handdator

Visa fullständig version : Vad tycker du om organisationen Djurens Rätt?


Exdiaq
2013-06-02, 22:43
Vad tycker ni?

http://www.djurensratt.se/vara-fragor

mikaelj
2013-06-02, 22:44
Vad tycker ni?

http://www.djurensratt.se/vara-fragor

https://www.facebook.com/djurensfel

Exdiaq
2013-06-02, 22:46
Själv tycker jag att syftet är gott och jag håller med om deras åsikter i flera frågor. Två frågor jag verkar vara av nästan motsatt åsikt är deras åsikter om jakt och deras åsikter om köttkonsumtion där de i båda fallen kategoriskt slår samman allt och alla som kan tänkas rymma under den rubriken.

Fick rejält med mothugg när jag besvarade ett gulli-gull-inlägg på deras FB-sida där en söt unge inte ville äta en bläckfisk då det gick upp för honom att tentaklerna på hans tallrik hade kommit från ett djur.

en stor stark
2013-06-02, 23:16
Vet inte så mycket om dem, men av det lilla jag hört så verkar det väl som en bra organisation. Även jag tycker att djur har rättigheter och det finns få saker som kan göra mig så arg som när man behandlar ett djur fel eller hemskt. Sen är det ju inte så svart/vitt som att man antingen måste vara vegan och bo i skogen med djuren, eller att vara djurmisshandlare som gör kläder av Dalmatiner.

Sen är det kanske en organisation/fråga som lockar sig till många aktivister av den lite extremare sorten (fördom?), vilket kanske gör att man hamnar lite i försvarsställning så fort någon nämner djurens rätt eller något liknande. "Jävla veganvänsterhippiefeminister!".
Men jag tycker ändå att det är viktigt med att även djur har någon som hjälper dem från överdriven orättvisa. Djur är fina. "Hunden är människans bästa vän" är något som stämmer väldigt bra enligt mig.

Exdiaq
2013-06-02, 23:37
Bi och myror skulle jag säga är människans bästa vän nu när jag tänker på det. De har vi ihjäl till höger och vänster. Hmm, lustigt.

en stor stark
2013-06-02, 23:38
De är säkert fina de också.

10xKV
2013-06-02, 23:53
Mikroorganismernas rätt kanske blir nya flugan?
Att skilja på vissa arters "rätt" - att leva och andra rättigheter, eller att försöka kompensera för allt, är lite hyckleri enligt mig..
Men å andra sidan tror jag det behövs människor som granskar, kritiserar och på så sätt förändrar normer och då kanske "balansen" förbättras. Troligtvis inte. Kanske kan i alla fall vår art få det bättre.

en stor stark
2013-06-03, 00:07
Det är ganska svårt det där, var drar man gränsen. Om det är okej att att döda en myra hur som helst, varför är det inte okej att döda en hund bara sådär? Eller iaf sparka på den lite?

Men sen är det ju också så att (vad jag vet) så kan inte myror känna smärta på samma sätt som vi kan. Det har inte samma sorts medvetande eller självkännedom. De kan inte känna lycka eller glädje heller. Vad jag vet.

Vilket kanske kan ge lite perspektiv till diskussionen.

Red Apple
2013-06-03, 00:21
+1 på en stor stark. Det har helt att göra med "offrets" förmåga till att förstå att den/det råkar illa ut. Man får nog också förhålla sig lite utilitaristiskt till just den här frågan, hur påverkas en omgivning av att någon går bort? Om en familj förlorar sin hund så kan sorgen bli rätt stor. Om det försvinner en gris från en svinstia med 100 grisar så sörjer nog inte grisens omgivning det till någon större grad, och om en daggmask eller myra eller bakterie dör så är det ingen som ger bleka fan.

Liv värderas utifrån den subjektiva värderingen av livet m.a.o. imo.

Edit: Min åsikt om djurens rätt är att de verkar särdeles bajsnödiga, även om de (imo) har rätt i många sakfrågor.

Oxe
2013-06-03, 00:25
http://demotivationalblog.com/demotivational/2009/03/animal-right-animals-have-the-right-to-be-tasty.jpg

Syftet är väl gott i det stora hela men dom går till överdrift

Kål
2013-06-03, 00:25
Jobbiga försäljare. De står utplacerade 4-6 st på samma gata när jag promenerar till jobbet.

en stor stark
2013-06-03, 00:31
Nu blev det kanske lite mer diskussion om djurens rättigheter i sig, än om organisationen "Djurens rätt" (från mig).

Och det kanske du inte vill Exdiaq? Mer ute efter åsikter om "Djurens rätt" specifikt?

Exdiaq
2013-06-03, 01:22
Organisationen Djurens Rätt är det tråden hamnar om, men det är svårt att bortse från "djurens rättigheter" då det är precis det Djurens Rätt säger sig arbeta för.

Manta
2013-06-03, 01:40
+1 på en stor stark. Det har helt att göra med "offrets" förmåga till att förstå att den/det råkar illa ut. Man får nog också förhålla sig lite utilitaristiskt till just den här frågan, hur påverkas en omgivning av att någon går bort? Om en familj förlorar sin hund så kan sorgen bli rätt stor. Om det försvinner en gris från en svinstia med 100 grisar så sörjer nog inte grisens omgivning det till någon större grad, och om en daggmask eller myra eller bakterie dör så är det ingen som ger bleka fan.

Liv värderas utifrån den subjektiva värderingen av livet m.a.o. imo.

Edit: Min åsikt om djurens rätt är att de verkar särdeles bajsnödiga, även om de (imo) har rätt i många sakfrågor.

Gäller ditt resonemang endast djur, insekter, eller även människor? För det öppnar dörren till en verkligen hemsk pandoras ask gällande synen på, och behandligen av, t ex demenssjuka och mentalt handikappade.

Rahf
2013-06-03, 07:04
Precis som med PETA så är deras grundläggande målsättning fantastiskt bra. Problemet kommer när det ska predikas om vegetarianism och att djur definitivt inte borde användas till något, alls.

MasterChief
2013-06-03, 07:16
De skriver såhär på en och samma sida:

"Djurens Rätt tycker att djur som lever med människor ska ha status som familjemedlemmar."


...Och lite längre ned:


"Utöver ovanstående vill vi även ha en utvärdering av TNRM-metoden (Trap-Neuter-Return-Manage = fritt översatt: fånga-kastrera-återplacera-hantera) för katter, och ett förslag på hur den skulle kunna införas brett i Sverige. TNRM-metoden innebär att man fångar in katter, låter dem genomgå en hälsokontroll, kastrerar och vaccinerar dem och sedan släpper ut dem så att de kan leva i sina revir


Det är alltså helt ok att spontankastrera familjemedlemmar som man tycker är lite väl kåta.

stridis
2013-06-03, 07:25
Vad tycker du om organisation X? Den frågan har potential.
Bara att fylla i sådant som RFSL, Greenpeace, afrosvenskarnas förbund, pantrarna, NRA etc... Kan bli kul debatter.

Olegh
2013-06-03, 07:30
Det låter ju onekligen som en organisation som har potential att dra till sig tomtar.

Domslut: Hanteras med försiktighet.

Scratch89
2013-06-03, 07:36
Det är en bra organisation.

z_bumbi
2013-06-03, 07:37
Det bör väl vara något med djur utan märkning där någonstans? Jag förstår däremot inte vad man vinner på att fånga in katterna och sedan släppa loss dem i Sverige. Har man väl fångat dem kan man lika gärna avliva* dem så slipper man att de härjar bland småfåglar och andra djur samt sprider sjukdomar.
I andra länder där bestånden av katter och hundar är så enormt är det möjligen en bra metod men i Sverige är betingelserna inte direkt bra för vilda katter.

*om ingen som inte redan har +20 katter vill ta hand om dem.

Scratch89
2013-06-03, 07:37
De skriver såhär på en och samma sida:

"Djurens Rätt tycker att djur som lever med människor ska ha status som familjemedlemmar."


...Och lite längre ned:


"Utöver ovanstående vill vi även ha en utvärdering av TNRM-metoden (Trap-Neuter-Return-Manage = fritt översatt: fånga-kastrera-återplacera-hantera) för katter, och ett förslag på hur den skulle kunna införas brett i Sverige. TNRM-metoden innebär att man fångar in katter, låter dem genomgå en hälsokontroll, kastrerar och vaccinerar dem och sedan släpper ut dem så att de kan leva i sina revir


Det är alltså helt ok att spontankastrera familjemedlemmar som man tycker är lite väl kåta.

Ja, om man vill tolka det fel så är det klart att man kan göra det. TNRM handlar om vilda katter.

Förövrigt fick jag Turtlesvibbar av TNRM-förkortningen. :d

MasterChief
2013-06-03, 07:50
Ja, om man vill tolka det fel så är det klart att man kan göra det. TNRM handlar om vilda katter.

Förövrigt fick jag Turtlesvibbar av TNRM-förkortningen. :d

Jaha, ok. Då är det ok att kastrera hemlösa alltså. Tack för klargörandet.

Gober
2013-06-03, 07:55
De gör mycket bra och grundtanken om att värna om djuren är bra. Sen finns det säkerligen brister och fel och givetvis drar liknande organisationer till sig extremister. Som köttätare så delar jag inte alla tankar och åsikter med djurens rätt men tycker att det är mycket bra att det finns de som arbetar med frågor som berör behandling med mera utav djur.

spoonchest
2013-06-03, 08:03
Ängsliga moralistungar som kan hålla sig till att leta efter bortsprungna katter. Låt proffs tycka till om djurskötseln istället.

http://mobil.unt.se/Default.aspx?p&id=2443599

Scratch89
2013-06-03, 08:30
Jaha, ok. Då är det ok att kastrera hemlösa alltså. Tack för klargörandet.

Nä, det har jag inte sagt. Men det lät som om du menade att eftersom katterna var familjemedlemmar så var det ok att kastrera resten av familjen också. Men så var det ju inte.

Jag tycker också att det låter skumt att fånga in vilda katter och kastrera dem, men de flesta punkterna låter bra, tycker jag.

Loke
2013-06-03, 09:13
Det är alltså helt ok att spontankastrera familjemedlemmar som man tycker är lite väl kåta.

Så patetiskt att kritisera filosofiska detaljer i en organisation som uppenbarligen anstränger sig för att ge katterna ett så drägligt liv som möjligt. Har du någon riktig kritik eller är allt på den här nivån?

Red Apple
2013-06-03, 18:05
Gäller ditt resonemang endast djur, insekter, eller även människor? För det öppnar dörren till en verkligen hemsk pandoras ask gällande synen på, och behandligen av, t ex demenssjuka och mentalt handikappade.

Människor också. Men då måste vi bli lite filosofiska av oss och försöka avgöra huruvida en minskad respekt för mänskligt liv som koncept utan beroende till omgivning eller subjektiva värdeuppfattningar skulle leda till ett moraliskt förfall. Jag tror att det skulle det, vilket jag tror skulle innebära en negativ utveckling för mänskligheten på lång sikt. Så min syn på insekter är inget jag skulle applicera på behandlingen av de grupper du nämner.

tjing
2013-06-03, 18:09
Bra. Fast jag är inte på något sätt involverad i dylikt.

Vi behandlar djur jävligt illa många gånger på en mängd olika sätt. Mycket forskning på djur är ren tortyr, men tyvärr är det så det ser ut.