handdator

Visa fullständig version : Vad tycker ni om organisationen röda korset?


stridis
2013-06-03, 07:57
En stor hjälporganisation, som har varit i blåsväder ibland. Exempelvis förre ordförande Bengt Westerberg fick utstå en hel del kritik för lönenivån. Även svindleri, toppstyrning har kommit som kritik.

Så är det något man skall skänka pengar till? Ja eller nej?

Daniiiel
2013-06-03, 08:19
Skulle aldrig skänka en krona ens till röda korset. Många av medlemmarna är säkert kanon men de kvittar när pengarna till de högsta hönsen.

Gober
2013-06-03, 08:23
När man fick lite insyn i hur det går till med de höga lönerna osv så slutade vi (som i jag och sambon) genast att skänka pengar. Amnesty föregår där som ett bättre exempel där man inte har fantasilöner osv. Så nej, pengarna går till Amnesty, Läkare utan gränser och lite annat.

Trouble
2013-06-03, 08:26
Om jag skulle bidra till att Bengt Westerberg får 1,8 miljoner om året?

Nej, tack. Läkare utan gränser får mina pengar.

nissepelle
2013-06-03, 11:27
Nääe, inte röda korset. Klart organisationen gör en jävla nytta, men efter skandalen litar jag inte på dem. Jag är månadsgivare till läkare utan gränser.

Alexton
2013-06-03, 11:39
Läkare utan gränser får min peng. Gillar inte att röda korset ska ge så höga löner till sina top höns, det ringer dåligt med vad man vet stor del av pengarna egentligen borde gå till.

MasterChief
2013-06-03, 11:50
Känns som ert dömande är något hårt pga av generalsekreterarens lön. Tycker den är rimlig med tanke på storleken på företaget och deras ansvar. Skulle den vara mycket lägre är det ju frågan om de skulle få in rätt kompetens:

Ersättning och arvoden
Generalsekreterare

Generalsekreteraren har ett förordnande på fyra år, fram till i juni 2015. och hennes lön är 88 000 kr i månaden.

Generalsekreteraren är chef för Svenska Röda Korsets arbete i Sverige och internationellt. Det innebär bland annat att:

Leda Röda Korsets arbete för att hjälpa människor som drabbas av kris och katastrofer. Det handlar om såväl förebyggande arbete och beredskap som insatser under katastrofer och i samband med återhämtningsfasen.
Skapa opinion för de frågor som Röda Korset driver utifrån det humanitära uppdraget.
Leda en organisation med cirka 147 000 medlemmar och 32 000 frivilliga.
I uppgiften ingår även ett antal anknutna stiftelser, däribland Röda Korsets Högskola och Röda Korsets sjukhus liksom att skapa intäkter på cirka 550 miljoner kronor om året och att närmast under styrelsen ansvara för en balansomslutning på ca 1,2 miljarder kronor.
Vara chef över drygt 200 anställda i Sverige och ett 50-tal internationella delegater
Företräda Röda Korset nationellt och internationellt.

Generalsekreteraren har endast fast lön. Ingen ersättning utgår för övertid eller arbete som utförs under helger. Generalsekreteraren har förmånsbil. Pension utgår enligt gällande kollektivavtal. Förmåner som rikskuponger och friskvårdsbidrag har ett begränsat värde och är detsamma som för övriga anställda.

Generalsekreteraren omfattas inte av Lagen om anställningsskydd (LAS). Anställningen upphör automatiskt utan föregående uppsägning när anställningstiden löper ut. Anställningen kan dock sägas upp under anställningsperioden av generalsekreteraren med en uppsägningstid om tre månader och av Svenska Röda Korset med tolv månader.

feyin
2013-06-03, 11:54
Har 0 förtroende för alla hjälporganisationer.

Slartibartfast
2013-06-03, 12:06
Jag ger blod istället för pengar. Mindre risk för korruption. Det värsta som kunde hända är att blodet används i ockulta ritualer, vilket egentligen bara vore coolt.

10xKV
2013-06-03, 12:07
Känns som ert dömande är något hårt pga av generalsekreterarens lön. Tycker den är rimlig med tanke på storleken på företaget och deras ansvar. Skulle den vara mycket lägre är det ju frågan om de skulle få in rätt kompetens:

+1 Kanske för hög lön. Det handlar ju dock om ett beslut som gjorts som det bästa för organisationen. Administration av 1,2 miljarder om året väger ju ganska tungt jämfört med den lönen. Ifall människorna som ska ha pengarna tjänar mer på att ha en chef som tar ut hög lön, än en sämre chef med lägre lön - då väljer jag chefen med hög lön.

pwnyou
2013-06-03, 12:30
Har 0 förtroende för alla hjälporganisationer.+1 som fan.

C.E.J.
2013-06-03, 13:28
Har 0 förtroende för alla hjälporganisationer.

Dårå? :)

buckla
2013-06-03, 13:31
Absolut inte! Röda korset är av tradition en slutförvaringsplats för odugliga politiker, där dom kan åtnjuta ohemula ersättningar.