handdator

Visa fullständig version : Tips på bra äta vid magsjuka? Mår skit :(


trapz star
2013-06-04, 06:05
Har spytt i två dagar nu och mår skit, alltså känner mig helt fyrkantig och borta i huvudet. Det är fan inte roligt kan jag säga. Har även varit dålig i magen, vad är bra att äta för att ens orka leva? Spyr upp vatten t.om

Beemel
2013-06-04, 06:31
Om du spyr av vatten känns det inte som läge att käka någonting..
Tvinga i sig vätskeersättning och vatten i den mån det går.
Om möjligt kanske försöka få i sig någon form av vitamintillskott. Frågan är om det hinner ligga i magen tillräckligt länge för att man ska ha någon nytta av det.

Jag brukar försöka få i mig vatten med lite salt i mellan kräkningarna.

Beemel
2013-06-04, 06:32
Om du spyr av vatten känns det inte som läge att käka någonting..
Tvinga i sig vätskeersättning och vatten i den mån det går.
Om möjligt kanske försöka få i sig någon form av vitamintillskott. Frågan är om det hinner ligga i magen tillräckligt länge för att man ska ha någon nytta av det.

Jag brukar försöka få i mig vatten med lite salt i mellan kräkningarna.

Krya på dig.

Grottmannen
2013-06-04, 07:09
Börja med en tesked vatten var tionde minut tills du kan behålla det nere, sen gör du samma sak med buljong. Skynda långsamt och vila mycket!

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

z_bumbi
2013-06-04, 07:18
Resorb från apoteket och i små mängder. Det går att göra vätskeersättning själv men med resorb slipper man tänka.
För en del funkar avslagen coca-cola och då får man lite koffein som kan vara uppiggande.
Vatten är svårare att behålla.

1684_
2013-06-04, 08:57
vid alla spy attacker e det vätska som gäller.
när du sedan kan börja äta igen- ta det lugnt med magen! Mjukstarta.

Blåbärssoppa, saftsoppa, risgryns/mannagrynsgröt, potatismos, äggsås, kokt fisk, grillad kyckling? vittbröd, vitt ris, banan.... blabla

Fuark
2013-06-04, 08:58
Milkshake!

trapz star
2013-06-04, 09:23
Tack för tipsen ❤ är typ bara sugen på frukt. Små mandariner som är lite sura. Snöar ni också in på saker vid magsjuka?

Ungkarlsliv
2013-06-04, 09:43
Tack för tipsen ❤ är typ bara sugen på frukt. Små mandariner som är lite sura. Snöar ni också in på saker vid magsjuka?

Hehe ja jag får alltid helt störda cravings för fiskpinnar när jag är magsjuk. Sen äter jag fiskpinnar och spyr upp dem igen och vill inte se en enda fiskpinne fram tills nästa gång jag blir magsjuk :)

Men vätska som sagt är väll bästa tipset sen när du börjar kunna äta igen kör med kokt torsk och ris eller nått sånt riktigt lättsmält. Undvik laktos,gluten som kan störa en känslig mage.

GymJimmy
2013-06-04, 09:53
Köp Proviva Blåbärssoppa och Nyponsoppa, det brukar jag klunka i mig när magen kärvar vid magsjuka. Jag tycker det lindrar och mättar bra!