handdator

Visa fullständig version : Viktigt veta vilken vikt?


Levia
2013-06-03, 19:03
Jag undrar...ni andra...hur pass viktigt för er är det att veta hur mycket ni tar i olika övningar? Eller...lägger ni på olika vikt...och vet "ungefär" att det var mer7mindre än förra gången..?

På mitt gym (F&S Sthlm), har de lite olika med vikt på ex vis "drag"...på ett ställe kan jag ta 30 kg för biceps...på en annan "drag" kanske jag "bara" kan ta 10 kg. Alla skivstänger är inte märkta heller.

Är detta vanligt..? Jag ska byta till SATS inom några månader...blir intressant.

tossefar
2013-06-03, 19:11
Att jämföra från maskin till maskin är meningslöst då det kan skilja väldigt mycket t.ex. i utväxling och vinklar utöver skillnaden i vikt. Med fria vikter är det förstås mycket lättare, och viktigt för att se att man faktiskt ökar.

PureWhey
2013-06-03, 19:40
Jämför inte, utan öka vikten på just den maskinen.


Le iPhone

Beppe
2013-06-04, 06:36
skulle vilja säga otroligt viktigt. då det handlar om att göra ökningar inom varje övning.

Beemel
2013-06-04, 06:42
Beror lite på övning.

Jag bryr mig mest om ökningar i bänk, mark, böj och militärpress. försöker även öka antalet reps på kroppsvikt i chins och dips.

Maskinerna är ett komplement jag använder, men vad det är för vikter på dessa får dagsformen avgöra mer än en ständig jakt på progression.

Raschmus
2013-06-04, 07:26
Om du vet med dig att du belastar muskeln maximalt varje set så påstår jag att vikten är rätt irrelevant. Utförandet känns mer relevant för belastningen än den faktiska vikten.