handdator

Visa fullständig version : Skivstångsrodd eller Pull ups?


Desu78
2013-06-04, 14:51
Jag kör ett Program där Skivstångsrodd är med och slipper gärna det momentet.

Så:

Stångrodd eller Pull ups?
Är det jätte stor skillnad på de båda när det kommer till effektivitet? Så stor skillnad på dem så att jag inte borde köra pull ups istället för stångrodd, fast än att jag mycket hellre gör Pull ups? (frågan är om det är jätte stor skillnad på effektiviteten inte om det är fysiskt möjligt, förtydligar endast för att någon dryg idiot skulle garanterat svara ”klart du kan” < -- det är inte frågan.)

SÅ: Är det värt för mig att lära mig skivstångsrodd eller kan jag likaväl köra pull ups?

lurre86
2013-06-04, 14:53
Varför vill du inte köra skivstångsrodd?
Hur utför du rodden?

Desu78
2013-06-04, 15:17
Får ont av att stå i den positionen :(

Simonbaws
2013-06-04, 15:20
jag kör båda! pull ups tar mer i latsen

cancion
2013-06-04, 15:33
Jag kör ett Program där Skivstångsrodd är med och slipper gärna det momentet.

SÅ: Är det värt för mig att lära mig skivstångsrodd eller kan jag likaväl köra pull ups?

Borde inte motsvarande övning vara Widegrip seated cable rows (http://youtu.be/wGWdrxuP3JY?t=18m43s)? Ett passande substitut om du nu inte vill köra stångroddar.

Juniper
2013-06-04, 15:41
Är det värt för mig att lära mig skivstångsrodd eller kan jag likaväl köra pull ups?

Pull-ups är ineffektivt som generell ryggövning men effektiv träning för lats och bicpes.

Om skivstångsrodd kan sägas detsamma förutsatt att du utför dem som om de vore pull-ups, det vill säga tar ett smalt, supinerat grepp om stången och drar stången mot midjan längs med böjda ben.

Ovanstående övningar överlappar varandra och ger i stort sett identiska träningsresultat.

Samtidigt är skivstångsrodd mycket effektiv som generell ryggövning om den utförs på ett för ändamålet lämpligt sätt. Genom att ta ett lagom brett och pronerat grepp om stången, dra rakt uppåt och luta sig framåt så mycket att stången träffar övre magtrakten blir det en extremt effektiv övning som ingen mängd pull-ups kan mäta sig med i fråga om generell ryggutveckling.

Därför tycker jag att du ska ha en sådan skivstångsrodd som bas för din ryggträning. För effektivare träning av lats kan du alltid komplettera med pull-ups, latsdrag eller chins.

eAzy
2013-06-04, 15:49
T-bar? Iofs liknande positionering men värt att testa. Sen tycker jag det verkar märkligt att du får ont, hur ser ditt utförande ut? Smärtan i nedre rygg? Besöka doktor eller sjukgymnast? :)

Thornblom
2013-06-04, 15:50
Vänta vänta, här är det förvirring på hög nivå.
Menar du pull-ups som vi säger chins? Eller chins som vi säger pull-ups?