handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag göra?


rafflan
2013-06-03, 09:34
Hej,

Har nyligen kommit igång med träningen igen. Jag kör Måndag, Tisdag, Onsdag(löpning), Torsdag, Fredag och Söndag(löpning). Och idag så brukar jag köra bröst/triceps men vet inte om jag ska göra det eller om jag ska vila då jag är lite halvt sjuk. Har lite ont i halsen och är lite snorig. Tycker ni jag ska vänta någon dag eller dra och träna ändå? Om jag väntar så förflyttar jag bara schemat en dag frammåt denna vecka.

Whoopie
2013-06-03, 09:41
Vila

stromming
2013-06-03, 09:45
Definitivt vila. Och ett tips är att inte ha en viss veckodag för en viss muskelgrupp. Det är ofta bättre att kalla det för "dag 1" t.o.m. "dag 7". På så sätt slipper du missa brötpasset bara för du måste vila några dagar. Och vice versa (det blir lätt att man vilar t.ex. ovanligt ofta på bendagen, eller vad man nu gillar minst).

rafflan
2013-06-03, 10:54
Vila

Definitivt vila. Och ett tips är att inte ha en viss veckodag för en viss muskelgrupp. Det är ofta bättre att kalla det för "dag 1" t.o.m. "dag 7". På så sätt slipper du missa brötpasset bara för du måste vila några dagar. Och vice versa (det blir lätt att man vilar t.ex. ovanligt ofta på bendagen, eller vad man nu gillar minst).

Okej då vilar jag. Aa det brukar bli så, men jag gillar att köra bröst/triceps ett pass osv. Får ofta träningsverk då istället för att köra överkropp/underkropp. Men jag vilar idag och sen kör jag imorgon om jag mår bättre då.

stromming
2013-06-03, 11:05
Okej då vilar jag. Aa det brukar bli så, men jag gillar att köra bröst/triceps ett pass osv. Får ofta träningsverk då istället för att köra överkropp/underkropp. Men jag vilar idag och sen kör jag imorgon om jag mår bättre då.

Det var inte det jag menade. Istället för att köra t.ex.:

Måndag - bröst
Tisdag - rygg
Onsdag - ben
Torsdag - vila
Fredag - bröst
Lördag - rygg
Söndag - ben

så kan det vara bra att tänka

Dag 1 - bröst
Dag 2 - rygg
Dag 3 - ben
Dag 4 - vila

På så sätt om du måste vila när du egentligen ska köra rygg, så är det ändå rygg du kör när du vilat klart.

rafflan
2013-06-06, 20:55
Det var inte det jag menade. Istället för att köra t.ex.:

Måndag - bröst
Tisdag - rygg
Onsdag - ben
Torsdag - vila
Fredag - bröst
Lördag - rygg
Söndag - ben

så kan det vara bra att tänka

Dag 1 - bröst
Dag 2 - rygg
Dag 3 - ben
Dag 4 - vila

På så sätt om du måste vila när du egentligen ska köra rygg, så är det ändå rygg du kör när du vilat klart.

Aha okej. Jag tror jag ska byta schema nu, för det jag kör nu håller inte då jag skippar träning ibland och då missar jag någon del. Tänkte byta till detta:

Måndag: Överkropp: Bänkpress, stående militärpress, sittande rodd, triceps pushdown rep, biceps skivstång och avsluta med latsdrag.
Tisdag: Underkropp: Knäböj, liggande benlyft, benpress, magövning, lårcurl och avsluta med cablecrunches.
Ondag: Vila eller löpning
Torsdag: Överkropp: Bänkpress, stående militärpress, sittande rodd, triceps pushdown rep, biceps skivstång och avsluta med latsdrag.
Fredag: Underkropp: Knäböj, liggande benlyft, benpress, magövning, lårcurl och avsluta med cablecrunches.
Lördag: Vila
Söndag: Vila eller löpning

Vad är dina åsikter på det?

frekar3
2013-06-06, 21:10
Aha okej. Jag tror jag ska byta schema nu, för det jag kör nu håller inte då jag skippar träning ibland och då missar jag någon del. Tänkte byta till detta:

Måndag: Överkropp: Bänkpress, stående militärpress, sittande rodd, triceps pushdown rep, biceps skivstång och avsluta med latsdrag.
Tisdag: Underkropp: Knäböj, liggande benlyft, benpress, magövning, lårcurl och avsluta med cablecrunches.
Ondag: Vila eller löpning
Torsdag: Överkropp: Bänkpress, stående militärpress, sittande rodd, triceps pushdown rep, biceps skivstång och avsluta med latsdrag.
Fredag: Underkropp: Knäböj, liggande benlyft, benpress, magövning, lårcurl och avsluta med cablecrunches.
Lördag: Vila
Söndag: Vila eller löpning

Vad är dina åsikter på det?

Frekvensen med 2x / muskelgrupp / vecka är bra :)

Dock skulle jag valt att köra ett styrkeinriktat pass, för att sedan köra ett hypertrofi inriktat pass.

Exempelvis :
Överkropp Pass 1 :
A1 Plan Press 3x6-8
B1 Lutande Press 2x6-10
C1 Stångrodd 4x6-8
D1 Axelpress 3x6-8
E1 Chins 3x4-6
F1 Dips/Extensions 3x6-10
F2 Stångcurl 3x6-10

Underkropp Pass 1 :
A1 Böj 3x4-6
B1 SLDL 3x6-10
C1 Benpress 3x6-10
D1 Bencurl 3x8-12
E1 Stående Vadpress 4x10
F1 Mage

Överkropp Pass 2 :
A1 Plan Press 3x10
A2 Rodd 3x10
B1 Lutande Press 3x10
B2 Latsdrag
C1 Axelpress 3x10
C2 Omv. Flyes
D1 Sidolyft 3x10
E1 Extensions 3x10
E2 Hantelcurl
F1 Pushdowns 3x10
F2 Isolationscurl

Underkropp Pass 2 :
A1 Benpress 4x10
B1 GHR 3x10
C1 Benspark 3x10
C2 Bencurl 3x10
D1 Utfall, 2x30 Steg
E1 Sittande Vadpress 4x20
F1 Mage

Överkropp - Pass 2 kanske känns lite långt, men. Håll vilan kort (omkring 60 sekunder vila mellan varje set)
Vid superset, omkring 30 sekunder mellan varje övning (Exempelvis, Plan Press 1x10, 30 sekunder vila, Stångrodd 1x10, 30 sekunder vila; Upprepa.

rafflan
2013-06-06, 21:31
Frekvensen med 2x / muskelgrupp / vecka är bra :)

Dock skulle jag valt att köra ett styrkeinriktat pass, för att sedan köra ett hypertrofi inriktat pass.

Exempelvis :
Överkropp Pass 1 :
A1 Plan Press 3x6-8
B1 Lutande Press 2x6-10
C1 Stångrodd 4x6-8
D1 Axelpress 3x6-8
E1 Chins 3x4-6
F1 Dips/Extensions 3x6-10
F2 Stångcurl 3x6-10

Underkropp Pass 1 :
A1 Böj 3x4-6
B1 SLDL 3x6-10
C1 Benpress 3x6-10
D1 Bencurl 3x8-12
E1 Stående Vadpress 4x10
F1 Mage

Överkropp Pass 2 :
A1 Plan Press 3x10
A2 Rodd 3x10
B1 Lutande Press 3x10
B2 Latsdrag
C1 Axelpress 3x10
C2 Omv. Flyes
D1 Sidolyft 3x10
E1 Extensions 3x10
E2 Hantelcurl
F1 Pushdowns 3x10
F2 Isolationscurl

Underkropp Pass 2 :
A1 Benpress 4x10
B1 GHR 3x10
C1 Benspark 3x10
C2 Bencurl 3x10
D1 Utfall, 2x30 Steg
E1 Sittande Vadpress 4x20
F1 Mage

Överkropp - Pass 2 kanske känns lite långt, men. Håll vilan kort (omkring 60 sekunder vila mellan varje set)
Vid superset, omkring 30 sekunder mellan varje övning (Exempelvis, Plan Press 1x10, 30 sekunder vila, Stångrodd 1x10, 30 sekunder vila; Upprepa.

Okej. Är plan press och lutande press bröstövningar? Sen, kan du förklara dessa övningar: SLDL, Omv. flyes, Sidolyft, Extensions, Isolationscurl, GHR och utfall? Sen så har jag testat att köra stångrodd tidigare men får inte in tekniken på den. Så kan man lägga till någon annan övning istället för den?

Vilka övningar är superset?

frekar3
2013-06-06, 22:53
Okej. Är plan press och lutande press bröstövningar? Sen, kan du förklara dessa övningar: SLDL, Omv. flyes, Sidolyft, Extensions, Isolationscurl, GHR och utfall? Sen så har jag testat att köra stångrodd tidigare men får inte in tekniken på den. Så kan man lägga till någon annan övning istället för den?

Vilka övningar är superset?

Superset är de övningarna med samma bokstäver innan,följt av 1-2 (C1&C2, E1&E2, F1&F2 i detta fallet)

SLDL = Raka Marklyft
Omv. Flyes = Omvända Flyes (Dvs. Övning för baksida Axlar)
Sidolyft = Sidolyft Med Hantlar (Axelövning)
Extensions = Någon form av Tricepsövning där man helt enkelt "böjer armbågarna"
isolationscurl = Någon form av Bicepsövning som isolerar muskeln mer eller mindre (Koncentrationscurl, Kabelcurl exempelvis)
GHR = Glute Ham Raise (Övning för baksida lår)
Utfall = Utfallsgång/Utfallssteg (Extra vikt i form av att man håller i ett par hantlar, eller har en skivstång på ryggen)

Stångrodd kan bytas mot en valfri ryggövning i form av rodd (Sittande Kabelrodd, Hantelrodd osv)

Ja, Plan Press / Lutande Press är någon form av Bröstövningar. Antingen med Stång eller Hantlar.

rafflan
2013-06-06, 23:02
Superset är de övningarna med samma bokstäver innan,följt av 1-2 (C1&C2, E1&E2, F1&F2 i detta fallet)

SLDL = Raka Marklyft
Omv. Flyes = Omvända Flyes (Dvs. Övning för baksida Axlar)
Sidolyft = Sidolyft Med Hantlar (Axelövning)
Extensions = Någon form av Tricepsövning där man helt enkelt "böjer armbågarna"
isolationscurl = Någon form av Bicepsövning som isolerar muskeln mer eller mindre (Koncentrationscurl, Kabelcurl exempelvis)
GHR = Glute Ham Raise (Övning för baksida lår)
Utfall = Utfallsgång/Utfallssteg (Extra vikt i form av att man håller i ett par hantlar, eller har en skivstång på ryggen)

Stångrodd kan bytas mot en valfri ryggövning i form av rodd (Sittande Kabelrodd, Hantelrodd osv)

Ja, Plan Press / Lutande Press är någon form av Bröstövningar. Antingen med Stång eller Hantlar.

Okej tack så mycket. Men jag har försökt köra marklyft och raka marklyft tidigare men får inte in tekniken på den heller. Kan vi byta ut SLDL mot någon annan?

frekar3
2013-06-06, 23:04
Okej tack så mycket. Men jag har försökt köra marklyft och raka marklyft tidigare men får inte in tekniken på den heller. Kan vi byta ut SLDL mot någon annan?

Good-Mornings i så fall.

rafflan
2013-06-07, 08:38
Good-Mornings i så fall.

Okej då kör jag nog på det schemat. Är det där det bästa halvkropps-passet som finns just nu eller?

Testarozza
2013-06-07, 08:50
Sikta inte in dig sååå mycket på scheman! Det viktigaste är att du tränar alla muskler, vilar dem och äter bra. :)

rafflan
2013-06-07, 09:19
Sikta inte in dig sååå mycket på scheman! Det viktigaste är att du tränar alla muskler, vilar dem och äter bra. :)

Jo det är sant :)