handdator

Visa fullständig version : "Revolutionen" i Turkiet.


Doctor Snuggles
2013-06-02, 20:37
http://imgur.com/a/wOrZR
http://www.reddit.com/r/worldnews/comments/1fiogq/based_on_requests_the_pictures_of_the_protests/

Tydligen runt en miljon människor deltar i protesterna nu.

Tricce
2013-06-02, 20:46
Mmm uppmärksammat det där också. Morsan min vill ta med sig min son till Turkiet på semester i Juli..

Latissimus Dorsi
2013-06-02, 21:33
Vart äger protesterna rum? Och varför?

Snobbe
2013-06-02, 21:44
Vart äger protesterna rum? Och varför?

http://imgur.com/a/wOrZR#1 (varför)

De äger rum på flera ställen, Istanbul var väl där det började. Går o läsa i stora reddit tråden om allt.

Det jag känner här är iaf att jag är glad över hur Sveriges poliser hanterar upplopp om man jämnför...

Red Apple
2013-06-02, 21:47
Vart äger protesterna rum? Och varför?

Flammar allt eftersom upp i olika delar av landet om jag förstått det rätt. Startade i Istanbul, Ankara följde efter och sen har det fortsatt.
Protesterna beror till stor del på ett allmänt missnöje med regeringen, som rann över i Istanbul när man skulle ersätta stadens sista grönområde med ett shoppingcenter.

Latissimus Dorsi
2013-06-02, 21:47
A-ha anledningen till att jag är orolig för att jag ska till aiya napa snart, och därför undrar hur läget kommer vara där.

Snobbe
2013-06-02, 21:50
-How it started?
Police fiercely cracked down a few dozen of peaceful tree huggers trying to prevent a park from being demolished for building a shopping mall instead. Photos of the violent crack down became symbolic and people started to join protests against the police. Government tried to disperse them with more violence, more and more people started to join the protests. A few dozen protesters in a small park became hundreds of thousands just in 2 days in multiple cities.

Red Apple
2013-06-02, 21:51
A-ha anledningen till att jag är orolig för att jag ska till aiya napa snart, och därför undrar hur läget kommer vara där.

En bekants bekant är i Sidhe med sin familj, och de har inte märkt av något förutom tätare bevakning på hotellet, med fler och tyngre beväpnade vakter. Det verkar tydligen smått oroligt utanför hotellområdet men om man åker till ett all-inclusive hotel och undviker att gå ut så är det nog ingen fara. Turismen är folkets största inkomstkälla på de här orterna och jag har svårt att tro att de skulle starta upplopp som hamnar i vägen för den näringen. Däremot så skiftar det politiska klimatet rätt rejält iom det här, så man får ju se hur det ser ut om några veckor. Om jag var du skulle jag spara pengarna och åka till Thailand i höst istället.

Sir Beef A Lot
2013-06-02, 21:54
http://showdiscontent.com/

Doctor Snuggles
2013-06-02, 22:08
Vad jag inte förstår i sådana här situationer är hur polisen kan bete sig. De kan väl inte vara rötägg eller/och blint orderföljarande hela bunten?

pwnyou
2013-06-02, 22:13
Jag hoppas att det hela slutar väl.

Vad jag inte förstår i sådana här situationer är hur polisen kan bete sig. De kan väl inte vara rötägg eller/och blint orderföljarande hela bunten?Poliserna är i en väldigt sur sits. De måste sköta sitt jobb för att försörja sina familjer och sig själva.

Doctor Snuggles
2013-06-02, 22:16
Jag hoppas att det hela slutar väl.

Poliserna är i en väldigt sur sits. De måste sköta sitt jobb för att försörja sina familjer och sig själva.

Det finns sköta sitt jobb och sedan finns det sköta sitt jobb. De går onödigt hårt åt demonstranterna. Även om de bara följer order så finns det någon högre upp som ger ordrarna. Så återigen; vad är det för människor? Är det någon slags indoktrinering som pågått bland polisen, eller har regeringen bara tillsatt rötägg på höga poster?

Latissimus Dorsi
2013-06-02, 22:18
En bekants bekant är i Sidhe med sin familj, och de har inte märkt av något förutom tätare bevakning på hotellet, med fler och tyngre beväpnade vakter. Det verkar tydligen smått oroligt utanför hotellområdet men om man åker till ett all-inclusive hotel och undviker att gå ut så är det nog ingen fara. Turismen är folkets största inkomstkälla på de här orterna och jag har svårt att tro att de skulle starta upplopp som hamnar i vägen för den näringen. Däremot så skiftar det politiska klimatet rätt rejält iom det här, så man får ju se hur det ser ut om några veckor. Om jag var du skulle jag spara pengarna och åka till Thailand i höst istället.

Biljetten är redan köpt.... Vad fan gör man nu

Doctor Snuggles
2013-06-02, 22:19
Biljetten är redan köpt.... Vad fan gör man nu

Inget reseskydd?

pwnyou
2013-06-02, 22:19
Det finns sköta sitt jobb och sedan finns det sköta sitt jobb. De går onödigt hårt åt demonstranterna.Men bilderna vi får se här är knappast representativa för hur det verkligen ser ut. Både polisen och demonstranterna är människor och vissa kommer att vara svinigare eller snällare än andra, oavsett sida.

Loke
2013-06-02, 22:27
Intressant, partier under 10% sitter inte med i parlamentet i Turkiet, enligt CNN. Och jag som tyckte 4%-spärren var illa...

Doctor Snuggles
2013-06-02, 22:39
Men bilderna vi får se här är knappast representativa för hur det verkligen ser ut. Både polisen och demonstranterna är människor och vissa kommer att vara svinigare eller snällare än andra, oavsett sida.

Tydligen så är vad de visar inte så ovanligt som du verkar att tro. Just övervåldet är en del av anledningen till protesterna till att börja med.
Tvivlar starkt på att samma bilder skulle visas i Sverige om det var lika stora protester mot något, t.ex.

Latissimus Dorsi
2013-06-02, 22:44
Inget reseskydd?

Seriöst, är det så illa? Ayia napa är ju i Cyperns grekiska del?

tomccc
2013-06-02, 22:48
Men bilderna vi får se här är knappast representativa för hur det verkligen ser ut. Både polisen och demonstranterna är människor och vissa kommer att vara svinigare eller snällare än andra, oavsett sida.
I Turkiet blossade protesterna upp när polisen gick in för hårt med kravallpolis och vattenkanoner mot lugna demostranter.

Latissimus Dorsi
2013-06-02, 22:51
Förstår igentligen inte, vad har en Cypern med Turkiet att göra?

pwnyou
2013-06-02, 23:10
Tydligen så är vad de visar inte så ovanligt som du verkar att tro. Just övervåldet är en del av anledningen till protesterna till att börja med.
Tvivlar starkt på att samma bilder skulle visas i Sverige om det var lika stora protester mot något, t.ex.

I Turkiet blossade protesterna upp när polisen gick in för hårt med kravallpolis och vattenkanoner mot lugna demostranter.Övervåld har onekligen förekommit. Men att ALLA poliser är djävular och att ALLA demonstranter är lugna köper jag inte. Människor är mer komplexa än så och världen är inte så svartvit.

Exdiaq
2013-06-02, 23:11
A-ha anledningen till att jag är orolig för att jag ska till aiya napa snart, och därför undrar hur läget kommer vara där.

Snälla, kalla lokalbefolkningen i Ayia Napa för turkar. Jag kommer hålla på nyheterna för att se konsekvenserna!

Edit: Ahaa, du var tydligen inte halvt tappad!

pwnyou
2013-06-02, 23:14
Även de i Husby gjorde upplopp på grund av övervåld från polisens sida, right? ;) Gör det poliserna i Husby onda och upploppsmakarna som bränner ner dagis och bilar goda? Vad jag menar är att mediernas bild av det hela kanske inte stämmer med verkligheten. Det finns alltid olika sätt att tolka saker och ting.

Latissimus Dorsi
2013-06-02, 23:24
Snälla, kalla lokalbefolkningen i Ayia Napa för turkar. Jag kommer hålla på nyheterna för att se konsekvenserna!

Edit: Ahaa, du var tydligen inte halvt tappad!

Jag är lost... Vad menar du? :D

Doctor Snuggles
2013-06-02, 23:28
Övervåld har onekligen förekommit. Men att ALLA poliser är djävular och att ALLA demonstranter är lugna köper jag inte. Människor är mer komplexa än så och världen är inte så svartvit.

Det krävs ganska dåliga glasögon för att utläsa detta från vad jag sade.

Doctor Snuggles
2013-06-02, 23:29
Seriöst, är det så illa? Ayia napa är ju i Cyperns grekiska del?

Jaha. Trodde du skulle till Turkiet. Ingen aning om vad som händer på Ayia Napa.

Exdiaq
2013-06-02, 23:34
Jag är lost... Vad menar du? :D

Trodde att du menade att Ayia Napa låg i Turkiet eller på sin höjd i Cyperns turkiska del. Utan att ha allt för mycket att stå är jag av den åsikten att en grekcypriot inte alls blir glad av att bli kallad turk.

Red Apple
2013-06-02, 23:54
Jag får be om ursäkt. Har inte så bra koll på semester orter och pga Latissimus Dorsis frågeställning antog jag att Ayia Napa ligger i Turkiet. Sorry :)

en stor stark
2013-06-03, 02:43
Såg en video precis där en man blev rammad av en polisbil med pansar. Det såg mindre trevligt ut.

Tricce
2013-06-03, 09:58
Är det inte "lite" som att ud varnade turister från att åka till Sthlm under kravallerna. Man måste vara _där det händer_ för att ens vara i fara.

"”Undvik stora folksamlingar” På grund av förortsupploppen i Stockholmstrakten utfärdar nu också nederländska UD en resevarning för Sverige, brittiska och amerikanska UD har gjort det sedan tidigare."

Doctor Snuggles
2013-06-03, 14:26
En människorättsaktivist skjuten i huvudet av polisen:
http://www.reddit.com/r/worldnews/comments/1fjyaj/human_rights_activist_ethem_sarısülük_was_shot_in/caaz9ev

jenni
2013-06-03, 16:12
jag kom hem från istanbul idag, det var lugnt fram till lördag då hotell managern sa till oss att undvika Taksim området så vi åkte över till "gamla" delen av istanbul och märkte inget förrän vi skulle till hotellet igen, min vän till att folk gick med gasmasker! ju närmare vi kom ju mer folk var det och sen stod det även människor och sålde gasmasker, jag trodde det var ett skämt, nyfiken som jag är släpade jag självfallet med en vägrande vän till İstiklal där det var packat med folk, polisen hade använt tårgas som fortfarande låg kvar i luften, men dem (polisen) hade avvikit och det var bara glad folkmassa kvar som skrek i kör och sjöng (förmodligen någon vinnarsång) det jag slogs av var solidariteten, alla slags människor olika åldrar hade gått ihop.
Det var otroligt att se pensionärer applådera åt ungdomarna då de tågade ner för gatan med sina plakat

Doctor Snuggles
2013-06-03, 21:31
http://i.imgur.com/qh9gQdG.jpg

Latissimus Dorsi
2013-06-03, 21:34
Trodde att du menade att Ayia Napa låg i Turkiet eller på sin höjd i Cyperns turkiska del. Utan att ha allt för mycket att stå är jag av den åsikten att en grekcypriot inte alls blir glad av att bli kallad turk.

Jag får be om ursäkt. Har inte så bra koll på semester orter och pga Latissimus Dorsis frågeställning antog jag att Ayia Napa ligger i Turkiet. Sorry :)

A-ha, tack och tack för att ni redde ut de och tack för att ni fick mig att nojja i onödan :D

spoon
2013-06-06, 03:52
Här har dom sammanfattat lite orsaker till demonstrationerna.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/11-grunner-til-tyrkeres-sinne-7221107.html

Asdf
2013-06-06, 07:14
Här har dom sammanfattat lite orsaker till demonstrationerna.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/11-grunner-til-tyrkeres-sinne-7221107.html

Ojoj! Vad skulle ataturk säga!