där man bör man inte följa någon generell rekommendation utan testa sig fram själv. Jag har den vid den övre delen av baksida axel, där lägger den sig fint - men som sagt, det är en smaksak.

traidmill
2013-06-05, 21:05
var är low och hogh bar?:-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Sök runt lite på youtube så hittar du folk som förklarar skillnaden, här är en bild som visar skillnaden lite enkelt, men som sagt det blir en annan teknik beroende på vilken placering du använder.

http://thefitcoach.files.wordpress.com/2012/06/squat_bar_placement.jpg

Jeneric
2013-06-05, 21:35
g2tyOLvArw0

Gedigen förklaring på hur du ska ha stången placerad i low bar.

björne92
2013-06-06, 00:22
okej ja nu måste ja börja vänja bort kudden ser för mesigt ut ;-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

björne92
2013-06-06, 00:23
aha tackar :-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Elbaba
2013-10-29, 17:16
Mina anatomikunskaper är icke-existernade, men har iaf fått ont någonstans vid teres minor och infraspinatous. Kände det först och känner det nu oftast vid knäböj. Annars bara vid militärpress men känns inte som den förvärrar det hela. Inte hittat någon stretch där smärtan uppstår riktigt ordentligt heller. Är bara på höger sida det känns också. Kör highbar, drar bak axlar och har stången mot trappzen men även vilande på axlarna. Har testa olika bredd på grepp och tummen ovan och under stången. Kan det vara böjjens fel och vad ska jag ändra? Vill gärna fortsätta highbar

Akufve
2013-10-30, 10:57
g2tyOLvArw0

Gedigen förklaring på hur du ska ha stången placerad i low bar.

Här även en rätt bra video där de går in lite i skillnaderna på high bar och lowbar:

http://vimeo.com/4772650

Xtreme
2013-10-30, 12:58
http://stronglifts.com/squat-bar-position/

Elbaba
2013-10-30, 22:04
Tack för svaren och länkarna. Uppfattat axlar och sånt som rörligt men kan nog ändå vara att jag är lite stel där. Igår när jag satte ner stången kändes det rejält och hade ett tryck nedåt mot armar/axlar så stöttar eller pressar nog stången med dom utan att jag tänkt på det. Tar liten böjpaus och trixar med stången sen så borde det lösa sig. Testar träna trapps lite extra också :)