handdator

Visa fullständig version : Åter om knäböj...


Cogge
2013-06-03, 18:13
Jag knäböjer lika mycket som jag bänkpressar. Är inte det lite skämmigt? Jag får helt ärligt ingen fjong på knäböjen. Jag kör sl5x5 och gör större ökningar i bänk än i knäböj (just nu). Bänkpressen är med fri stång medans knäböj med "reglerad" stång eller vad man ska säga. Min tjej har större ben än mig :cryout:

Jag borde tillägga att jag har lätt ansträngningsasma men inga medel för det och kan ibland uppleva att jag blir stum i benen väldigt snabbt. Speciellt när jag konditionstränar. Kan det verkligen ha påverkan till min prestation i styrka?

Jag borde tillägga att jag är lite rädd till att ta i under knäböjen, men man borde väl ända lyckas med tyngre vikter i knäböj än i bänk?

Spacedogg
2013-06-03, 18:17
Ja du borde ta mer i knäböj och det blir bättre om du kör fritt. Lägg upp en video så kan vi ta en titt på din teknik.

rooz
2013-06-03, 18:17
Börja med fria vikter i knäböjen, träna knäböj ofta och våga mycket.

Cogge
2013-06-03, 18:21
Men är det inte sjukt läskigt med bara stången? Jag kör knäböj 3 dagar i veckan. Tar man mer eller mindre i knäböj som är "fri"?

mattepatte
2013-06-03, 18:23
Men är det inte sjukt läskigt med bara stången? Jag kör knäböj 3 dagar i veckan. Tar man mer eller mindre i knäböj som är "fri"?

Du får lära dig att faila säkert i knäböj så du känner dig trygg under stången.

Cogge
2013-06-03, 18:28
Faaaaan va jobbigt :D Aja, de är la bara att börja.
Om jag kör 65kg 5x5 vad borde jag kunna göra i knäböj på ett ungefär. Om man tänker generellt proportionerligt i styrka. Jag behöver egentligen bara en riktlinje... :)

rooz
2013-06-03, 18:30
Men är det inte sjukt läskigt med bara stången? Jag kör knäböj 3 dagar i veckan. Tar man mer eller mindre i knäböj som är "fri"?

Läskigt & schmäskigt. Livet är läskigt, lär dig hantera det.

Det beror nog på vad man har vana av. Jag hade aldrig fixat mina träningsvikter i en smithmaskin. Dock ställer fria vikter större krav på dig att balansera och stabilisera stången.

Cogge
2013-06-03, 18:33
Läskigt & schmäskigt. Livet är läskigt, lär dig hantera det.

Det beror nog på vad man har vana av. Jag hade aldrig fixat mina träningsvikter i en smithmaskin. Dock ställer fria vikter större krav på dig att balansera och stabilisera stången.

Jag har haft för vana att använda mig utav isolationsövning och maskiner under en längre period men la det bakom mig för ungefär 6 månader sedan, vilket jag är glad över =) Om jag ger mig på fri stång borde jag börja om helt från början och känna på tekniken eller är den ungefärlig till smith?

Tobbey
2013-06-03, 18:43
Nu har inte jag någon erfarenhet av Smith-maskiner, men har du aldrig knäböjt med fristång förut så tycker jag absolut att du blir varm i kläderna med stången först, nöt in perfekt teknik och balans innan du smäller på dina 'gamla vanliga vikter'.

VoDaresVins
2013-06-03, 18:46
Jag har haft för vana att använda mig utav isolationsövning och maskiner under en längre period men la det bakom mig för ungefär 6 månader sedan, vilket jag är glad över =) Om jag ger mig på fri stång borde jag börja om helt från början och känna på tekniken eller är den ungefärlig till smith?

Finns ju inget att förlora på att börja om från t.ex. 40kg. Kör du 5*5 är du ju uppe i 70kg om en månad med 2.5kg ökning per pass.

Lillpajken94
2013-06-03, 18:56
Be någon passa bara..släppte själv på "trycket" när jag började lyfta med andra då de passade..87.5-110 på 55 dagar.

Som de säger, lasta mer och skaffa pass :)

rogerQ
2013-06-03, 18:58
Knäböj tar lång tid för många att lära sig. Enligt Arne tränas den säkrast i bur eller en duktig passare.

Cogge
2013-06-03, 19:20
Finns ju inget att förlora på att börja om från t.ex. 40kg. Kör du 5*5 är du ju uppe i 70kg om en månad med 2.5kg ökning per pass.

Med sl5x5 så tränar man knäböj 3 gånger i veckan. Skall jag fortfarande göra en ökning 2.5kg/pass? Jag måste missuppfattat detta från början, jag har ökat 5kg/vecka

Rabiat
2013-06-03, 20:15
Med sl5x5 så tränar man knäböj 3 gånger i veckan. Skall jag fortfarande göra en ökning 2.5kg/pass? Jag måste missuppfattat detta från början, jag har ökat 5kg/vecka

Du ska lägga på 2.5kg/pass, så länge du inte failar. Träna knäböj i powerrack, böj med en passare är inte att rekommendera.

VoDaresVins
2013-06-03, 20:16
Med sl5x5 så tränar man knäböj 3 gånger i veckan. Skall jag fortfarande göra en ökning 2.5kg/pass? Jag måste missuppfattat detta från början, jag har ökat 5kg/vecka
Enligt upplägget är det nog 2.5kg/pass, men att det i slutändan skulle vara till fördel kan ja inte säga. 5kgs ökning innebär ändå teoretiskt 100kg på 5 månader...

Matsa
2013-06-03, 20:25
Du ska lägga på 2.5kg/pass, så länge du inte failar. Träna knäböj i powerrack, böj med en passare är inte att rekommendera.

Det är oftast inga problem att passa i böj, sålänge det är normala arbetsset en bit från max räcker det oftast med en person. Speciellt på så låga vikter som TS jobbar med. Om det är en stark person som ska maxa är det bra med två eller flera passare.

När jag var grön fick jag vara med och passa när Ove Flisberg körde excentrisk böj på en bit över 300kg, jävlar så nervös jag var! :D

Powerrack är dock bra om det finns.

Cogge
2013-06-03, 20:27
Dessa ökningar är något utöver det vanliga för min del. Kan någon berätta för mig hur det kommer sig att man kan öka i sådan hastighet? Tror ni att det är en spärr i mitt huvud som säger att jag inte "pallar" mer vikt? Jag kan uppleva en form av rädsla att jag inte kommer upp igen.
Är rumpmuskeln viktig för knäböj? Min rumpa är nog mitt absoluta misslyckande inom träning. (Kan gemföras med en gubbskrumprumpa näst intill, alltså sjuuukt otränad)

Cogge
2013-06-03, 20:28
Det är oftast inga problem att passa i böj, sålänge det är normala arbetsset en bit från max räcker det oftast med en person. Speciellt på så låga vikter som TS jobbar med. Om det är en stark person som ska maxa är det bra med två eller flera passare.

När jag var grön fick jag vara med och passa när Ove Flisberg körde excentrisk böj på en bit över 300kg, jävlar så nervös jag var! :D

Powerrack är dock bra om det finns.

Haha det är galet, fattar inte hur folk kommer upp i dom nivåerna. Borde man kunna nå 5x5 100kg inom 6 månader? om man startar på 60kg

rooz
2013-06-03, 20:29
Dessa ökningar är något utöver det vanliga för min del. Kan någon berätta för mig hur det kommer sig att man kan öka i sådan hastighet? Tror ni att det är en spärr i mitt huvud som säger att jag inte "pallar" mer vikt? Jag kan uppleva en form av rädsla att jag inte kommer upp igen.
Är rumpmuskeln viktig för knäböj? Min rumpa är nog mitt absoluta misslyckande inom träning. (Kan gemföras med en gubbskrumprumpa näst intill, alltså sjuuukt otränad)
Huvudet sätter lätt stopp. Därför har man passare / rack så det inte är någon fara om man missar lyftet.

Jag ökade mitt max med dryga 50kg på 45 dagar, så det går om man vill.

Matsa
2013-06-03, 20:30
Dessa ökningar är något utöver det vanliga för min del. Kan någon berätta för mig hur det kommer sig att man kan öka i sådan hastighet? Tror ni att det är en spärr i mitt huvud som säger att jag inte "pallar" mer vikt? Jag kan uppleva en form av rädsla att jag inte kommer upp igen.
Är rumpmuskeln viktig för knäböj? Min rumpa är nog mitt absoluta misslyckande inom träning. (Kan gemföras med en gubbskrumprumpa näst intill, alltså sjuuukt otränad)

Man kan öka så fort eftersom man börjar på mycket låg vikt, att börja med tom stång är rekommenderat för nybörjare.

Beror lite på utförande men ja, röven är viktig i knäböj.

Matsa
2013-06-03, 20:38
Haha det är galet, fattar inte hur folk kommer upp i dom nivåerna. Borde man kunna nå 5x5 100kg inom 6 månader? om man startar på 60kg

Ove är ju dock en lyftare som placerat sig i toppen på SM så han ska man inte jämföra sig för mycket med. ;) Sen minns jag inte om han hade dräkt heller. Jag bara mindes det på tal om att passa, det var första gången jag passade någon som böjde riktigt tungt. Även om jag bara var med på ena sidan så var det skitläskigt, men man vänjer sig. Det är faktiskt en liten konst att passa bra med.

Det tycker jag inte låter omöjligt, du verkar rätt ny på böj så du kan nog öka fort i början.

Cogge
2013-06-03, 20:40
Kanske mina skinkor som sätter stopp, likaså mitt huvud. Det är just under snara 90 graders vinkel som jag har det svårt. Jag antar att knäböj är en redig rumptränare den med? Eller bör man komplettera? Jag har energin för att komplettera om det är nödvändigt :)

rooz
2013-06-03, 20:42
Kanske mina skinkor som sätter stopp, likaså mitt huvud. Det är just under snara 90 graders vinkel som jag har det svårt. Jag antar att knäböj är en redig rumptränare den med? Eller bör man komplettera? Jag har energin för att komplettera om det är nödvändigt :)

Ordentliga knäböj bygger upp röven. Även pauseböj är en personliga favorit.

Cogge
2013-06-03, 20:42
Ove är ju dock en lyftare som placerat sig i toppen på SM så han ska man inte jämföra sig för mycket med. ;) Sen minns jag inte om han hade dräkt heller. Jag bara mindes det på tal om att passa, det var första gången jag passade någon som böjde riktigt tungt. Även om jag bara var med på ena sidan så var det skitläskigt, men man vänjer sig. Det är faktiskt en liten konst att passa bra med.

Det tycker jag inte låter omöjligt, du verkar rätt ny på böj så du kan nog öka fort i början.

Yes jag är ny, jag tycker det blir roligare och roligare med tiden, men är fortfarande i stadiet då man kanske vill känna sig fram o se vad som känns bäst för en.
Är det skillnad på att stå lite bredare än smalt(axelbrett)? Jag upplever det tyngre med bred stans =P

rogerQ
2013-06-03, 20:44
Yes jag är ny, jag tycker det blir roligare och roligare med tiden, men är fortfarande i stadiet då man kanske vill känna sig fram o se vad som känns bäst för en.
Är det skillnad på att stå lite bredare än smalt(axelbrett)? Jag upplever det tyngre med bred stans =P

Det ska tydligen variera också hur du vinklar tårna från kroppens medelpunkt i glute-aktiveringen.

Cogge
2013-06-03, 20:45
Det ska tydligen variera också hur du vinklar tårna från kroppens medelpunkt i glute-aktiveringen.

Jag försöker ha så spikraka fötter som möjligt, kan de göra en skillnad på mitt lyft?

Rabiat
2013-06-03, 20:49
Jag försöker ha så spikraka fötter som möjligt, kan de göra en skillnad på mitt lyft?

Ja, det "ska" du inte göra. Vinkla ut fötterna, 30-35 graders vinkel brukar vara lagom.

Tänk på att böj i smithen blir jävligt konstigt också, och du missar antagligen aktiveringen i både gluteus och hamstrings.

rooz
2013-06-03, 20:51
Ja, det "ska" du inte göra. Vinkla ut fötterna, 30-35 graders vinkel brukar vara lagom.

Tänk på att böj i smithen blir jävligt konstigt också, och du missar antagligen aktiveringen i både gluteus och hamstrings.

Ska, och ska. Beror på din stil i övrigt..

Rikard Jansson
2013-06-03, 20:52
Det är ju perfekt symmetri att böja och bänka lika mycket. Låt inte fetton intala dig något annat!

Rabiat
2013-06-03, 20:54
Ska, och ska. Beror på din stil i övrigt..

Därav citationstecken :) Har man problem både med att aktivera gluteus och att komma ner lågt "ska" man vinkla ut fossarna lite :)

rooz
2013-06-03, 20:55
Därav citationstecken :) Har man problem både med att aktivera gluteus och att komma ner lågt "ska" man vinkla ut fossarna lite :)

Borde det inte vara lättare att bredda stancen lite?

Rikard Jansson
2013-06-03, 20:56
Borde det inte vara lättare att bredda stancen lite?

Det är väl en ganska mycket större ändring? :)

Cogge
2013-06-03, 20:58
Det är ju perfekt symmetri att böja och bänka lika mycket. Låt inte fetton intala dig något annat!

Det jag har hört är att bara discobyggare bänkar o böjer lika mycket :D Så jag har helt enkelt antagit det haha

rooz
2013-06-03, 20:58
Det är väl en ganska mycket större ändring? :)

Som sagt innan, beror väldigt mycket på personen i fråga. Och med lite menar jag 2-3cm, inte 2-3 decimeter.

Cogge
2013-06-03, 21:00
Ja, det "ska" du inte göra. Vinkla ut fötterna, 30-35 graders vinkel brukar vara lagom.

Tänk på att böj i smithen blir jävligt konstigt också, och du missar antagligen aktiveringen i både gluteus och hamstrings.

Grymt, jag ska snarast testa detta.

Rabiat
2013-06-03, 21:00
Som sagt innan, beror väldigt mycket på personen i fråga. Och med lite menar jag 2-3cm, inte 2-3 decimeter.

http://improveyourfemalecurves.files.wordpress.com/2012/08/sumo-squat.jpg?w=500 :]

Cogge
2013-06-03, 21:03
Som sagt innan, beror väldigt mycket på personen i fråga. Och med lite menar jag 2-3cm, inte 2-3 decimeter.

Kan det stämma att man aktiverar mer utav låren om man har en smalare stance mellan fossingarna? tänker lite som pull-ups jämfört med chins, att man har ett högre tryck på mindre yta? Eller kan man ens tänka så :D?

Rabiat
2013-06-03, 21:04
Kan det stämma att man aktiverar mer utav låren om man har en smalare stance mellan fossingarna? tänker lite som pull-ups jämfört med chins, att man har ett högre tryck på mindre yta? Eller kan man ens tänka så :D?

Du aktiverar adduktorer (och sannolikt gluteus) mindre, så på samma vikt kan man väl anta att du aktiverar framsida lår mer än du gjort med en bredare ställning... fast det är ju väldigt olika.

hnric
2013-06-04, 12:11
Gå ner på lägre vikter och gör djupa böj där du aktiverar glute+hamstrings för att trycka uppåt i början, så kallad 'hip drive' om googlar det. Började själv med noll hamstrings+glute aktivering och det har tagit mig lång tid och mycket experimenterade att komma på rätt spår.

Loke
2013-06-04, 14:44
Du ska lägga på 2.5kg/pass, så länge du inte failar. Träna knäböj i powerrack, böj med en passare är inte att rekommendera.

Var har du hört det, nu då? Kan du inte lägga till "tror jag" eller "tycker jag" när du skriver så att nybörjare slipper bli förvirrade?

Dels har du fel, dels gäller raka motsatsen. Jag vet från en hel del erfarenhet att den som är otrygg i sin böj (vilket TS är), tjänar på att ha en trygg passare som tar emot om man tappar balansen lite. Obehaget i rädslan att ramla blir inte mindre av ett Power rack.

Cogge
2013-06-04, 15:03
Var har du hört det, nu då? Kan du inte lägga till "tror jag" eller "tycker jag" när du skriver så att nybörjare slipper bli förvirrade?

Dels har du fel, dels gäller raka motsatsen. Jag vet från en hel del erfarenhet att den som är otrygg i sin böj (vilket TS är), tjänar på att ha en trygg passare som tar emot om man tappar balansen lite. Obehaget i rädslan att ramla blir inte mindre av ett Power rack.

Det var längesedan jag pushade mig och hade ordentlig träningsverk i mina ben, just för den rädslan. Då är det en passare man måste finna sig.

Tack för alla svar, imorgon är det dags!

mikaelj
2013-06-04, 15:08
Det var längesedan jag pushade mig och hade ordentlig träningsverk i mina ben, just för den rädslan. Då är det en passare man måste finna sig.

Tack för alla svar, imorgon är det dags!

Man tränar lämpligtvis knäböj och bänkpress ihop med andra människor.

Lipservice
2013-06-04, 15:54
Man tränar lämpligtvis knäböj och bänkpress ihop med andra människor.

Ajdå jag som tränar i källaren på jobbet utan folk och poweracket..
Märks väl den dagen nån kommer på morgonen och hittar mig under stången :hbang:

mikaelj
2013-06-04, 15:56
Ajdå jag som tränar i källaren på jobbet utan folk och poweracket..

Vet du hur du ska göra för att kasta undan stången när du missar lyft är det naturligtvis ingen fara. Det vet dock inte TS. Ser inte vad ditt inlägg gav.

Cogge
2013-06-04, 16:35
Man tränar lämpligtvis knäböj och bänkpress ihop med andra människor.

Om vi utgår från att alla mina vänner är tråkiga och inte tycker om att träna och jag blir tvungen att köra själv... Borde jag egentligen byta ut dessa 2 övningarna eller ger det mig endå såpass mycket att det är bättre att hålla kvar vid dom?

Progressionen blir ju avsevärt mycket långsammare dock, vad jag har förstått av fördelarna med att vara två :)

mikaelj
2013-06-04, 16:37
Om vi utgår från att alla mina vänner är tråkiga och inte tycker om att träna och jag blir tvungen att köra själv... Borde jag egentligen byta ut dessa 2 övningarna eller ger det mig endå såpass mycket att det är bättre att hålla kvar vid dom?

Knäböj är en utomordentligt bra övning för både ben och bålstabilitet men du kan väl byta ut den mot valfria andra övningar om du inte just vill bra i knäböj.

Du kan också lära dig att missa lyft, genom att kasta stången bakom dig.

Testarozza
2013-06-04, 16:47
Men var inte så j*vla rädd för Guds skull. Börja bara öva in från noll och sedan lär du dig också med tiden vad din kropp klarar av och om du klarar ett rep till eller inte när det är riktigt tungt.

Cogge
2013-06-04, 16:54
Men var inte så j*vla rädd för Guds skull. Börja bara öva in från noll och sedan lär du dig också med tiden vad din kropp klarar av och om du klarar ett rep till eller inte när det är riktigt tungt.

Mja det finns la inga genvägar, jag tycker knäböj är riktigt kul så time to counter the fear

Rabiat
2013-06-04, 18:27
Var har du hört det, nu då? Kan du inte lägga till "tror jag" eller "tycker jag" när du skriver så att nybörjare slipper bli förvirrade?

Dels har du fel, dels gäller raka motsatsen. Jag vet från en hel del erfarenhet att den som är otrygg i sin böj (vilket TS är), tjänar på att ha en trygg passare som tar emot om man tappar balansen lite. Obehaget i rädslan att ramla blir inte mindre av ett Power rack.

Jag menar alltså inte att man ska böja utan passare, utan att det bör vara två vid knäböj.

Och jag tänkte inte på trill-rädslan, utan på att inte få upp junket. Miss av mig; är det vad man oroar sig för kan det säkert vara till stor hjälp med en passare.

Diman
2013-06-04, 19:45
hur gör man då en "korrekt" fail i böj ?

helst utan att behöva kasta stången och förstöra halva gymmet :)

rooz
2013-06-04, 19:48
hur gör man då en "korrekt" fail i böj ?

helst utan att behöva kasta stången och förstöra halva gymmet :)

Hur förstör du gymmet genom att dumpa stången?

rogerQ
2013-06-04, 20:39
hur gör man då en "korrekt" fail i böj ?

helst utan att behöva kasta stången och förstöra halva gymmet :)

Låter stången rulla längs ryggen. Tippar du kroppen bakåt slår du kanske huvudet i stången.

Cogge
2013-06-04, 20:44
Låter stången rulla längs ryggen. Tippar du kroppen bakåt slår du kanske huvudet i stången.

Så om man failar så ska man släppa stången och låta den rulla bakåt utan att tippa bakåt med ryggen? Om jag förstår dig rätt :)

Kan tänka mig att denna korrekta fail inte funkar i stithmaskin :d

mikaelj
2013-06-04, 20:47
Så om man failar så ska man släppa stången och låta den rulla bakåt utan att tippa bakåt med ryggen? Om jag förstår dig rätt :)

Släpp stång och kasta bakåt.

Kan tänka mig att denna korrekta fail inte funkar i stithmaskin :d

I en smithmaskin händer ingenting om du missar. Det är en stor del av grejer med smithmaskin...

Kolla på lite tyngdlyftningsfilmer på YouTube och kolla vad de gör med stången när de är klara med sin knäböj.

rogerQ
2013-06-04, 20:50
Så om man failar så ska man släppa stången och låta den rulla bakåt utan att tippa bakåt med ryggen? Om jag förstår dig rätt :)

Kan tänka mig att denna korrekta fail inte funkar i stithmaskin :d

Du bör släppa ryggen men behålla en viss anspänning i erektor spinae så i kotorna får sig en törn.

nissepelle
2013-06-05, 01:21
mikaelj överdriver, det är alls inga problem att träna bänkpress och knäböj ensam. Du märker ju själv hur mycket du klarar, och självklart får du låta bli att göra singlar eller tvåor på vikter väldigt nära din maxstyrka. Ska du maxa ibland så ber du valfri person på gymmet om passning i bänkpressen. I knäböjen så kör du i bur eller i en ställning med någon annan variant av "skydd" som gör att du bara kan släppa stången i bottenläget och lägga den ifrån dig.

nissepelle
2013-06-05, 01:23
Vilket gym tränar du på förresten? Jag är ingen superexpert men nog fan kan jag instruera någon i att böja rätt bra.

rogerQ
2013-06-05, 01:29
mikaelj överdriver, det är alls inga problem att träna bänkpress och knäböj ensam. Du märker ju själv hur mycket du klarar, och självklart får du låta bli att göra singlar eller tvåor på vikter väldigt nära din maxstyrka. Ska du maxa ibland så ber du valfri person på gymmet om passning i bänkpressen. I knäböjen så kör du i bur eller i en ställning med någon annan variant av "skydd" som gör att du bara kan släppa stången i bottenläget och lägga den ifrån dig.

Är du ensam på gymmet tar du två bänkar och ställer på varje sida om bänken du ligger på och låter viktskivorna landa på dessa bänkar.

rooz
2013-06-05, 07:47
mikaelj överdriver, det är alls inga problem att träna bänkpress och knäböj ensam. Du märker ju själv hur mycket du klarar, och självklart får du låta bli att göra singlar eller tvåor på vikter väldigt nära din maxstyrka. Ska du maxa ibland så ber du valfri person på gymmet om passning i bänkpressen. I knäböjen så kör du i bur eller i en ställning med någon annan variant av "skydd" som gör att du bara kan släppa stången i bottenläget och lägga den ifrån dig.
Ensam tränar jag ofta, men då i racks. Gemene man är väldigt dålig när det kommer till att passa.
Vilket gym tränar du på förresten? Jag är ingen superexpert men nog fan kan jag instruera någon i att böja rätt bra.
Det tror alla.

Cogge
2013-06-05, 07:57
Vilket gym tränar du på förresten? Jag är ingen superexpert men nog fan kan jag instruera någon i att böja rätt bra.

Jag tärnar oftast på Sportlife på Vasagatan. Problemet där är att det är sjuuukt litet, det är ett självbetjäningsgym eller vad man ska kalla det. Men är relativt rörlig iom att kortet funkar över allt i Götebörg :)

klingen
2013-06-05, 08:09
Är du ensam på gymmet tar du två bänkar och ställer på varje sida om bänken du ligger på och låter viktskivorna landa på dessa bänkar.

NOTIS: Det är viss risk att bänkarna går sönder rätt snart om du failar ofta.

Loke
2013-06-05, 09:20
Ensam tränar jag ofta, men då i racks. Gemene man är väldigt dålig när det kommer till att passa.

Fast även på "vanliga" gym kan man snacka runt lite och hitta folk som är minst lika intresserade som en själv. Hittar man någon sån kan man öva knäböjspassning med lite lätta vikter.

Själv har jag nästan aldrig haft tillgång till racks, och även om jag kan förstå att man hellre väljer det om man kan så ska man inte heller känna att tunga böjar är omöjligt bara för att det inte finns.

rogerQ
2013-06-05, 10:40
NOTIS: Det är viss risk att bänkarna går sönder rätt snart om du failar ofta.

Mjukt släpp från bröstkorgen och få fails?*popcorn*

klingen
2013-06-05, 10:43
Mjukt släpp från bröstkorgen och få fails?*popcorn*

Vem vet hur det mjukt det går när man failar. Men hellre att bänkarna ryker än att bli mosad.

Jag vill lära mig dumpa knäböjsvikterna bakom mig á la tyngdlyftare stil. Ska ta och öva nån dag.

nissepelle
2013-06-05, 18:10
Det tror alla.

Vet inte exakt vad du syftar på nu, men jaa de flesta här på kolo skulle nog kunna lära ut en hyfsad knäböjsteknik. Sen vet jag inte hur pass anal du är med ditt utförande på gymmet...

nissepelle
2013-06-05, 18:13
Jag tärnar oftast på Sportlife på Vasagatan. Problemet där är att det är sjuuukt litet, det är ett självbetjäningsgym eller vad man ska kalla det. Men är relativt rörlig iom att kortet funkar över allt i Götebörg :)

Bor du där i närheten eller? Bor du åt johanneberg, mölndal osv så är nordic wellness (som sportlife i göteborg numera heter) almedal ett väldigt bra gym. Mycket kunnigt folk där också. Bor du närmre hisingen så är nordic wellness backaplan bra, också kunnigt folk där. Finns även flera lyftarflak, rack osv. Bor du i centrum så ta cykeln eller vagnen.

mattepatte
2013-06-05, 18:44
Bor du där i närheten eller? Bor du åt johanneberg, mölndal osv så är nordic wellness (som sportlife i göteborg numera heter) almedal ett väldigt bra gym. Mycket kunnigt folk där också. Bor du närmre hisingen så är nordic wellness backaplan bra, också kunnigt folk där. Finns även flera lyftarflak, rack osv. Bor du i centrum så ta cykeln eller vagnen.

Tycker att det kryllar av utseende fixerade discobyggande gasp linne spännisar och tjejer som solar så huden börjar brinna på nordic wellness almedal.
Maybe thats just me men blir äcklad av det gymmet (folket).

stridis
2013-06-05, 19:00
Ensam tränar jag ofta, men då i racks. Gemene man är väldigt dålig när det kommer till att passa.


Eftersom det "gym" jag tränar på har en viss akut brist på burar eller dylikt samt att jag inte litar på de flesta som frekventerar stället i fråga så blir det att träna utan passning och helt fritt. Så länge man inte skadar sig medan man håller på med övningen (är man frisk odopad och har god teknik och kör raw så är risken låg ju) eller bara släpper alla koncept så är det ingen fara om man kan faila säkert. Men det finns alltid en risk att något händer som att man svimmar eller något sådant, så helt säkert är det ju inte. Jag har valt att leva farligt i det hänseendet.

Cogge
2013-06-06, 14:35
Bor du där i närheten eller? Bor du åt johanneberg, mölndal osv så är nordic wellness (som sportlife i göteborg numera heter) almedal ett väldigt bra gym. Mycket kunnigt folk där också. Bor du närmre hisingen så är nordic wellness backaplan bra, också kunnigt folk där. Finns även flera lyftarflak, rack osv. Bor du i centrum så ta cykeln eller vagnen.

Jag ska genast ta mig ditåt och kolla läget :=) Tränar du där?