handdator

Visa fullständig version : Vad ska man fokusera på för tjockare rygg?


bambipåhalis
2013-06-04, 09:49
Hej!

Jag undrar lite hur det här funkar med tjockare/bredare rygg. Jag har alltid trott att det är

Tjockare = Roddar
Bredare = Latsdrag,chins.


Men hur ligger det till egentligen. Vilka övningar bör man köra o man hellre vill ha tjockare än bredare rygg?

Tyrwing
2013-06-04, 09:56
Nu vet jag inte i vilken grad man kan koppla ur lats precis, och varför man ens skulle vilja göra det men...

Recept för en bra rygg:

Höft extension (Marklyft)
Horisontell rodd (Stångrodd, hantelrodd, kabelrodd)
Vertikal rodd (Chins, pulls, latsdrag)
Shrugrörelse (Stångshrugs, hantelshrugs)
Baksida axlar (Omvända flyes, facepulls, scarecrows)

Ev rygglyft med.

Såvitt jag förstår är det mestadels latisimusdorsi som bidrar till bredden, de så kallade vingarna, så undvik vertial rodd (chins, latsdrag), så får de mindre träning antar jag.
Åter igen förstår jag inte varför man inte vill ha vältränade lats, det är en mäktig muskel.

Rabiat
2013-06-04, 11:15
Är det erektorerna du vill ska bli köttigare, eller vad menar du?

dluddeckens
2013-06-04, 11:36
Horisontal rodd är väl det som bygger lats mest.


Jag hade matat marklyft om målet primärt var en grövre rygg, i kombination med någon form av rodd (helst rodd med en hand i taget).

major Pectoralis
2013-06-04, 11:40
tjock antar jag att du menar erector, romboideus och trapezius. I princip marklyft, roddövningar och blottaren. För att få med romboider och trapezius så är det viktigt att scapula rör sig - och får arbeta - under rodden.
bredd tänker jag lats och kanske dennes hjälpgumma teres major - även om latsen också ger en en tjock look på ryggen. Där skulle jag satsa på chins/vertikaldrag. Dessa tar även på trapz.
Sedan hur ryggen ser ut i praktiken beror även mycket på genetik.

Thornblom
2013-06-04, 12:07
T-bar. Som utförs med rätvinkel mellan överkropp och underkropp, lite sving (läs: lite) och tunga vikter.

GymJimmy
2013-06-04, 12:17
För tjockare rygg?

McDonald´s.

Juniper
2013-06-04, 12:21
Åter igen förstår jag inte varför man inte vill ha vältränade lats...

Jag tror att många har överdimensionerade lats i förhållande till övrig ryggmuskulatur. Och att detta huvudsakligen beror på att man istället för mer av en horisontell dragövning kör någon form av hybrid mellan ett vertikalt och horisontellt drag samt på andra sätt förstärker lats inblandning.

Typexemplet är stångrodd med smalt, supinerat grepp där stången dras upp så gott som längst med böjda ben. Med ett sådant utförande kan man visserligen lasta på en ofantlig massa vikt, så generell ryggutveckling blir vare sig dålig eller optimal. Däremot blir utvecklingen för lats desto bättre, särskilt i kombination med en ännu mer vertikal dragövning, så som latsdrag.

Känner man igen sig i ovanstående och vill prioritera tjockleken på ryggen får man helt enkelt tänka om när det kommer till horisontella dragövningar, och börja slipa på ett utförande som involverar latsen i så liten utsträckning som möjligt. Där tog jag kanske i en smula, men man bör åtminstone göra tillräckliga justeringar för att latsen inte ska komma med mer än på ett hörn.

Vad man vill ändra på då är att göra övningen till mer av ett horisontellt drag, det vill säga dra stången mer rakt upp istället för att dra den längs med böjda ben(så länge stången dras mer rakt upp gör det självklart ingenting om man står med böjda ben), antingen mot magen eller mot bröstet. Mot (övre) magtrakten är en vettig kompromiss för att kunna hänga på mera vikt.

Man bör även justera greppet. Här gäller det att hitta den "sweet spot" där greppbredden kopplar ur både lats och biceps maximalt, det vill säga inte för brett och inte för smalt, man får prova sig fram. Självklart pronerat grepp.

Gör man dessa justeringar, slipar på tekniken och finjusterar törs jag nästan lova att man kommer att få en aha-upplevelse när allting väl klaffar. Stångrodd är i alla fall min absoluta favoritövning.

arthax
2013-06-04, 13:04
Har inte sett någon duktig marklyftare med späd rygg. You do the math! ;)

Jag kan vara ute och cykla nu, men hade inte Gunham fått frågan hur man bygger bra traps, och svarat något i stil med; "marka 300" :D

bambipåhalis
2013-06-04, 13:14
Har inte sett någon duktig marklyftare med späd rygg. You do the math! ;)

Jag kan vara ute och cykla nu, men hade inte Gunham fått frågan hur man bygger bra traps, och svarat något i stil med; "marka 300" :D

haha yes, kollade precis en video ang bygga "lower lats" Med Elliott Hulse. Verkar vara att bli stark i marklyft som är nyckeln till en bra rygg :)

Commando1980
2013-06-04, 18:00
Hej!

Jag undrar lite hur det här funkar med tjockare/bredare rygg. Jag har alltid trott att det är

Tjockare = Roddar
Bredare = Latsdrag,chins.


Men hur ligger det till egentligen. Vilka övningar bör man köra o man hellre vill ha tjockare än bredare rygg?

Lära sig att kötta. Speciellt latsdrag och stångrodd är utmärkta övningar där man med fördel kan använda sig av en lösare stil och riktigt lasta på med tunga vikter. Det gäller dock att man 'fuskar' på rätt sätt.

Alltidxx
2013-06-04, 19:55
Lära sig att kötta. Speciellt latsdrag och stångrodd är utmärkta övningar där man med fördel kan använda sig av en lösare stil och riktigt lasta på med tunga vikter. Det gäller dock att man 'fuskar' på rätt sätt.
I second that. Fan bra skrivet. Exteme mass hardcore ftw *flex*

dluddeckens
2013-06-04, 22:35
T-bar. Som utförs med rätvinkel mellan överkropp och underkropp, lite sving (läs: lite) och tunga vikter.

"rätvinkel mellan överkropp och underkropp" - how?

Thornblom
2013-06-04, 22:41
"rätvinkel mellan överkropp och underkropp" - how?

Överkroppen parallell mot golvet kanske är en bättre förklaring.
http://www.inmotionlife.com/wp-content/uploads/Bent-Over-T-Bar-Rows-1.jpg