handdator

Visa fullständig version : Hur många kalorier tar kroppen upp?


Nanne
2013-06-04, 14:32
Hej

Jag börjar med att ursäkta att jag är dåligt insatt, och därför kan min fråga vara helt felt ställd.

Men om jag äter säg 100 gram chips
http://www.100gram.se/olw/potatischips-grill-chips/23185

Energi 540 kalorier
Protein 5 gram
Kolhydrater 56 gram

Tar kroppen upp exakt allt, eller kan jag bara tillgodoräkna mig kanske 1 gram protein? och 300 kalorier, trots att jag åt exakt 100 gram?

Samma tankesätt gäller ju nyttiga produkter som kvarg, jag kanske äter upp 30 gram protein, men bara kan tillgodoräkna mig 15 gram?

Hur funkar det? Tänker jag fel?

Skönt att veta hur länge jag behöver stå på trampmaskinen för att göra av med en chipspåse ;-) (svaret är skitlänge i vilket fall som helst)

King Grub
2013-06-04, 14:34
Du kan räkna med att kroppen tar upp i princip allt. Det är 5% eller mindre av energin man äter som bara passerar tarmen.

Latissimus Dorsi
2013-06-04, 14:37
Du kan räkna med att kroppen tar upp i princip allt. Det är 5% eller mindre av energin man äter som bara passerar tarmen.

Ja exakt, man pissar eller skiter inte ut maten om det blir för ''mycket'' (förutsatt att du är frisk). Myten här gäller oftast specifikt protein där folk tror man max kan käka 30g per gång, och resten ''pissas'' ut för att kroppen inte hinner ta upp de.
De är ren dynga, och jag hoppas han/hon som hittade på den myten trampar på en lego :D

protte
2013-06-04, 15:18
Intressant tråd dock.
Jag undrar hur det är med "ätardagarna" om man ligger på 1600 kcal/dag och under en lördag trycker i sig 6000kcal tar kroppen verkligen upp allt ?

King Grub
2013-06-04, 15:24
Ja. 6000 kcal är ingenting. Bara tarmens upptag av socker ligger på runt 50000 kcal per dygn, t ex.

protte
2013-06-04, 15:28
Ok tack för svar :)

Nanne
2013-06-04, 18:44
Stort tack för de upplysande svaren.

Jag får försöka hålla mig till mer nyttigheter då kroppen tar upp det så bra :-)

Ronn
2013-06-04, 19:28
"Nyttigt" är inte ett bra sätt att beskriva en kaloribudget.

raddum
2013-06-04, 20:28
Har hört att kroppen maximalt kan ta upp 15000 kcal på ett dygn, men ingen frisk människa äter så mycket.

Tobbey
2013-06-04, 20:52
Har hört att kroppen maximalt kan ta upp 15000 kcal på ett dygn, men ingen frisk människa äter så mycket.

Jag tryckte 12-lax kcal en gång, aldrig mer.

raddum
2013-06-04, 21:02
Jag tryckte 12-lax kcal en gång, aldrig mer.

Shit, hur mådde du efter det? Kunde du hålla det nere? och vad åt du?

Sniggel
2013-06-04, 21:08
Har hört att kroppen maximalt kan ta upp 15000 kcal på ett dygn, men ingen frisk människa äter så mycket.

Och nu verkar det ju som gränsen för vad kroppen kan ta upp går betydligt högre än så. Vilket gör det ännu mer omöjligt att inte suga upp "i stort sett allt under alla omständigheter", förutom sjukdomstillstånd.

raddum
2013-06-04, 21:20
Och nu verkar det ju som gränsen för vad kroppen kan ta upp går betydligt högre än så. Vilket gör det ännu mer omöjligt att inte suga upp "i stort sett allt under alla omständigheter", förutom sjukdomstillstånd.

aha, ah. Om inte annat så sätter väl mekaniken stopp för de flesta

Fredriiik
2013-06-04, 21:33
Har hört att kroppen maximalt kan ta upp 15000 kcal på ett dygn, men ingen frisk människa äter så mycket.

du missade grubs post nr 5 eller? :P

mattilainen
2013-06-04, 21:52
Har hört att kroppen maximalt kan ta upp 15000 kcal på ett dygn, men ingen frisk människa äter så mycket.

"har hört" :) nej men. Säg att du äter upp något kilo socker, då tar du upp mer eller mindre allt. Mycket kcal!

raddum
2013-06-04, 21:53
du missade grubs post nr 5 eller? :P

nej, grub sa det där, anra har sagt 15k :)

Sniggel
2013-06-04, 22:27
aha, ah. Om inte annat så sätter väl mekaniken stopp för de flesta

Förmodligen.
Fråga ryggontXXL! :p

King Grub
2013-06-05, 07:02
anra har sagt 15k :)

Vad folk säger är rätt ointressant. Var får dom uppgifterna från?

The absorptive capacity of the human intestine has been estimated to amount to about 5400g/day for glucose and 4800g/day for fructose - a capability that would never be reached in a normal diet.

Advanced Nutrition and Human Metabolism, p71. Gropper, Smith, Groff. Wadsworth Publishing Company; 5 edition.

raddum
2013-06-05, 07:21
Vad folk säger är rätt ointressant. Var får dom uppgifterna från?



Advanced Nutrition and Human Metabolism, p71. Gropper, Smith, Groff. Wadsworth Publishing Company; 5 edition.

Har för mig att det var Layne eller Lyle som sa det, ointressant iaf. Nu har vi rett ut det och du hade källa, vad bra :)

Lex Fortitudo
2013-06-05, 07:39
Vad folk säger är rätt ointressant. Var får dom uppgifterna från?



Advanced Nutrition and Human Metabolism, p71. Gropper, Smith, Groff. Wadsworth Publishing Company; 5 edition.

Allt detta lagras in som fett då, förutsatt att man ligger på ett överskott?

Det är känt att en person endast kan lägga på sig x gram fettfri muskelmassa per dygn, eller max x g fettfri muskelmassa per vecka osv. Det borde rimligtvis finnas någon motsvarande gräns för kroppens förmåga att lagra in fett. Innebär en dags kaloriöverskott på +7000 kcal ett kilos viktuppgång (exklusive de få gram muskelmassa en viktökning innefattar)?

mattilainen
2013-06-05, 08:26
Allt detta lagras in som fett då, förutsatt att man ligger på ett överskott?

Det är känt att en person endast kan lägga på sig x gram fettfri muskelmassa per dygn, eller max x g fettfri muskelmassa per vecka osv. Det borde rimligtvis finnas någon motsvarande gräns för kroppens förmåga att lagra in fett. Innebär en dags kaloriöverskott på +7000 kcal ett kilos viktuppgång (exklusive de få gram muskelmassa en viktökning innefattar)?

kroppen har en otrolig förmåga att spara som fett, gentemot att bygga muskler.

Latissimus Dorsi
2013-06-05, 08:45
Jupp, därav man i princip kan bli oändligt fet medans man har en maximal potential hällandes muskler.

Cogge
2013-06-05, 09:06
Är det en skillnad på att ta till sig kalorier gentemot fett/protein/kolhydrater? Om man smäller i sig 1kg bea som nästan är bara fett sparas väl inte 1 kg fett på kroppen? :D

Cogge
2013-06-05, 09:16
Är det en skillnad på att ta till sig kalorier gentemot fett/protein/kolhydrater? Om man smäller i sig 1kg bea som nästan är bara fett sparas väl inte 1 kg fett på kroppen? :D

Ytterligare än fråga, kan man på något sätt avvänja kroppen till att spara såpass mycket fett genom att hålla en kostplan var 3e:h? Typ att man ställer in kroppen på att mat kommer om ett tag igen och att den inte behöver ta åt sig allt =P

raddum
2013-06-05, 09:31
Om hypotetiskt, detta överskott består enbart av kolhydrater, så finns det väl en cap på hur mycket som kan lagras in som fett(under 24h) via DNL?

Fredriiik
2013-06-05, 11:26
Har för mig att det var Layne eller Lyle som sa det, ointressant iaf. Nu har vi rett ut det och du hade källa, vad bra :)
Tips från coachen: Säg aldrig emot Grub, han säger aldrig något utan källa.

Är det en skillnad på att ta till sig kalorier gentemot fett/protein/kolhydrater? Om man smäller i sig 1kg bea som nästan är bara fett sparas väl inte 1 kg fett på kroppen? :D

ligger du på överskott så kommer fettet lagras in som fett ja.

Cogge
2013-06-05, 11:54
Tips från coachen: Säg aldrig emot Grub, han säger aldrig något utan källa.



ligger du på överskott så kommer fettet lagras in som fett ja.

Jag tänker ungefär: Hur mycket motsvarar 1 kg fett i föda jämförelsevis med lagringsvikten på kroppen? Om man nu ligger på ett överskott med 1kg fett :P

Lite kul att veta bara :)

Cogge
2013-06-05, 11:58
Jag tänker nog lite skevt... Jag antar att även fett omvandlas till kalorier i slutändan som sedan resulterar i viktökning om man ligger på ett överskott, am i riiight??

tjing
2013-06-05, 12:05
Allt detta lagras in som fett då, förutsatt att man ligger på ett överskott?

Det är känt att en person endast kan lägga på sig x gram fettfri muskelmassa per dygn, eller max x g fettfri muskelmassa per vecka osv. Det borde rimligtvis finnas någon motsvarande gräns för kroppens förmåga att lagra in fett. Innebär en dags kaloriöverskott på +7000 kcal ett kilos viktuppgång (exklusive de få gram muskelmassa en viktökning innefattar)?

Nä, verkligen inte.

Faktum är att det är rätt svårt att förutse vad som händer eftersom studier på sådana ohemula mängder för det första är rätt meningslöst (ingen kan äta i närheten av så mycket mat på en dag) och för det andra har det alltså inte gjorts av praktiska och etiska anledningar.

tjing
2013-06-05, 12:11
Jag tänker nog lite skevt... Jag antar att även fett omvandlas till kalorier i slutändan som sedan resulterar i viktökning om man ligger på ett överskott, am i riiight??

Fett lagras in närmast utan omvandling eftersom majoriteten av fettet i kosten redan är i formen triglycerider. Kolhydrater och protein lagras i regel sällan in som kroppsfett i någon väsentlig grad, fastän det finns enzymatiska vägar för det, men de uppgår till något gram per dag vid överätning (kolhydrat).

Det är alltså fett som lagras in som fett och ska kolhydrater och protein lagras in måste de först omvandlas till fett (kolhydrat) och glukos > fett (protein).

Däremot ökar inlagringen av fett i levern vid överätning av kolhydrater, framförallt enkla sockerarter och socker.

Cogge
2013-06-05, 12:36
Fett lagras in närmast utan omvandling eftersom majoriteten av fettet i kosten redan är i formen triglycerider. Kolhydrater och protein lagras i regel sällan in som kroppsfett i någon väsentlig grad, fastän det finns enzymatiska vägar för det, men de uppgår till något gram per dag vid överätning (kolhydrat).

Det är alltså fett som lagras in som fett och ska kolhydrater och protein lagras in måste de först omvandlas till fett (kolhydrat) och glukos > fett (protein).

Däremot ökar inlagringen av fett i levern vid överätning av kolhydrater, framförallt enkla sockerarter och socker.

Riktigt trevligt svar. Tackar för den!

Lex Fortitudo
2013-06-05, 14:31
Tips från coachen: Säg aldrig emot Grub, han säger aldrig något utan källa.




Och jag är säker på att denne Grub klarar sig utmärkt utan en privat livvakt.

Nä, verkligen inte.

Faktum är att det är rätt svårt att förutse vad som händer eftersom studier på sådana ohemula mängder för det första är rätt meningslöst (ingen kan äta i närheten av så mycket mat på en dag) och för det andra har det alltså inte gjorts av praktiska och etiska anledningar.

Jo, det är klart, sådana studier måsta vara extremt ovanliga. Jag har dock fått i mig 8000 kcal under en ätardag. Huvuddelen av intaget avsåg vanlig mat, d.v.s inte sådana livsmedel som man kan äta väldigt mycket av, t.ex. godis. Jag upplevde inte heller någon drastisk viktuppgång, borde ju rimligtvis ha gått upp en hel del i fett.

Ett överskott på 7000 kcal är således långt ifrån omöjligt för en hungrig – smått galen – person som gillar att testa kroppen på olika sätt under deff ;)

tjing
2013-06-05, 14:44
Jo. Jag har krängt uppåt 6-7000 kcal på ätardagar ibland också och vaknar upp mer deffad dagen efter. Men då är det ju mycket kolhydrater/godis/protein/fibrer, typ.

King Grub
2013-06-05, 14:49
http://ajcn.nutrition.org/content/56/3/483.long

Tobbey
2013-06-05, 19:18
Shit, hur mådde du efter det? Kunde du hålla det nere? och vad åt du?

Jag krängde cirka 1kg jordnötter samt en massa annat "onyttigt" i form av pizzor, kebab, cirka 4 liter Coca-Cola etc. Vill minnas att jag var otroligt uppblåst i magen dagen efter, alltså såpass mycket att huden var helspänd runt magen, nästan läskigt mycket. Annars var jag inte illamående eller nåt, detta var under den tid jag var smällfet. Tänkte inte ens på antalet kcal som klämts in.