handdator

Visa fullständig version : måste man variera med mixat grepp?


maattee10
2013-06-04, 17:09
jo jag menar, jag kör alltid med höger supinerat och vänster pronerat. kan det bli fel belastning i ryggen?

PureWhey
2013-06-04, 17:22
Ja det kan det bli.


Le iPhone

maattee10
2013-06-04, 17:30
Ja det kan det bli.

men inte säkert eller?

PureWhey
2013-06-04, 17:41
men inte säkert eller?

Beror såklart på hur du håller, justerar du det genom att greppa olika brett kan det nog funka.


Le iPhone

Stryc9
2013-06-04, 17:41
Av förklarliga skäl har jag inte sett någon skillnad på min rygg men jag har i två och ett halvt års tid kört mixat med supinerat grepp på vänster sida och min vänstra bicep och en del av underarmen är synbart större än på min högra arm. Högerhänt är jag också

maattee10
2013-06-04, 19:00
Av förklarliga skäl har jag inte sett någon skillnad på min rygg men jag har i två och ett halvt års tid kört mixat med supinerat grepp på vänster sida och min vänstra bicep och en del av underarmen är synbart större än på min högra arm. Högerhänt är jag också

ok men har du varit skadad i ryggen under dessa år? är du starkare i vänster`?

MtotheM
2013-06-04, 19:22
Tror inte det ska vara någon fara att köra med samma handfattning.

mYrN
2013-06-04, 19:22
Jag har kört mixat på samma sätt i snart två år, supinerad högerhand. Höger bicep är starkare och marginalt större, har kontakt problem i vänster bicep samt mindre rörlighet i vänster arm överlag.. Ojämn rygg är dock inget problem för mig! Om detta beror på marklyft låter jag däremot vara osagt :)

maattee10
2013-06-04, 19:31
[QUOTE=mYrN;6497426]Jag har kört mixat på samma sätt i snart två år, supinerad högerhand. Höger bicep är starkare och marginalt större, har kontakt problem i vänster bicep samt mindre rörlighet i vänster arm överlag.. Ojämn rygg är dock inget problem för mig! Om detta beror på marklyft låter jag däremot vara osagt :)[/QUOTE

jag har också dålig rörlighet i vänster:( det värkar rimligt:) inte hört någon som har blivit snedbelastad igentligen:)

maattee10
2013-06-04, 19:50
Jag har kört mixat på samma sätt i snart två år, supinerad högerhand. Höger bicep är starkare och marginalt större, har kontakt problem i vänster bicep samt mindre rörlighet i vänster arm överlag.. Ojämn rygg är dock inget problem för mig! Om detta beror på marklyft låter jag däremot vara osagt :)

vad menar du med ojämn rygg?

Landström
2013-06-04, 19:51
Nej, du behöver absolut inte variera greppet i marklyft.

Bara som ett jämförande exempel kan man ta tennisspelare som hela tiden spelar med sin dominanta arm. Där kan man börja snacka om snedbelastning, men inte byter de arm mellan bollarna. (Eller någonsin).

Den lilla teoretiska "snedbelastningen" som ett mixat grepp kan ge blir ännu mer obefintlig om man tränar andra ryggövningar där man har "vanligt" grepp. (Vilket i princip alla gör.)

Får man en snedbelastning pga hur man vrider ena handen bör man allvarligt titta över sin teknik.

maattee10
2013-06-04, 20:04
Nej, du behöver absolut inte variera greppet i marklyft.

Bara som ett jämförande exempel kan man ta tennisspelare som hela tiden spelar med sin dominanta arm. Där kan man börja snacka om snedbelastning, men inte byter de arm mellan bollarna. (Eller någonsin).

Den lilla teoretiska "snedbelastningen" som ett mixat grepp kan ge blir ännu mer obefintlig om man tränar andra ryggövningar där man har "vanligt" grepp. (Vilket i princip alla gör.)

Får man en snedbelastning pga hur man vrider ena handen bör man allvarligt titta över sin teknik.


tack snälla för ett otroligt bra svar:) men det är väll ändå skillnad på tennisspelare och marlyftare eller? rätt stor skillnad på belastning:)

Landström
2013-06-04, 20:21
tack snälla för ett otroligt bra svar:) men det är väll ändå skillnad på tennisspelare och marlyftare eller? rätt stor skillnad på belastning:)

Ja, stor skillnad på belastning men belastning i sig betyder inte automatiskt snedbelastning.

I marklyft är armarna passiva. Du gör i princip inget arbete med dem (bortsett från underarmarna).

Jag tävlade i tennis i tonåren och hade så småningom en märkbart mer utvecklad lats-muskel på höger sida (är högerhänt).

maattee10
2013-06-04, 20:40
ok så då är det bara att köra med samma grepp hela tiden?

Spacedogg
2013-06-04, 20:45
ok så då är det bara att köra med samma grepp hela tiden?

Yes!

Ungkarlsliv
2013-06-04, 21:52
Är du orolig för att ena sidan av ryggen ska bli starkare än den andra kör hantelroddar och se till att du klarar lika många reps med båda sidorna hela tiden.

maattee10
2013-06-05, 06:25
Är du orolig för att ena sidan av ryggen ska bli starkare än den andra kör hantelroddar och se till att du klarar lika många reps med båda sidorna hela tiden.

jo dels de:/ sen om man kan bli sned i ryggen på någon sätt? men de ska inte vara någon fel egentligen:)

man utsätter bara bicepsvästet för fara;)

Ungkarlsliv
2013-06-05, 07:07
jo dels de:/ sen om man kan bli sned i ryggen på någon sätt? men de ska inte vara någon fel egentligen:)

man utsätter bara bicepsvästet för fara;)

Jo om man tränar bara för att se bra ut hade jag använt dragremmar istället för mixat. Men ska man tävla så har man ju inget val i stort sätt.

Ja bicepsfästet blir ju mer belastat men så länge du ser till att du inte böjer armarna under lyftet så är det nog lugnt. Jag flexar alltid tricepsen för att se till att armarna är helt utlåsta.

maattee10
2013-06-05, 07:40
Jo om man tränar bara för att se bra ut hade jag använt dragremmar istället för mixat. Men ska man tävla så har man ju inget val i stort sätt.

Ja bicepsfästet blir ju mer belastat men så länge du ser till att du inte böjer armarna under lyftet så är det nog lugnt. Jag flexar alltid tricepsen för att se till att armarna är helt utlåsta.

jo precis, och jag satsar på att bli stark:) men men jag kör på och hoppas på det bästa;)

PureWhey
2013-06-05, 16:00
Ja, stor skillnad på belastning men belastning i sig betyder inte automatiskt snedbelastning.

I marklyft är armarna passiva. Du gör i princip inget arbete med dem (bortsett från underarmarna).

Jag tävlade i tennis i tonåren och hade så småningom en märkbart mer utvecklad lats-muskel på höger sida (är högerhänt).

Tror aronP sagt att han behövt byta pga något jag inte kommer ihåg i en liknande tråd. Jag tror också man kan belasta olika sålänge man inte byter vidden på greppet samtidigt.


Le iPhone

maattee10
2013-06-05, 19:12
Tror aronP sagt att han behövt byta pga något jag inte kommer ihåg i en liknande tråd. Jag tror också man kan belasta olika sålänge man inte byter vidden på greppet samtidigt.


Le iPhone

jämnar man inte ut ryggen vid andra övningar, som roddar latsdrag osv?

PureWhey
2013-06-05, 19:39
jämnar man inte ut ryggen vid andra övningar, som roddar latsdrag osv?

Kör du mixat grepp på latsdrag?


Le iPhone

maattee10
2013-06-05, 19:54
Kör du mixat grepp på latsdrag?


Le iPhone

nepp, men jag kör på en maskin med fria vikter. man lägger på 50kg på högern och 50kg på vänstern:)

sjolund27
2013-06-05, 21:02
Om jag inte kommer ihåg helt galet så är det väl tämligen sällan just det mixade greppet som gör någon större snedbelastning.

Utan det är väl snarare om man har olika längd på sina ben som snedbelastningen brukar komma? :smash:

Någon med större erfarenhet, godare kunskaper kanske kan verifiera *flex*.

maattee10
2013-06-05, 21:05
Om jag inte kommer ihåg helt galet så är det väl tämligen sällan just det mixade greppet som gör någon större snedbelastning.

Utan det är väl snarare om man har olika längd på sina ben som snedbelastningen brukar komma? :smash:

Någon med större erfarenhet, godare kunskaper kanske kan verifiera *flex*.

jo det kan stämma, jag har ingen aning:)